Loppuraskaus+konsertti, ok?
Tietääkö kukaan onko maha-asukille vaaraksi mennä Hartwall Areena konserttiin kuukausi ennen laskettua aikaa? (eturivin istuinpaikat) Liput on jo nimittäin ostettu..
Kommentit (19)
Olin loppuraskaudesta Eros Ramazzottin konsertissa areenalla 5. rivillä ja en voi sanoa nauttineeni konsertista, koska vauva potki ja kääntyili koko ajan todella levottomasti, ei kuitenkaan rauhallisten balladien aikana, jolloin äänessä oli vain mies ja kitara. Konsertin äänet olivat ilmeisesti liikaa vauvalle.
niin en menisi. Olen itse ekaa odottaessa ollut n. kk ennen LA:aa yökerhossa, jossa vauva selvästi "ahdistui", potki tms. Rauhottui, kun lähdin pois. Nyt kolmannessa odotuksessa olin 2,5 kk ennen laskettua aikaa rock-konsertissa, jossa vauva myös tuntui reagoivan samaan tapaan, vaikka yritin pysytellä mahd. takana koko keikkasalia.
Eiköhän vauvan liikkeet konsertin aikana kerro siitä, että a) kun itse ei tee muuta kuin istuu, niin ne tuntee hyvin ja b) lapsi tanssii ja kuuntelee musiikkia.
Se taas, että poislähtiessä (eli kävellessä) lapsi rauhoittuu kertoo vain siitä, että useimmat vauvat nukkuvat silloin kuin äiti liikkuu.
Aikanaan kun esikoista odotin, niin kysyin asiasta naikkarilla. Vastaus oli, että jos äiti nauttii, niin lapsi nauttii.
Mulla on laskettu aika huhtikuun alussa ja helmikuun lopussa olisi Rammsteinin konsertti... :) En tiedä, että kannattaako mennä. Voi olla, että saa mies mennä kavereiden kanssa :)
ja se oli tuskaa. Koko ajan ajattelin vaan vauvaa: jos se liikkui, ajattelin että se kärsii ja jos oli hiljaa, olin varma että nyt se on saanu jonkun sydärin.
Täydellinen beibi tuli, mutta ole sinä fiksumpi kuin minä ja säästä omia hermojasi. jätä menemättä =)
Kiitos infosta, saatan jättää konsertin sitten väliin..kyseessä siis Whitney Houstonin kesäkuun keikka, taitaa desibelit nousta aika korkealle, paikat saatiin vielä neljännestä rivistä lavan edestä...harmittaa!!
mutta muistan oman kokemukseni, vatsaa pingotti ja supisteli kun olin konsertissa. Oli istumapaikat, yritin pitää turkkia sylissä niin että olisi vähän äänieristystä.
En tiedä miten vauva meteliin reagoi, mutta itselleni esim. sormusten herra -leffa eturivissä ja ulkoilmakonsertti aiheutti sellaista stressiä että varmasti vaikutti hormoonien kautta myös vauvaan..
Vauvalla kun ei ole kuulosuojaimia. Kohtu vaimentaa 10 db mutta konsertissa on niin kova melu että on paljon tuon yli tuon 10 dbn omillekin korville haitaksi.
Vauvalla kun ei ole kuulosuojaimia. Kohtu vaimentaa 10 db mutta konsertissa on niin kova melu että on paljon tuon yli tuon 10 dbn omillekin korville haitaksi.
Uppista, tulipa sekava lause ylimääräisineen sanoineen.
Siis niin kova melu että on paljon yli tuon 10dbn omillekin korville haitaksi.
"Raskauden aikana turvalliseksi arvioitu impulssimelun raja on 155db ja matalataajuiselle melulle 115db"
"Raskaana olevien naisten sikiöille 160-165 db aselaukaukset aiheuttivat pieniä mutta selviä muutoksia sikiön kuulohermovasteisiin"
"Melu on aina vaarallista yli 85 dB"
Rock-konsertin desibelitasoksi on keskimääräisesti arvioitu 105-130 db eli riskirajoilla mennään.
tykkää siitä ni riski on, että syntyy siellä konsertissa. Toisaalta jos pitää sitä ihan skeidana, niin riippuen vauvan luonteesta, voi mököttää pitkäänkin ja voi mennä yli lasketun ajan.
Helmut Lottia, ei mennyt yliaikaiseksi.
tällaisen:
http://pilttipiiri.fi/jutut/lapsen-kehitys-ja-terveys/kuulo-kypsyy-vahi…
Asiantuntijana erikoislääkäri Juha Salo, Korva-, nenä- ja kurkkutautien Yksikkö, Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä.
Oleellinen osa:
Riskirajana on 85 desibeliä kahdeksan tunnin vuorokausiannoksina. Tärkeää on muistaa, että jo kolmen desibelin lisäys puolittaa vuorokautisen sietoajan: turhalta, pitkältä ja kovalta äänialtistukselta kannattaa siis suojata lapsikin. Raskausaikana voi lohduttautua ajatuksella, että kohtu ja vatsanpeitteet antavat sikiölle 40 desibelin suojakerroksen.
Tämä kysymys on jo vanha, mutta siltä varalta, että joku tähän viestiin vielä törmää :)
että se oli todella tuskaa.
Piti lähteä eräästä tapahtumasta pois 5min jälkeen.
Tämä kysymys on jo vanha, mutta siltä varalta, että joku tähän viestiin vielä törmää :)
Kuulostele itse tuntemuksiasi. Olin loppuraskaudessa kahdesti; ekassa konsertissa ei vauva reagoinut juuri mitenkään, tokassa potki niin hurjasti että oli pakko lähteä kesken pois.
Raskaana ollessahan pitää jäädä erityisäitiyslomalle aikaisemmin kuin normaalisti, jos on meluisassa työssä, koska sikiön korvia ei voi suojata. Näin ollen päättelisin, että vapaa-ajallakaan ei saa sikiötä altistaa hirveän koville äänille. Itse ainakin jätin konsertit väliin siitä lähtien kun sikiö alkoi kuulla.
vähän raskauden puolivälin jälkeen ja sidoin tyynyn mahaani vauvan äänieristyksesi :).
Liekö sitten hätävarjelun liioittelua, mutta ainakin itse pystyin nauttimaan konsertista paremmin, kun huolehdin myös vauvan kuulosta omani lisäksi.