Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monen lapen äitinä olen sitä mieltä, ettei imetys

Vierailija
17.11.2009 |

suojaa lasta sairauksilta. Se on jostain muusta kiinni. Täysimetin 6kk. Sinä aikana vauva sairasti rs-viruksen, useita korvatulehduksia ja angiinan. Imetyksen lopetin 1v2kk iässä. Ja sairastelu jatkui.

Toista imetin kaikkiaan 3kk ja hän oli vauvana ja nykyäänkin terve kuin pukki.

Liittyen Tarjan ihmettelyyn kun vauva sairastui vaikka hän imettää.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai kai sillä jotain suojaa voi olla, mutta minä imettänyt 2 lastani ja molemmat sen aikana sairastaneet monet korvatulehdukset, kuumet sun muut..

Vierailija
2/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaveri on käynyt lääkärissä noin kolme kertaa elämänsä aikana. Korvatulehdusta ei ole ollut ikinä. Nyt hän on 6v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko että ihmisen pituus on perinnöllistä. Lapseni on lyhyt vaikka hänen isänsä ja minä olemme pitkiä. Näin ollen lapsen pituus ei mitenkään liity vanhempien pituuteen.

MOT

Sen sijaan imetyksen suojaan uskon, koska pitkään imetetty lapseni oli harvoin sairas, lyhyesti imetetty usein sairas. Näin ollen imetys suojaa taudeilta.

MOT

Vierailija
4/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se imetyksen tuoma suoja on vasta aikuisuudessa? Vannomaan en mene, mutta näin minä olen kuullut, ja jos ajattelen omaa lapsuusperhettäni, niin ainakin pätee. Äidilläni on viisi lasta, joista kolme on imetetty noin vuoden ikään asti - lapsena sairastivat jotakin, mutta nyt aikuisena eivät ole koskaan sairastaneet. Kaksi meistä, minä mukaan lukien, taas ollaan ensinnäkin keskosina synnytty, vietetty ensimmäiset elinkuukaudet sairaalassa eikä meitä ole lainkaan imetetty (äiti taisi käydä sairaalassa kerran viikossa, jos sitäkään, meitä katsomassa), ja vaikka on sairasteltu lapsinakin, ollaan nyt aikuisenakin oltu jatkuvasti kipeänä. Tosin kai se tuo keskosuuskin voi tähän vaikuttaa, mene ja tiedä. Aika sama oikeastaan.

Omista lapsistani esikoista en imettänyt kuin 1kk, eikä ole sairastanut kuin vesirokon, ikää nyt 4v. Kuopusta olen imettänyt nyt 7kk, eikä ole toistaiseksi sairastellut, mutta tulevaisuus näyttää.

Vierailija
5/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi ei sairasta jos sitä imetetään. mutta onhan se äidinmaito parasta mahdollista ravintoa pienelle vauvalle.

Vierailija
6/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita on osaimettänyt kaikkia korkeintaan parisen kuukautta. Koko porukka ollut aina tosi terveitä, kenelläkään ei ole allergioita, ei korvatulehduskierteitä tms. Meitä neljää äiti imetti 1v-2v, puolet "terveitä", puolet allergikkoja, korvatulehduksia,iho-ongelmia jne.

Vierailija
7/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaiken huippu on se, että kolme lasta olen imettänyt todella huonosti, paras saavutus on 4kk täysimetyksellä, niin lasten välillä on eroja. Kaksi on terveitä kuin pukit ja yksi on koko ajan kipeä. Ja siis samassa perheessäö asutaan ja lapset ovat vielä samassa päivähoidossakin, eli ympäristö on sama kaikille. Joku nähtävästi on vaan alttiimpi kuin toinen.

Vierailija
8/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on kuitenkin yksittäistapauksia. Ei se imetys ESTÄ sitä sairastumista ja tarkoita sitä etteikö joku täysimetetty voi sairastella paljonkin. Se vähentää kuitenkin sitä riskiä ja antaa suojaa.

PLUS (mikä tärkeintä minusta) on se, että imetetyillä harvemmin on sairastaessa kuivumista, koska saavat ravintoa ja nestettä siitä rintamaidosta.

Ja lisäksi imetyksellä on kauaskantoisia vaikutuksia joista vähäisin ei ole se, että se vähentää riskiä sairastua rintaysöpään (huom ei poista sitä mahdollisuutta etteikö silti voisi sairastua). Ja tämä koskee sekä äitiä että sitä vauvaa. Muitakin sairauksia sen on todettu ehkäisevän, kuten diapetesta.

Kaikki asiat eivät ole katsos välttämättä nähtävissä juuri sillä ja samalla hetkellä.

Vierailija
9/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuusi lasta, viittä ensimmäistä imetin lapsesta riippuen 5-10kk, kuudes ei suostunut imetettäväksi ollenkaan, sai korviketta alusta alkaen ja siinä sivussa hieman pumppumaitoa ensimmäiset 2 kk.

Poika on nyt vähän päälle kaksi, räkä on valunut silloin tällöin mutta kuumetta ei ole vielä ikinä ollut.

Samoin viisi vanhempaa eivät sairstele juuri koskaan, ollaan näiden 14 v aikana sairauden takia käyty lääkärissä ehkä kolme kertaa. Yhteensä siis.

Vierailija
10/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä taas kaksi 2v ikään imetettyä lasta (täysimetystä 6kk) ja kumpikin on superterveitä, ei ole koskaan ollut edes oksennustautia. Nyt ovat 8v ja 5v.

Vierailija
11/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä just imetetty lapsi on pienempänä sairas ja imettämätön terve.

Lisäksi omassa lähipiirissä ja naisten lehtien sivuilta tekemässäni empiirisessä tutkimuksessa olen huomannut, että monen lapsen imettäminen EI suojaa äitiä rintasyövältä myöhemmin. Pikemminkin päin vastoin !

Vierailija
12/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todettu. Poikkeuksia löytyy aina.

Lisäksi vauva saa äidinmaidosta niitä vasta-aineita, joita äidillä on. Siksi vauva ei välttämättä saa äidin tartuntatautia tai voi saada sen lievänä.

Meillä ainakin vauva sai minun melko kovan flunssani tosi lievänä. Terveydenhoitajakin sanoi asian olevan näin. MOT :)

Vierailija
13/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen Epäkorrektia Tuomas Enbuske -ohjelman viimekertainen jakso.

"Mitä mieltä olette painovoimasta?"

Vierailija
14/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä just imetetty lapsi on pienempänä sairas ja imettämätön terve.

Lisäksi omassa lähipiirissä ja naisten lehtien sivuilta tekemässäni empiirisessä tutkimuksessa olen huomannut, että monen lapsen imettäminen EI suojaa äitiä rintasyövältä myöhemmin. Pikemminkin päin vastoin !

Ai olet tehnyt naistenlehtien perusteella pikku pikku tutkimuksen ja todennut, että imetys itseasiassa altistaa rintasyövälle? :D :D :D

Ota nyt hyvä ihminen yhteyttä johonkin syöpäjärjestöön ja kerro tietosi, koska heidän mukaan imetys ontärkein yksittäinen tekijä, jolla ihminen voi vähentää riskiä sairastua rintasyöpään. Mutta varmasti he ovat väärässä, eivät ole lukeneet tarpeeksi MeNaisia.

Vierailija
15/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti on kipeänä ja imettää ei lapsi todennäköisesti sairastu äidin tautiin.. mutta ei se suojaa sellaisilta taudeilta joihin äidillä ei ole vastustuskykyä.

Tehokkainta ja tärkeintä maitoa tulee ensimmäisillä viikoilla. Sitten imetyksen jatkuessa maito laimenee jne.

Näin olen ymmärtänyt.

Vierailija
16/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmekä sairasta juuri koskaan.

Mieheni veli taas on jatkuvasti jonkun flunssan tms kourissa kun hänestä kuulee, vaikka häntä imetettiin lähen vuoden ikään.

Enkä ole tällaiseen toteamukseen ole aikaisemmin törmännyt, osaatko antaa jonkun linkin mistä aiheesta voisi lukea?

Vierailija
17/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito muuttuu hieman vauvan ollessa noin 3kk, mutta ei huonommaksi. Ja sokerilitkuksi se ei muutu koskaan.

Vierailija
18/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joita äiti ei ole sairastanut. Tietenkään.

Vierailija
19/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen Epäkorrektia Tuomas Enbuske -ohjelman viimekertainen jakso.

"Mitä mieltä olette painovoimasta?"

Vierailija
20/27 |
17.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten painovoiman olemassaolo, ovat nyt vain kiveen hakattuja faktoja, jotka eivät millään lailla riipu siitä mitä mieltä AV-mammat niistä ovat.

Tosin voihan painovoimakin olla keinotekoinen salaliitto, niin kuin SI-rokotteen mikrosirutkin. Mutta homeopatia auttaa kaikkeen.