Miten joku voi viedä 10 kk ikäisen päiväkotiin10 h/pvä?
Mä en vaan käsitä! Tuon ikäinen kuuluu kotiin äitinsä tai isänsä kanssa EI vieraiden keskelle. Olen surullinen näiden lasten puolesta. Miksi heidän vanhempansa yleensä tekevät lapsia, kun eivät millään muotoa halua joustaa lasten ollessa pieniä ja tarvitessaan eniten vanhempiaan.
En vaan käsitä.
Kommentit (19)
Jos vakiduuni, sossu ei avusta vaikka haluaisit jäädä kotiin hoitamaan lasta kotihoidontuella.
Eikä ole tukiverkkoa, suku+vanhemmat asuvat 200km päässä.
Kotihoidontuella ei pärjää mitenkään aikuinen ja 2 lasta. Vaipat+allergikon ruuat, lääkeet ja maidot veisi tuon kotihoidontuen jo kokonaan, milläs sitten vuokran maksaisit, siihen menisi 2xkunnan elatus, ja lapsilisät yhkorotuksineen olisi ainoaet tulot joista muut laskut ja ruoka? Vaikka saisi asumistukea niin omavastuu jäisi maksettavaksi. Ruokaakin on saatava.
Niin, ja tarvitseeko edes mainita että olen yksinhuoltaja?
Hyvä jos sinulla on mahdollisuus hoitaa lapsesi kotona, minulla ei ole. Enkä kanna huonoa omatuntoa koska tämä on ainoa vaihtoehto meidän perheessä, jotta meillä on katto pään päällä ja ruokaa. Mihinkään muuhun sitä ei sitten nytkään riitä, mutta onneksi pärjätään edes näin :)
ap sulle oikein kuuluu, miten jotkut asiansa hoitavat? Se ei ole sulta mitenkään pois.
kysypä aikuiseksi kasvaneilta 80-luvun kasvateilta jotka saivat olla jopa 10kk vanhoiksi kotona äidin kanssa kun oli saatu niin pitkä äitiysloma vrt aikaisemmat 3kk pitkät äitiyslomat.
Iloisia mukavia nuoria aikuisia ovat nuo minun lapseni ja heidän 10kk vanhoina hoitoon viedyt kaverinsa.
Kaikilla ei ole niitä vaihtoehtoja olla kotona lapsen kanssa hoitovapaalla. Meillä lapset meni hoitoon kun nuorin 9kk ja ihan siitä syystä että ettei meillä ollut taloudellisesti varaa pitää lapsia kotona pidempään. Kolme lasta, joista kaksi moniallergikkoja ja juovat erityiskorviketta ja se on sikakallista ja siihen päälle muut menot.
Itse olen joutunut synkeällä 70-luvulla kaksikuisena hoitoon, äitini ollessa yksinhuoltaja. Olin ensin sukulaisella hoidossa ja reilun vuoden ikäisenä menin tarhaan. Olen ihan suht täyspäinen ihminen, en pilalla tai onneton. Toki on suositeltavaa olla vanhemman kanssa ainakin se äitiysloman aika ja omaa lastani hoidan nyt puolentoista vuoden iässä vielä kotona, mutta kyllä muillakin vaihtoehdoilla saadaan ihan kivoja aikuisia aikaiseksi. Keskittykää enemmän siihen omaan elämään, niin ei tarvitse niin kovin murehtia muiden kohtalosta - usein aivan turhaan.
Muutama vuosi sitten pärjättiin 2 aikuista ja 2 lasta (joista toinen myös ruoka-allergikko ja molemmat korvakierteessä) kotihoidontuella + asumistuella, kun miehen opintotuki loppui kesken. On se mahdollista. Ei haluttu ottaa opintolainaa, joten toimeentulotukea ei myöskään ollut mahdollista saada. Vieläpä ilman mitään lapsilisien yh-korotuksia;) Vaihtoehtoja löytyy kyllä.
Jos vakiduuni, sossu ei avusta vaikka haluaisit jäädä kotiin hoitamaan lasta kotihoidontuella.
Eikä ole tukiverkkoa, suku+vanhemmat asuvat 200km päässä.Kotihoidontuella ei pärjää mitenkään aikuinen ja 2 lasta. Vaipat+allergikon ruuat, lääkeet ja maidot veisi tuon kotihoidontuen jo kokonaan, milläs sitten vuokran maksaisit, siihen menisi 2xkunnan elatus, ja lapsilisät yhkorotuksineen olisi ainoaet tulot joista muut laskut ja ruoka? Vaikka saisi asumistukea niin omavastuu jäisi maksettavaksi. Ruokaakin on saatava.
Niin, ja tarvitseeko edes mainita että olen yksinhuoltaja?
Hyvä jos sinulla on mahdollisuus hoitaa lapsesi kotona, minulla ei ole. Enkä kanna huonoa omatuntoa koska tämä on ainoa vaihtoehto meidän perheessä, jotta meillä on katto pään päällä ja ruokaa. Mihinkään muuhun sitä ei sitten nytkään riitä, mutta onneksi pärjätään edes näin :)
kuin tavallinen korvike, kun vuotuinen maksukatto täyttyy, on loppuvuosi ilmaista.
mulla olisi ollut koko neljähenkisen perheen tulot paljon vähemmän kuin yksin jo asumismenot. Siksi.
kysypä aikuiseksi kasvaneilta 80-luvun kasvateilta jotka saivat olla jopa 10kk vanhoiksi kotona äidin kanssa kun oli saatu niin pitkä äitiysloma vrt aikaisemmat 3kk pitkät äitiyslomat.
Iloisia mukavia nuoria aikuisia ovat nuo minun lapseni ja heidän 10kk vanhoina hoitoon viedyt kaverinsa.
miten täällä arvostellaan et vähän oot huono äiti kun et tee niinkun mäki teen. Jos et ota possurokotetta niin tapatat lapsesi tautiin ja jos otat rokotteen niin tapatat lapsesi rokotteeseen. Siis hei haloo, eikö jokainen ole hyvä äiti omalla tavallaan? Miten vastuuntunnoton äiti onpi kun laittaa lapsen hoitoon heti kun mahdollista, joittenkin ihmisten on pakko tienata rahaa leipään. Miten laiska äiti on kun ei laita lastaan hoitoon ja isä joutuu elättää? Siis niin sairasta, et ei mittää järkee. HUH!
Työssäkäyvänä äitinä en ymmärrä mitä tarkoitat: miten laiska äiti on kun ei laita lasta hoitoon ja isä joutuu elättämään? Puhutko jostain työttömästä äidistä -koska normaalisti mennään sitten itse töihin. Ja sekö on laiskuutta?
Montako vuotta olet töitä tehnyt?
Työssäkäyvänä äitinä en ymmärrä mitä tarkoitat: miten laiska äiti on kun ei laita lasta hoitoon ja isä joutuu elättämään? Puhutko jostain työttömästä äidistä -koska normaalisti mennään sitten itse töihin. Ja sekö on laiskuutta?
lähinnä nyt sitä että miten ihmisiä täällä arvostellaan tommosilla kysymyksillä. Ite teen asiat niinkun parhaaksi nään ja jos täällä tullaa kyselemään just et oonko laiska kun haluaapi olla kotiäiti ja mies elättää niin vastaillaan et joo ja itte tekis näin ja näin.
lähinnä nyt sitä että miten ihmisiä täällä arvostellaan tommosilla kysymyksillä. Ite teen asiat niinkun parhaaksi nään ja jos täällä tullaa kyselemään just et oonko laiska kun haluaapi olla kotiäiti ja mies elättää niin vastaillaan et joo ja itte tekis näin ja näin.
en ole tehnyt töitä valmistumisen jälkeen oikeastaan ollenkaan, koska täällä ei yksinkertaisesti ole töitä missä asun. Pätkähommia olen tehnyt ja nyt olen mammalomalla. Mutta sehän tekee minusta huonon ihmisen :D
kun syytetään olosuhteiden pakkoa asiasta, joka kuitenkin on oma valinta. Minä en ainakaan ole ketään syytellyt, ainoastaan kertonut, että vähälläkin voi pärjätä. Syyttelynhän voi asiasta syyllisyyttä kantava olla ymmärtävinään missä vaan...
t. se, jonka nelihenkinen perhe eli kotihoidon tuella vuoden verran
Ihan älytöntä miten täällä arvostellaan et vähän oot huono äiti kun et tee niinkun mäki teen. Jos et ota possurokotetta niin tapatat lapsesi tautiin ja jos otat rokotteen niin tapatat lapsesi rokotteeseen. Siis hei haloo, eikö jokainen ole hyvä äiti omalla tavallaan? Miten vastuuntunnoton äiti onpi kun laittaa lapsen hoitoon heti kun mahdollista, joittenkin ihmisten on pakko tienata rahaa leipään. Miten laiska äiti on kun ei laita lastaan hoitoon ja isä joutuu elättää? Siis niin sairasta, et ei mittää järkee. HUH!
onko tuossa nyt sitten ratkaiseva ero, jos teillä ei ole viety 10kk iässä vaan 13kk iässä?
Taisit nyt sekoittaa johonkuhun toiseen kirjoittajaan.
t. 17
onko tuossa nyt sitten ratkaiseva ero, jos teillä ei ole viety 10kk iässä vaan 13kk iässä?
miten teillä 17 on sitten eletty kotihoidontuella vuoden verran?
Muun aikaa oli lisäksi muita tuloja: ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa, miehen opintotukea, miehen työtuloja, omia työtulojani. Vuoden ajan ei ollut mitään muita tuloja kuin kotihoidontuki ja asumistuki. Ja säästöt miehen kesätöistä.
vaikka en ihan kotiäitityyppiäkään ole, mutta sentään molemmat lapset on saanut olla kotihoidossa aina 2 vuotiaaksi saakka, silloinkin sydämestä kirpaisi, vaikka molemmilla päivähoidonaloitus on sujunut hyvin.