Ikuisuusaihe: vieraat eivät tule syntymäpäiville sovittuun aikaan.
Olen järjestämässä 1-vuotis syntymäpäiviä parin viikon päästä lauantaina. Laitoin nyt kutsun sukulaisille tekstarilla: "tervetuloa Maijan 1-vuotis syntymäpäiville (päivä) Klo: 13-16".
Tuo aika siitä syystä, että lapsi saa nukuttua päiväunet ja illalla meillä on taas muuta menoa
(lähdemme ajamaan toiselle paikkakunnalle ja olisi mukava olla perillä ennen pilkkopimeää).
Noh, eikäs mitä taas. Jo yksi kummi laittoi viestiä, että "joo tulen mielelläni, mutta vasta vähän illemmalla, koska haluan nukkua pitkään vapaapäivänäni". Ja miehen puolen isovanhemmat: "Meillä on lauantaina menoa, joten voisimme tulla sunnuntaina aamupäivästä".
Että minua v*tuttaa! Joka vuosi sama juttu (minulla siis muitakin lapsia). Laitan kyllä todellakin viestin, että "valitan ei käy kuin tuona aikana". Miten vierailla on pokkaa aina olla vaatimassa erikoisjärjestelyjä? Aivan kun me olisimme päivystämässä kotonamme 24h/7, että milloin arvon juhlavieraat suvaitsevat luoksemme saapua. Eih, meillä ei todellakaan ole koskaan mitään muuta tekemistä..
Joten tiivistelmänä: kutsuille tullaan kutsussa mainittuna aikana tai sitten ei ollenkaan!
Kommentit (72)
meillä on tosi suuri perhe, joten useita synttäreitä vietettävänä ja elämä melkoisesti menoja täynnä. Meinaa mennä hermot, kun kutsuu synttäreille, ja kummit ja isovanhemmat, tädit, sedät sun muut alkavat heti kutsun saatuaan ilmoitella, milloin he ovat tulossa (jokainen siis eri päivinä ja kysymättä ensin, sopisiko joku päivä tms)
ei mitään monen päivän karnevaaleja
Joten tiivistelmänä: kutsuille tullaan kutsussa mainittuna aikana tai sitten ei ollenkaan!
mielestä on törkeetä vaatia tai edes ehdottaa että tulisinkin silloin tai tällöin... kutsu on tehty, aika siinä, jos ei sovi, niin sitten ei mene. piste.
Vaikka laitan liukuvan kellonajan tietylle aikavälille, niin silti eräät ihmiset kuvittelevat että se ei koske heitä.
Todella ärsyttävää!
niitä 1v synttäreitä sellaisena päivänä, kun teillä ei muuta menoa. Mielestäni tosi nuijaa pitää jotain takaraja-aikaa sukulaisille!!!
Ja miksi juuri lasten syntymäpäivät ovat sellaisia mihin muka passaa tulla milloin sattuu? Onnistuisikohan sama esim. hää- tai hautajaiskutsun kanssa: "en pääse tuolloin, mutta tulen mielelläni seuraavana päivänä".
sama tilanne täällä, eikä auta vihjailut tai muut. nykyään laitan kutsuun ajan esim. 16-20. ja maininnan kakusta puhallamme kynttilät klo.16.30. Anopilla kun on tapana tulla milloin sattuu ja AINA valittaa kun ei odotettu että hän näkisi kun lapset puhaltavat kynttilät.
Olisi se muille vieraille kurjaa jos tulevat paikalle kl.16 ja kakkua saisivat vasta kl.19 kun anoppi jaksaa tulla paikalle...
kyllä toki jos joku muu viikonloppupäivä olisikin käynyt, mutta kun ei käy. Ei viitsi ihan arki-iltanakaan järjestää.
Ja olisi mikä päivä tahansa niin en minä jaksa tunti tolkulla vieraita kestittää.. ap
niitä 1v synttäreitä sellaisena päivänä, kun teillä ei muuta menoa. Mielestäni tosi nuijaa pitää jotain takaraja-aikaa sukulaisille!!!
Tosiaan NE juhlat on silloin, kun on ilmoitetttu.
Jos ei kyseisille kekkereille pääse, on kohteliasta ilmoittaa, ja se on sitten siinä.
Se on sitten toinen asia, jos haluaa tiedustella muuten kyläilyä joskus itselleen sopivampana ajankohtana, muttei tällöin juhlita enää samaista merkkipäivää.
itse kuulumme niihin, joiden lapsi taas nukkuu klo 13-15 ja sen jälkeen syö, joten pääsisimme paikalle vasta klo 16. Se olisi kamalaa mennä väsyneen lapsen kanssa tai sitten tosiaan se vaihtoehto, että ei ollenkaan.
Itselleni iski kauhea häpeä, kun justiinsa ei voitu mennä klo 14 aikaan erääseen paikkaan päiväunien takia ja ehdotin myöhempää aikaa ja vastareaktio oli ärtynyt. Nyt taisin älytä tästä viestiketjusta syyn siihen.
ensinnäkin, toi kasin vastaus nyt oli aika ala-arvonen..
meillä appi-ukko tuli vaan kolme tuntia aikasemmin kun oli sovittu..ihmetteli vaan olkkarissa kun laset oli päiväunilla, sitten syötiin välipalaa ja sit vasta alettiin keittää kahvia ja tarjoilla kakkua ja pullaa...eli siis siihen aikaan kun oli sovittukin!! ja synttärijuhlien aikahan oli sovittu just näiden päiväunien, kaupassa käyntien ja muiden asioiden takia!!
emme mekään päivystä ketään montaa tuntia..tai montaa päivää..se on niiiiiiiiin raivostuttavaa!!
Meillä oli just kaksosten synttärit ja niitä juhlittiin 5 eri ajankohtana kun ei kaikille sopinut samaan aikaan:(((. Minkäs teet! Mutta ensi vuonna laitan kyllä kutsut niin ajoissa että kaikkien pitää tulla edes samana päivänä, tai olla tulematta.
Oon huomannut että kun pidän syntymäpäiväkutsut lapsille, he tulevat sovittuna aikana. Mutta kun kutsuu sukulaisia ja ystäviä kutsuille, niin vieraat päättävät itse mihin aikaan tulevat, kunnioittamatta lainkaan kutsussa mainittua saapumisaikaa.
Oon huomannut että kun pidän syntymäpäiväkutsut lapsille, he tulevat sovittuna aikana. Mutta kun kutsuu sukulaisia ja ystäviä kutsuille, niin vieraat päättävät itse mihin aikaan tulevat, kunnioittamatta lainkaan kutsussa mainittua saapumisaikaa.
Mutta ainahan kaikki ei käy. Kuten männäviikonloppuna emme päässeet kummitytön synttäreille, kun olimme kipeänä. Ilmoitin asiasta ja kysyin, voisimmeko tulla nyt tulevana viikonloppuna. "Ehkä", oli vastaus. Minua kyllä harmittaa kovasti, ellemme pääse. Tähän asti olemme aina käyneet, kun on varsinainen päivä ollut.
Lisäksi: jos sattuu, ettemme pääse synttäriaikaan, kysyn kyllä, milloin sopisi. Minusat on jotenkin hirmu raskasta sekin, että aina pitää oikein sopimalla sopia, milloin voi käydä kylässä. Mutta spontaanius on hävinnyt lähes kokonaan...
Ei se 1-v muutenkaan kutsuista mitään ymmärrä!
saa tulla klo 12 jälkeen ja takarajaa ei edes olla asetettu. Ihan sillä kun kaikki tulee ihan miten sattuu. Kerran kokeilimme että laitoimme milloin juhlimme yms, mutta ei sitä taidettu edes lukea. Joten se siitä.
en ole ap, mutta ei meille ainakaan kutsujen viettäminen koskaan ole ollut erityisen rankkaa, vaan se, että kun kutsuu vieraat synttäreille, pitäisi olla aikaa ja mahdollisuuksia kestitä erilaisia kokoonpanoja tarjoamisten kanssa silloin kun he itse haluavat.
itse kuulumme niihin, joiden lapsi taas nukkuu klo 13-15 ja sen jälkeen syö, joten pääsisimme paikalle vasta klo 16. Se olisi kamalaa mennä väsyneen lapsen kanssa tai sitten tosiaan se vaihtoehto, että ei ollenkaan.
Itselleni iski kauhea häpeä, kun justiinsa ei voitu mennä klo 14 aikaan erääseen paikkaan päiväunien takia ja ehdotin myöhempää aikaa ja vastareaktio oli ärtynyt. Nyt taisin älytä tästä viestiketjusta syyn siihen.
Kumman lapsen unet ovat tärkeämmät?
Olen samaa mieltä!