Siis täh??!? Luulevatko vanhemmat todellakin, että ope tekee lapsen läksyt
ja antaa oikeita vastauksia???? Tottakai läksyt tehdään kotona ja vanhemmat auttavat. Koulussa korkeintaan annetaan oikeat vastaukset taululle. Läksyje tarkistamiseen saa kulua korkeintaan 10 minsaa 45 minuutin oppitunnista! Sekin on liikaa. Raivostuttaa joskus kun menee koko oppitunti siihen että tehdään kotiläksy koulussa koska vanhemmat ovat niin kiireisiä etteivät ehdi osallistumaan lapsensa koulutukseen! arg!
Kommentit (9)
jos huomaan, että lapseni tekee aina saman asian väärin - eikö se pidä jättää korjaamatta, jotta opettaja huomaa, ettei asia ole mennyt perille?
Minun mielestäni teet kyllä karhunpalveluksen näille lapsille (ja heidän vanhemmilleen). Mitä jos opetat samaa luokkaa koko alakoulun, meinaatko vielä kutosella tarkastaa jokaisen läksyt erikseen? Miten ajattelet, että oppilaat oppivat itse kantamaan vastuuta läksyistään?
Minun mielestäni teet kyllä karhunpalveluksen näille lapsille (ja heidän vanhemmilleen). Mitä jos opetat samaa luokkaa koko alakoulun, meinaatko vielä kutosella tarkastaa jokaisen läksyt erikseen? Miten ajattelet, että oppilaat oppivat itse kantamaan vastuuta läksyistään?
kantamaan vastuuta. Jos vanhemmat aina muistuttaa ja tarkistaa, lapsi ei koskaan pääse unohtamaan tai tekemään liian laiskasti ja jäämään siitä kiinni koulussa. Lapsi luulee osaavansa itse mutta oikeasti äiti ja isä hoitaa homman. parempi niin, että lapsi on päävastuussa, opettaja kontrolloi ja vasta jos ilmenee ongelmia, vanhemmat puuttuu asiaan.
läksyt koko luokan kanssa. Siis oikeat vastaukset ja niihin pääseminen käydään läpi. 10 minuuttia riittää siihen, mutta jos homma hoidetaan ammattitaitoisesti, siihen voidaan käyttää enemmänkin, kun samalla valmistellaan jo seruaavaakin asiaa. ja onhanse totta, että jos opetus ei ole läksyntarkastamiseen mennessä mennyt perille, niin open opetustavassa on jotain parannettavaa. Silloin on vähän kerrattava!
jos huomaan, että lapseni tekee aina saman asian väärin - eikö se pidä jättää korjaamatta, jotta opettaja huomaa, ettei asia ole mennyt perille?
Millaisia vanhempia sinä ja muut kaltaisesi olette? Miksi ette itse opeta asiaa lapsellenne, jos huomaatte, että hän ei ole asiaa ymmärtänyt??
Totta kai voi ajatella, että opettaminen on pelkästään koulun vastuulla. Mutta kun realismia on kuitenkin se, että luokat ovat tosi isoja ja joukossa on tosi hankaliakin oppilaita ja tukiopetukseen ei välttämättä ole isosti resursseja - onko silloin mielestänne ihan oikeasti JÄRKEVÄÄ ajatella, että "lapsi oppii jos oppii, eikä se ole mun probleema"...
Kyse ei ole mistään avaruusfysiikasta, vaan alakoulun oppimäärästä. Ei se ole vaikeaa neuvoa asia lapselle itsekin!
Ja jos kotiopetus ei onnistu, on tehokkaampaa panna vaikkapa opettajalle sähköposti ja pyytää tukiopetusta.
Eikä odotella josko opettaja hokaa, että yhdellä lapsella vaikkapa nyt 25:stä on säännönmukaisesti joku tietty tehtävä väärin...
- en ole ap, vaan ihan tavallinen kahden koululaisen äiti -
ja antaa oikeita vastauksia???? Tottakai läksyt tehdään kotona ja vanhemmat auttavat. Koulussa korkeintaan annetaan oikeat vastaukset taululle. Läksyje tarkistamiseen saa kulua korkeintaan 10 minsaa 45 minuutin oppitunnista! Sekin on liikaa. Raivostuttaa joskus kun menee koko oppitunti siihen että tehdään kotiläksy koulussa koska vanhemmat ovat niin kiireisiä etteivät ehdi osallistumaan lapsensa koulutukseen! arg!
outo ajatus, että pitäisi vieressä istua kirjoittamassa lapsen kanssa. Jos on väärin, sitten on väärin ja kopioi koulussa oikean vastauksen. Läksyissä saa tietääkseni olla virheitäkin.
Eipä kukaan munkaan läksyjä aikoinaan vahtinut. Kysyttiin vaan, onko tehty ja se siitä. Jos tarvi apua, sitä sai kyllä ja vanhemmat osasi auttaa, mutta ei tuputettu apua.
Niin ja vanhempani olivat opettajia ja minä oppilas, jonka keskiarvo huiteli lähellä kymppiä. Oma lapseni saa myös hyviä arvosteluita ja en istu vieressä vaan lapsi saa itse ottaa vastuun niistä.
jokaisen oppilaani kotitehtävät erikseen. Tällä hetkellä opetan ekaluokkalaisia, eikä siihen tarkistamiseen mene kovin paljoa aikaa. Muut lapset tekevät sillä aikaa seuraavia tehtäviä kun odottavat, että saavun heidän tehtävänsä tarkastamaan.