Siis oikeastiko sairas ei pääse terveyskeskuksessa lääkärin luo?
Meillä ei ole käytety kunnallisia terveyspalveluista neuvolaa enempää moneen vuoteen. Lapsille on vakuutukset ja vanhemaat asioi työterveyshuollossa. Olen ihan pöyristynyt, että kunnallisella puolella ei pääse sairaana lääkärin luo vaan hoitajat arvioivat tilanteen. Mitä ihmettä? Eikös se ole lääkärin homma arvioida potilaan terveydentila ja hoitajan sitten totetuttaa hoitosuunnitelmaa yhdessä lääkrin kanssa. Missä vaiheessa hoitajille on annettu näin paljon valtaa?
Kommentit (59)
Olemme amerikkalaistyyppisessä terveydenhuollossa. Työsuhteen perusteella saat hyvän terveyshuollon. Vakuutuksilla myös lapsille, mikäli ei kuulu työnantajan sopimukseen. Muu kansa on jätetty jonnekin heitteille, ikäänkuin rapaa kynnyksen yli tuomaan (Nallea lainatakseni).
oon kyl saanu lekurille ajan ku sitä oon pyytäny.
TÄällä ollu tuo käytössä jo pari vuotta ja mä olen siihen ihan tyytyväinen. Meidän sairaanhoitaja osaa kyllä korvat katsoa siinäku lekurikin. ja jos oikeesti on tarvetta lääkäriin niin päsee sit sitä kautta.
Ja siskoni on kans sairaanhoitaja ja joutuu tekeen ihan tuota hommaa. Se vaan on tosi et lääkäreistä on pula. Ja 1/3 osaa ei edes tarvi lekuria kun saman asian voi tehdä hoitaja ;)
TÄällä ollu tuo käytössä jo pari vuotta ja mä olen siihen ihan tyytyväinen. Meidän sairaanhoitaja osaa kyllä korvat katsoa siinäku lekurikin. ja jos oikeesti on tarvetta lääkäriin niin päsee sit sitä kautta.
Ja siskoni on kans sairaanhoitaja ja joutuu tekeen ihan tuota hommaa. Se vaan on tosi et lääkäreistä on pula. Ja 1/3 osaa ei edes tarvi lekuria kun saman asian voi tehdä hoitaja ;)
niin sinne lääkärille ei meinaa päästä tai edes CRP:tä ei meinata ottaa vaikka tarvitsisi sairaalahoitoa. Kerran kävi nimittäin niin että vaatimalla piti vaatia CRP (hoitaja ylimielisesti sanoi kun lähdimme labraan että "tuutte sit takas jos on yli 30"). Pika-CRP-laite mittasi maksimit (eli yli 160) jolloin vasta päästiin lääkärille joka lähetti lastenpäivystykseen josta mentiin lastenosastolle... Keuhkokuume ja antibioottia suoraan suoneen.
tuo johti siihen, että terveyskeskuksessa ensin jonotettiin sairaanhoitajalle, joka lähetti lääkärille, sitten jonotettiin lääkärille. Koko keikkaan saattoi mennä useita tunteja ja vaati työaikaa kahdelta henkilöltä, kun ennen pääsi suoraan lääkärille. Onneksi vaihdoimme asuinkuntaa.
Halua hoitajilla on varmasti toimia potilaan parhaaksi. Ja ilmeisesti heiltä ei myöskään aina kysytä, haluavatko näin suurta vastuuta ottaa.
Eikä hoitajilla ainakaan ole koulutusta lasten korvatulehduksen toteamiseen. Se on ymmärtääkseni oikeasti aika vaikeaa nähdä, onko korvassa tulehdus vai punottaako tärykalvo esim. itkun takia. Näin ainakin minulle jutteli tuttavani, joka opiskelee lääkäriksi ja on jo voinut tehdä muutamana kesänä lääkärin sijaisuuksia.
Eipä tarvitse miettiä, jatketaanko lasten vakuutusten maksua.
TÄällä ollu tuo käytössä jo pari vuotta ja mä olen siihen ihan tyytyväinen. Meidän sairaanhoitaja osaa kyllä korvat katsoa siinäku lekurikin. ja jos oikeesti on tarvetta lääkäriin niin päsee sit sitä kautta. Ja siskoni on kans sairaanhoitaja ja joutuu tekeen ihan tuota hommaa. Se vaan on tosi et lääkäreistä on pula. Ja 1/3 osaa ei edes tarvi lekuria kun saman asian voi tehdä hoitaja ;)
niin sinne lääkärille ei meinaa päästä tai edes CRP:tä ei meinata ottaa vaikka tarvitsisi sairaalahoitoa. Kerran kävi nimittäin niin että vaatimalla piti vaatia CRP (hoitaja ylimielisesti sanoi kun lähdimme labraan että "tuutte sit takas jos on yli 30"). Pika-CRP-laite mittasi maksimit (eli yli 160) jolloin vasta päästiin lääkärille joka lähetti lastenpäivystykseen josta mentiin lastenosastolle... Keuhkokuume ja antibioottia suoraan suoneen.
Harmi että teillä on noin huonosti. Meillä otetaan ihan automaattisesti kaikista cerppi. Homma oikeesti täällä toimii.
TÄällä ollu tuo käytössä jo pari vuotta ja mä olen siihen ihan tyytyväinen. Meidän sairaanhoitaja osaa kyllä korvat katsoa siinäku lekurikin. ja jos oikeesti on tarvetta lääkäriin niin päsee sit sitä kautta. Ja siskoni on kans sairaanhoitaja ja joutuu tekeen ihan tuota hommaa. Se vaan on tosi et lääkäreistä on pula. Ja 1/3 osaa ei edes tarvi lekuria kun saman asian voi tehdä hoitaja ;)
Harmi että teillä on noin huonosti. Meillä otetaan ihan automaattisesti kaikista cerppi. Homma oikeesti täällä toimii.
alkusyksystä ja vein hänet terveysasemalle. Meidät laitettiin jääkylmään tutkimushuoneeseen toiseen päähän taloa. Siellä kökittiin sitten 4,5 h ilman että kukaan kävi. Tyttöa paleli hirveästi, pissatti molempia ja olimme nälkäisiäkin. Yritin sitten kurkkia oven raosta käytävälle josko hoitajaa näkyisi. Yksi tuli huutamaan pää punaisena että meidän pitää olla eristyksissä ja paiskasi oven kiinni. Siinä vaiheessa mulla paloi hihat ja ampaisin ulos huoneesta, pyysin hoitsua tilaamaan taksin ja lähdettiin kotiin.
Eikö olisi ollut kaikkien etu että tyttö olisi tutkittu mahd pian ja saatu meidät pois tartuttamasta??
12 vuotta sitten, oli palvelutaso jo aika karmiva. Tulin päivystykseen 41 asteen kuumeen vuoksi ja kovien vatsakipujen. Minulta otettiin näytteitä, jonka jälkeen makoilin puoliksi jo taju kankaalla äitini kanssa odotustilassa kolme tuntia. Sen jälkeen tiuskiva lääkäri otti minut vastaan ja totesi että minulla on kaikki tulehdusarvot tapissa, mutta myös sokeritauti (!?). No ei ollut. Virtsatulehdus oli vain levinnyt munuaisiin. Minut vietiin suoraan sairaalaan, jossa viikon hoitojaksosta on vain hyvää sanottavaa. Terveyskeskukseen en toiste ole mennyt jonottamaan. Lapseni ovat tottuneet yksityislääkäriaseman palveluun.
tasoa julkiselle puolelle. Esim. jokainen olisi lääkärin syynättävänä samana päivänä, joka haluaisi. Pois portinvartijasairaanhoitajat.
Lisää lääkärikoulutusta, lisää lääkäreitä terveyskeskuksiin.
Osa hoitajista haluaa itselleen lääkärin tehtäviä rahanhimossaan.
niitä keikkalääkäreitä, ei ole niiden intressien mukaista että potilas saa hoitoa terkkarissa. Vaan tehdään julkisesta systeemistä mahdollisemman huonosti toimiva, potilaat jonoihin odottamaan hoitoa jota ei koskaan anneta. Sitten kun tulevat yksityiselle puolelle, saattavat vihdoin päästä lääkärin puheille. Viisas lääkäri haalii itselleen rahat molemmista paikoista mutta pääsee vähemmällä kun tekee vain puolet siitä työstä mistä sille maksetaan. Tuolla finanssipuolellahan niiden osaaminen nykyään on parhaimmillaan.
saa lääkärillä olla samanaikaisesti, eiköhän ole niin että saavat "paiskia töitä" vaikka 7/24 ja kukaan ei edes ihmettele mikä on terkkareissa annettavan hoidon taso kun silmät kiiluen juostaan rahan perässä, mutta ei muisteta että potilas on se, joka saa kaiken tuon lääkäreiden luxuselämän maksaa loppujen lopuksi.
kunnalliset palvelut yksityistetään. Äänestäkää vaan sitä kokoomusta, saatte kiittää itseänne.
säästävänsä rahaa kun hoitsut laitetaan tekemään lääkärien työtehtäviä, mutta tuskin kuluu kauankaan kun vaativat itselleen saman suuruista palkkaa. Potilaat ja heidän hyvinvointinsa ei tässä vaiheessa jaksa enää kiinnostaa ketään näihin hoitotahoihin kuuluvia, jotka noista rahoista pääsevät tappelemaan.
Olin itse astmatilanteeni kanssa vaikeuksissa, en saanut henkeä eikä lääkkeet auttaneet. Sain vain puhelinaikoja - sairasloman takia! Sanoin etten hae sairaslomaa, haluan keuhkot parantumaan. menin yksityiselle, maksoi kalliisti ihan terveyskeskustason lääkärille ja sain kuurit.. tosin tilanne vain pysyi vielä 3:tta viikkoa jolloin pääsin vasta omalääkärille...
Lapsen kanssa pääsee, mutta lääkärit ovat mitä ovat.Vakuutus on ollut onni toiselle lapsellemme. Mutta mielestäni julkisen pitäisi toimia.
Luuletko että noilla vastaanottohoitsuilla on parempi palkka??? Ei tod.
tasoa julkiselle puolelle. Esim. jokainen olisi lääkärin syynättävänä samana päivänä, joka haluaisi. Pois portinvartijasairaanhoitajat. Lisää lääkärikoulutusta, lisää lääkäreitä terveyskeskuksiin. Osa hoitajista haluaa itselleen lääkärin tehtäviä rahanhimossaan.
Monesti itekin mietin että että onkohan lapsella tulehdusta vai ei enkä edes koe tarvitsevani lääkäriä. Lääkäriä tarvitsee enemmän todella sairaat. Jos korvatulehdus on ollut niin kipaisemme vielä lääkärin luona joka kurkkaa vielä korvaan ja kirjoittaa reseptin.
Virtsatieinfektiot voi hoitaa ilman sairaanhoitajaakin. Vastaanottovirkailija kirjoittaa silloin tiedot ylös ja lääkäri soittaa reseptin apteekkiin. Musta tosi kätevää jos itse tietää ja tuntee tutut vti:n oireet, niin mitäs sitä suotta testejä ottamaan. Tietty kerran kun tuli verta pissan mukana niin säikähdin ja olisin toivonut edes näytteen ottoa mutta ohi meni sekin lääkekuurilla.
hoitaja ovat tämän järjestelmän luoneet ja että hoitajat ilkeyksissään haluavat ihmiset pitää pois lääkärin vastaanotolta. Niitä lääkäri aikoja on tietty määrä päivää kohti ja perästä kuuluu jos olet laittanut potilaita ylimääräisille ajoille.
terkkari arvioi sen että tarvitseeko lääkärin hoitoa tai joskus jopa hoitaja itse soittaa että mitä tehdään tässä tilanteessa. Joskus mulle on jopa sanottu puhelimessa että tämä ei ole lääkäri asia annan ajan terveydenhoitajalle, vaikka nimenomaan pyysin lääkärille ajan.