vaikea perussairaus sikainfluenssassa onkin vaikka diabetes, astma, ylipaino:
Ihan uskomatonta, että nuo ovatkin niitä vaikeita perussairauksia. Mitä mieltä olette. Oletteko ajatelleet jotain pahempia sairauksia, minä olen:
Ylen sivuilta: Kuva: YLE
Suomessa oli ainakin reilut 400 ihmistä sairaalahoidossa sikainfluenssan vuoksi viikonloppuna. Useimmat tapaukset ovat kohtalaisen lieviä ja hoito on sujuvaa. Tilanne on kriittinen vain pääkaupunkiseudulla.
Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla oli viikonloppuna reilut sata potilasta sairaalahoidossa sikainfluenssan takia. Heistä arviolta 15 oli tehohoidossa. Pääkaupunkiseudun vuodepaikat ovat täynnä ja potilastulvasta on voitu ottaa sairaalaan vain huonokuntoisimmat. Vakavasti sairaista H1N1-potilaista noin kahdella kolmesta on vaikea perussairaus, kuten astma, diabetes tai liikalihavuus.
Kommentit (37)
Mun huomion kiinnitti uutisessa lähinnä tuo "vaikea perussairaus, kuten liikalihavuus".
Mun huomion kiinnitti uutisessa lähinnä tuo "vaikea perussairaus, kuten liikalihavuus".
painaa 200 kiloa, niin kyllä siinä elimistö ja pää sairaudesta kärsii. Ihan konkreettisestikin, eikös se läski ole herkästi tulehdustilassa kun sitä on hirmu paljon.
Minäkin ajattelin jotain vakavampia tauteja.
Liikalihavuus on kyllä yllättävä. Siis melko pienikin, vaikka BMI 34? Luulin, että vain sairaalloinen ylipaino on riskitekijä, siis yli 40.
Onhan se sairaus, sen nimikin, sairaalloinen, kertoo.
Diabtestä ja astmaa on monenlaista ja joillakin ne on todella pahoja. Mutta täällähän vain vähätellään kaikkea. Vasta kun lähipiiristä joku perussairauden omaava kuolee SI:hin herätään että oliko se sairaus sitten niin paha.
Minäkin ajattelin jotain vakavampia tauteja. Liikalihavuus on kyllä yllättävä. Siis melko pienikin, vaikka BMI 34? Luulin, että vain sairaalloinen ylipaino on riskitekijä, siis yli 40. Onhan se sairaus, sen nimikin, sairaalloinen, kertoo.
Kannattaisi perehtyä paremmin johonkin astmaan ja diabetekseen ennen kuin vähättelee niitä.
kannattaisi hankkia vähän yleissivistystä?
on totuttu pitämään ihan pikkujuttuina. Todellisuudessa molemmat ovat hengenvaarallisia tauteja jos ei niitä oikein hoideta.
mitä luulet onko SI vaarallinen astamapotilaalle jos menee keuhkoputkeen ja/tai keuhkoihin?
IHAN USKOMATONTA että nuo ovat niitä vaikeita perussairauksia SI:ssä? Sulla varmaan on perustelut. Ja mitkä sairaudet sun mielestä sitten ovat niitä vaikeita perussairauksia? Sivistä itseäsi.
tottunut pitämään yleissivistystäni aika hyvänä.
Itselläni on infektioastma, lapsellani astma ja äidilläni diabetes. Kaikkia niitä hoidetaan.
ap
tottunut pitämään yleissivistystäni aika hyvänä. Itselläni on infektioastma, lapsellani astma ja äidilläni diabetes. Kaikkia niitä hoidetaan. ap
perussairauksina olen ajatellut loppuvaiheen syöpää vaikka tai loppuvaiheen keuhkoahtaumatautia. Tai vaikka aids-vaiheessa olevaa. Tai ihmistä, jonka sydän ja keuhkot on jouduttu vaihtamaan. Tai ihmistä, jolla on pitkälle edennyt maksakirroosi. Tai ihmistä, jolla on vain yksi munuainen ja sekin on vesimunuainen ja on leikkausjonossa.
ap
perussairauksina olen ajatellut loppuvaiheen syöpää vaikka tai loppuvaiheen keuhkoahtaumatautia. Tai vaikka aids-vaiheessa olevaa. Tai ihmistä, jonka sydän ja keuhkot on jouduttu vaihtamaan. Tai ihmistä, jolla on pitkälle edennyt maksakirroosi. Tai ihmistä, jolla on vain yksi munuainen ja sekin on vesimunuainen ja on leikkausjonossa. ap
Minä taas ajattelen toisin. Miksi hyökkäät suotta kimppuuni.
Minulla on kyllä yliopistotutkinto, mutta ei terveydenhoitoalalta.
Minä olen ajatellut että VAIKEA perussairaus on PAHA astma tai diabetes tai sairaalloinen liikalihavuus.
perussairauksina olen ajatellut loppuvaiheen syöpää vaikka tai loppuvaiheen keuhkoahtaumatautia. Tai vaikka aids-vaiheessa olevaa. Tai ihmistä, jonka sydän ja keuhkot on jouduttu vaihtamaan. Tai ihmistä, jolla on pitkälle edennyt maksakirroosi. Tai ihmistä, jolla on vain yksi munuainen ja sekin on vesimunuainen ja on leikkausjonossa. ap
Mitäs nuo sitten ovat elleivät vaikeita perussairauksia? Siksi niitä sairastavat saavat mm "possupiikin" kun ovat sairautensa takia vaarassa saada pahoja oireita "lentsuista". Ja sairaalloinen ylipaino on todellakin sairaus.
perussairauksina olen ajatellut loppuvaiheen syöpää vaikka tai loppuvaiheen keuhkoahtaumatautia. Tai vaikka aids-vaiheessa olevaa. Tai ihmistä, jonka sydän ja keuhkot on jouduttu vaihtamaan. Tai ihmistä, jolla on pitkälle edennyt maksakirroosi. Tai ihmistä, jolla on vain yksi munuainen ja sekin on vesimunuainen ja on leikkausjonossa.
ap
Jos liikalihavuus on vaikea yleissairaus, niin mikä sitten on keuhkosyöpä?
että nuo diabetekset on perussairauksia. Ja vaikeita perussairauksia ovat sitten nuo syövät sun muut.
kuten astma on paha. Kun sitäkin on niin monenelaista vakavuudeltaan.