Voiko sosiaalityöntekijän virkaa hakea sosionomi koulutuksella?
Mihin helvettiin pääsen töihin tällä koulutuksella!!!!
Kommentit (19)
Voit hakea ja voit päästä sijaiseksi pätevien puutteessa, mutta virkaa et saa. Varmaan itsekin tiedät, ettet ole pätevä sosiaalityöntekijäksi. Mulla on haju (osaako joku sanoa, miten on?), että ylempi amk-tutkinto riittäisi kyllä pätevyydeksi..
ylemmäksi korkeakoulututkinnoksi?!?!
Virkaan et tule valituksi. Mielestäni sosiaalityöntekijäksi voidaan valmistua vain yliopistosta.
ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääainetasoiset opinnot sosiaalityössä.
on vaatimuksena. Vai voiko ammattikorkeassa lukea pääaineena sosiaalityötä?
Mulla on haju (osaako joku sanoa, miten on?), että ylempi amk-tutkinto riittäisi kyllä pätevyydeksi..
Vain maisterin tutkinto laissa määritellyillä riittävillä sos.työn opinnoilla tuo pätevyyden.
jos ei ymmärrä, mihin työhön on pätevä ja mihin ei????
kertonee ihmisille, ettei se ylempi ammattikorkeakoulututkinto ihan aina ole verrannollinen yliopistotutkinnon kanssa. (Ikuinen kissanhännänveto). Kun sosiaalityöntekijäksikään ei sitten millään ilveellä pääse sieltä ammattikorkeasta..
Opettele ap yhdyssanat... Tuli väistämättä mieleen että olet vasta ekan vuoden sosionomiopiskelija ja vielä pihalla kaikesta opintoihisi liittyvästä. Aloituksellasi varmaankin testailet mihin kenties joskus saattaisit työllistyä. Kirjoitat kuitenkin niin huonosti / tiedät alastasi niin vähän että palaile nyt loppupäiväksi kiltisti koulunpenkille.
Siis pitää olla yliopistotutkinto, sosionimi saa korvaavuuksia (pari kurssia alemmasta, vähän enemmän ylemmästä amk.tutkinnosta). Klippaus:
1.8.2005 voimaan tulleen sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain (272/2005) mukaan ”kelpoisuusvaatimuksena sosiaalityöntekijän tehtäviin on ylempi korkeakoulututkinto, johon sisältyy tai jonka lisäksi on suoritettu pääaineopinnot tai pääainetta vastaavat yliopistolliset opinnot sosiaalityössä” (3 §).
Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijoiden on tästä lähtien suoritettava pätevyyden saadakseen kaikki sosiaalityön pääaineopinnot lukuun ottamatta tutkimusmenetelmäopintoja, mikäli opiskelijan pääaine on sellainen, että hänen voidaan olettaa saaneen kyseisiä opintojaksoja vastaavat tiedot pääaineopinnoissaan.
Sosiaalityön aineopinnot eivät sinällään pätevöitä sosiaalityöntekijäksi, mutta niiden pohjalta on hyvä jatkaa opintoja esim. yliopistolla tai mahdollisesti järjestettävissä erillisissä maisteriohjelmissa.
----
Korvaavuudet aineopinnoissa (35 op)
Sosionomi-AMK –tutkinnolla korvataan:
S11B Sosiaalityön erityisalueet: Sosiaalityön valinnainen erityisala (3 op)
S11C Sosiaalityön erityisalueet: Vapaavalintainen sosiaalityön kurssi (3 op)
Ylempi sosionomi AMK -tutkinnolla korvataan:
Edellä mainitut opintojakso S11B (3 op) ja 11C (3 op)
Opintojakson S10 Käytäntö 2: Asiakastyön taidot (6op) korvaavuudesta sovitaan opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Korvaavuudesta tehdään erillinen anomus opintojen alettua.
Sosiaalityön pääainelaajuiset yliopisto-opinnot tulee olla.
3) Sosiaalityöntekijän osa-aikainen viransijaisuus
Toimipaikkana on Porin seudun työvoiman palvelukeskus.
Tehtäviin kuuluu eläkeselvittely ja aikuissosiaalityö, työaika on 14,5 h/vko. Tehtäviin on yhdistettävissä kuntouttavan työtoiminnan ohjaajan sijaisuus 1 pvä/vko ajalla 1.1.2008 - 31.5.2008 ja sosiaaliohjaajan sijaisuus 1 pvä/vko ajalla 1.1.2008 - 31.8.2008, jolloin työaikaan tulee lisää yhteensä 14,5 h/vko.
Kelpoisuusvaatimuksena tehtävään on sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusehdoista annetun lain (272/2005) mukainen sosiaalityöntekijän pätevyys.
Pätevien hakijoiden puuttuessa huomioidaan myös sosionomi (amk) tutkinnon suorittaneet henkilöt ja tehtävänkuvaa tarkistetaan. Palkkaus KVTES:n mukainen.
että pätevien hakijoiden puuttuessa noihin viransijaisuuksiin voidaan ottaa sosiaalityön opiskelijoita tai sosionomeja, joilla on alaan liittyvää työkokemusta.
ts. esim. sosionomi (mikäli päteviä hakijoita ei ole) mutta ei (vakituiseen) virkaan. Palkkauksessa myös voivat maksaa vähemmän mikäli puuttuu pätevyys.
On vaan huono päivä. Kyllä mä tiedän mihin mä olen pätevä ja mihin en, mutta alkoi vaan tympiin......Nyt ei olis oikein intoa opiskella enempää. Olen siis työelämässä (en sosiaaliala)
akateemista hakijaa. Jossain vaiheessa vaatimuksen puhuttiin myös muuttuvan.