Taloudellinen tilanteemme niin paha että mies puhuu jo itsarista
Tilanne on ollut tiukka jo vuosia ja sitä pahentaa säännöllisesti työttömyysjaksoni toko-elokuun välillä.
Nyt työttömyys kesti syyskuun loppuun saakka kunnes aloitin keikkatyöt kun en pysyvää paikkaa ole saanut.
Sovitellun päivärahan saaminen on venynyt, laskut erääntyy jne. Kaikki maksettu Visalla, Visa-lasku nyt 1400e, siinä 450e auton huolto.
Mulla ei edelleenkään ole pysyvää työtä tiedossa, keikkaa vain eikä niitäkään ole esim 5 päivälle viikossa joka olisi tarpeen.
Ja vuodenvaihteen jälk pitäisi ruveta taas valmistautumaan kesän työttömyyteen.
Meillä ei ole ole valoa missäään, kukaan ei voi auttaa eikä tästä mitään enää tule. Olen niin ahdistunut etten enää nuku öisin kuin pätkiä ja itken vain. Mies tuossa totesi että on kohta itsarin kannalla itse.
Lapset on 8v ja 6v.
Mitä tässä voisi tehdä? täysin toivoton olo:´´´(
Kommentit (57)
"mitä olen tuttaviani seurannut suurimmat menot ovat asuminen, ruoka ja mahdollinen auto. Niistä saa suurimmat säästöt. Harva tajuaa tehdä ajoissa radikaaleja toimenpiteitä, jos talous alkaa mennä kuralle. Pidetään väen vängällä kiinni isosta, liian kalliista asunnosta tai jatketaan kulutusmyönteistä elämäntyyliä, vaikka tulot putoavat. Myös lehtitilauksista, huvituksista, harrastuksista, vaatemenoista, kauneudenhoidosta voi säästää -miettikää tarkkaan jokainen ostos"
Olen huomannut saman. Ihmiset valittavat. Ja rahaa ei ole. Mutta omistusasunto on iso, auto on hyvä, ja elämäntyyli kulutukseen painottuva.
-Kohtuullinen asunto, kohtuulliselta alueelta. Kun muuttaa vähän kauemmaksi keskustasta, asunnon hinta putoaa, mutta ei liian kauaksi, sillä matkakulut nousevat.
-Kohtuullinen auto. Ja sillä on merkitystä, miten ajaa. Kannattaa suunnitella ajaminen, ei ylimääräisiä reissuja, jos rahat tiukilla.
-Jos oikeasti rahat vähissä: lopettakaa kampaaja ja parturikäynnit, opetelkaa leikkaamaan hiukset itse. Halvimmat mahdolliset meikit, tai ei meikkejä ollenkaan. Shampoot yms. halvimmista merkeistä. Vaatteet harkittava tarkoin, kestävyys tärkeintä. Ravintolakäynnit, lehtitilaukset, uimahallikäynnit, elokuvateatterit yms. pois.
Ikävä kyllä, köyhällä ei ole varaa siihen mihin varakkammilla. Mutta köyhänäkin voi olla onnellinen.
Wt-elämä ei stressaa ja raha on toissijainen asia. Rakkaus ja kalja on ne tärkeimmät.
Ap, entäs tämä; meidän perhe elää käytännössä mun kotihoidontuella, asumistuella ja miehen keikkatyöpalkoilla, joita taantuman jälkeen on todella vähän.
Mut ei meillä mene huonosti. Meillä on varaa kaikkeen mitä tarvitaan. Ollaan itse valittu nämä ammatit, se että mies lähti nyt opiskelemaan ja itse valittu että tehdään lapsi. Sen seurauksena on nyt taloudellisesti heikkoa, mut se on looginen seuraus, johon me voidaan ihan itse myös vaikuttaa. Eikä kenenkään muun "vika" kuin meidän itsemme.
Teillä on nyt takana joku isompi kriisi, jota et selvästikään kuitenkaan halua jakaa. Mut lopettakaa noi itsarihöpinät, tuolla asenteella puolet maapallon väestöstä sais vetään kuulan kalloon, me myös. Raha on ihmisen keksintö, ei toisinpäin.
vastuuton jos tuollaisia edes ajattelee! Mitenkähän se teidän tilannetta helpottaisi, hän pääsisi pälkähästä itsarilla ja sinä jäisit puille paljaille. Typeryyden huippu ja äärimmäisen itsekästä!
Oletko kuullut velkaneuvonnasta tai sossusta, varmaan jompikumpi auttaisi. Auto pois toistaiseksi, pienempi asunto ja visa kuivumaan. Puhut vain omasta työttömyydestäsi, onko miehesi töissä. Kyllä hätätapauksessa yhden liksalla elää kunnes pääsee jaloilleen
mikä tilanteessa on kaikkein pelottavinta. Jokin pelottaa enemmän kuin kuoleminen joka kertoo jo tilanteen olevan ihan päälaellaan ja perusvaistojen puuttumisesta. Mikä voi mahdollisesti olla pahempaa kuin oman elämän loppuminen ja lapsien joutuminen orvoiksi ja sosiaaliviranomaisten huostaan?
Itsekin ylivelkaantumisen takia öitä valvonut. Kaikki klassiset virheet on tehty. Otettu kortti, opintolainaa, järjestetty luottoja uudella lainalla, mutta ei leikattu kortteja, osamaksuja, pikavippejä jne... Velkaa vasta 23000e, mutta kun ei ole varaa maksaa niin ei. Asunto on kallis, mutta ei ole varaa muuttaa pois kun lapset ja elukat on laittaneet vuokrakämpän niin päreiksi, että siitäkin tulisi tuhansien eurojen lasku. Jumissa ollaan ja repiihän se parisuhdetta.
Muuttakaa vuokralle.
Henki on tärkeämpi kuin oma asunto.
Meillä ei ollut varaa uusia sitä ja se loppui. Pankki ei ole koskaan kuuna päivänä kysynyt multa, onko kotivakuutusta. Asuntolainaa on ollut vuodesta -92 eri pankeista eri summia.
mitä sitten teet jos jotain tapahtuu ja sulla ei ole vakuutusta????
itsemurhan vai konkurssin
Meillä ei ollut varaa uusia sitä ja se loppui. Pankki ei ole koskaan kuuna päivänä kysynyt multa, onko kotivakuutusta. Asuntolainaa on ollut vuodesta -92 eri pankeista eri summia.
Nykyään moni vuokranantaja vaatii kotivakuutuksen.
Ettekö tiedä, että täällä pk-seudullakin on nyt työttömyyttä? Tavallisia varasto- ja kassatöitäkin hakee satoja ihmisiä. Työllistyminen ei ole helppoa vaikka rima ei olisikaan korkealla.
Toisekseen ihmettelen noita kommentteja ylihintaisesta asumisesta. Jos ap asuu pk-seudulla niin täällä ei yksinkertaisesti voi asua halvalla. Jos edes toinen puoliso on töissä niin asumistukea ei tipu ja vuokrat ovat täällä helposti lähemmäs tonnin luokkaa ihan tavallisissa lähiöissäkin. Lisäksi asunnon myyminen ja vuokralle muuttaminen ei ole mikään hetkessä tapahtuva asia.
Auton voi toki aina myydä ja vaihtaa halvempaan. harmi vain, että sekään ei välttämättä kannata jos auton arvo on kovasti laskenut (saattaa jäädä velkaa vaikka myisi auton pois).
Onko teillä kaikilla tosiaan rahatilanne niin hyvä, että muutaman kuukauden työttömyysjaksot eivät vaikuta mitään? Tai se, että päivärahan saaminen viivästyy? Wau! Ihan turhaan taidetaan uutisoida aina silloin tällöin lapsiperheiden ahdigosta jos kaikilla kerran on useiden tuhansien säästöt hätävarana.
Meillä tavallisena lapsiperheenä (mies keskituloinen ja itse pienituloinen) talous menisi täysin kuralle mikäli tulisi äkillisiä rahattomia kuukausia. Ei näillä tuloilla pysty säästämään mitään mittavaa hätävaraa ainakaan täällä pk-seudulla missä asuminen vie niin ison osan tuloista (plus vielä täydet päivähoitomaksut).
Olen aina asunut tällä tontilla joten en ole muuttanut minnekkään korpeen. Tästä puolen km päästä kulki yleiset vielä viime keväänä. Toki auton ostaisin(vaikken ymmärräkkään miksi auto on minulle pakollinen; tietääkseni mikään laki ei pakota omistamaan autoa) jos olisi rahaa: Sinä noin näppäränä ja kaikki tietävänä varmaankin tulet lainalleni takaajaksi tai muuten järkkäät autorahat
Ymmärrän kyllä hyvin että joutuu karenssiin jos työ ei maita. Jos teillä julkiselle matkaa 7 km, tuskin voi olettaa että kävelymatkan päästäkään töitä löytyy. Jos olet muuttanut paikkaan jossa ei julkisia, ja ihan oikeasti aiot työllistyä, niin silloin hankit ekaksi auton, halvallakin saa kulkupelin.
ymmärrän hyvin tilanteenne. Meillä talous kans visavetoinen. Laskuja ei rästissä, mutta käyttöraha puuttuu. Itse työttömänä enkä terv syistä voi tehdä koulutustani vastaavaa työtä. Autottomuus haittaa työllistymistäni. Sain karenssin, koska en voinut mennä töihin vaikka olisin tarvinnut autoa työmatkoihin. Lähimmät julkiset yli 7 km päässä ja nekään eivät toimi.
Onko teillä kaikilla tosiaan rahatilanne niin hyvä, että muutaman kuukauden työttömyysjaksot eivät vaikuta mitään? Tai se, että päivärahan saaminen viivästyy? Wau! Ihan turhaan taidetaan uutisoida aina silloin tällöin lapsiperheiden ahdigosta jos kaikilla kerran on useiden tuhansien säästöt hätävarana.
Meillä tavallisena lapsiperheenä (mies keskituloinen ja itse pienituloinen) talous menisi täysin kuralle mikäli tulisi äkillisiä rahattomia kuukausia. Ei näillä tuloilla pysty säästämään mitään mittavaa hätävaraa ainakaan täällä pk-seudulla missä asuminen vie niin ison osan tuloista (plus vielä täydet päivähoitomaksut).
yksin asuvana, liki keskituloisena ole mitään tuhansien eurojen puskurirahastoa olemassa. Ensi kuussa mahdollisesti tuleva lomautus (täyttää omavastuuajan) sekoittaa rahatilanteen pitkäksi aikaa. Työttömyys olisi katastrofi; ensin kuukausia ilman päivärahaa ja se ansiosidonnainenkin on oikeasti pieni. Käytännössä pitäisi varmaan pistää asunto myyntiin heti irtisanomisilmoituksen jälkeen ja muuttaa vuokralle, silloin saisi edes asumistukea, omistusasuntoon en sitä saisi.
1400e visalasku mikään järin suuri ole ja jos ei muita luottojakaan ole. Toki on suuri summa, mutta ei nyt mikään katastrofaalisen suuri minun mielestä..
1400e visalasku mikään järin suuri ole ja jos ei muita luottojakaan ole. Toki on suuri summa, mutta ei nyt mikään katastrofaalisen suuri minun mielestä..
epäreilua sijaisia kohtaan. Toivottavasti saat töitä kevääksi niin pystyt säästämään rahaa kesän varalle. Ei ole oikein, että opettajat joutuvat elämään kesän ilman rahaa (työttömyyskorvaus maksetaan yleensä vasta seuraavan lukuvuoden alkaessa) vuodesta toiseen, jos eivät ole onnistuneet saamaan virkaa. Sittenhän sitä rahaa saa kesäisin vaikkei töitä tekisikään talvella.
Tsemppiä!
Auton pitämiseen et ole esittänyt kunnon syitä ja niitä nyt yleensä on tekosyyt.
Elämä on täynnä valintoja ja narun jatkoksi joutuu ne, jotka ei halua mistään luopua.
Meillä vuokrarivari ja autoa ei ole.
Ei pärjättäisi, jos auto olisi.
Ymmärrän kyllä hyvin että joutuu karenssiin jos työ ei maita. Jos teillä julkiselle matkaa 7 km, tuskin voi olettaa että kävelymatkan päästäkään töitä löytyy. Jos olet muuttanut paikkaan jossa ei julkisia, ja ihan oikeasti aiot työllistyä, niin silloin hankit ekaksi auton, halvallakin saa kulkupelin.