Pähkäilyä pk-seudulta muuttamisesta Ouluun..
eli ollaan kumpikin miehen kanssa pohjoisesta kotisin ja mietitty, että voitaisiin jossain vaiheessa muutta Ouluun. Meillä on kolme lasta, joista pienemmät ala-asteella ja vanhin ysillä. Sukulaiset ja osa kavereista asuu pohjoisessa ja täällä etelässä osa. Miehen vanhemmat asuvat täällä pk-seudulla, mutta ehitä ei lastenlapset oikein kiinnosta. Omat vanhemmat asuvat pohjoisessa ja he taas riemumielin touhuaisivat lapsiemme kanssa, kunhan siihen olisi mahdollisuus.
Nyt miehelle tarjottiin paikkaa Oulusta ja pitäisi oikeasti ruveta miettimään, laitetaanko keväällä talo ja mökki myyntiin. Itselläni ei ole vielä tietoa työpaikasta. Mutta meikäläiseen iski paniikki, haluanko muuttaa ja miten lapset muuttoon suhtautuvat. Vanhin poika ei tietystikään haluaisi muutta, vaikka koulunvaihto on edessä joka tapauksessa. Mitä ihmettä tässä tekisi, jotta saisi päätettyä mitä kannattaa tehdä? Olen itse lapsena muuttanut miljoona kertaa, siksi ihmettelen miksi tällainen epävarmuus iski?
Huoh, toivottvasti jollain olisi hyviä ajatuksia, vaikka sepustukseni oli melko epäselvä :)
Kommentit (31)
ja kun kotiin on töistä lyhyt matka niin turhaa aikaa ei mene matkoihin.
jopa Herukasta asti keskustaan.
Helsingin jälkeen olen viihtynyt hyvin Oulussa, onhan elämisen taso täällä parempi. Normaalilla palkalla voi ostaa omakotitalon jne. Oman alan työllisyystilannetta kannattaa kyllä selvittää, joillakin aloilla töitä on hankala löytää.
hyviä alueita Oulunlahti, Kiviniemi, kastelli, kaakkurin vanha puoli ja Metsokangas. Näistä kaikista on alle 5 km keskustaan ja kaikki plavelut lähellä. Jotku tietämättömät haukkuu Kaakkuria, mutta silloin tarkoittavat nimenomaan cittarin ympäristön kerrotaloja. Muu osa Kaakkuria on omakotitaloaluetta.
Metsokankaalla on uusi koulu yläasteeseen saakka
Töistä sen verran, että olen kahdessa firmassa ollut töissä, joilla on toimipiste Oulussa. Oulun ihmiset käyvät täällä pk-seudun toimipisteessä usein, päinvastoin taas selkeästi harvemmin. Ja siis uraetenijillä usein on siis useamman kerran viikossa.
Lento on nopea, ei siinä mitään. Väkisin vaan tulee päiviin pituutta. Samoin ulkomaan reissut kestävät helposti pidempään, koska joutuu välillä jäämään yöksi Helsinkiin jos ei saa enää jatkolentoa.
Lentomatkailussa on myös toinen huono puoli ja se on päiväkotihaut ja harrastuskuskailut. Lennot on helposti myöhässä ja sitten järkkäillään varahakijoita lentokentän aulabaarista. Kannattaa siis selvittää tukiverkko hyvin, jos varsinkin molemmilla vanhemmilla on liikkuva työ.
Töistä sen verran, että olen kahdessa firmassa ollut töissä, joilla on toimipiste Oulussa. Oulun ihmiset käyvät täällä pk-seudun toimipisteessä usein, päinvastoin taas selkeästi harvemmin. Ja siis uraetenijillä usein on siis useamman kerran viikossa.
Lento on nopea, ei siinä mitään. Väkisin vaan tulee päiviin pituutta. Samoin ulkomaan reissut kestävät helposti pidempään, koska joutuu välillä jäämään yöksi Helsinkiin jos ei saa enää jatkolentoa.
Lentomatkailussa on myös toinen huono puoli ja se on päiväkotihaut ja harrastuskuskailut. Lennot on helposti myöhässä ja sitten järkkäillään varahakijoita lentokentän aulabaarista. Kannattaa siis selvittää tukiverkko hyvin, jos varsinkin molemmilla vanhemmilla on liikkuva työ.
reissuista on keski-Suomessa/pohjoisessa ja osa sitten ulkomailla. Itselläni työ ei vaadi matkustelua. JOten tuo reissaaminen on jouduttu ottamaan huomioon jo nyt.
ap.
Asuinaluina on lapsille hyviä mm. kuivasjärvi, patenimi, herukka.
Koulut on vieressä.
Tosi rauhallista asua lastenkanssa. Itse en tältä alueelta muuta enään mihinkään!
keskustassa on autolla 10.minutissa ja julkiset kulkee vierestä :)
aina melkein kone myöhässä, joten siksi illaksi ei kannata sopia mitään. MUtta normityöpäivän matkaan menee max puoli tuntia yhteensä
miehen pitäisi ensi viikolla jo jotain osata työpaikkaan sanoa. Ja lisääkin vinkkejä, mielipiteitä ja neuvoja saa toki tänne laittaa!
t.ap
olen Oulusta kotoisin, ja muutin pk-seudulle 15 vuotta sitten opiskelujen ja työn perässä.
Ainoa, mikä nyt vaivaa näiden "etelän" vuosien jälkeen, on kylmyys :)
tyyliin :kuivasjärvi, patenimi, herukka
en ikinä, huonot palvelut ja pitkä matka joka paikkaan... koulu voi olla lähellä ja Siwa mutta matkaa menee kyllä enemmän kuin 10m min keskustaan. Uimahallillekin on tuolta yli 20 km
Joen eteläpuolelta joka paikkaan lyhyt matka
mutta meiltä Ruskoon menee yli tunti ja bussia pitää vaihtaa ja vaihtoaikaa on muutama minuutti. Jos ei ehdi niin seuraava menee puolen tunnin kuluttua .. en ikinä menne bussilla töihin kun autolla kestää 15 min