Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko vedestä tulla ihottumaa?

Vierailija
14.11.2009 |

Mun pojalla 1,5 v on todella kuiva ja herkkä iho. Neuvolalääkäri n. vuosi sitten totesi atoopikoksi. Pienempänä oli slloin ällöin ns. kolikkoihottumaa, mutta kunnon rasvauksella pysyi iho kunnossa. Nykyään on paljon huonompi tilanne.

Vielä muutama kk sitten meillä oli tapana kylvettää poika joka ilta, saippuaa tms. ei laitettu kylpyveteen kuin siloin tällöin. Kylpyhetket ei kestäneet kovin kauaa. Nykyään käydään n. kerran viikossa kylvyssä, ja joka ilta ja aamu peppupesulla. Olisiko ihon kosteustasapaino tms häiriintynyt liiallisella pesulla?

Pojan iho menee heti näppylöille, kun kastuu. Suihkussa/kylvyssä alkaa raapimaan itseään ja iho punoittaa, etenkin selästä. Tänään otin pojan mukaan saunaan (viimeksi ehkä kk sitten) ja näytti siltä, että iho olisi punoittanut ja ollut näppylöillä paljon pahemmin kuin pelkän suihkun jälkeen.

Käytetään apo base cremeä tai ceralania. Tänään laitoin saunan jälkeen vielä sibicortia.

Onko kellään (atoopikolla) iho kuivunut ja punoittanut suihkun/kylvyn jälkeen? Siis niin, että menee pienille näpyille ja on tosi karhean tuntuinen. Poika raapii itseään aina suihkussa ja sen jälkeenkin ennen rasvausta.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pikkuatoopikkojen iho on punoittava ja karhea suihkun jälkeen ennen rasvausta. Eivät todellakaan käy pesulla joka päivä.

Mulla oli myös itsellä kädessä ihottumaa, jonka ihotautilääkäri totesi johtuvan silloisesta elämäntilanteesta, jossa pesin paljon käsiä ja tein märkätyötä. Sanoi, ettei ihottuma poistu ennen toimistoon paluuta, vaikka käytin vahvaa kortisonia. Ja kas kummaa, pari vuotta vaivannut ihottuma poistui kuukaudessa toimistoon palattua. Eli johtui vedestä.

Vierailija
2/7 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun mies ei alusta alkaen ottanut mua todesta, kun yritin hokea uudestaan ja uudestaan, että pojalla on kuiva ja atooppinen iho ja se täytyy rasvata joka päivä ja etenkin pesun jälkeen. Nyt onneksi uskoo, kun näkee miten poika on näppylöillä aina suihkun jälkeen, tai jo suihkussa. Aikaisemmin oli vain sitä mieltä, että mitä enemmän rasvaan ,sitä enemmän iho kuivuu.

En taida antaa pojan mennä saunaan enää pitkään aikaan, kun iho on paljon pahempi sen jälkeen.

Mulla on myös todella kuiva iho, etenkin käsissä. Talvisin on iho tosi kuiva, ,mutta ei sentään ihottumalle mene. Pesen käsiä paljon sekä kotona, että työssä. En tullutkaan ajatelleeksi sitä, että todellakin pojan iho voi olla kauttaaltaan yhtä herkkä kuin mun kädet, eli pesun jälkeen punoittaa ja on tosi karhea ja kipeä ellei rasvaa.

Body shopista saa jotain rasvaa (vartalovoi?) vauvan iholle, oletko (tai joku muu) kokeillut sitä? En ole itse ostanut, mutta sisko kehui sitä, vaikka purkki onkin pirun kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla 1,5 v on todella kuiva ja herkkä iho. Neuvolalääkäri n. vuosi sitten totesi atoopikoksi. Pienempänä oli slloin ällöin ns. kolikkoihottumaa, mutta kunnon rasvauksella pysyi iho kunnossa. Nykyään on paljon huonompi tilanne.

Vielä muutama kk sitten meillä oli tapana kylvettää poika joka ilta, saippuaa tms. ei laitettu kylpyveteen kuin siloin tällöin. Kylpyhetket ei kestäneet kovin kauaa. Nykyään käydään n. kerran viikossa kylvyssä, ja joka ilta ja aamu peppupesulla. Olisiko ihon kosteustasapaino tms häiriintynyt liiallisella pesulla?

Pojan iho menee heti näppylöille, kun kastuu. Suihkussa/kylvyssä alkaa raapimaan itseään ja iho punoittaa, etenkin selästä. Tänään otin pojan mukaan saunaan (viimeksi ehkä kk sitten) ja näytti siltä, että iho olisi punoittanut ja ollut näppylöillä paljon pahemmin kuin pelkän suihkun jälkeen.

Käytetään apo base cremeä tai ceralania. Tänään laitoin saunan jälkeen vielä sibicortia.

Onko kellään (atoopikolla) iho kuivunut ja punoittanut suihkun/kylvyn jälkeen? Siis niin, että menee pienille näpyille ja on tosi karhean tuntuinen. Poika raapii itseään aina suihkussa ja sen jälkeenkin ennen rasvausta.

- olen itse atoopikko, ja joillakin paikkakunnilla Suomessa on vesijohtovedessä jotain puhdistus(??)kemikaaleja/niiden jämiä tai jotain muuta, jotka kuivattavat ihoani. Jopa niin että ihan oikeasti en voisi kuvitella asuvani ko. paikkakunnilla, koska ihoni menisi niin huonoon kuntoon. (En tiedä miten veden laatu voi olla niin erilainen eri paikkakunnilla, mutta ihostani huomaan sen heti. Ehkä lapsesi iho ei kestä sen takia vettä? Asia ehkä selviäisi, jos voisitte vaikka kyläillä ja käydä pesulla joskus jossain ihan toisella paikkaunnalla).

Tämä vaan tuli yhtenä vaihtoehtona mieleen - atoopikolle noin yleensä ihon puhtaus on tosi tärkeää = se että nimenomaan vedellä pesee pois mm vanhojen rasvojen jämät.

Vierailija
4/7 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyis varmaan ottaa selvää, mitä meidän vedessä on. Toisaalta, itse koko lapsuuden ja nuoruuden asuin talossa, jossa oli oma porakaivo. Muistan silloin jo itse kärsineeni kuivasta ihosta. ELi ei ainakaan samaa vettä ollut käytössä.

Liekö sukuvika :P

ap

Vierailija
5/7 |
14.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti kuivattaa lapsesi ihoa. Mutta kannattas ehkä testailla onko mitään allergiaa takana.

Itselläni on allegiaa ja nimenomaan kosketusallergiaa erilaisille aineille mitä vedessäkin on. Rauta yksi niistä. Ja todellakin huomasi eron kun eri paikan vettä käytti niin oireita oli vähemmän.

Vierailija
6/7 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ruveta pesemään esinahkaa ja laulamaan Olavi virtaa.

Vierailija
7/7 |
24.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedelle voi periaatteessa olla allerginen. Olen atoopikko ja varsinkin käsien kanssa olen ollut jo parikymmentä vuotta varovainen. Liika kosteus ja vedellä lärääminen saa aikaan rakkuloita ja niitä raapiessa tulehdus leviää.

Nyt menette siis lääkäriin terveysasemalle ja pyydätte lähetteen allergiasairaalaan. Aika sinne tulee parissa viikossa. Käytännöllisesti katsottuna kuitenkin suosittelevat mm. käsien rasvapesua ja tulehduksen hoitoon vahvempaa kortisonia ja perusrasvausta. Ei vedessänne mitään vikaa ole, mutta iho ei vain sitä kestä ja normaalit kevyet kortisonit ovat ihan tyhjän kanssa sen hoitamisessa. Myös mm. omalle hielleen voi olla allerginen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan