Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö toimitusjohtajaakin koske työehtosopimus?!?

Vierailija
06.11.2009 |

Ex on keskisuuren firman toimitusjohtaja ja väittää, että hän ei voi olla pois töistä lasten mahdollisen sikainfluenssan vuoksi, koska hänellä ei ole työehtosopimusta! Onko näin muka ihan oikeasti vai yrittääkö se äijä taas huijata mua? Meillä on yhteishuoltajuus lapsista ja lapset tapaavat isäänsä vähintään kerran viikossa (työmatkojen yms. vuoksi meillä ei ole virallista tapaamissopimusta). Nyt tahtoo tämä elämä mennä vähän turhan hankalaksi kun saan olla töistä pois lasten sairastumisen vuoksi vain 3 pv/lapsi ja sen jälkeen saa olla pois, mutta vain palkatta. Millä ihmeellä minä asuntolainan maksan, jos kaikki kolme lasta ovat pari viikkoa kipeänä?!? Onko siis niin, että mies ei oikeasti voi olla töistä pois siksi, kun on toimitusjohtaja? Ihmettelen, kun onhan se ollut kesälomallakin ja joskus itse pois sairauden vuoksi töistä...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tj ei sinällään ole "työsopimuksella" töissä.

Silti exäsi huijaa sinua, ihan varmasti voi olla poissa töistä sairauslomalla ja hoitamassa sairaita lapsia jos vain haluaisi. Miehelläsi todennäköisesti on kuitenkin ns. johtajasopimus jos kerran on tietoinen siitä ettei työehtosopimus koske häntä.

Vierailija
2/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiva se ex-miehesi alan TES esille tai pyydä työsopimus nähtäväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan hullukaan ei siis ole toimitusjohtajana vieraan palkkalistoilla ilman johtajasopimusta, toimitusjohtajalla kun ei ole mitään normaalin työsuhteen antamaa suojaa, juuri esim. irtisanomisaikoihin tai -perusteisiin, sairaustapauksiin tms. liittyen.

Vierailija
4/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtaja ei ole työehtosopimuksen alainen.

Jokaisella johtajalla kyllä lienee oma erillinen johtajasopimus jossa sitten määritellään nämä sairasloma-asiat yms. - jos määritellään. Onhan exä saattanut tietenkin kettuillakseen jättää siitä pois oikeuden olla pois sairaiden lasten vuoksi.

Vierailija
5/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus tosiaan on, että toimareilla on erillisiä johtajasopimuksia, eivätkä he välttämättä ole samalla tavalla työsuhteessa työnantajaan kuin tavalliset työntekijät. En ole asiaan erityisen perehtynyt, mutta tämä on mielikuvani.

Googlella löytyi tällaista tietoa: http://www.henryorg.fi/data/dokumentit/HF2008/Krogerus_J-P.Alho.pdf

Vierailija
6/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös tj ja mun sopimuksessa sanotaan että mulla velvollisuus hoitaa virkaani kelloon katsomatta parhaaksi katsomallani tavalla. Sorvin ääressä kökkimisestä siinä ei puhuta mitään

Olen monesti jäänyt kotiin hoitamaan sairaana olevia lapsia. Yleensä pystyn hoitamaan kiirelliset puhelut ja sähköpostit samalla kun lapsi nukkuu.

Mulle tästä ei ole seurannut mitään ongelmia. Sun ex vedättää.

Vierailija
7/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ex aloitti toimitusjohtajana. Hän on joskus sanonut, että hänellä ei ole työehtosopimusta, mutta en ole aiemmin kiinnittänyt asiaan mitään huomiota.

ap

Toimitusjohtaja ei ole työehtosopimuksen alainen. Jokaisella johtajalla kyllä lienee oma erillinen johtajasopimus jossa sitten määritellään nämä sairasloma-asiat yms. - jos määritellään. Onhan exä saattanut tietenkin kettuillakseen jättää siitä pois oikeuden olla pois sairaiden lasten vuoksi.

Vierailija
8/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä jäin vielä miettimään, että saako toimitusjohtaja normaalia työttömyyskorvausta tms., jos hänet irtisanotaan? Ex on sanonut, että firmalla menee huonosti...

Olen myös tj ja mun sopimuksessa sanotaan että mulla velvollisuus hoitaa virkaani kelloon katsomatta parhaaksi katsomallani tavalla. Sorvin ääressä kökkimisestä siinä ei puhuta mitään Olen monesti jäänyt kotiin hoitamaan sairaana olevia lapsia. Yleensä pystyn hoitamaan kiirelliset puhelut ja sähköpostit samalla kun lapsi nukkuu. Mulle tästä ei ole seurannut mitään ongelmia. Sun ex vedättää.

Vierailija
9/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinä olet palkatta pois töistä lasten takia tai palkkaa lastenhoitajan hoitamaan sairaita lapsianne.

Riippuu todella paljon millaisen firman tj on, mutta voi oikeasti olla tosi vaikea olla pois töistä, kun lapsi sairaana. Tai tahdostahan se on kiinni.

Vierailija
10/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tj saa työttömyyskorvausta jos kuuluu kassaan. Se on täysin eri asia kuin työehtosopimus.

Vierailija
11/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtaja ei ole työntekijä, vaan toimitusjohtaja.

Toimarin kanssa ei myöskään kirjoiteta työsopimusta, jota koskisi työsopimuslain velvoitteet, vaan erillinen johtajasopimus. Se on ihan toista luokkaa kuin työsopparit. Toimari voidaan yleensä erottaa heti jne.

Vierailija
12/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia tuli vaan mieleen tuosta toisesta jutusta...

Ex kuuluu Ekonomiliittoon ja sitä kautta varmaan johonkin työttömyyskassaankin. Ja Google paljasti, että toimitusjohtajakin saa ansiosidonnaista. Exällä on varmastikin johtajasopimus, mutta sen yksityiskohdista ei ole ollut puhetta - kuten ei tuosta itse sopimuksestakaan sen kummemmin. Mua kun ei ole tällaiset jutut kiinnostaneet...

ap

Tottakai tj saa työttömyyskorvausta jos kuuluu kassaan. Se on täysin eri asia kuin työehtosopimus.

Vierailija
13/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleensä mahdollisuus saada lastenhoitaja kotiin sairastapauksissa.

Vierailija
14/14 |
06.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimari voidaan yleensä erottaa heti jne.

Juu, niin voidaan mutta se maksaa. Mulla on 12kk kultainen kädenpuristus sopimuksessa siltä varalta että tiet erkanee.