London Kanada-löytyykö perheitä lähettyviltä
Olemme koko perheellä muuttamassa elokuussa Londoniin Kanadaan. Olisi tosi ihana jos täältä kautta löytyisi joku jolta saisi neuvoa, vinkkejä ja kokemuksia lapsiperheen asumisesta Kanadassa.
Ihan kaikki arkeen liittyvät asiat kiinnostavat. Kiitoksella otan kaikki kokemukset vastaan. Varmasti Kandanaan muutettuammekin tulee vastaan paljon pikku kysymyksiä, et olisi ihana jos sitten siellä asuessakin olisi joku jolta voisi vaikka sähköpostitse kysyä pikku neuvoja.
Kommentit (5)
Ihana ylläri et joku tai jopa kaksi oli vastannut mun vanhaan viestiin. Olin jo menettämässä toivoa. Muutto ku kovasti jo lähestyy. Mekin muutamme Silifasu elokuun lopussa. Ihana olisi kirjoitella sun kanssa kun olet samassa tilanteessa. Laitan sähköpostiosoitteen mukaan.
Lumiaava: laittaisitko sinäkin mulle viestiä mun sähköpostiin kun olisi kivempi kirjoitella ihan sähköpostitse. Nyt ei edes aivot kulje mitä kaikkea voisin sulta kysyä. Kello on tätä kirjoittaessa jo yli kymmenen et aivot tosiaan jo narikassa. Ootkin asunut siellä jo tovin et taidat tuntea maan tavat jo tosi hyvin.
kuulumisiin: kirsi.kiviniemi(at)mail.suomi.net
Saako kysyä, oletteko siellä työkomennuksella vai ihan pysyvästi? Oletko viihtynyt hyvin? Onko paikkakunta lapsiystävällinen? Onko siellä muita suomalaisperheitä?
En ole tyokomennuksella. Minulla ja lapsilla on kaksoiskansalaisuus (kanada-suomi), joten ei tarvinnut kun tulla. Miehen piti hakea siirtolaiseksi.
Olen viihtynyt todella hyvin, koko taman ajan. Tanne tultaessa paatettiin katsella ainakin 3 vuotta, etta lapset oppisivat kielen hyvin ennenkuin lahdettaisiin takaisin. Oli pakko tulla koittamaan elamaa taalla ettei sitten "vanhana kaduttaisi".
Elama Suomessa oli niin alyttoman helppoa, oli isovanhemmat aina tarvittaessa auttamassa lasten hoitamisessa, varmat tyopaikat, mahtavat edut (aitiyslomat/rahat/kotihoidointuet ym.ym.) valtiolta/kunnalta. Niitahan ei kylla osannut arvostaa ennen kuin niita ei enaa ollut. Puhumattakaan paivahoitomaksuista, taalla maksan paivassa saman kuin siella maksaisin kuukaudessa.
En ole tavannut viela paikkakuntaa mika ei olisi lapsiystavallinen, ellei oteta laskuihin etta linja-autoissa melkein poikkeuksetta pitaa rattaat laittaa kasaan (onneksi on kantoliinat). Lahes aina ovea pidetaan auki (ikaan sukupuoleen,rotuun katsomatta) ostareille ja kauppoihin kun kuljet lasten kanssa tai ihan muutenkin jos joku sattuu menemaan edellasi samasta ovesta.
Yleensa jokaisella asuinalueella on oma leikkipuisto, baseball-ja futiskentta. On useita kaupungin omistamia "vapaa-ajanviettokeskuksia", joissa yleensa kuntosali,uimahalli, kirjasto , luistelumahd. talvella ja saleja eri lajeja varten. Ne ovat hyvin edullisia ja toimintaa on kaikenikaisille.
Talla paikkakunnalla olen tormannyt muutamaan suomalaiseen, Toronton laheisyydessa tiedan heita olevan sadoissa, enemmankin mutta minun ikaluokka on jo kanadalaistunut.
Sanottakoon etta on kiva tavata muita suomalaisia mutta tanne tullessani asennoiduin niin etta parjaan myos ilman. Torontossa kaydessa tulee taytettya ruisleipa-varastot ja talla paikkakunnalla on laajin salmiakki valikoima hollantilaisessa kaupassa kuin olen missaan nahnyt.
joka on muuttamassa Ontarioon elokuun lopussa. Voitko antaa sähköpostiosoitteesi, niin laitan sinulle postia?
Asun "lahella" Londonia, vain noin tunnin ajomatka. Kokemusta Kanadasta 10 vuotta, lapsia on 5 (synt.1993,1994,1998,2004,2007) Pari kertaa on tullut kaytya Londonissa, viimeksi toukokuussa nightwishin konsertissa.Mielellani autan missa voin. Laita lista kysymyksia niin vastailen.