Jos nyt kuolisin, miten kävisi asuntoni?
Lainaa on vielä 130000€ ja asunto+laina kokonaan minun nimissäni. Jos nyt minulle tapahtuisi jotain, miten tämän asunnon kävisi? Menisikö pankille lainojen vuoksi?
Olen avioliitossa ja minulla on 2 lasta.
Kommentit (5)
Pitänee tarkistaa nuo lainaturvat. Mielestäni otin aika kattavat turvat, mutta siitä kun on jo 4v aikaa, niin en kyllä suoraan sanottuna enää muista.
Laina otettiin tuolloin minun nimiin täysin, koska mies opiskeli silloin.
Eli onko heillä varaa ottaa oma laina?
Sinun jälkeesi tehtäisiin ositus, jossa miehesi nimiin tulisi puolet asunnosta ja perikuntasi eli lastesi nimiin puolet, noin karrikoidusti. Miehesi yrittäisi varmaankin neuvotella pankin kanssa lainan ottamisesta omiin nimiinsä. Lapset saisivat epäilemättä perhe-eläkettä, mikä auttaisi miestäsi maksamaan isompia lyhennyksiä kun hänen ei tarvitsisi elättää lapsia yksin. Jos miehesi haluaisi myydä asunnon, hänen tulisi anoa maistraatilta siihen lupaa. Joka tapaukessa hänen pitäisi tehdä joka vuosi maistraatille tiliä alaikäisten lasten omiaisuuden hoitamisesta.
En toivoakseni ole kuolemassa vielä moneen vuosikymmeneen, mutta niin paljon on viime vuosina tapahtunut, että mielellään näistäkin alan ottaa selkoa - varmuuden vuoksi.
Sinun jälkeesi tehtäisiin ositus, jossa miehesi nimiin tulisi puolet asunnosta ja perikuntasi eli lastesi nimiin puolet, noin karrikoidusti. Miehesi yrittäisi varmaankin neuvotella pankin kanssa lainan ottamisesta omiin nimiinsä. Lapset saisivat epäilemättä perhe-eläkettä, mikä auttaisi miestäsi maksamaan isompia lyhennyksiä kun hänen ei tarvitsisi elättää lapsia yksin. Jos miehesi haluaisi myydä asunnon, hänen tulisi anoa maistraatilta siihen lupaa. Joka tapaukessa hänen pitäisi tehdä joka vuosi maistraatille tiliä alaikäisten lasten omiaisuuden hoitamisesta.
lapset tai lasten edunvalvoja myy asunnon, maksaa lainat ja jos jotain jää niin hyvä, ellei niin lapset perii velkaa joka on aksvanut korkoa vuosia.