Käykö teillä vieraita, jotka ei tajua miten vauvaperheessä käyttäydytään? Sanotteko heille siitä?
Mulla on eräs muuten kiva kaveri, mutta hän ei vain tajua miten pitäisi vauvaperheessä vierailla. Eli ei kovaäänistä puhetta vauvan ollessa unilla, ei ovien kovaäänistä paiskomista, kolinaa, ei tajuta että vauva vaatii välillä huomiota, vaan pölistään omia juttuja ja vaaditaan äidistä juttukaveria, vaikka äiti yrittää epätoivoisesti imettää samalla kitisevää vauvaa, jos vaihtaa huonetta niin tullaan perässä ja jatketaan juttuja..
Miten sanotte asiasta? Vai sanotteko mitään?
Kommentit (36)
Kyllä lapsen pitää opetella elämään perheen rytmissä eikä päin vastoin.
tasantarkkaan erilainen käyttäytyminen kuin esim. sinkkukodissa. Vauvan tahtiin mennään vauvaperheessä, sinkkukodissa oman pään mukaan. Niin!
Oletko ap vähän dille?
Ja sen verran kovalle ettei sitten näihin yksittäisiin kolahduksiin heräile. Kyllä minäkin heräisin jos nukkuisin hiirenhiljaisessa huoneessa ja yhtäkkiä kuuluu pamaus. Helpommalla pääset kun totutat vauvan meteliin alusta alkaen. Eikä siihen meteliin tarvita toisia lapsia :)
näistä "vauvaperheistä" jotka elävät "vauvan ehdoilla" niin että vieraita ei voi kutsua jos he eivät osaa käyttäytyä vaaditulla tavalla, klo 18 jälkeen ei voi soittaa, pitää olla desinfioitu jne. on se, että äidillä (usein, joskun myös isä on vedetty mukaan neurooseihin) on kova ja tyydyttämätön huomion kaipuu ja tarve. On kuin saisi vip-kohtelua itsekin kun muut joutuvat hyppimään erilaisten ehtojen ja sääntöjen mukaan.
Lapsi ei tarvitse erityiskohtelua. Lapset ovat "saaneet" ainakin meillä liittyä perheeseen ja ovat olleet ihan tervetulleitakin, mutta elämääni tai muiden elämää ei muuteta joka kerran sen takia että viikon ikäinen lapsi sitä muka kaipaisi. Ihan ovat kasvaneet tervepäisiksi, uskokaa pois.
Kyllä lapsen pitää opetella elämään perheen rytmissä eikä päin vastoin.
tasantarkkaan erilainen käyttäytyminen kuin esim. sinkkukodissa. Vauvan tahtiin mennään vauvaperheessä, sinkkukodissa oman pään mukaan. Niin!
Oletko ap vähän dille?
oon myös sitä mieltä, etei ole olemassa mitään standardi-vauvaperhekäyttäytmistä, kuten ei ole standarsi-sinkkukotikäyttäytymistä. oon tasan varma, että mun entisessä sinkkukodissa ei käyttäydytty samalla tavalla kun vaikka mun kaverin sinkkukodissa. samalla tavalla joka ainoassa vaivaperheessä ei käyttäydytä samalla tavalla. eli ekaa lainattua kirjoittajaa kompaten!
Joka kerta kun vauv meni unille aloin imuroida ja ihan vain sitä varten, että tottuu ääniin eikä anna niiden häiritä. Mielestäni vanhemman velvollisuus on kasvattaa lasta ja totuttaminen meteliin on yksi kasvatuksen alue.
Kyllä meilläkin oli niin, että lapsisopeutui meille,meidän elämään ja kasvaa meidän arvoihin. Näin se vain menee.
kun nukkuu?
tuskin itsekkään nukut, jos joku imuroi :0
tai lentokoneessa, jossa on muutama kiljuva tenava. Hyödyllinen taito!
miksi vauvan pitää tottua imuriin tai musiikkiin kun nukkuu?
tuskin itsekkään nukut, jos joku imuroi :0
Meillä oli radio lähes aina päällä, muut lapset olivat ja menivät, koirat haukkuivat, imuri lauloi. Kaikki lapset ovat tottuneet ns. normaaleihin ääniin pienestä pitäen, eikä ole mitenkään tarvinnut hyssytellä omaakaan elämää.
En ole koskaan ohjeistanut vieraita pesemään käsiä, bakteerit kyllä tulevat jos ovat tullakseen vaikka itsetehdyn kauppareissun seurauksena.
Vauvoja ja lapsia on aina ollut ja ovat olleet osa normaalia elämää ja näin tulee aina olemaan. Paitsi jos uusavuttomuus ja kaiken mahdollisen kontrollointi valtaa maailman, niin siinä tapauksessa normaalista elämästä taitaa tulla suorittamista ja ongelma.
Vauvathan ovat syntyessään tottuneet nimenomaan kovaan meteliin - aivan korvajuuressa äidin verenkierron kohina, ruoansulatuksen äänet ja sydämen jatkuva jumputus. Ennen syntymää vauva on nukkunut jatkuvassa melussa, ja sitten yhtäkkiä syntymän jälkeen muka pitäisi kaikkien olla ihan hiirenhiljaa, että vauva saa nukuttua...
Ymmärrän ap:tä, meidän viidestä yksi oli erittäin herkkäuninen eikä ole muuksi oppinut. Lapsetkin näköjään yksilöitä. Ei voi johtua opettamisesta kun muut lapset eivät melusta häiriinny. Ap:n kannattaa tosiaan ihan nätisti sanoa (vähän anteeksipyytävään sävyyn) asiasta. Kyllä hyvä kaveri sen ymmärtää vaikka ei lapsia olisikaan.
kun olin just saanut todella rikkonaisten yöunien jälkeen mun kaksoset nukahtamaan samaan aikaan päikeille niin eikö ystävän känny pirahda todella kovaan ääneen niin että vauvakin herää.... jeps
joskus vaan voi olla tilanne se että vauvaperheessä vois kuiskia
kun olin just saanut todella rikkonaisten yöunien jälkeen mun kaksoset nukahtamaan samaan aikaan päikeille niin eikö ystävän känny pirahda todella kovaan ääneen niin että vauvakin herää....
Ja täähän on tietenkin sen lapsettoman kaverisi syytä, joka sinulle kehtasi soittaa lasten päikkyjen aikaan?
ilmeisesti teillä ei ole ollut vauvaa joka temppuilee syödessään ja saa rintaraivareita.
siinä ei kyllä kenenkään kanssa samalla jutella!meillä ainankin vaikeina aikoina vauva vaati hiljaisen huoneen jossa syötiin vain makuuasennossa.
kai se kaveri nyt hetken pärjää yksinkin!
Minun tapaamiseni ei ole niin suuri lahja ystäville, että voisin kuvitella vieväni heidän (kenties kallisarvoista) aikaa ihan sillä vain, että kuvittelisin heidän viihtyvän ilman seuraa jossain olkkarissa.
kun olin just saanut todella rikkonaisten yöunien jälkeen mun kaksoset nukahtamaan samaan aikaan päikeille niin eikö ystävän känny pirahda todella kovaan ääneen niin että vauvakin herää.... jepsjoskus vaan voi olla tilanne se että vauvaperheessä vois kuiskia
yleensä vauvojen äidit ovat vielä niin jotenkin oman maailmansa ympärille rajoittuneita, etteivät kerrassaan ymmärrä sitä, että muut ihmiset eivät välttämättä osaa virittäytyä samalle taajuudelle.
KYSE OLI KOVA-ÄÄNISESTÄ PUHEESTA, EI TÄYDELLISESTÄ HILJAISUUDESTA!!!!
Menikö hitaaseen jakeluun?