Taloudellinen tilanteemme niin paha että mies puhuu jo itsarista
Tilanne on ollut tiukka jo vuosia ja sitä pahentaa säännöllisesti työttömyysjaksoni toko-elokuun välillä.
Nyt työttömyys kesti syyskuun loppuun saakka kunnes aloitin keikkatyöt kun en pysyvää paikkaa ole saanut.
Sovitellun päivärahan saaminen on venynyt, laskut erääntyy jne. Kaikki maksettu Visalla, Visa-lasku nyt 1400e, siinä 450e auton huolto.
Mulla ei edelleenkään ole pysyvää työtä tiedossa, keikkaa vain eikä niitäkään ole esim 5 päivälle viikossa joka olisi tarpeen.
Ja vuodenvaihteen jälk pitäisi ruveta taas valmistautumaan kesän työttömyyteen.
Meillä ei ole ole valoa missäään, kukaan ei voi auttaa eikä tästä mitään enää tule. Olen niin ahdistunut etten enää nuku öisin kuin pätkiä ja itken vain. Mies tuossa totesi että on kohta itsarin kannalla itse.
Lapset on 8v ja 6v.
Mitä tässä voisi tehdä? täysin toivoton olo:´´´(
Kommentit (57)
nykyisessä on töitä vaan talvisin.
Onko auto varmasti pakollinen? Jos asut kaupungissa, niin yleensä voi pärjätä ilman autoa. Tosin riippuu terveyssyystä, mutta et kertonut sitä tarkemmin...
Jokin keino on, älkää luovuttako. Itselläni kaatui kok homma käsiin ja meni luottotiedot. Nyt on ulosotossa 30 000, mutta a) minulla on vakituinen työpaikka b) sain sovittua ulostoton kanssa että maksan x summan kuukaudessa c) visa electronilla hoituu kaikki ihan jees...
Tärkein on asuminen, eli koti. Ruoka ja hyvät olosuhteet lapsille, eli rakkauta, hoivaa ja turvallisuutta. Joulun saa tehtyä vähemmälläkin rahalla.
Käykää tilanteenne läpi, katsokaa laskut velat jne..venyttäkää kylmästi maksuja ja yrittäkää sopia niistä ->kunhan saatte nuo perusasiat hoidettua. Itsemurha ei ole ratkaisu, sitä ei rahan vuoksi kannata tehdä...
Mutta voihan siellä kipaista jos siltä tuntuu.
-Miten asutte? voiko siitä tinkiä?
-Entä auto? Onko pakollinen?
- Mitä mies tekee? Voisiko hän tehdä enemmän töitä?
Itse olen tehnyt keikkatyötä monta vuotta, ja usein ollut pari kuukautta vuodesta rahattomana. Silti olemme pärjänneet. Menot mitoitetaan tulojen mukaan, ja ennakoimme raha-asioita.
Ja kyllä, se on ihan perseestä ja olen siitä valittanut hälle usein.
Ap
täältä voi saada oikeasti ihan hyviäkin neuvoja.
harkitsee rahan takia itsaria, niin silloin kyllä on jokin muu pahasti pielessä.
Täällä saa ihminen kuin ihminen töitä, jos vaan viitsii tehdä.
Muutatte taantuman jälkeen vaikka takaisin sinne missä nyt asutte? Itsari ei ole vaihtoehto, varsinkin kun on kaksi lasta, jotka saisi siitä elinikäiset traumat.
onko miten paljon laina.
ei tästä mitään kunnolla selvinnyt
jos mies on töissä ja sullakin on keikkatyötä -miksi, ette pärjä
mitä keikkatyötä teet
kouluttaudu hoitajaksi
Miten te asutte? Oma/vuokra?
Onko miehelläsi vakityö?
En tiedä millaiseen elämään olette tottuneet,siis tasollisesti..mutta kuvittelisin kertomasi perusteella,että teillä on raha asiat paremmin kun meillä vaikka teistä tuntuu et huonosti menee.
Me vaan ei siltikään koeta,että ollaan niin pohjalla kuin miehestäsi tuntuu. Onko luottotiedot kunnossa? Jos on niin pelottaako et ne menee,et se olis maailman loppu tms?
Jos teillä on tarpeeksi rahaa pitää kattoa pään päällä ja ruokaa pöydässä, niin se on kaikki mitä elämiseen tarvitsee. Priorisoikaa se.
Se ei ole maailmanloppu jos laskuja menee ulosottoon, sekään ei ole maailmanloppu jos menee luottotiedot. Jos tilanne on huono, priorisointia on pakko tehdä. Huono tilanne ei jatku ikuisesti ja asiaansa saa kuntoon sitten. Henkeä ei itseltään kannata luottotietojen tai laskujen takia ottaa. Järki käteen nyt.
ymmärrän hyvin tilanteenne. Meillä talous kans visavetoinen. Laskuja ei rästissä, mutta käyttöraha puuttuu. Itse työttömänä enkä terv syistä voi tehdä koulutustani vastaavaa työtä. Autottomuus haittaa työllistymistäni. Sain karenssin, koska en voinut mennä töihin vaikka olisin tarvinnut autoa työmatkoihin. Lähimmät julkiset yli 7 km päässä ja nekään eivät toimi.
-Lopettakaa mahdolliset lehtitilaukset.
-Vähentäkää puheluita, käyttäkää sähköpostia.
-Ajakaa autolla vain todella välttämättömät matkat.
-Voisiko vakuutuksista vähentää? Jättäkää kotivakuutus!
-Ei joululahjoja, ei joulukortteja. Tylsää, mutta turhia menoja. Jotkut pienet paketit omille lapsille, ei mitään kallista.
-Ostakaa vain välttämättömät vaatteet.
-Onko mitään omaisuutta, mitä voisi myydä?
"Mies ei saa ylitöistään rahaa vaan vapaatunteja. Ja kyllä, se on ihan perseestä ja olen siitä valittanut hälle usein. Ap"
Nyt ei ole tärkeää miettiä, mikä on syy ja kenen. Miettikää sitä, miten tästä eteenpäin. Itsari ei ole vaihtoehto! Jos tulot ei riitä, menoja pitää karsia. Oletteko oikeutettuja toimeentulotukeen?
"kotivakuutuksen jättö ei ole hyvä neuvo!!!!!"
Tarkoitin: jättäkää jäljelle kotivakuutus. Älkää siitä luopuko. Mutta voitteko luopua muista vakuutuksista. Liikennevakuutus myös pakollinen.
Usein kotivakuutuksessakin karsimisen varaa. Lukekaa vakuutusehdot.
Kotivakuutuksen pois jättö ei onnistu jos asutte omistusasunnossa,siis jos lyhennätte lainaa pankille.Pankki vaatii,että kotivakuutus on voimassa.Eikä se muutenkaan kannata.
Meillä on ollut monta vuotta. Perheessämme pitkäaikaista sairautta ja vammaisuutta. Mutta mekin on selvitty. Vuokralla asutaan, autoa ei ole. Tulot pienet, mutta niin on menotkin. Visaa ei omisteta.
Kun saatte visa-laskut maksettua, luopukaa kortista. Monet ovat pilanneet taloutensa ottamalla pieniä velkoja sieltä täältä.
Jos ap kerrot enemmän tilanteestasi, voit saada joitakin käyttökelpoisia neuvoja.
kannattaa myös kilpailuttaa, jos sitä ei ole tähän mennessä tehnyt. Kannattaa myös miettiä, että missä tekee ruokaostot yms. Älkää tehkö osamaksuostoksia ja ottako pikavippejä! Oletteko muuten varmoja, ettette saa asumistukea, toimeentulotukea tms.?
Yrittäkää välttää kaikin keinoin se, että luottotiedot ei mene. Elämä jatkuu senkin jälkeen, mutta tilanne vaikeutuu. Pitäkää ainakin huoli siitä, että toisen luottotiedot ovat kunnossa, niin voitte vuokrata asunnon jne.
-suurimmat menot ovat asuminen, ruoka ja mahdollinen auto. Niistä saa suurimmat säästöt--->harva tajuaa tehdä ajoissa radikaaleja toimenpiteitä, jos talous alkaa mennä kuralle. Pidetään väen vängällä kiinni isosta, liian kalliista asunnosta tai jatketaan kulutusmyönteistä elämäntyyliä, vaikka tulot putoavat
-myös lehtitilauksista, huvituksista, harrastuksista, vaatemenoista, kauneudenhoidosta voi säästää
-miettikää tarkkaan jokainen ostos
rahan takia? Suomessa kukaan ei kuole nälkään. Muutakin elämää on kuin materia.