Miksi isät eivät halua maksaa elatusmaksuja?
Mikä noille miehille tulee, kun pitää erota ja perustaa uusi perhe. Mutta ei se ollut se asiani, vaan se, että edellisen liiton lapsista ei sitten enää välitetä yhtään, ja elatusmaksuja kun pitäisi maksaa, niin siitä vasta poru tuleekin.
Meillä tällainen tuttavaperhe. Puheistaan päättelen, ettei ne vanhan liiton lapset ole aina ihan tervetulleitakaan. Ja nyt isä sitten höytyää, ettei elatusmaksut miellytä ja pitäisi saada tuloja paperilla pienemmäksi, ettei tarvitsisi maksaa niin paljon.
Mitä tuollaisten isien päässä liikkuu, kun haluavat omilta lapsiltaan viedä heidän oikeutensa.
Kommentit (64)
50/50 eikä elareita lainkaan on ehdottomati paras ratkaisu.
elatus menee 50/50 vain jos molemmilla vanhemmilla on yhtä suuret tulot ja onko se 50/50 asuminen sitten parasta lapsille?
Viikonlopputapaamiset eivät todellakaan ole riittäviä pitämään yllä suhdetta etään.
Sitä paitsi näin päästäisiin eroon myös käsitteistä etä ja lähi ja jäljelle jäisi äiti ja isä.
lapsiin yhtä paljon rahaa, vaan kinuaa joka ikiseen ostokseen ylimääräistä tai jos elatusmaksut eivät näy missään (lapsilla aina silti huonót vaatteet, vatsa tyhjä ym) tai jos mies isojen tulojensa vuoksi maksaa ihan suhteettoman paljon enemmän.
tai oikeammin mies erosi minusta. Lasten isän kuukausi tulot olivat noin 5000€/kk. Mies ihan oikeasti kuvitteli että kun hän antaa 12- ja 14-vuotiaille 50€ kuukaudessa käteen elatusmaksut on siinä. Itse olin juuri aloittanut opiskelut ja marssin oikeusaputoimistoon, jossa lakinainen tyrmistyi miehen asennetta. No, kyllä hän sittemmin on maksanut kiltisti vaaditun summan kun lakimiehet asian hänelle väänsivät rautalangasta. Tosin ensin loukkaantui verisesti kun kehtasin häneltä rahaa vaatia lasten elatukseen.
elatuksesta, niinhän? Muutenhan mies taloudellisesti tuki opiskeluasi ja sehän ei toki ole tarkoitus!
tai oikeammin mies erosi minusta. Lasten isän kuukausi tulot olivat noin 5000€/kk. Mies ihan oikeasti kuvitteli että kun hän antaa 12- ja 14-vuotiaille 50€ kuukaudessa käteen elatusmaksut on siinä. Itse olin juuri aloittanut opiskelut ja marssin oikeusaputoimistoon, jossa lakinainen tyrmistyi miehen asennetta. No, kyllä hän sittemmin on maksanut kiltisti vaaditun summan kun lakimiehet asian hänelle väänsivät rautalangasta. Tosin ensin loukkaantui verisesti kun kehtasin häneltä rahaa vaatia lasten elatukseen.
elatuksesta, niinhän? Muutenhan mies taloudellisesti tuki opiskeluasi ja sehän ei toki ole tarkoitus!
elatukseen ei voi laittaa kuin siinä tapauksessa kun tienataan saman verran.
Ja jos mies koki tukeneensa minua opiskelussa taloudellisesti, minä tein sen 15v aikaisemmin kun olin töissä ja hän opiskeli, mutta silloin toki olimme perhe ja puolisoilla on elatusvelvollisuus toisiinsa nähden.
lähivanhempi isä vai äiti...
No mutta onneksi on Suomen laki, jossa vanhemmilla on elatusvelvollisuus lapsistaan ja lapset perivät vanhempansa.
Suomen lain mukaan uudella puolisolla ei ole elatusvelvollisuutta toisen lapsista. Se on hyvä asia, koska ilman muuta lapsen vanhempien tulee juolehtia lapsensa elatuksesta. Uusi puoliso joutuu kuitenkin tavallaan maksamaan uuden puolison lapsen kustannuksia, koska usein esim. tarvitaan isompi asunto vakituisesti asuvan lapsen takia. Kaikki laskut yleensä kuitenkin maksetaan vähintään puoliksi, eikö?
Olisiko sinusta siis myös se ok, että kun perheeseen tulee uusi aikuinen ja maksuvelvollisuus loppuun, niin silloin loppuu myös oikeus tavata omaa lastaan?
Jos maksuja maksaa vaan sen ajan, kun lapset asuu YKSIN äidin kanssa. Jos/kun perheeseen tulee uusi ihminen, ei mitään maksuja enää avuksi tarvita.
Jos maksuja maksaa vaan sen ajan, kun lapset asuu YKSIN äidin kanssa. Jos/kun perheeseen tulee uusi ihminen, ei mitään maksuja enää avuksi tarvita.
Eihän tämä oikeuden mukaista ole, lapsi ajastaan puolet minun luonani, siltikin maksan 300€ kuukaudessa elatusmaksuja. eikä toinen osapuoli suostu niitä kohtuulistamaan ilman käräjiä.
Mitenkä tämä voi olla mahdollista, ei ainakaan oikeusvaltiossa saisi näin käydä.
Onkohan muillakin EX-elatustalkoot menossa?
Mieheni exä ei ole maksanut lapsestaan senttiäkään elatusapua. Perusteluna on luonnollisesti se, että eihän hän saa sitä hyödykettäkään niin miksi hän maksaisi. Jos hän tilaa pizzan mutta saa pelkän kaalisalaatin niin ei kai hän niin tyhmä ole, että maksaisi pizzasta. Näin ollen hänen ei tarvitse maksaa lapsesta, jonka kanssa hän ei asu. Uskon, että tämä naisen logiikka pätee myös moneen mieheen. Naiselle on sitä paitsi vielä helpompaa kuin miehelle tuo uusien lapsien hankinta vanhojen tilalle, kun heidät voi synnyttää itse.
elareitaeikä mitään muutakaan laittele, vaan isä ja minä äitipuolena sitten kustannetaan kaikki.
Sehän riippuu aika paljon katsantokannasta ja arvoista.
Mutta edelleenkään en sitä ymmärrä, että miten (usein) isät voivat haluta elatusmaksuja alemmas, jos heille vaikkapa suurien tulojen vuoksi on määrättu suurehkot elatusmaksut. Kun se elatusmaksujen alennus on pois isän omien lasten elintasosta. Aivan kuin isä haluaisi rangaista lapsiaan jostain.
ap
Voi teitä naisia, miks maksaa elatus maksuja jos lapset puoliks kummalakin....pitäis vielä jakaa lapsilisä puoliks niin menis oikein.
En ymmärrä miks teistä tulee oikeita mieli puolisia veren imiöitä erotessa.
elatusavut ovat olleet jo pitkään ulosotossa. Se on hänen tapansa elää muutenkin, ulosottoon vain kaikki laskut.
14 vuotta elatusmaksuja, että se siitä.
jos ajattelee, että tilille ropsahtaa 1700 euroa liksaa, joista vuokraan menee 750 euroa, ja sitten pitäisi maksaa elareita kahdesta lapsesta 300 euroa, niin eipä käteenjäävä raha ole juurikaan enempää kuin fattasta saisi...
Jotkut pienituloiset yh:t unohtaa, että saavat elareitten lisäksi lapsilisät ja asumistuet, joita etävanhemmat eivät saa.
Tapaavat lasta 2 vkonloppua/kk = 5 kokonaista arkipäivää ja 25 arkipäivää lapsen elämisestä menee lähivanhemmalle. Lapsilisä, yh-korotuksineen ja elatukset kattavat lapsen osuuden vuokrasta, ruuasta, vaatteista, lääke- ja lääkärikuluista, harrastuksista...
Kaikki lähivanhemmat eivät saa asumistukea.
Kunnilla on Suomessa miljoonia ja miljoonia karhuttavana näitä elatusmaksuja, epäselvää on, saadaanko niitä ylipäänsä koskaan takaisin keltään. Eli tavalliset tallaajat maksavat näiden sankarien elatusmaksut. Ne elatusmaksut voivat olla tyyliin naurettavat 100€/kk ja sitäkään eivät jotkut "pysty" maksamaan.
maksamattomuutta sillä että ei ole enää kiinnostunut isyydestä. On kuulemma epäreilua kun ei voi jälkikäteen päättää onko lapselleen isä vai ei, kun sopivuutensa isäksi tietää vasta kun on saanut lapsen. Jos ei tapaa lasta niin ei ole velvollisuutta maksaa elareitakaan, tässä on ex-aviomieheni logiikka. Tuota "yhteiskunnallista epäkohtaa" on soitellut käräjäoikeuteen saakka. Eikä ole tatuoitu jätkä vaan pitkälle koulutettu, johtotehtävissä toimiva mies.
maksamattomuutta sillä että ei ole enää kiinnostunut isyydestä. On kuulemma epäreilua kun ei voi jälkikäteen päättää onko lapselleen isä vai ei, kun sopivuutensa isäksi tietää vasta kun on saanut lapsen. Jos ei tapaa lasta niin ei ole velvollisuutta maksaa elareitakaan, tässä on ex-aviomieheni logiikka. Tuota "yhteiskunnallista epäkohtaa" on soitellut käräjäoikeuteen saakka. Eikä ole tatuoitu jätkä vaan pitkälle koulutettu, johtotehtävissä toimiva mies.
No, tämä mies ei ole lapsensa arvoinen.
elatus menee 50/50 vain jos molemmilla vanhemmilla on yhtä suuret tulot ja onko se 50/50 asuminen sitten parasta lapsille?