ADHD-lapsien vanhemmat ..
Mun esikoinen on 3v. Tuntuu kuin sillä olisi muurahaisia pyllyssä, liikkuu taukoamatta, jopa ruokapöydässä peppu heiluu..
Riehuu, hyppii, huutaa. taukoamatta.
joka kerta ruokaillessa pakonomainen tarve sotkea : tunkee kättä mukiin, pudottaa leipää mukiin ja noukkii niitä sieltä tms. Pyyhkii kätensä AINA pöytäliinan reunaan, vaikka paperia vieressä ja just sanottu asiasta.
Koko ajan pälättää.
Muiden lapset kiltisti leikkii hiekkalaatikolla ym, meidän poika se juoksee ympäri pihoja.
Keskittymiskyky hyvin olematon. (Tähän vois sanoa et meidän 1v on parempi keskittymiskyky)
Ei tottele yhtään mitään (hirveä uhma), ja tuntuu tekevän kaiken ensin ja sitten vasta ehkä ajattelee.
Ei katso silmiin kovin mielellään.
Kuulostaako yhtään tutulta, vai onko tämä todella vain normaalia 3 v uhmakäytöstä?
Kommentit (10)
kaverini adhd-poika oli juuri tuollainen tuon ikäisenä. Hän tiputti lelun kädestä, kun näki uuden lelun. Ja kun silmät osuivat seuraavaan asiaan, tippui edellinen lelu taas kädestä
Nyt hän on 9-vuotias ja hänessä on kaksi piirrettä, mitä omassa normi-vilkkaassa pojassani ei ole:
Ensimmäinen on tuo sotkeminen. Hän vieläkin sotkee ruokapöydässä sekä tahattomasti että tahallisesti. Saattaa heitellä ruokaa, mutta vaikka syökin ns. nätisti, on ruokaa pöydällä ja lattialla.
Minun poikani on myös sottapytty, koska hänellä on niin kiire. Mutta tahallaan hän ei koskaan sotke.
Toinen on kiroilu ja jatkuva höpöttäminen. Suu jauhaa paskaa koko ajan.
Minunkin poikani on kova puhumaan, mutta hän ei puhu yhtä impulsiivisesti kaikkea, mitä näkee. Ja pystyy hillitsemään kiroilunsa.
Kahvin juontia nyt ei kannata kokeilla.
Mutta neuvolan kautta voisitte mennä psykologin juttusille. Kuulostaa, että pojallanne on vaikeuksia aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden säätelyssä. Voisi olla hyvä aloittaa lapselle jo esim. toimintaterapia tässä vaiheessa. Tokihan hän iän myötä oppii hillitsemään itseään jonkin verran, mutta tarvitte siinä kyllä paljon treeniä ja paljon tukea perheelle.
Meille tuo oli ihan arkipäivää reilut 10v sitten. Keskitymiskyky olematon, ympäriinsä juoksentelua ja tuossa iässä kiljumista, koska puhe myöhässä. Ruokapöydässä juomalasi kaatui useasti ja työvälineiden käyttö ikäistä heikompaa. Sotkemisessa olin aina ankara ja se loppui noin 10x1000 komentokerran jälkeen.
Kahvista ADHD lapselle rauhoittamismeiningissä en ole kuulutkaan ja en uskaltaisi kokeilla ihan heti. Meillä ainakin poika on erittäin herkkä kofeenille. On joskus maistanut muutaman kulauksen energiajuomaa ja kertoi, että olo oli sen jälkeen kuin miljoona muurahaista olisi ollut kehossa. Todella levoton ja inhottava olo. Nyt ei suostu vastaavia juomaa. Kolajuomien juomistakin jouduimmme rajoittamaan pitkään, koska jos joi colaa klo 18 jälkeen, ei nukkuminen onnistunut normaaliin aikaan (21). Teenkin kaveri juo mielummin kofeenittoma. Joten jos kahvia kokeilet niin hyvin varoivasti ja sellaisena päivänä, ettei ylimääräinen virtapiikki ole haitaksi.
Jokatapauksessa kuvaamasi oireet ovat sellaiset, että suosittelen hakautumista lastenneurologille joko yksityisesti tai tk:n kautta. Meille ainakin sensoorisen integraation toimintaterapia oli erittäin hyödyllinen ns kotikuntoutuksen lisäksi.
T: ADHD nuoren äiti
lapsi rauhoittuu, kun hänelle antaa kahvia. Ennen kuin saimme Concerta-lääkityksen, ainoa mikä lapsiparkaa vähän auttoi oli kahvin juominen.
Paljon olen kuullut kofeiinin haittavaikutuksista lapsille. Mutta en sitä, että se voisi toimia "toisinpäin"?
Osaatko yhtään kertoa, että onko siis kyse kofeiinistä vai jostain muusta aineesta kahvissa mikä auttaa? Ja paljonko on "vähän kahvia"? Mistä tuon kahvin keksit, onko joku tutkinut moista?
en yhtään ihmettele vaikka auttaisi vähän. ADHD:n leottomuushan johtuu alivireystilasta, joten periaatteessa piristeet rauhoittaa...
Vilkkaalta uulostaa, mutta toisaalta en kyllä menisi diagnoosia tekemään, kosk lasten vilkkaus vaihtelee yksilöllisesti adhdttomillakin. Mielestäni kaikkein tärkeintä on oma näppituntuma ja pk:n/ muiden ammattilaisten palaute. Millaista viestiä hoidosta tulee? Itselläni oman adhd:n kanssa en osannut täysin määritellä mikä huolettaa, mutta alitajunnassa oli koko ajan tieto, että ei tämän näin kuulu mennä. Lapsi oli muihin lapsiin verrattuna hyvin hankala hallittava, sai koko ajan (siis sekunti sekunnilta) seurata esim. leikkipuistossa ettei taita niskojaan, meno oli jotenkin "päätöntä" muihin vain vilkkaisiin verrattuna.
adhd:n mutsi
Olen samaa mieltä 7 kanssa, että vanhempien oma tuntuma lapsen toiminnasta on tärkeä tekijä kun hakeudutaan hoitoon. Tosin on myös paljon vanhempia, jotka kieltävät tämän tuntemuksen, koska eihän heillä voi olla tälläistä ja silloin onkin vaikea saada vanhemmat myöntämään ongelmien olemassaolo vaikka niitä oikeasti olisikin.
Myös meillä oli hyvin pienestä tuntemus, ettei kaikki ole kohdallaan ja lapsen kanssa oleminen oli kuin juuri pillastuvan orivarsan vahtimista. Meillä on myös ns tavis pikkuveli, joka on vilkas, mutta jotenkin järkevällä tavalla. Nyt näitä kahta seurattuani voin sanoa, että tiedän mikä on ns patogista vilkkautta ja päätöntä tohellusta ja mikä taas ihan tavallista vilkasta energian purkua. Ero on aika iso.
siis joo, periaatteessa piristeet voivat rauhoittaa adhd-henkilön. Olen kuullut ihmisistä joilla kahvikin toimii, vaikka se on aika erilainen piriste kuin ne lääkkeinä käytettävät. Mutta olen kuullut myös adhd-ihmisistä, jotka hkahvi saa entistä pahemmi nsekaisin, joille kahvi(kofeiini) aiheuttaa tic-oireita tai jopa sydämen lisälyöntejä. Joten aika varovainen kannattaa olla näiden kemikaalien kanssa.
Meidän adhd-piirteiselle assille kahvi ei ainakaan sovi.
Niihin testeihinhän pääsee vasta 5v, joten.. Lapsi kotihoidossa pienemmän kera vielä joten, itse tässä kärvistelen ;)
Mun mielestä poikaan sopii melkein kaikki adhd oireet, mummin mielestä on ihan normi 3v.. Itse olen ollut kuulemma samanlainen, mutta eipä ole poissuljettu sitäkään että mulla olisi lievä adhd..
ap
ja lapsi sai dignoosin vasta ekalla luokalla...sitä ennen puututtiin vaan siihen kun ei puhunut ajallaan
lapsi rauhoittuu, kun hänelle antaa kahvia. Ennen kuin saimme Concerta-lääkityksen, ainoa mikä lapsiparkaa vähän auttoi oli kahvin juominen.
Paljon olen kuullut kofeiinin haittavaikutuksista lapsille. Mutta en sitä, että se voisi toimia "toisinpäin"?
Osaatko yhtään kertoa, että onko siis kyse kofeiinistä vai jostain muusta aineesta kahvissa mikä auttaa? Ja paljonko on "vähän kahvia"? Mistä tuon kahvin keksit, onko joku tutkinut moista?