Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluvalmistelut tuntuvat työläiltä - miten saatte tehtyä kaiken?

Vierailija
18.11.2009 |

Vai jätättekö kortit lähettämättä, herkut tekemättä jhe. vai fuskaatteko jossain muuten?

Kaikki hyvät fuskausvinkit kehiin, kiitos:-)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka onkin työläämpää;)

Vierailija
22/31 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten ei tarvi keksiä jouluna enää mitään erityisen erikoista, kun ne tavalliset jouluruuat ovat ovat tarjolla vain kerran vuodessa.

Eli kinkkua ei paisteta muulloin. Laatikoita ei tehdä muulloin. Graavikalaa ei osteta juurikaan muulloin. Sienisalaattia ei osteta kuin juhlapyhinä, mutta koko syksyn välttelen sitä täysin, jotta se jouluna on sitten erikoisen herkullista. Rosollia ei tietenkään tehdä muulloin. Edes riisipuuroa en muista tehdä kuin ehkä kerran vuodessa muulloin, joten siinäkin ruuassa säilyy erityinen joululeima. (Tänään tein uunissa ohrasuurimopuuroa, että kyllä meillä puuroja syödään, mutta riisipuuroa ei usein.)

Puolet jouluruuista tulee valmiina kaupasta ja toinen puoli tehdään itse. Eli valmiita ovat graavilohet, sienisalaatti, lanttulaatikko. Muut teen itse, eikä niihin muihin tarvi kummemmin aikaa, aattoaamuna touhuan ne ruuat, joten ei niiden kanssa vielä näin alkukuusta mitään stressiä tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
09.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokainen tuo tullessaan ruoista jotakin.

Ajattelin lasten kanssa leipoa pipareita ja torttuja. Mies huolehtii sitten, jos jotain muuta pitää ostaa.

Perussiivouksen tekee siivooja, aaton aattona pitänee imuroida leipomisten jäljet.

Kortteja en lähetä, lahjoja ostelen kaupoissa käydessäni ja sitten mies tekee vielä yhden isomman ostoskerran ilman lapsia (siis meidän lasten lahjat siinä).

Kyllä se joulu tulee hössöttämättäkin.

Vierailija
24/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakollinen jos sellaista on, ostetaan

Vierailija
25/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kortit askarrellaan lasten kanssa

kotona laitetaan adventin alla valoja ja jotain koristeita

lahjoja hankitan vain lapsille, omille vanhemmille ja sisaruksille. Kummilapsille (teinejä) lähetetään jotkut lahjakortit (leffaan tai kauppaan)

Sitten vain pakataan kamat ja lapset auton ja hurautetaan jompaan kumpaan mummolaan ;D

Vierailija
26/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikealta, saati toteutus - onko teillä vinkkejä?

Joka vuosi sama juttu: mitä sitä söisi ja laittaisi perheessä, missä osa ei syö lihaa. Kalasta ja kasviksista saa kaikkea hyvää, mutta jotenkin omat reseptit on jo niiiiiin tuttuja ja tylsiä.

Mistä ja miten saan suunniteltua helpohkosti toimivan ja hyvän joulumenuun?

ap

Vierailija
27/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain sen mitä haluan, joulu tulee kuitenkin;-)

Joulumenun suunnittelemme koko perhe yhdessä, kompromisseja tehden. Ei tehdä mitään, mistä ei kukaan tykkää. Mitään ruokalajia ei tehdä niin paljon, että sitä täytyisi siten syödä monta päivää.

Ja delegointi! Ei sinun yksin tarvitse sitä joulu tehdä. Ja osan voi tehdä ajoissa, esim. minä juuri tein ja kirjoittelin joulukortit, sitten ne voi vaan aikanaan tipauttaa postiin.

Vierailija
28/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kirjoittanut osoitteet wordiin, josta tulostan ne töissä ja liimaan osoitelaput kuoriin.

Laatikoissa työläintä on porkkanan/lantun/perunan kuoriminen. Sitä varten on perunankuorija ja kaupassa valmiit soseet.

Leivonnaisia tulee tehtyä pitkin joulunalusaikaa. Piparitaikinan voi nykyään ostaa valmiinakin, mutta se on niin helppo tehdä, että siinä en sorru fuskaamaan. Ja valmiin taikinan annan tietenkin lasten käsittelyyn. Torttuja tehdään yhdessä ja puolet pakkaseen+puolet syödään heti. Kuivakakku tehdään jossain vaiheessa myös jouluksi, mutta siihenkin saan innokkaiden pikkukokkien apua.

Lahjat on sitten seuraava aikaa vievä puuha. Onneksi on Prismoissa jonkun seuran toimesta paketointi. Ostan valtaosan lahjoista Prismasta/Stockmannilta/Sokokselta, sitten jonotan paketointiin ja annan muiden hoitaa sen puolen.

Lapset hoitavat koristelun enemmän kuin mielellään, joten ei muuta kuin koristeet esille kellarista ja lapsille valta toteuttaa itseään.

Siivouksessa fuskataan siinä mielessä, että suursiivousta ei järjestetä. Ihan perus imurointi, lattioiden moppaus, saunan pesu, pyykkäys ja tiskaus saa riittää. Lapset hoitavat omat huoneensa ennen kuin saavat koristeluluvan.

Siinäpä ne suuritöisimmät hommat sitten olikin. Eikun kinkku uuniin, paitsi jos senkin ostaa valmiiksi palvattuna kuten minä teen :-)

Näillä mennään.

Vierailija
29/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkun kyllä paistan itse eli sitä en osta valmiina mutta muuten käytän aika lailla valmiita ruokia.

- laatikot ovat ihan yhtä hyviä valmiina ostettuina kuin itsetehtyinä

- piparit ostetaan myös valmiina

- kalan voi ostaa valmiina viipaleina kauppahallista

- jälkiruokaa ei kukaan halua kuitenkaan jouluaterian jälkeen joten sellaista on turha erillistä tehdä, konvehdit, joulutortut (nekin voi ostaa jos ei halua itse tehdä) ja esim. juustolautanen riittää hyvin

- jne jne

Vierailija
30/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähetä joulukortteja ollenkaan, korkeintaan sähköisiä netistä.

Ostan lahjat pitkin syksyä silloin kun sopivia tulee vastaan, joten niistä ei tarvitse enää huolehtia just joulun alla.

Joulukoristeet ja tekokuusi kun on kerran hankittu niin ne sen kun hakee ne kellarista.

Emme erityisemmin siivoa jouluksi. Tai sen verran kuin yleensäkin siivotaan, mutta ei ruveta mihinkään erityisoperaatioihin. Suursiivoukselle on paremmin aikaa joulun jälkeen.

Jouluruuista laitan itse ne joilla on minulle väliä: en tykkää valmiista silleistä joten teen marinoidut silakat itse, mutta graavilohta saa hyvää kaupastakin. Kaupan perunalaatikko on pahaa joten sen teen itse, lanttulaatikko taas menettelee vallan hienosti kaupantädin versionakin. Jne.

Vierailija
31/31 |
18.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä löytyy viherpiipertäjällekin syötävää vaikkei ole kasvissyöjille suunniteltu. Lihan tilalle voi tietenkin laittaa kalkkunaa/täytettyä kanaa tai sitten jotain tofu-punajuuri pihviä tms.

Perunalaatikkoa

Lanttulaatikkoa

Porkkanalaatikkoa

Punajuurilaatikkoa

Vihersalaattia - itse (päärynä-rucola??)

Punajuurisalaattia - valmis

Rosollia - itse

Sienisalaattia – valmis

Kinkkua

Graavilohta - itse

Lämminsavulohta

Valkokastike

Kinkkukastike

Sinappia - itse ja konjakkia mausteeksi osaan

Sinappisilliä

Mätiä, sipulia, smetanaa

Juustoja * 3, suolakeksiä, viinirypäleitä