Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

5-v:n iltatoimet ei suju - vinkkejä väsyneelle äidille :((

Vierailija
03.01.2009 |

Usein menee hommat läpi äidin raivarin kera, en jaksais.... kamalaa.

Millainen aikataulu teidän perheessä ?

Missä järjestyksessä hommat ? Tekeekö lapsi itse?

Meillä pitää muistuttaaa ja käskyttää monen monta monituista kertaa, nopeimmin sujuuu kun seisoo vieressä ja autttaa.

Meillä vielä se iltasadun lukeminen pisteenä iin päällä - raskasta ja kiukuttavaa lukea satua (tai kirjaa) kun hommat muuutenkin myöhässä. Mutta en raaski jättää lukemattakaan kun pettymys liian suuri sitten. Yh olen ja omaa aikaa liian vähän, usein olen kiukkuinen ja ihan loppu.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilta aikoo sossu ne viedä

Vierailija
2/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä usein ilmoitetaan 19.30 että nyt on 15 min aikaa leikkiä. Sitten lelujen siivous. Ja klo 20 pesulle. Sitten iltapala ja hammaspesu. Lopuksi iltasatu ja jätkä jää sitten sänkyyn.

Jos on kiukkupäivä, niin joka asiasta vain maltillisesti kerrotaan, että nyt on 15 minuuttia aikaa tehdä sitä ja tätä. Ja kun osaa jo katsoa kelloa, ymmärtää ja hyväksyy sen paremmin. Ei tule "iltatoimet ns. puun takaa" ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän negatiivisen palautteen ja uhkailun vs. positiivisen palautteen ja kehumisen välillä. On niin paljon helpompaa kiristää, uhkailla, haukkua ja murista vihaisena, kiire pahentaa asiaa ja mitä kiireempi on ja mitä enemmän itseä ärsyttää, sitä enemmän tenava haraa vastaan.

Paljon paremmin toimii (mutta itseltä sen toteuttaminen usein valitettavasti unohtuu) kun 1) tenavalle kerrotaan riittävän ajoissa mitä pitää tehdä (eli vähintään 5-10min aikaisemmin, mitä kohta tapahtuu eli esim. kohta on lelujen keräämisen aika, lopetapa leikit vähitellen) 2) tehtävät kerrotaan yksi kerrallaan ja niiden toteutus on tehty helpoksi (siis ei käskytetä " nyt leikit seis kerää lelut ja sen jälkeen iltapalalle ja iltapesulle vie likaiset vaatteet kylppäriin äläkä jää sitten välillä leikkimään muuta ja sitä ja tätä"). Esim. laita pyjama päälle, pyjamat on laitettu valmiiksii sängylle. Vasta sitten seuraava komento. 3) Vaikka tuntuu niin supernannymaiselta, ne tarrataulut toimii. Eli kun homma menee niinkuin on sovittu, tulee tarra ja kymmenestä tarrasta vaikka uimahallireissu tai muuta yhteisesti sovittua kivaa. 4) Joskus on hyvä käyttää esim. iltatoimien alkamiseen tms. mekaanisia apuvälineitä, vaikka munakelloa tai herätyskelloa (jonka viisareista lapset oppii myös kellon, esim. iltatoimet alkaa kun kello on seitsemän...); lapset usein tottelee paremmin tällaista ulkopuolista merkkiä kuin sitä jatkuvaa marmatusta.

Vierailija
4/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yrittää suoriutua joka ilta sen tietyn aikataulun mukaan minuutilleen, niin siinä menee hermo. Jos lapsi viivyttelee tai oikuttelee ja aika kuluu.

Suosittelen siis alkuun unohtamaan tarkan aikataulun ja keskittymään yhteen asiaan kerralla.

Älä stressaa. Olen huomannut, että illat on hankalia jos ne menee huutamiseksi.

Aloita ajoissa. Ei mitään tulipalo kiirettä.

Olen itsekin yh ja juuri iltaisin sitä on kaikein väsynein ja vihaan sen vuoksi iltoimia. Nuorempi lapsi on myös 5-v ja vanhempi 8-v.

Meillä tilanetta pahentaa jos käskee koko ajan ja hoputtaa. Jos joku ilta on oikein hankala voin vaikka luvata lukea iltasadun minun sänkyssä ja kantaa siitä sitten omaan sänkyyn. Jos iltatoimet sujuu ilman vitkastelua. Toimii aina.

Laskeminen on hyvä keino. Katsokaa kerkeätkö laskea kymmeneen ennen kuin yöpuku päällä ja jne. Laske tahallaan niin hitaasti että kerkeää jos toimii koko ajan ja nopeuta laskemista jos hidastelee. Tavallaan kilpailu kerkeääkö ja se innostaa toimimaan.

Vierailija
5/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja homma muka sujuu ikuisesti - amen...

Minun kokemukseni mukaan kaikki lapsien kanssa on enempi ja vähempi kausittaista... Vaikka 5-vuotiasta olisi nukutettu viimeiset 4 vuotta saman rutiinin mukaan ja se olisi sujunut, on enempi epänormaalia, ellei joku 5-vuotisuhma tai orastava 6-vuotiaan pikku murrosikä tätä hommaa sotkisi

Vierailija
6/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on meillä iltasadun ehdoton ehto! Lapset ovat 4 ja 8 v. jos hommat ei suju, en lue satuakaan.

En edes odota että lapset omatoimisesti hoitaisivat iltapesut. Siinä on vanhemman seisottava veiressä, jotta jälki on oikeasti kunnollista.

Kun meidän esikoinen joskus 3 v taisteli nukkumaanmenoa vastaan, psykologi neuvoi laittamaan kellon soimaan iltapesuajan merkiksi. Kumma kyllä se toimi: käsky tuli kellolta ja sitä vastaan oli turhaa mekkaloida. Kun kâsky tuli äidiltä, vastaus oli aina EI!

Vierailija
7/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aloittaa iltatoimet todella ajoissa. Eli jos nyt tuntuu että lähes aina menee myöhäiseksi, auttaisiko iltatoimien aloittaminen puoli tuntia aiemmin. Tai vaikka tuntia. Siinä ei kiristy vanhemman hermo samalla tavalla, kun ei tarvitse kelloa vilkuilla koko ajan, ja "paineet kasvaa".

Ja rutiinit. Selkeät säännöt joka ilta, järjestys sama.

Meilläkin etenkin riisuminen ja pyjaman päälle laitto voivat veeeenyä.. Tai vessassa pitää istua piiiitkään.

Muuten olen ottanut sen linjan, että autan kyllä aika paljon..saatan vetää paidan pois ja auttaa vauhdilla yövaatteet päälle jne. Joo toisaalta 5v:n pitäisi ne itsekin tehdä..mutta toisaalta miksi pilata ilta turhalla meuhkaamisella. Kyllä se 5v osaa pukea, ei tarvitse sitä välttämättä juuri silloin harjoitella..ja luulisin että teininä viimeistään haluaa itse pukea ;)

Ehkä pidempi aikataulu ja löysemmät vaatimukset auttaisivat iltaisin?

Vierailija
8/24 |
04.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä uskoisin sen vielä 5-vuotiaallakin toimivan. Itse oon käyttänyt sitä meidän 4-vuotiaaseen, joka laittoi vastaan ihan kaikessa: vessaan menossa, hampaiden pesussa, iltatoimissa, jne. Hampaiden pesuakin vastusti potkimalla, kirkumalla ja puremalla samanaikaisesti.

Tarrataulukkoa käytettiin yhteen asiaan kerrallaan, ja palkinto oli riittävän houkutteleva tarrojen kasaamiseen.

Nykyisin meidän elämä on oikein leppoisaa.

Vierailija
9/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen juuri kuten luettelet, ja silti kaikki kolme lastani (7,5,3) jokaikinen ilta haraavat vastaan jokaikisessä iltatoimen kohdassa! Ja tätä on jatkunut niin kauan kuin meillä on iltatoimia suoritettu. Jatkan hamaan tulevaisuuteen ja TOIVON, että joskus tämä haraaminen loppuu. Aamen. Minulta ei tule yhtään viisasta vinkkiä tähän asiaan, koska en tiedä niitä.

Vierailija
10/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen juuri kuten luettelet, ja silti kaikki kolme lastani (7,5,3) jokaikinen ilta haraavat vastaan jokaikisessä iltatoimen kohdassa! Ja tätä on jatkunut niin kauan kuin meillä on iltatoimia suoritettu. Jatkan hamaan tulevaisuuteen ja TOIVON, että joskus tämä haraaminen loppuu. Aamen. Minulta ei tule yhtään viisasta vinkkiä tähän asiaan, koska en tiedä niitä.

Vierailija
11/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sitten iltapala, usein lapsi saa itse valita ainakin osan iltapalasta, toki annetaan asialliset vaihtoehdot. Yleensä on jotain hedelmää mukana, siksi hampaat pestään ensin, eikä harjata hedelmien happoja kiinni hampaisiin hammasharjalla

- sitten vesihörppy ja ksylitolipastillit

- sitten iltapisulle

- sitten vähintään iltalaulu sylikkäin lapsen sängyllä yövalon hämärässä. Jos on aikaa ja kaksi aikuista kotona niin että 1v ei terrorisoi, niin luetaan iltasatu. joskus jos mies on poissa, luen sadun niin että yksivuotias on ruokapöydässä valjaissa syöttötuolissa ja syö sormiruokia, ja 5 v sylissä siinä vieressä iltapalapöydässä.

- sitten peittely ja pusu ja lapsi jää sänkyyn

Meillä ilta ei ole aiheuttanut riitelyä, mutta aamu kylläkin. Silloin kysyin lapselta, että haluaako hän, että herätän hiukan aiemmin, että ehtii leikkiä pienen leikin ennen päiväkotiin menoa. Kun hänellä oli tiedossa oma hetki ennen lähtöä, venkoilu jäi siihen, oli kiire säästää oma leikkiaikaa

Vierailija
13/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen auttaa aina,aikuisen hermot pitää kyllä ("uhakilu" ei tarkoita meillä sitä,että naama punaisena kihistäisiin jotain vaan rauhallisesti todetaan sovitut säännöt,uhataan edun pois ottamisella) ja AINA pidetään rutiinit ja samat tavat.

Lisävinkkejä kuinka siis toimin kun 5½v kuitenkin haraa vastaan ja kiukkuaa ;D??

10

Vierailija
14/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten mennään hammaspesulle (minä pesen) ja pisulle. Lapsi riisuu vaatteet, menee peiton alle ja luemme iltarukouksen, jonka jälkeen valot pois ja vanhempien oma aika alkaa. Tähän kaikkeen meneen 20-30 minuuttia.

Venkoilusta menee joku rakas lelu jäähylle, ja se toimii aika hyvänä uhkana. Pahinta on, jos päästää lapsen liian väsyneeksi (kuten tänään vähän aikataulut lipsuivat), silloin kaikki menee pieleen.

Vierailija
15/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

7vee ja 5vee suihkutetaan n.19.30, sitten on vuorossa iltapala jonka jälkeen hammaspesu. Klo 21.00 sänkyyn ja luetaan satu, joskus 7vee lukee sadun siskolleen. 1vuotiaan kanssa iltatoimet samaan tyyliin, siinä sivussa. Kun tätä samaa on vuosikaudet toistunut, ovat lapset tottuneet tähän rytmiin, eikä mitään ongelmia ole ollut pitkään aikaan.

Tämä on vaatinut sen, että mistään ei lipsuta, asioista jankutetaan kunnes menee perille.

Ja toki avustetaan, ei voi olettaa, että lapset saa itse otettua iltapalansa ja pestyä hampaat kunnolla itse.

Vierailija
16/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

illat kulumaan mukavammalla mielellä. Meillä tepsi aikanaan, kun takkusi joulukuussa aamulähdöt ja sain samanikäiseltä vinkin: "no älä anna mun avata joulukalenteria, jos en ole reipas". Tepsi :)

No ei se välttämättä aina noin helposti käy, mutta saa ehkä lapsenkin ajattelemaan asiaan ja ehkä kertomaan jotain, mikä häntä illoissa harmittaa.

Me aloitetaan hyvissä ajoin: iltapala, hammaspesut sun muut ja iltasatu. Kyllä hermo palaa silti välillä meilläkin. Voimia!

Vierailija
17/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tutulta kuulostaa. 5-vuotiaan kanssa täälläkin väännetään pukemis-, riisumis-, lelujen keruu-, hampaidenpesu- ja kaikkea muuta mahdollista asiaa. Olen varma, että sinulla on yksin tässä kestämistä :(

Meidän pojalla auttaa tyly uhkailutuomio. Otetaan aikaa kännykän sekuntikellolla tai lasketaan hitaasti kymmeneen. Jos hommat ei ole selvät määrättyyn aikaan mennessä, otetaan jotain mieleistä pois. Meillä toimii karkkipäivän karkeissa sellainen systeemi, että joka lauantai saa ottaa viittä erilaista irtokarkkia muutaman karkkipäivän pussia varten. Jos tulee viikolla sössittyä, lähtee karkki pois. Yhtenä viikkona kaveri sai vain yhtä laatua ja muistaa sen erinomaisesti. Tästä säännöstä on pidetty kiinni joka kerta ja hyvin toimii!

Jospa löytäisit arjestanne vastaavanlaisen jutun, jota voisit käyttää käänteisenä kannustimena :) Voimia sinulle arkeen!

Vierailija
18/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapalan jälkeen riisutaan heti, vaatteet tuolille , pikkarit+sukat pyykkikoriin, sit hampaat+suihku. Sen jälkeen yöpuku päälle +iltasatu joko lukien tai joskus äänisatuna+kirja(kirjastosta lainaa) .

Meillä saa rastin seinätauluun jos iltatoimet sujuvat hyvin ilman kiukutteluja ja sitten 15 rastia saa kaupasta jotain (esim.. videon, kirjan tms.) kannustimen.

Kuvia voi myös käyttää apuna tarvittaessa papunetin kuvatyökalu tulosta iltatoimet kuvina ja aina kun on tehnyt saa kääntää kuvan.

Vierailija
19/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klo 19 iltapalalle. Aikuinen istuu aina pöydässä iltapalan ajan.

Klo 19.20 iltapala syöty, jos on leluja levällään niin lapset kerää. Jos paljon sotkua, niin aikuinen auttaa tai ohjeistaa.

Klo 19.40 hammaspesu, aikuinen pesee aina (koska 5v. on liian pieni pesemään itse hyvin, fakta). Sitten päivävaatteet pois, 5v. osaa riisua itse ja laittaa joko pyykkiin tai tuolille huomista varten. Pyllypesu, aikuinen pesee. Pyjama päälle, 5v. pukee itse.

Klo 19.50 sänkyyn, iltasatu, laulu ja rukous, hyvät yöt ja pää tyynyyn... Klo 20 aikuinen lähtee makkarista.

Meillä 2 lasta, 5v. ja 2v. Pienempää autetaan enemmän (pukeminen ja riisuminen). Mutta iltatoimissa aina aikuinen mukana kuitenkin, minusta se on ihan selvä juttu. Täytyyhän lapselle löytyä sen verran aikaa! Jos ei ole aikaa esim. iltapalan aikaa istua pöydässä, niin voihan siinä samalla tehdä keittiöhommia: tyhjätä tiskikonetta, tiskata, valmistella seuraavan päivän ruokaa tms.

Vierailija
20/24 |
03.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi mukava päättää ilta kaikkien mielestä kivalla tavalla? Kuulostaa hurjalta, että lapsia pitää kiristää tekemään iltatoimet aikuisen vaatimalla nopeudellakin! Huh huh.

Miten olisi, jos vanhemmat HYVÄLLÄ ohjaisi ja kannustaisi, eikä pahalla uhkailisi? Minne teillä on kiire, jos ei ole aikaa antaa lasten tehdä puuhia rauhassa tai auttaa heitä niissä?