Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 kummilasta samasta perheestä, mitä tekisitte

Vierailija
13.11.2009 |

Mies on sisaruksensa perheen esikoisen kummi ja me yhdessä nuoremman kummi ja tämä pariskunta meidän lapsen kummi. Olemme kaikki 4 ortodokseja, ja on pakko olla 1 ortodoksikummi, siksi näin.

Esikoinen on 19 v, ja toinen 9 v ja meillä 4 v ja olen raskaana. Masuvauvan ortodoksikummiksi olen löytänyt toisen perheen samasta seurakunnasta, johon olen tutustunut perhekerhoissa.

Minusta 19 v ei enää tarvisi kummimuistamista, joten voiko hänet jättää lahjalistasta pois?Emme muuten ostaqisi pelkästään sisarusten lapsille joululahjoja ja rahasta on nyt tiukkaa.

Tuleeko kränää, kun nuorempi saa lahjan? Osaavathan tuon ikäiset jo tajuta, että ei ne lahjat pukilta tule.

Kummeus on ollut melko muodollista, koska asumme kaukana toisistamme. Eivät aina ole muistaneet meidän lasta edes synttärinä.

Meillä tuo esikoinen on käynyt joskus yksinkin, muttei enää 5 vuoteen. Nuorempi on niin arka, ettei vieläkään uskalla tulla yksin, eikä muutenkaan saa sanaa suustaan.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voisitko ajatella yhteistä lahjaa? Herkkukori, jossa jokaiselle jotain tai iso suklaarasia tms?

Vierailija
2/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkukori on vaikea. Lahjan pitää siis mennä postitse.

Mutta luulen, että 9 v tykkää silti lahjoista vielä (tai kaikkihan niistä tykkäävät :-)), mutta siis odottaa leluja tai muuta roipetta itselleen, eikä ilahdu yhteislahjasta.

On kai hän joulun kotonaan (ei siis ole missään avoliitossa tms.).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pienemmälle joku ihan oma lahja.

19-v varmaan tarvitsee kotiinsa jotain, mutta ei se teidän velvollisuus ole. Itse lopetin joulumuistamisen jo rippikouluun, mutta mulla ei ole 2 lasta samasta perheestä. Eli en ole varma, olisinko lopettanut 16-vuotiaana, jos kuitenkin samassa perheessä toinen lapsi saisi.

Jos haluat muistaa toistakin, osta koko perhelle vaikka joku sellainen muovinen karkkilaatikko. Jos et tai ei oo varaa, niin 19-v pitää jo ymmärtää, ettei ole lapsi enää.

Vierailija
4/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun se toinen saa, en kehdannut.

Olen 2 vuonna laittanut tavaraa sinne opiskelukämppään, ensi pussilakanat ja viime vuonna pyyhkeet.

Mutta nyt voisin jo lopettaa. Jos teillä olisi 2 lasta isolla ikäerolla, ja lapsilla samat kummit, ja nuoremmalle tulisi lahja kummilta, mutta aikuiselle ei, ymmärtäisittekö sen? Vai onko törkeää?

Vierailija
5/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

synttärilahjat siis lopetin, kun kävi kriparin. Mutta se on eri asia osittain, koska synttärit ovat eri aikaan vuotta.

ap

Vierailija
6/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä suuttuisi vanhempana, jos 9 v saisi ja 19 v ei.

Mutta mitä 19-v ajattelee, en tiedä. Ehkä ei huomaa koko asiaa?

Vierailija
7/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kripari on siis kristinoppikoulu, eli ortodokseille järjestetään noita leirejä, kutsutaan kripariksi (vrt. ripari).

Muttei ole silleen "pakollinen" tai "virallinen" juhla, koska ortodoksit konfirmoidaan jo ristiäisissä. Ei siis ole mikään portti mihinkään kirkkohäihin tai kummiksi ryhtymisiin.

Kriparille osallistutaan siis samassa iässä kuin ev. lutit riparille.

Vierailija
8/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kripari on siis kristinoppikoulu, eli ortodokseille järjestetään noita leirejä, kutsutaan kripariksi (vrt. ripari).

Muttei ole silleen "pakollinen" tai "virallinen" juhla, koska ortodoksit konfirmoidaan jo ristiäisissä. Ei siis ole mikään portti mihinkään kirkkohäihin tai kummiksi ryhtymisiin.

Ihmettelin, että miten toi typo vaan toistuu ja toistuu, vaikka kirjottaja vaihtuu. :D

Vierailija
9/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä laittaisin 19 vuotiaalle vaikka jotain jouluista karkkia. Lidilissä kivoja joulukarkkeja jotka maksaa euron tai kaksi. Ihan vaan muistamisen ilosta...

Vierailija
10/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuissti, vai kunnes nuorempikin on yli rippikouluiästä tai täysi-ikäinen?

Kysyn siis ihan vilpittömästi.

ap

minä laittaisin 19 vuotiaalle vaikka jotain jouluista karkkia. Lidilissä kivoja joulukarkkeja jotka maksaa euron tai kaksi. Ihan vaan muistamisen ilosta...

Vierailija
11/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin, että miten toi typo vaan toistuu ja toistuu, vaikka kirjottaja vaihtuu. :D

Vierailija
12/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ainut, joka käytti kripari-sanaa, ajattelematta sen kummemmin, kun se on itselle niin tuttu sana.

Ap:ta en näemmä ole laittanut joka viestin perään, mutta kirjoituksista kait huomaa, että aloittaja on kirjoittanut ne.

ap

Vierailija
13/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiasta ottaa nokkiinsa. Aikuinenhan hän jo on. Mun monet kummit lopettivat säännöllisen muistamisen juurikin kripariin, tosin sitten ovat satsanneet yo- ja muihin valmistujaislahjoihin.

Vierailija
14/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistetaan kyllä + jos menee avioon joskus.

ap

asiasta ottaa nokkiinsa. Aikuinenhan hän jo on. Mun monet kummit lopettivat säännöllisen muistamisen juurikin kripariin, tosin sitten ovat satsanneet yo- ja muihin valmistujaislahjoihin.

Vierailija
15/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 19 toisaalta vielä kovin aikuinen ole. Minä varmaan muistaisin jollain pienellä kivalla jutulla, juuri sellaisella mikä mahtuu kirjekuoressa menemään.

Vierailija
16/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei maksa paljoa, mutta kertoo välittämisestä.

Minun kummini muistaa minua vieläkin, nykyään kyllä vaatimattomasti (verrattuna entiseen), viime vuosien saldoa on juuri tee, pannulaput ja kolmantena jouluna keittiöpyyhkeet. pannulaput ja keittiöpyyhkeet olivat ikeasta, ja eivät maksaneet montaa euroa. Mutta sydäntäni lämmittää, että minun kummini muistaa minua yhä. Ikää minulla on 36 vuotta.

Vierailija
17/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan mies.

Minulla on itselläni tuolta 9 v ja 19 v väliltä kummilapsi, jota varmaan tulen muistamaan "aina", mutta meille on muodostunut keskinäinen läheinen suhde.

Minuakin muistaa eräs kummipariskunta vieläkin, ja mä myös heitä. Me ollaan muutenkin yhteyksissä, ollaan käyty kylässä ilman pakkoa tai jotain juhlia jne. 2 kummiani (pariskunta ja yksittäinen mieskummi) lopetti muistamisen kripariin + sen jälkeen muisti, kun kirjoitin yo:ksi ja menin avioon.

1 kummini on sellainen, jota en kummikseni tietäisi, jos se ei lukisi jossain (ei oo koskaan muistanut mua, edes lapsena, isäni sisko).

Jos on lämmin ja hyvä kummisuhde, se on varmaan molemminpuolista? Ko. 19 v ei ole kertaakaan käynyt katsomassa serkkuaan eli meidän 4-v lasta, saatikka saanut aikaiseksi kiittää lahjoista esim. tekstarina, saatikka että olisi ilmoittanut osoitettaan omaan kämppäänsä jne. jne. Mulla ei oo siis mikään erityisen läheinen suhde tähän 19-vuotiaaseen. En voi sanoa, että nykyään edes hyvin tunnen häntä.

Tulin kuvioon, kun hän oli siinä 4-5 v ja lapsena hän vieraili meillä parina kesänä yksinkin, ja muuten vanhempien kanssa, mutta se loppui kuin seinään siinä 14-vuotiaana. Ollaan sen jälkeen nähty pari kertaa, hänen kripareissa + kun ollaan kyläilty heillä.

En ole nyt nähnyt oikeasti sen jälkeen kun tuo meidän lapsi syntyi (ei ole ollut kotona käymässä, kun me ollaan käyty).

ap

ei maksa paljoa, mutta kertoo välittämisestä.

Minun kummini muistaa minua vieläkin, nykyään kyllä vaatimattomasti (verrattuna entiseen), viime vuosien saldoa on juuri tee, pannulaput ja kolmantena jouluna keittiöpyyhkeet. pannulaput ja keittiöpyyhkeet olivat ikeasta, ja eivät maksaneet montaa euroa. Mutta sydäntäni lämmittää, että minun kummini muistaa minua yhä. Ikää minulla on 36 vuotta.

Vierailija
18/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita vain sille pienemmälle jotain.

Vierailija
19/22 |
13.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen 38v

Vierailija
20/22 |