Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muka työnantaja voi kieltää muut työt ja sivutyöt?

Vierailija
13.11.2009 |

Jos mä haluan painaa kahta duunia ja saada enemmän rahaa, niin ei sitä saa estää! Jos kyse ei ole kilpailevista paikoista, tietty.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta.

Vierailija
22/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:28"]

Kyllä voi kieltää. Vaikuttaa työtehokkuuteen.

[/quote]

Tällä perusteella ei voi kieltää. Esimerkiksi minulle yritti esimies kehityskeskustelussa kitistä urheiluharrastuksestani, että pitäisköhän minun se lopettaa, koska jos se vaikuttaa töihin, jos se vaikka väsyttää minua. Ei kuitenkaan löytänyt pykälää, missä lukisi, että työnantaja voi sekaantua työntekijän vapaa-ajan käyttöön. Joten työnantaja ei voi sekaantua toiseen työhön, ellei työ ole kilpalevaa työtä ja työnantajalle vahingollista. Sellaista pykälää ei ole, että työntekijä ei saa tehdä toistä työtä siksi, että työnantaja pelkää työntekijän olevan väsynyt hänen työssään.
[/quote]

Onko tää varmasti varmaa tietoa? Itse en tiedä aiheesta. Ihmettelen vain miksi työnantaja kieltää tekemästä töitä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on melkein aina ollut kaksi työtä samaan aikaan. Kun otin toisen työn, ilmoitin työhaastattelussa etten ole irtisanoutunut edellisestä työstä enkä todennäköisesti aiokaan, vaan jatkan sivutoimisesti sielläkin.

Vastaus on ollut aina tyyliin "vai niin". Ikinä en ole ollut työtön vaan tällä systeemillä en ylikuormita itseäni mutta toimeentulo on taattu. Tunteja saa helposti lisää jos tekee ne sivubisneksensä hyvin. Hyvä kuukausipalkkalainen taas otetaan mielellään tuntisopimukselle pienillä tunneilla, koska se on työnantajallekin etu.

Vierailija
24/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä firmassa X. Teen aamuvuoroja. Työnantaja1 maksaa minulle palkkaa niistä. Teen firmaan X myös iltavuoroja. Niistä minulle palkan maksaa työnantaja2.

Voiko työnantaja1 kieltää minua tekemästä työnantaja2:lle töitä?

Vierailija
25/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:34"][quote author="Vierailija" time="16.10.2014 klo 22:28"] Kyllä voi kieltää. Vaikuttaa työtehokkuuteen. [/quote] Tällä perusteella ei voi kieltää. Esimerkiksi minulle yritti esimies kehityskeskustelussa kitistä urheiluharrastuksestani, että pitäisköhän minun se lopettaa, koska jos se vaikuttaa töihin, jos se vaikka väsyttää minua. Ei kuitenkaan löytänyt pykälää, missä lukisi, että työnantaja voi sekaantua työntekijän vapaa-ajan käyttöön. Joten työnantaja ei voi sekaantua toiseen työhön, ellei työ ole kilpalevaa työtä ja työnantajalle vahingollista. Sellaista pykälää ei ole, että työntekijä ei saa tehdä toistä työtä siksi, että työnantaja pelkää työntekijän olevan väsynyt hänen työssään. [/quote] Onko tää varmasti varmaa tietoa? Itse en tiedä aiheesta. Ihmettelen vain miksi työnantaja kieltää tekemästä töitä...

[/quote]

On, koska tätä kohtaa esimies etsi kissojen ja koirien kanssa kirjoista ja joutui lopulta myöntämään, että ei voi työnantajalle ei kuulu työntekijän vapaa-ajan vietto, kuin vain sellaisissa seikoissa, että tulee esim. alkoholin vaikutuksen alaisena töihin tai huumeissa. Eli virassa tarvitaan sivutoimilupa, kuten jo aiemmin oli vastattu. Työsopimussuhteinen ei tarvitse, ellei toinen työ ole kilpailevaa ja aiheuta vahinkoa työnantajalle.

Toki jos ihminen ei ehdi päätyöhönsä siksi, että on vielä toisessa työssään tai tekee saikulla toista työtä, nämä ovat varoituksen paikkoja ja lopulta irtisanomisen. Mutta jos teet esim 7-15 töitä ja illalla olet klo 18-20 vaikka palkallisena lastentoiminnan ohjaajana ja sitten menet kesälomalla päiväkotiin tekemään 4 viikon sijaistuksen, ei työnantaja voi tähän puuttua.

Vierailija
26/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2009 klo 19:04"]Jos mä haluan painaa kahta duunia ja saada enemmän rahaa, niin ei sitä saa estää! Jos kyse ei ole kilpailevista paikoista, tietty.
[/quote] Käy työsopimus läpi kohta kohdalta työnantajasi kanssa. Sen jälkeen tiedät, miten toimia.

Vierailija
27/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2009 klo 19:08"]

Mä en edes tiennyt, että lupa pitää kysyä työnantajalta, kun otin viikottaisen 4 tunnin sivubisneksen. No, työnantaja myöntyi siihen kyllä, mutta sanoi, että noinkin pieneen sivuduuniin vaaditaan työnantajan lupa.

[/quote]

No ei kyllä joka paikassa tarvita. Sinulla on varmaan ollut sopimuksessa joku maininta.

Vierailija
28/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.11.2009 klo 19:08"]

Mä en edes tiennyt, että lupa pitää kysyä työnantajalta, kun otin viikottaisen 4 tunnin sivubisneksen. No, työnantaja myöntyi siihen kyllä, mutta sanoi, että noinkin pieneen sivuduuniin vaaditaan työnantajan lupa.

[/quote]

N ei todellakaan tarvita ellei ole kyse kilpailevasta toiminnasta.

Vierailija
29/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena... Joku kysyi lähdettä tiedolle, että työsopimuksella ei voi asettaa lakia rikkovia rajoituksia. Se on työlainsäädännön ja työehtosopimusten perussääntö, eli että laki on työtekijän etuuksien ja turvan pohjataso, työehtosopimuksilla ei aitä voi rikkoa, eikä varsinkaan yksittäisillä työsopimuksilla. Joten niillä voi suoda työntekijälle enemmän etuuksia, muttei vähempää kuin mitä laki takaa.

Että näin. Työantaja ei siten voi laillisesti kieltää työntekoa, joka ei ole kilpailevaa. Saati kieltää vapaa-ajan harrastusta.

Vierailija
30/30 |
16.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän