Onko muut astmaatikot saaneet osakseen kateutta rokotuksen saamisesta?
Huomasin tänään töissä että mulle oltiin kateellisia, kun sain rokotteen. Yksikin duunikaveri kattoi pahasti ja harmitteli kun ei saa 80-vuotiaalle äidilleen rokotetta.
On tutkittu: astmaatikot on suurimmassa vaarassa saada komplikaatioita tai joutua tehohoitoon H1N1-tartunnan seurauksena. Kannattaako siitä olla kateellinen?
"Nearly one-third, or 28 percent, of adults and children hospitalized with H1N1, also known as swine flu, have asthma. That's more than any other chronic condition, according to a recent analysis of cases published in the New England Journal of Medicine."
http://www.cnn.com/2009/HEALTH/10/28/asthma.swine.flu.h1n1/index.html
Alkuperäinen lähde:
New England Journal of Medicine: "Asthma was the most common condition seen in both children (29%) and adults (27%). "
http://content.nejm.org/cgi/content/full/NEJMoa0906695
Kommentit (10)
No enpä ole moiseen törmännyt. Ehkä johtuu siitä, että esim. meillä töissä kaikki näki, että mitä mulle viime keväänä kävi. Söin kortisonia 4 kk tablettimuodossa, lihoin varmaan 10 kg, kasvot muuttui kuukasvoiksi, poskiin ja alaleukaan kertyi rasvaa ja lääkärit ehdotteli, että olisin yöt kotona ja päivät osastolla.
harvassa nuo, jotka astman takia piikin saavia kadehtivat :D Ikävältä kuitenkin tuntui kun duunikaveri tappoi mut katseellaan. Hänen 80-vuotias äiti olisi kuulemma rokotusta vailla.
ap
ainakin yksi! Kirjoittelinkin juuri tuohon toiseen ketjuun samasta aiheesta. Eli eräänkin äidin taholta kuulin kuinka kaikkien lasten (tarkoitti siis omaa koululaistaan) pitäisi mennä edelle kun kerroin saaneeni astmani vuoksi rokotteen. Täytyy myöntää että hieman pelottaa silti vaikka rokotteen saanut. Mulla ainakin tuli hengenahdistusta myös tuon rokotteen jälkeen enkä todellakaan haluaisi tututstua itse tautiin, täytyy toivoa että rokote tehoaa...
Itse mieluummin olen terve ja otan myöhemmin rokotuksen, kuin että astma ja huolesta sekaisin. Tosin työni puolesta minut on jo rokotettu.
täällä ainakin yksi! Kirjoittelinkin juuri tuohon toiseen ketjuun samasta aiheesta. Eli eräänkin äidin taholta kuulin kuinka kaikkien lasten (tarkoitti siis omaa koululaistaan) pitäisi mennä edelle kun kerroin saaneeni astmani vuoksi rokotteen. Täytyy myöntää että hieman pelottaa silti vaikka rokotteen saanut. Mulla ainakin tuli hengenahdistusta myös tuon rokotteen jälkeen enkä todellakaan haluaisi tututstua itse tautiin, täytyy toivoa että rokote tehoaa...
Mullekin on tullut rokotteesta paljon oireita. Puristaa rinnasta, jäseniä särkee. Olo on kuin olisi jäänyt jyrän alle. Voin vaan kuvitella millainen itse tauti on! Se taitaa olla tyypillistä, että ainakin keuhkosairaat reagoi rokotteeseenkin voimakkaammin kuin terveet.
ap
täällä ainakin yksi! Kirjoittelinkin juuri tuohon toiseen ketjuun samasta aiheesta. Eli eräänkin äidin taholta kuulin kuinka kaikkien lasten (tarkoitti siis omaa koululaistaan) pitäisi mennä edelle kun kerroin saaneeni astmani vuoksi rokotteen. Täytyy myöntää että hieman pelottaa silti vaikka rokotteen saanut. Mulla ainakin tuli hengenahdistusta myös tuon rokotteen jälkeen enkä todellakaan haluaisi tututstua itse tautiin, täytyy toivoa että rokote tehoaa...
Mullekin on tullut rokotteesta paljon oireita. Puristaa rinnasta, jäseniä särkee. Olo on kuin olisi jäänyt jyrän alle. Voin vaan kuvitella millainen itse tauti on! Se taitaa olla tyypillistä, että ainakin keuhkosairaat reagoi rokotteeseenkin voimakkaammin kuin terveet.
ap
Kiitti viestistäsi. Kiva kuulla muidenkin kokemuksista. Ja todella jäseniä särkee edelleen sekä päänsärkyä oli muutamanakin päivänä. Hengenahdistusta on taas vaikka välissä oli jo vähän parempikin päivä!
Tuttavapiirini on tosin aika valistunutta ja tietää, että astmaa sairastaville tauti on herkästi kohtalokas.
Itse sain viimeksi huhtikuussa keuhkokuumeen aivan tavallisesta nuha-flunssasta (joka ei edes nostanut kuumetta). En siis riskeeraa, ajatelkoot sitten mitä haluavat.