Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten karppaajien lapset harrastaa?

Vierailija
16.11.2009 |

Tällä palstalla pyörii aika paljon niitä, jotka syövät hyvin/mahdollisimman vähän hiilihydraatteja ja kertovat soveltavansa tätä ruokavaliota myös lapsiinsa. Ei siinä mitään, jokainen tyylillään, kunhan kaikki voivat hyvin.

Olen kuitenkin miettinyt, mitä karppaajat lapsineen harrastavat? Jos perheessä sattuu olemaan lapsia, jotka harrastavat jotain melko rankkaa kestoliikuntaa (juoksu, jalkapallo, hiihto, uinti jne) tai äiti hurahtaakin lenkkeilyyn, poiketaanko sitten vain tämän perheenjäsenen kohdalla ruokavaliosta ja keitelläänkö puurot?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä karppi fanaatikot ovat aivan sekopäisiä väittäessään, että esimn. kaurapuuro on jotakin "hiilarimössöä". Voisiko enää vieraantuneempi olla ravitsemusasioista..

Miettikää nyt ihan oikeasti, mitä haitallista esim. kaurahiutaleista/ruishiutaleista/ohrahiutaleista on ihmiselle. Ja miettikää sen jälkeen, mitä haitallista on esim. liha/makkaraleikkeleista.

Jotakin suhteellisuuden tajua pyydän!

Vierailija
2/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitamiineja myös purkista, tulee niitä enemmän kuin suositukset sanovat. Sitä paitsi jos liikunnan epäonnistuminen johtuisi vitamiinivajeesta, ei lenkkeilyn yms. pitäisi onnistua nytkään kun syön hiilareita, sillä en ole lisännyt vitamiininsaantiani karppiruokavaliosta luovuttuani...

T:nro 6

vain virallisterveellisten suositusten mukaan niin plajon on vielä vajausta :)

C ja D piristää reippaasti kunn iitä syö niin paljon kun oikeasti kroppa tarvisi eli monikymmenkertaiset määrät suosituksiin verrattuna....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että ajatukset on tosiaan hieman lukossa, tosin ei ruokavalion vaan liikunnan laadun suhteen. Ajattelin ehkä enemmän sitä, ohjautuvatko karppiperheen lapset automaattisesti pois kestolajeista, koska tehot puuttuvat ilman hiilareita, jotka kuitenkin ovat rasituksen alaisena keholle se helpoin energianlähde.

Ehkä se tilanne, mitä mietin on se, jossa lapsi mieltyy harrastukseensa ja haluaa olla siinä mahdollisimman hyvä, jolloin tietyissä lajeissa karppaus ei sovi enää kuvaan. On vaan jotenkin huvittavaa kuvitella, kuinka 12-vuotias vaatii puuroa pöytään. :)

Mutta ilmeisesti ainakin jossakin määrin mahdollista on siis karpata ja urheilla. Ovatko teidän karppajien lapset minkä ikäisiä ja kuinka tosissaan ottavat harrastuksensa? Tai te itse, karppaavat liikkujat, minkä tyyppistä liikuntaa harrastatte ja millä tehoilla?

Karppauksesta olen kyllä lukenut ihan uteliaisuudesta, mutta ainakin netissä on niilä sivustoilla, joilla olen käynyt, on mainittu erikseen, että rankkaa kestourheilua varten pitää hiilareita syödä vaikka karppaisi, jos hakee hyvää suoritusta.

Vierailija
4/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillakin ottaa aikansa, ennen kuin keho "oppii" rasvapolttoiseksi. Voi olla, että kaikki eivät opi koskaan, vaikka sitä epäilen (koska ne kuuluisat luolamiesesi-isämme ovat kuitenkin toimineet rasvapoltolla huomattavan menestyksekkäästi).

Minulla itselläni meni ihan toisin. Kun olin kesällä alkanut vähähiilihydraattiselle ja menin syksynä ekan kerran kertaviikkoiseen hikiurheiluuni, olin ihan ihmeissäni: jaksoin vaikka kuinka tehokkaasti ja jälkeenpäin leijuin aikamoisessa endorfiinipilvessä :) Se oli mukavaa, enkä ole moista aiemmin kokenutkaan.

Summa summarum: olemme erilaisia.

Tunnen yhden, joka ei kerta kaikkiaan ole innostunut karppaamisesta, vaikka sitä aika pitkään kokeili, ja toisaalta tunnen nopeasti laskien kahdeksan, jotka kerran alettuaan eivät luovu karppauksesta. Tuo ekakin on kyllä vähentänyt radikaalisti ns. turhia hiilareita ja syö leipää murto-osan entisestä.

Vierailija
5/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vedä pullaa ja vaaleaa leipää enää. Kaikki viljat on täysjyvää/tummaa ja syön niitä vähemmän kuin ennen, mutta enemmän kuin karppaajat kuitenkin ja tämä ruokavalio tuntuu sopivan minulle. Runsaasta rasvasta minulle tuli usein tukkoinen ja raskas olo, rintaa kivisti yms. joten nyt syön vähärasvaisesti ja pääasiassa rasvanani on oliiviöljy, en käytä margariineja tai voita

T:nor 6

joillakin ottaa aikansa, ennen kuin keho "oppii" rasvapolttoiseksi. Voi olla, että kaikki eivät opi koskaan, vaikka sitä epäilen (koska ne kuuluisat luolamiesesi-isämme ovat kuitenkin toimineet rasvapoltolla huomattavan menestyksekkäästi).

Minulla itselläni meni ihan toisin. Kun olin kesällä alkanut vähähiilihydraattiselle ja menin syksynä ekan kerran kertaviikkoiseen hikiurheiluuni, olin ihan ihmeissäni: jaksoin vaikka kuinka tehokkaasti ja jälkeenpäin leijuin aikamoisessa endorfiinipilvessä :) Se oli mukavaa, enkä ole moista aiemmin kokenutkaan.

Summa summarum: olemme erilaisia.

Tunnen yhden, joka ei kerta kaikkiaan ole innostunut karppaamisesta, vaikka sitä aika pitkään kokeili, ja toisaalta tunnen nopeasti laskien kahdeksan, jotka kerran alettuaan eivät luovu karppauksesta. Tuo ekakin on kyllä vähentänyt radikaalisti ns. turhia hiilareita ja syö leipää murto-osan entisestä.

Vierailija
6/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö maailmassa ole MITÄÄN muuta oikeasti hyvää energianlähdettä kuin nuo neljä todella ravintoköyhää viljaa? AP voisi meille tulla kertomaan kun on ensin itseään sivistänyt:)

Oletko koskaan tutkinut, mitä ravintoaineita nuo neljä "ravintoköyhää" viljaa sisältävät? Saatat yllättyä.

Vierailija
7/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

karppaajat hehkuttavat kuiinka ovat laihtuneet 10kg parissa kuukaudessa vaikka eivät ole liikkuneet yhtään... Tilastollsesti käy sevästi ilmi, että karppaajat harvoin viitsivät itseään liikuttaa... Löhötään vaan sohvalla partaäijää ja pekonia mutustelemassa. Miten silloin voi tietää pystyisikö lenkkeilemään vai ei. Kuvitellahan (ja nettiin kirjoittaa) toki voi vaikka mitä...

Jos sinulla ei toiminut (eli et vain osannut syödä oikein), niin muillakaan ei toimi?

tilasto tuollaista kertoo? Voihan liikkumattomuus liittyä ihan kaikkiin muihinkin laihduttajiin, painonvartijoihin, kiloklubeihin, keventäjiin sun muihin. Sehän nyt on totuus, että jos syö vähemmän, laihtuu. Eihän se pelkästään karppaamiseen liity.

Olen minäkin laihtunut opiskeluaikana, eikä se liittynyt mitenkään liikuntaan.

Vierailija
8/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen 3-6 kertaa viikossa treenikaudella eli maalis-syyskuussa. Loka-helmikuussa pidän peruskuntoa yllä juoksemalla pari kertaa viikossa ja pyöräilemällä 14km 4 kertaa viikossa. Tuon pyöräilyn teen toki läpi vuoden (työmatka), mutta kesäaikana pyöräily menee todella keveästi, räntäsateessa ja kovassa tuulessa on hiukan enemmän tekemistä ;)

Mun juoksulenkit on kestoltaan 45 minuutin ja 2 tunnin väliltä. Välillä kevyttä, välillä painetaan lähes veren maku suussa. Riippuu ihan siitä, mitä treenillä haetaan. Enkä siis tarvi mitään puurotankkauksia!

Lapsi on vielä niin pieni, ettei treenaa kuin pari kertaa viikossa.

Vierailija
9/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kunhan sokerit ja pullat vähentää minimiin, on tehnyt itselleen suurimman ja tärkeimmän palveluksen.

Itse karppaan ja pidän tiukastakin linjasta, tosin nykyään elelen aika rennosti. Pääateria on helppo syödä tosi karpisti, en nimittäin käytä enkä kaipaa perunaa, riisiä enkä pastaa. Muuten saatan syödä voileivän iltapalaksi ja myös jotain makeahkoa herkkua jälkkäriksi (jos lapset haluaa).

Puurossa on kaikenlaista hyvää, mutta määrät ovat onnettomia siihen nähden, kuinka viljaa hehkutetaan. Tiedättehän, että valtaosan viljan terveellisyysvalistuksesta järjestää meille niitä myyvät organisaatiot? :) Sokerinedistäjien mukaan sokerikin on ihan kiva tuote...

Jos haluaa saada ravinteita runsaasti, kannattaa puuron syönti jättää vähemmälle ja syödä sen edestä vihanneksia, esim. parsakaalia, lihaa, rasvaa (jep, siinä on vaikka mitä hyviä aineita!), maksaa, marjoja... Antaa mainosmiesten puhua mitä haluavat.

Vierailija
10/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä (vauva-palstan aihe vapaalla)karppaajat lähes päivittäin vastailevat laihtumiskyselyihin, että olen laihtunut karppaamalla sen ja sen verran ihan ilman liikuntaa, tosi tehokasta..

Mikä tilasto tuollaista kertoo? Voihan liikkumattomuus liittyä ihan kaikkiin muihinkin laihduttajiin, painonvartijoihin, kiloklubeihin, keventäjiin sun muihin. Sehän nyt on totuus, että jos syö vähemmän, laihtuu. Eihän se pelkästään karppaamiseen liity.

Olen minäkin laihtunut opiskeluaikana, eikä se liittynyt mitenkään liikuntaan.

Vierailija
11/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset syö perinteistä perusruokaa. En uskalla/halua tehdä noin suurta päätöstä heidän terveyttään koskevassa asiassa tällä tietämykselläni-

Vierailija
12/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan salaliittoja on viljojen puolestapuhujien taustalla! Ja että viralliset ravintosisältö-tietokannat on väärennetty(?), jotta saataisiin suomalaiset syömään täysjyväviljaa. MIKSI?

Puurossa on kaikenlaista hyvää, mutta määrät ovat onnettomia siihen nähden, kuinka viljaa hehkutetaan. Tiedättehän, että valtaosan viljan terveellisyysvalistuksesta järjestää meille niitä myyvät organisaatiot? :) Sokerinedistäjien mukaan sokerikin on ihan kiva tuote...

Vierailija
13/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä (vauva-palstan aihe vapaalla)karppaajat lähes päivittäin vastailevat laihtumiskyselyihin, että olen laihtunut karppaamalla sen ja sen verran ihan ilman liikuntaa, tosi tehokasta..

Mikä tilasto tuollaista kertoo? Voihan liikkumattomuus liittyä ihan kaikkiin muihinkin laihduttajiin, painonvartijoihin, kiloklubeihin, keventäjiin sun muihin. Sehän nyt on totuus, että jos syö vähemmän, laihtuu. Eihän se pelkästään karppaamiseen liity. Olen minäkin laihtunut opiskeluaikana, eikä se liittynyt mitenkään liikuntaan.

juu, taisi olla luetunymmärtämisessä sitten ongelmia, kun luulin, että tilasto tarkoittaa ihan jotain muuta, kuin muutamia vastauksia av-palstalla.. Miten pitkään olet muuten kerännyt näitä "tilastoja"?

Vierailija
14/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan MAINOKSIA! Suklaapatukkatehtailija mainostaa meille suklaapatukoitaan ja leipätehtailija leipiään!

Oletko huomannut, että mainoksissa on jo lipsahtanut käsityksiä, että esimerkiksi margariinit ovat sitä terveellisempiä, mitä kevyempiä ne ovat? Se ei ole virallinen, saati karppien, käsitys asiasta. Se on mainostajien viesti, jonka moni uskoo.

Olen tutkinut finelini ja tarkkaan verrannut monien hivenaineiden määriä eri tuotteissa.

Vierailija
15/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoista en ole puhunut vaan tilastollisuudesta. "Tilastollisesti käy ilmi..." tarkoittaa, että vastauksista suurin osa on niitä, joissa liikuntaa ei harrasteta. ELi tilastollisesti = lasketaan vastausten lukumäärä ja siitä sitten tietynlaisia vastauksia sisältävä osuus.

Ole hyvä tästä äidinkielen ja tilastomatematiikan oppitunnista.

juu, taisi olla luetunymmärtämisessä sitten ongelmia, kun luulin, että tilasto tarkoittaa ihan jotain muuta, kuin muutamia vastauksia av-palstalla.. Miten pitkään olet muuten kerännyt näitä "tilastoja"?

Vierailija
16/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä olisi hyvä syödä : )

Leipäliiton sivuilta:

"Leipätiedotus ry (Brödfakta rf, The Finnish Bread Information) perustettiin vuonna 1961.

Se on leipomoteollisuuden yhteinen tiedotusyksikkö. Leipätiedotuksen tarkoitus on vahvistaa leivän ja leipomotuotteiden myönteistä mielikuvaa viestinnällisin keinoin, jotta tieto leivästä ja leivän käytöstä lisääntyisi."

"Pj Leena Majamäki (Fazer Leipomot Oy), vpj Miikka Helenius (Vaasan Oy), Mika Väyrynen (Suomen Leipuriliitto ry), Jari Lehkonen (Primulan leipomot Oy), Jari Elonen (Elonen Oy Leipomo), Matti Hokkinen (Sinuhe Ky), Teijo Ritosalo (Perheleipurit Oy), Max Schulman (MTK)"

Vierailija
17/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastoista en ole puhunut vaan tilastollisuudesta. "Tilastollisesti käy ilmi..." tarkoittaa, että vastauksista suurin osa on niitä, joissa liikuntaa ei harrasteta. ELi tilastollisesti = lasketaan vastausten lukumäärä ja siitä sitten tietynlaisia vastauksia sisältävä osuus. Ole hyvä tästä äidinkielen ja tilastomatematiikan oppitunnista.

ja jos sanotaan, että tilastollisesti käy ilmi, oletan, että puhutaan jostain oikeasta tilastosta, eikä av-mamman mieleen tulevista satunnaisista vastauksista.

Vierailija
18/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vonin kertoa, että meillä käytetään vain voita ja erilaisia kylmäpuristettuja öljyjä. Viljoista vain täysjyväviljaa, maitotuotteista ravaisia versioita jne. En todellakaan allekirjoita suomalaista virallista suositusta rasvattomuudesta (eli pikkulapsille rasvatonta maitoa ja sitten öljylisä puuroon, hyi olkoon...)

Olen jopa karpannut joskus, joten kokemusta on. Itse pidän vain hulluna fanaattisuutta mihinkään suuntaan. Niinpä olemme muokanneet perheen ruokavalion mahdollisimman terveelliseksi (tiedon ja kokemuksen puitteissa) ja maukkaaksi.

Tuo kaurapuuron leimaaminen sokeriksi tai hiilihydraattimössöksi vaan saa minut aina uudelleen ja uudelleen raivon valtaan... Huoh.

vaan MAINOKSIA! Suklaapatukkatehtailija mainostaa meille suklaapatukoitaan ja leipätehtailija leipiään!

Oletko huomannut, että mainoksissa on jo lipsahtanut käsityksiä, että esimerkiksi margariinit ovat sitä terveellisempiä, mitä kevyempiä ne ovat? Se ei ole virallinen, saati karppien, käsitys asiasta. Se on mainostajien viesti, jonka moni uskoo.

Olen tutkinut finelini ja tarkkaan verrannut monien hivenaineiden määriä eri tuotteissa.

Vierailija
19/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti tarkoittaa silti juuri tuota mitä aiemmassa viestissäni kerroin. Mihinkään viralliseen tilastoon sanalla ei tarvitse viitata.

ja jos sanotaan, että tilastollisesti käy ilmi, oletan, että puhutaan jostain oikeasta tilastosta, eikä av-mamman mieleen tulevista satunnaisista vastauksista.

Vierailija
20/45 |
16.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

linjoilla, vaikka puuroon suhtaudutaankin eri tavoilla. Meillä sitä syödään siis ehkä kerran viikossa, vaihtelun vuoksi.

Meillä kyllä vaikuttaa sekin, että yksi perheenjäsenemme pääsi valtavista turvotuksista ja kipristelyistä eroon viljojen poisjättämisen jälkeen. Minun mahani ei sano juuta eikä jaata viljoihin (tosin nälkä tulee usein nopeasti puuroaamiaisen jälkeen).