Lue keskustelun säännöt.
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
RASKAUSMYSKYTYS
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Vauvakuume, synnytys ja taaperot
Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.
Kirjaudu sisään
Mulla todettiin alkava toksemia joskus viikon 35 jalkeen ensimmaisessa raskaudessa. Verenpaineet olivat olleet tasoa 100/60 eli matalat ja siita sitten nousivat jatkuvasti, joka mittauksella arvot vahan suuremmat. Lisaksi ensin proteiinit olivat yhdella plussalla, parin paivan paasta kahdella. Siina vaiheessa lahetettiin osastolle, minne jain loppuun asti. Tama oli joskus kun oli rv38.
Vuorokausivirtsaa kerattiin ja verikokeet joka paiva jopa 3 kertaa + ultraus aitipolilla. Join hyvin ja virtsaa tuli, silti turvotustakin n. 1kg/vrk.
Viikossa mentiin kahdesta plussasta neljaan plussaan ja suunta vain ylospain koko ajan. Siina vaiheessa verenpaine taisi olla 140/90, se ei aiheuttanut minkaanlaisia paansarkyja tms. Sikion vointi alkoi huonontua. Narastys paheni.
Alkupaivina sain sairaalassa ulkoiluluvan ja kavin kavelylenkeilla, mutta ihan maltillinenkin parin kilometrin kavely huononsi arvoja heti, vaikka oma mieli piristyi eika lenkkeily tuntunut pahalta. Siis en pystynyt yhtaan arvaamaan omaa oloa seuraamalla, onko joku hyvaksi vai ei! Lopuksi sain vain kapotella vessan-suihkun-ruokahuoneen ja sangyn valia.
Viikon sairaalassaolon jalkeen synnytysta kaynnisteltiin akillisella paatoksella, tyyliin "se tehdaan nyt". Olin aivan valmistautumaton, samoin kuten kohdunsuu jne. Lahdimme sitten melkein heti cytotecin laiton jalkeen synnytyssaliin. Supistuksia tuli, mutta paikat olivat ihan kypsymattomat.
10 minuutin seurannnan sikion sydanaanet alkoivat aaltoilla ja laskivat alle 40. Sitten juostiinkin hatasektioon, maski naamalle, taju kankaalle ja vauva ulos.
Mieheni ensimmaisella vaimolla on ollut enemman verenpaineen nousuun liittyva toksemia. Hanella paineet nousivat niin ylos, etta han oli sairaalaoloissakin hengenvaarassa ja erittain heikko pitkaan synnytyksen (kiireellinen sektio) jalkeenkin.
Itse toivuin hyvin, kaikki toksemian negatiiviset oireet katosivat heti. Verenpaine oli synnytyksen jalkeen viela tovin koholla, mutta silloinkaan ei halyttavasti. En saanut/tarvinnut laakitysta.
Nyt toinen raskaus. Menossa vasta 28. viikko ja toistaiseksi kaikki kunnossa. Toksemian kanssa ei kannata leikkia, se voi olla hengenvaarallinen niin aidille kuin sikiolle. Oman voinnin huonontumista ei valttamatta pysty ihan vain itse arvioimaan, saati sita mika on hyvaksi ja mika ei. Rehkimista kannattaa valttaa, ihan sikion voinnin takia.