Onko totta että Jehovan todistajilta loppuu nyt kirjantutkistelut?
Kommentit (14)
Koska kokouksiin pääseminen joissain paikoissa (paikkakunnilla/maissa) on osoittautunut HYVIN vaikeaksi (bensan hinta,kokoontumiset kielletty,pitkät välimatkat jne jne) niin maailmanlaajuisesti on päädytty tähän että 2 kokoontumista per viikko on kohtuullisempaa.
Lisäksi halutaan perheille enemmän aikaa tutkia sekä noiden kahden jäljelle jäävän kouksen aineistot+ perheenä raamattua. Nyt on ihmisillä niin kiire koukousten ja kenttäpalveluksenkin kanssa,että henk.koht ja perhetutkisteluille ei kokousten,kentän ja töiden/koulun/tmv jälkeen oikein jäänyt aikaa.
JA kirjantutkistelut eivät varsinaisesti lopu. Kokousohjelmia jäsenneltiin uudestaan ja nyt kirjantutkitelut on myös samana päivinä kuin "entiset" teokraattinen palveluskoulu jne,eli tiivistettiin vain ohjelmaa.
Useilla pienillä paikkakunnilla joissa pitkät välimatkat (eli esim 50-150km kokoukseen) näin on tehty jo vuosikausia.
kahtena päivänä viikossa, ihan totta? Aina? Mikä on syy olla pois?
Ja aiemmin (siis tää muuttui vasta nyt 01.01.2009) kokouksia oli siis 3x viikossa,2h kerrallaan. Nyt yksi jäi pois.
Mutta kyllä suurin osa haluaakin olla läsnä,kokoukset ovat rauhallisia ja mukavia ja niissä saa hengellistä opetusta.
Itse en ole nyt muutamaan viikkoon päässyt kun olen raskauden takia istumiskiellossa (ja liikkumis) ja mua ainakin harmittaa kun en pääse näkeen ystäviä (siis kyllä mulla kylässä käy kavereita mutta kokouksissa on oma tunnelmansa)
kokoukset nykyaan siis torstai ja sunnuntai? Onko sunnuntain esitelma myos lyhentynyt puoleen tuntiin? Ennenhan se oli kait 45 min. Onko sunnuntain kokous pituudeltaan lyhentynyt kahdesta tunnista?
Mä olen miettinyt johonkin muuhun kuin evlut.uskoon hairahtamista juuri sen yhteisöllisyyden vuoksi. Kai minä johonkin nyt uskon, mutta luterilainen kirkko on vaan niin löyhä ja pateettinen. Kaipaisin just jotain "hengensisaruksia" ja uusia ystäviä!
Ja aiemmin (siis tää muuttui vasta nyt 01.01.2009) kokouksia oli siis 3x viikossa,2h kerrallaan. Nyt yksi jäi pois.
Mutta kyllä suurin osa haluaakin olla läsnä,kokoukset ovat rauhallisia ja mukavia ja niissä saa hengellistä opetusta.
Itse en ole nyt muutamaan viikkoon päässyt kun olen raskauden takia istumiskiellossa (ja liikkumis) ja mua ainakin harmittaa kun en pääse näkeen ystäviä (siis kyllä mulla kylässä käy kavereita mutta kokouksissa on oma tunnelmansa)
kuulostaa vähän liian "romantisoidulta" tuo sun näkemys.
On myös juoruilua, ulkokultaisuutta, kaksinaamaisuutta, tekopyhyyttä. et saa olla eri mieltä.
Sun pitää käydä myös ventovieraiden ihmisten ovilla kertomassa uskosta ja yrittää saada niitä kiinnostumaan siitä.
Et vietä joulua, synttäreitä yms. Et laula Maamme-laulua. Et ota verensiirtoa vaikka oma tai lapsesi henki olisi vaarassa.
Mutta joo,ei se pelkkää hengensisarruutta ole,vaikka itsekkin olen siis Jehovan todistaja.
Paljon sitä ja sitten se minulle vaikein osuus,eli nimenomaan ovelta-ovelle työ.. täytyy myöntää,että välillä se ottaa koville vaikka tiedänkin tekeväni oikein.
Ei ole mukavaa kuunnella parjausta tuntemattomilta...
Mutta siis kyllä meillä on kuitenkin hyvin lämminhenkiset kokoukset ja paljon hengellistä keskustelua ja seuraa :)
ja sunnuntain kokouksen kokonaiskesto on lyhentynyt 15min.
Miksi lapset pitäisi erottaa muun seurakunnan opetuksesta? Tarkoititko sitä?
ja ennen ja jälkeen kyllä leikkivät keskenään :)
niin kyllä joku leikki-ikäinen kaipaa erilaista lähestymistä.
kyllä meidän lapset ainakin on ymmärtäneet ihan sen mitä kokouksissa on sanottu..
Aika pienestä pitäen :)
niin kytättiin ja aina puhuttiin kuka on pois ja miksihän ja yleensä soittivat jollekin joka menee kokoukseen ja ilmoittaa poissaolon syyn.
Hyväksyttyjä syitä on sairaus ja matkustaminen, työvuorojakin kehotetaan muuttamaan niin että kokouksissa voisi olla läsnä. Osa on työesteiden vuoksi poissa mutta se lienee nykyään hyväksyttävämpää kuin ennen.
Oletko lukenut tämän linkin tekstin kokonaisuudessaan. Pyysin aiemmin kommentteja ja en saanut josko sinä kommentoisit
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jehovan_todistajat
ihan seuran perässä ei kannata mennä yhteisöön, minkä arvot ei kohtaa omia arvoja. no, sen sä varmaan hoksasit ihan itekki.
ite oon vapaakirkollinen ja meillä kyllä on toimintaa, ystäviä ja erilaisia ryhmiä. ja itse aikas uutena seurakuntalaisena voin sanoo et helposti pääsin "messiin". itekkään en evlutteihin päässy sisälle vaikka uskoon tulinkin.
netistä saa paljon tietoa eri seurakunnista. tervetuloa tutustumaan eri seurakuntiin.
Mä olen miettinyt johonkin muuhun kuin evlut.uskoon hairahtamista juuri sen yhteisöllisyyden vuoksi. Kai minä johonkin nyt uskon, mutta luterilainen kirkko on vaan niin löyhä ja pateettinen. Kaipaisin just jotain "hengensisaruksia" ja uusia ystäviä!
Ja aiemmin (siis tää muuttui vasta nyt 01.01.2009) kokouksia oli siis 3x viikossa,2h kerrallaan. Nyt yksi jäi pois.
Mutta kyllä suurin osa haluaakin olla läsnä,kokoukset ovat rauhallisia ja mukavia ja niissä saa hengellistä opetusta.
Itse en ole nyt muutamaan viikkoon päässyt kun olen raskauden takia istumiskiellossa (ja liikkumis) ja mua ainakin harmittaa kun en pääse näkeen ystäviä (siis kyllä mulla kylässä käy kavereita mutta kokouksissa on oma tunnelmansa)
jt vastata