Oletko saanut työelämässä takkiisi äitiydestä tai perheeseen liittyvistä velvollisuuksista?
Olen tätä pohdiskellut, enkä itse edes ihan heti tajunnut, että minä olen. Asioitahan ei voi varmuudella aina sanoa, mistä johtuvat ja itselleni ei tule mieleen uskoa mitään pahaa kenestäkään vaikka sitä "pahaa" suoraan heilutettaisiin silmieni edessä.
Minulle kävi niin, että tähän työhön mennessäni minut palkattiin sellaisiin tehtäviin jotka alkavat heti ja osa tehtävistä alkaisi parin vuoden sisällä. Näihin tuleviinkin tehtäviin vaaditaan tietty koulutus (korkeakoulututkinto). Jäin äitiyslomalle ja olin pari vuotta pois. Sinä aikana tehtäviä oli järjestelty siten, että eräs mies oli kuulema aivan pakko vakinaistaa tähän minulle kaavailtuun tehtävään. Tämä on yksi esimerkki. Toinen työpaikallani lapsettomilla on järestään vaativampia erityistehtäviä ja isompi palkka.
Kommentit (35)
olen nyt auttamassa muita täällä sanomalla, että kannattaa pitää omaa puoltaan eikä anta perikseen vaan siksi, että olisi helpompi olla töissä sen jälkeen!
Miksi ihmeessä pitäisi jäädä työpaikkaan, joka muuttaa sinusta täysin käsitystä sen takia, että olet äiti? En tajua. Minä ainakin nostaisin kytkintä. Sen verran on markkina-arvoa, ettei tarvitse aikaansa tuhlata idiootti-esimiehiin tai juristeihin.
noin päästään eroon.
kun että olisivat istuneet itku kurkussa selittämässä pomolleen miten he tällaisen kalliin virheen tekivät.
sen jälkeen voi vaihtaa työpaikkaa!
Että kannattaisi kohdella ehkä toisella tavalla. Eiköhän siellä olla selitelty ihan tarpeeksi, kun teen tulosta muualla. Ei paljoa haittaa.
jouduin aloittamaan uudestaan vielä pienemmällä palkalla kuin mitä se oli aiemmin. Olen hyvin tyytymätön, kun menin valitsin tällaisen alan.
kun puolen vuoden määräaikaisen kesätyön jälkeen hain vakituista paikkaa ja samana kesänä olin mennyt naimisiin.. Päällikkö joka sopimuksista päätti, tokaisi ihan suoraan, "että kun nyt menit naimisiin, voihan se olla että lapsiakin haluat piakkoin, otat sitten äitiyslomaa ja aikanaan palaat töihin, ei siinä sen ihmeempää." Ja kirjoitti vakituisen sopimuksen. Siitä meni kyllä pari vuotta, ennen kuin edes halusin kokeilla lastentekoa tarkoituksella ja aika pian tärppäsi. Nyt odotellaan synnytystä ja aikanaan sitten palaan töihin takaisin. Ei siinä sen ihmeempää. Näin sen pitäis mennäkin, tiedän ettei tää ole joka työpaikassa todellisuutta.. Tässä oli vielä kyse miesvaltaisesta alasta ja miespäälliköstä.
Joku tuossa ilmeisesti erittäin korkeasti koulutettu, mutta vähemmän sivistynyt pauhaa Siwan kassoista. Mielestäni Siwan kassalla, joka on nainen ja akateemisesti koulutetulla naisella on jotakin yhteistä. Naiseus ja mahdollisesti äitiys. Minua ei auttanut laaja akateeminen tutkinto, ei myöskään kolmea korkeasti koulutettua ystävääni. Aina ei auta sekään, että nainen pitää puolensa. Puolensa pitävä mies on jämäkkä, selvää johtaja ainesta. Puolensa pitävä nainen on nipo, selvää seuraavaa saneeraus erää.
Mä palasin töihin ja sijaiseni palkattiin pomokseni kun vanha pomo jäi eläkkeelle - jos en olisi ollut 3 vuotta äitiys- ja hoitovapailla paikka olisi automaattisesti tullut mulle.
Sijaiseni oli ehtinyt olla työssä vasta 6 kk ja on mua paljon nuorempi ja kokemattomampi - pätevä toki, en sitä kiistä, mutta myös yhden "ison pomon" naisystävä. V*tuttaa niin paljon kun työskennellä itse ideoimassani ja aloittamassani projektissa jonkun lähes ulkopuolisen alaisena, joka vain toteuttaa mun ja ex-pomoni laatimia ohjeita.
"Ei tää nyt onnistu, kun teit meille näin vanhanaikaisesti", oli pomon sanat. Siis tulin raskaaksi. Palkankorotuksesta oli sovittu suullisesti, kriteerit oli selvät, mutta niinpä jäi saamatta. Ja joo, hölmö olin, kun suulliseen sopimukseen uskoin.
Kun ilmoitin että jään äitiyslomalle, keskustelut päällikön paikasta loppuivat siihen, en tullut enää kyseeseen tehtävää täytettäessä. Bonuksia ei haluttu maksaa, todettiin vaan että en saavuttanut tavoitteita mutta ei suostuttu kertomaan millä lailla tavoitteet jäivät saavuttamatta. Kun palaan hoitovapaalta, minulla ei enää olekaan paikkaa josta jäin äitiyslomalle, ja minulle tarjotaan armollisesti toista tehtävää josta palkka 1300 euroa / kk vähemmän. Että turha yhtään mistään tasa-arvosta työelämässä minulle puhua kenenkään mitään.
ei äityisloman jälkeen saa antaa toista paikka huonommalla palkalla
Määräaikaisena sopimustani ei jatkettu, vaikka sitä oltiin jatkamassa kehujen kanssa kun eivät tienneet raskaudestani. Syyt olivat näennäisesti täysin lailliset, ja tällainen määräaikaisilla sopimuksilla kikkailu on kuulemma yleistä - ja laillista.
Mulle pomo antoi kahden kesken ymmärtää, että olen tästä lähtien nyt sit vaan äiti eikä kannata edes yrittää saada heiltä töitä. Mut tommonen sovinistinen lipsahdus ei riitä rähäkän nostamiseen, koska sen ois voinut tulkita toisinkin.
Mä en tajunnut ennen raskautta, että olen täysin tarpeeton työntekijänä raskauden myötä. Luulin että lasten saaminen kuuluu normaaliin työuraankin. Mut väärässä olin - ainoastaan ne, joilla on vakituinen paikka, saa näemmä tehdä lapsia maksamatta siitä kohtuuttomasti.
sain lapsen opiskeluaikana, ja lapsi on ollut tosi terve (vuoessa max 5 sairaspäivää lapsella). Ei oel mitenkänä haitallisesti vaikuttanut meikäläisen työllistymiseen.
työnantajien on vaikea uskoa etten pysty tekemään enää kolmivuorotyötä perheeni vuoksi.
ettei tarvitse vinkua muiden apua keskustelupalstoilla. Tarpeeksi kun kouluttautuu ja hankkii työkokemusta, niin voi sanoa syrjinnälle "kiss my ass" ja hakea uuden, paremman palkatun homman. Toki eri asia jollain Siwan kassoilla...