Kaverimäärä Facebookissa
Monilla näyttää olevan satoja kavereita Facebookissa. Miten ihmeessä kellään on aikaa edes kuittailla kaveripyyntöjä siihen tahtiin? Itselläni on vain parisenkymmentä kaveria, onko se säälittävää. Muutenkin olen ihmetellyt, kun joillakin ihan aikuisen ikään ehtineillä tuntuu olevan intoa ja aikaa raportoida sivuilla melkein jokaisesta hengenvedostaan. Ihan kivoja tyyppejä noin muuten, mutta tossa laskee vähän pisteet ko. kaverilla ainakin mun silmissä.
Kommentit (27)
Eli sellaiset joiden kanssa en oikeasti ole tekemisissä. Ihan läheisimmät ystäväni eivät edes ole facebookissa.
Työkavereilta 3 eri työpaikasta, luokkakavereita 5 eri koulusta, entiset poikakaverit muodostavat tämän ryhmän.
Sitten kun alkaa meneen yli 200:n käy ihmetyttääettä mistä niitä kavereita bongaillaan.. :O
Mä yritän pitää päivitykset kohtuullisina, noin 5 per viikko, mutta välillä lipsahtaa yli. Sit rupeaa nolotaan ja yritän pitää taukoa.... Testituloksia julkaisen vain harvoin.
useat sellaisia entisiä koulukavereita, tai nykyisiä, joiden kutsusta en vaan kehdannut kieltäytyä. Olen aina ollut tosi sosiaalinen ja olen kaveriporukassamme se, joka pitää yhteyttä. Onneksi on facebook, saa vähemmällä vaivalla pidettyä ihmisiin yhteyttä :)
Heille on yhteistä seuraava: ovat erittäin sosiaalisia ihmisiä, ovat matkustelleet töiden ja opintojen merkeissä paljon, heillä on joitain harrastuksellisia tai poliittisia piirejä, joissa hengaavat enemmän, ja ottavat kaverikseen myös kaikki ne lapsuuden aikaiset leikkikaverit, jotka keksivät ottaa yhteyttä. Ovat olleet FB:ssa jo vuosia.
Omista kavereista eniten pyörivät FB:ssa kotiäidit. :) Let's face it, kotiäideillä on tylsää.
ja niistäkin iso osa työkavereita. Vanhat luokkakaverit ja nuoruuden ystävät ei harrasta fb:tä, sukulaisistakin hyvin harvat.
Muutamalla tutulla on paljon kavereita FB:ssä, ja harva on oikeasti kaverinsa. Esim. listalla kaikki vanhat luokkakaverit (jotka FB.ssä ovat/ jotka ovat kaverinpyynnön hyväksyneey) (ala-aste,ylä-aste, lukio, ja nykyiset luokkakaverit) harrastuskaverit (käy tyyliin jumpassa, eli siis kyse mistään joukkuekavereista tmv.)sekä PALJON ns. kavereiden kavereita eli tuttujen nykyisiä ja entisiä mies-/naisystäviä, näiden kavereita joita kerran-pari baarissa tmv. nähnyt jne.
Ko. ihminen myös päivittää tilaa pari kertaa/päivä ja aina on niin "hassunhauskoja" päivityksiä... =oikeasti elämänsä ei niin hohdokasta ole mitä antaa ymmärtää :( Kärsii huonohkosta itsetunnosta, koittaa tuolla tavalla pönkittää sitä?
Toinen rasittava tyyppi ovat ne joiden lapset sitä ja tätä. Ällösöpöjä päivityksiä jotka EVVK. Tuntuu ettei noita ihmisiiä enää ole vaan ovat ÄITEJÄ eivät mitään muuta...! Ei mitään tarinaa mitä ITSELLE kuuluu, vaan "Maija oppi tänään kääntymään" "Matin kanssa tänään mummolaan uudessa sinisessä haalarissa" "Meidän pikkuneiti tanssahteli tänään prinsessamekossa Zumpan tahtiin" jne.
Itse hyväksyn/pyydän kaveriksi vain sellaiset jotka tunnen IRL, +joitan hyviä tyyppejä joihin jostain syystä ei ole pitkiin aikoihin yhteydessä ollut. Eli ne joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä säännöllisesti.
Muutamalla tutulla on paljon kavereita FB:ssä, ja harva on oikeasti kaverinsa. Esim. listalla kaikki vanhat luokkakaverit (jotka FB.ssä ovat/ jotka ovat kaverinpyynnön hyväksyneey) (ala-aste,ylä-aste, lukio, ja nykyiset luokkakaverit) harrastuskaverit (käy tyyliin jumpassa, eli siis kyse mistään joukkuekavereista tmv.)sekä PALJON ns. kavereiden kavereita eli tuttujen nykyisiä ja entisiä mies-/naisystäviä, näiden kavereita joita kerran-pari baarissa tmv. nähnyt jne. Ko. ihminen myös päivittää tilaa pari kertaa/päivä ja aina on niin "hassunhauskoja" päivityksiä... =oikeasti elämänsä ei niin hohdokasta ole mitä antaa ymmärtää :( Kärsii huonohkosta itsetunnosta, koittaa tuolla tavalla pönkittää sitä? Toinen rasittava tyyppi ovat ne joiden lapset sitä ja tätä. Ällösöpöjä päivityksiä jotka EVVK. Tuntuu ettei noita ihmisiiä enää ole vaan ovat ÄITEJÄ eivät mitään muuta...! Ei mitään tarinaa mitä ITSELLE kuuluu, vaan "Maija oppi tänään kääntymään" "Matin kanssa tänään mummolaan uudessa sinisessä haalarissa" "Meidän pikkuneiti tanssahteli tänään prinsessamekossa Zumpan tahtiin" jne. Itse hyväksyn/pyydän kaveriksi vain sellaiset jotka tunnen IRL, +joitan hyviä tyyppejä joihin jostain syystä ei ole pitkiin aikoihin yhteydessä ollut. Eli ne joiden kanssa olen muutenkin tekemisissä säännöllisesti.
Jos FB:n kautta ja oikeassa elämässä yhteydessä, niin kai sitä nyt tietää asiat?
t. "Tarkka tyttö"
ja uusia kaveripyyntöjä tulee silloin tällöin. Mietin aika tarkkaan hyväksynkö uudet kaverit (esim. entiset opiskelukaverit), jos heidän elämä ei oikeastaan kiinnostaa juurikaan mua. Tietysti hyväksyn ne, joista olen oikeasti kiinnostunut.
Rasittavia ovat todellakin ne kaverit, jotka selittävät pitkän kaavan mukaan esim. lastensa touhuja. Ihmetyttää myöskin se, että jotkut vaan kirjottavat vaikkapa "Lähtis nukkumaan...". Miksihän sellaista tarvii ilmottaa, jos ei muutenkaan kirjota mitään???
ovat just ne, joilla on niin saakelin korkea kynnys kirjoittaa, että ne eivät kirjoita yhtään mitään!
Mulla on siellä alle 50 kaveria. Ja ne kaikista lähimmät kaverit ja sukulaiset eivät ole siellä, esim mieheni ei ole, eikä kolme parhainta kaveriani, ei äitini tms.
että tunnut paheksuvan kovin voimakkaasti kaikenlaisia höpölöpöjuttuja, joilla ei tuntuisi näin äkkiseltään niin hirveän suurta merkitystä olevan. Sillä lailla tarkka.
Miehelläni melkein 400. Kerron meistä hiukan armahduksen toivossa - eikä silläkään ole niin väliä, sillä olen varsin tyytyväinen FB-olemiseeni.
Ensinnäkin olemme vielä reilusti alle kolmikymppisiä, mikä selittää jo suurimman osan - niin on ehdottomasti suurin osa FB-kavereistammekin. Tämä on siis myös ikäkysymys. Minulla on myös 30- jopa 60-vuotiaita sukulaisia "kavereina", eikä heillä kellään ole muutamaa kymmentä kaveria enempää listoillaan. Nuoret nyt vain ovat ottaneet tämän foorumin omakseen ja tuntuukin, että "kaikki" ovat FB:ssa.
Toiseksi olemme molemmat ihan oikeassakin elämässä aktiivisia ja sosiaalisia. Olemme ja olemme olleet merkittävissä rooleissa erilaisissa yhteisöissä: useissa opiskelupaikoissa, harrastuksissa, lauluryhmissä ja kuoroissa, järjestöissä, luottamustoimissa ja työpaikoissa. Molemmat sattuvat vielä tekemään työtä, jossa ollaan tekemisissä ihmisten kanssa ja työtoverit ovat melko saman ikäisiä ihmisiä.
Minulle FB on sekä yhteydenpidon että verkostoitumisen väline. En ajattelekaan, että jokaisen FB-kaverini pitäisi olla sydänystäväni. Toisaalta en ole ottanut "kaverikseni" ketään sellaistakaan, jota en oikeasti tunne. Toki listoilla on paljon sellaisia, joihin en muuten pitäisi mitään yhteyttä. Koen kuitenkin rikkautena, että minulla on jonkinlainen olemassa oleva yhteys heihinkin, kurkistusikkuna vaikkapa vanhan lukiokaverin elämään, jos niin toivon. Ja heillä minun.
Onkin jo usein sattunut niin, että törmätessäni jopa vuosien tauon jälkeen vanhaan tuttuun, keskustelu lähtee liikkeelle kuin olisi viimeksi viikko sitten juteltu. Molemmat ovat FB:n kautta ainakin vilkaisutasolla tietoisia siitä, missä mennään (uusista työpaikoista, muutoista, opinnoista jne.). Sitten on naureskeltu yhdessä ja kiitelty FB:ta.
Tiedostan olevani FB:n "heavy user" - tsekkaan profiilini vähintään päivittäin, luon kuvakansioita jne. Pelejä ja testejä en kuitenkaan pelaa koskaan, ne menettivät viehätyksensä parin ensimmäisen kuukauden jälkeen.
Vielä: olen käyttänyt FB:ta kesästä 2007 saakka. Se on siis ollut osa elämääni jo yli kaksi vuotta ja tunnen olevani siellä kala vedessä. Muita kaloja on kiva moikkailla. ;)
Oli varmaan noin 50 enemmän, ellen olisi jättänyt pyyntöjä vastaanottamatta ja siivonnut välillä kaverilistaani. En ole pyytänyt kaveriksi läheskään kaikkia, joita olisin voinut pyytää. Aika moni entinen luokkakaveri ei esimerkiksi ole kaverini. Minä tykkää FB:sta kovasti ja olen siellä varsin aktiivinen. Jos joku pitää hölmönä, ei haittaa.
Itse olen aika samanlainen Facebookin käyttäjä (vaikkakin jo 30v täyttänyt). Niin ja vanhin kaverilistallani täyttää pian 85v! :)
No ihmisiä on erilaisia;)
Mutta minua ei rehellisesti kiinnosta pätkän vertaa mitä osalle kuuluu. Ne joiden elämä kiinnostaa ovat kavereitani (tai ainakin tuttujani) edelleen!
Kun on vain oikeita kavereita/tuttuja listalla, niin voi jakaa enemmän tietoa itsestään, vaikkapa kuvia, Facebookissa. En halua että joku vanha kerhokaveri josta en ole mitään kuullut sitten 6-vuotis synttäreiden jälkeen näkee lomakuviani tai saa tietää työpaikkani. Ei sillä että noissa mitään salaista olisi, mutta minusta se asia ei vaan kuulu hänelle. Tuntuu ettei moni edes tiedosta Facebookin vaaroja, esim. identiteettivarkaudet ja muut.
Itse olen aika samanlainen Facebookin käyttäjä (vaikkakin jo 30v täyttänyt). Niin ja vanhin kaverilistallani täyttää pian 85v! :)
Juuri ajattelinkin, että tuo "ikärajanveto" kuulosti ehkä turhankin tiukalta - kyllä kolmikymppisissäkin on paljon FB-aktiivisia. Nelikymppisten ja vanhempien voi olla jo vaikeampi löytää foorumilta vanhoja luokkakavereitaan, työkavereitaan ym., mikä tekee superhyperaktiivisuudestakin aika kaukaisen ajatuksen.
En ihan täysin ymmärrä FB:iin aggressiivisen negatiivisesti suhtautuvat (välinpitämättömyyden ymmärrän paremmin). FB:han on tämän muuten niin kylmän ajan yhteisöllisyyttä, joka auttaa unohtamaan pitkätkin fyysiset etäisyydet itselle tärkeiden ihmisten välillä.
Nro 15
käytännössä olen aktiiviyhteydessä parinkymmenen kanssa. Suurinosa kavereista on siis entisiä luokkatovereita tai työkavereita tai sukulaisia, joiden elämää on mukava "vakoilla" :)