Onko hyvä vaihtoehto: vauva saisi äidin maitoa mutta pullosta
niin kumpikin vanhemmista voisi antaa sitä eli osallistuisivat tasan yhtä paljon vauvan hoitoon?
Tuttavaperhe oli tehnyt näin, ja kehottivat antamaan pullosta, että äiti ei ole yksinään niin kiinni hoidossa.
Kommentit (42)
Eli siis jos olisin vain pumpannut, olisi imetys loppunut aika lyhyeen.
Toisaalta itsekin aloitin tyon esikoisen ollessa 7 kk. Han jatkoi kotihoidossa sukulaisen kanssa (ei isa), imetin kun olin kotona, paivalla sai korviketta pullosta ja muuta ruokaa. Jatkoin imetysta lahes 2-vuotiaaksi.
Mutta jotenkin ymmarsin ap:n kysymyksesta etta han meinaa etta ihan alusta annettaisiin kaikki aidinmaito pullosta? Jos nain, niin kuulostaa hankalalta ja jotenkin turhalta, jos tarkoituksena on vaan "osallistuttaa" isaa. Meilla isa on osallistunut (lue: tehnyt siina missa minakin) kaikkea kaikkien lastemme hoitoon liittyvaa, PAITSI imetysta. Eika tuollainen ap:n ilmeisesti ehdottama jarjestely sitapaitsi voisikaan toimia kuin vain esikoisen kanssa, koska kun lapsia on enemman, ei tuollaiseen kikkailuun ole aikaa, jos ei siihen ole pakottavaa tarvetta (esim. lapsen imemiskyvyttomyys).
Ei varmaan ole haittaa jos isä syöttää välillä äidinmaitoa pullosta ja äiti sitä pumppailee.
MUTTA : Jotenkin kuulostaa todella pöllöltä ja uskomattoman hankalalta että äitinä ensin jonkun vinksahtaneen periaatteen vuoksi pumppaisin maidon pulloon ja sitten lämmittäisin sitä mikrossa ja sitten lapsi joisi ja sitten härsläisin niiden pullojen kanssa.
Itse en ainakaan moiseen suostuisi. sitäpaitsi imettäessä on olemassa intiimi läheisyys, eri tasolla kuin pullotelless. Ehkä näin ei saa sanoa, mutta varmana on plussaa lapsen kehitykselle, miksi se pitäisi häneltä riistää ?
Imettäminen vaan on siistiä, helppoa, kätevää ja mukavaa.
Itse olin kipeä toisen lapsen syntymän jälkeen, ja maitohommat meni vähän pipariksi, mutta lapsi sai sitte suurimmaksi osaksi pulloruokaa...mutta sen LISÄKSI imetin 2 veeksi asti vaikkei lapsi ollut täysimetyksellä yhtään.
Niin ja pumppaaminen ei multa kyllä onnistunut ikinä.
(Mutta täytyy todeta että tämä pullolapsi on aina olllut sairastelevaisempi kuin täysimetetty esikko)
Hänellä oli monta lasta eikä ollut koskaan imettänyt. Hän ei muistaakseni tykännyt imettää, mutta pumppasi vauvoilleen ja jopa sairaalan tarpeisiin.
Itse en kyllä jaksaisi!
JOs tuntuu hyvältä ratkaisulta, niin tehkää niin. En näe mitään syytä miksei ap:n suunnitelma toimisi.
T: lääkäri ja 3 lapsen äiti
Eli eiköhän tuo 3. lapsen äitiytesi tee sinusta paremman "asiantuntijan" imetyksen/pumppaamisen suhteen kuin lääkärin ammattisi.
Vai onko sinulla omakohtaista kokemusta onnistuneesta pumppaamisesta?
Ikävä tosiasia on, että pelkkä pumppaus toimii osalla ihmisiä, osalla ei. Sekin on taitolaji ja vaatii tietoa onnistuakseen. Tosin onnistuu osalla ihmisiä ihan tuurilla :-) - kuten imetyskin välillä.
Maidon tuotannon alkuun saattaminen pelkällä pumppauksella on haastavaa - täällä viestiketjussa on onneksi esimerkkejä siitä, että pelkkä pumppauskin voi toimia hienosti, mutta joskus se vaatii äidiltä aika paljonkin. Riippuu niin paljon tilanteesta.
Jos olet esim. vastasynnyttäneiden äitien tai sairaiden vastasyntyneiden kanssa tekemisissä, tiedät että pumppaaminen voi joissain oloissa olla hyvinkin haasteellista. Ja aika moni äiti jaksaa sitä max sen 3-4 kuukautta. Toki poikkeuksiakin löytyy.
Tosiaan äiti saa aivan eri tavalla heti liikkumatilaa tuossa ratkaisussa, ja isä hyvin tasa-arvoisesti mukana.
Jakoivat syöttövuorot heti alusta asti isän ja äidin kesken.
Eli öisin isäkin nousi vuorollaan antamaan vauvalle rintamaitoa pullosta.
ap
Tosiaan äiti saa aivan eri tavalla heti liikkumatilaa tuossa ratkaisussa, ja isä hyvin tasa-arvoisesti mukana.
Tai oletko koskaan imettanyt? Tuli vaan mieleen, etta vaikea kuvitella miten aidin "liikkumatila" lisaantyy, kun se pumppaaminen vie ihan saman ajan, ellei enemmankin, ja yhta saannollisesti, kuin imetyskin...
miten aidin "liikkumatila" lisaantyy, kun se pumppaaminen vie ihan saman ajan
että jos pumpattua maitoa on pakkasessa ja jääkaapissa varastossa, äidin ei tarvitse vastaavasti olla tiettyihin aikoihin pakosti kotona.
että jos pumpattua maitoa on pakkasessa ja jääkaapissa varastossa, äidin ei tarvitse vastaavasti olla tiettyihin aikoihin pakosti kotona.
Imetan kolmatta ja vauva kulkee mukana, imetan missa satun olemaan. Ja jo n. 4 kk vauvan voi jattaa jopa 3 h ilman imetysta, eli voin lahtea vaikka pitkalle juoksulenkille, vaikkei vauva edes huoli pulloa.
Pointti on se, etta jos haluat pitaa maidontuotantoa alusta asti ylla, sun taytyy pumpata vahintaan n. 3 h valein yota paivaa. Ja se maito taytyy heti laittaa pakkaseen/jaakaappiin, ettei pilaannu, eli pakko olla kotona, toisin kuin jos imetat. Eli ei liikkumatila lisaanny, ainakaan heti alusta, pain vastoin.
Että näistä kahdesta skenaariosta:
1. Äiti pumppaa alusta lähtien - myös kotona ollessaan - imetyksen sijaan ja _kaikki_ maito syötetään vauvalle pullosta
2. Äiti pumppaa vauvalle maidot tarvittaessa TAI äiti pumppaa jonkun verran maitoja pakkaseen hänen poissa ollessaan syötettäväksi TAI vauva saa korviketta jos äiti ei ole paikalla
Skenaario 1 lienee äidille se hankalampi? Koska siinä isän poissaollessakin syöttö sujuu siten, että äiti kaivaa pullon esiin - ja lypsykerrat ovat sitten syöttöjen päälle. Versus se, että äiti imettää kun sattuu olemaan paikalla + pumppailee jonkin verran lisämaitoja sitten siihen päälle.
Ja kun ottaa huomioon, että esim. 6-kuinen ei vaikkapa äidin leffareissun ajaksi välttämättä tarvitse edes sitä pullomaitoa kotiin jätettäväksi, niin liikkumatila on ihan se ja sama oli maitoa lypsettynä tahi ei.
Meillä myös vauvat kulkivat mukanani alkuaikoina, jos ja kun mulla oli meno. Aika moni meno onnistui myös sujuvasti niin, että minä menin ja vauva oli jossain "lähimaastossa" toisen hoitajan kanssa sillä välin ja tuotiin mulle, jos tarvitsi rintaa. (Mm. kävin luennoilla yliopistossa silloin tällöin, kaveri vahti vauvaa laitoksen kahvihuoneessa eikä kertaakaan tarvinnut mua kesken luennolta hakea imettämään - vaikka niin oli sovittu :). Pari tuntia kyllä sujui hyssyttelemällä, kun oli maitoa saatavilla ennen ja jälkeen luennon.)
Isomman vauvan kanssa on samoin meillä oltu sujuvasti sitten ilman maitoa sen aikaa, jos olen ollut esim. leffassa tms. Kiinteitä saaneet ovat syöneet niitä kiinteitä + hörppineet vettä päälle. Maitoa sitten taas kun olen tullut paikalle. Ja hyvin on mennyt :-).
Musta tuntuu melko keinotekoiselta "tasa-arvoisuudelta" jakaa koko homma viivottimella tasan sulle-mulle sen sijaan, että isä sitten panostaisi muihin osiin kuin imetykseen. Toki eri asia ap:n selittämä töihin paluu vauvan ollessa pienehkö. Tosin musta 6 kk pärjäisi normityöajan (8 h ja matkat päälle) esim. max yhdellä maitopullollisella, edellyttäen että äiti imettäisi aamulla ja töistä palattuaan sitten useammin.
...kuin pumpata maitoa ja sitten tarjota se pullosta!
Pumppaushan vaatii sen että kaivaa pumpun esiin ja sille pullon. Sitten rupeaa pumppailemaan joka kestää yhtä kauan kuin imetys tai pitempäänkin koska isolla osalla naisista ei heru pumpulle yhtä hyvin kuin imiessä. Sitten joko maito tarjotaan pullosta tai laitetaan jääkaappiin. Jos tarjotaan maito pullosta ja on äidin vuoro tarjota niin sitten äiti istuu vielä sen maidontarjoamisajan kiinni lapsessa. Sitten pumppu puhdistetaan ja steriloidaan. Pullo puhdistetaan ja mahdollisesti steriloidaan.
Jos taas maito laitetaan jääkaappiin odottamaan oikeaa ruokailuhetkeä niin maito sitten joko lämmitetään aikanaan vesihauteessa joka kestää useamman minuutin tai mikrossa mutta mikroillessa maito lämpiää epätasaisesti ja osa vitamiineista, hivenaineista ja vasta-aineista saattaa haihtua. Ja taas puhdistetaan pulloa.
Eihän tuossa ole järjen hiventäkään! Järkevää on tottakai se että äiti pumppaa sellaisia hetkiä varten kun ei itse ole paikalla tai muutoin halua imettää mutta ihan vaan "tasapuolisuuden vuoksi" pumppaaminen niin että kumpikin tarjoaa vain pulloa on kyllä täysin outo idea ja sitoo vaan äiti enemmän kuin imetys.
Meillä pumpattiin 8 kk kaikki maito vauvalle, joka ei oppinut imemään. Koen itse helpoksi ratkaisuksi, koska maitoa tuli helposti yli tarpeen ja pumppasin 4 kertaa/vrk (silloin kun minulle sopi, yleensä Hesaria lukien) ja aikaa tuohon ei mennyt kuin 5 min. kerrallaan. Lisäksi vauva oli helppoa jättää hoitoon menojen ajaksi kun innokkaita hoitajia oli.
lapsen imeminen heruttaa maitoa ihan eritavalla
kun pumppu.
vauvan imiessä, mikä lisää tiehyttukosten riskiä. Lisäksi vauva herkästi tottuu pulloon, eikä enää haluakaan rintaa, koska pullosta tulee maito nopeammin ulos.
Kyllä mekin juotettiin pullosta vauvaa silloin tällöin, että osasi juoda, jos isän oli tarvis ruokkia jostain syystä. Harvoin näitä kertoja kuitenkin oli. Ja meidän vauva päätti 4 kk vanhana, ettei pulloa enää huoli, ja ei myös huolinut kuten ei tuttiakaan koskaan. Joten imettäminen oli ainoa vaihtoehto, ja onneksi maitoa on tullut. Vauva pian vuoden, ja imetän edelleen. Ja minusta imetyshetket ovat mukavia!! Hankalampaa se on desinfioida jatkuvasti pumppua ja pulloja ja lämmittää evästä. Jos imettäminen on mahdollista, niin imetä. Kaikille se toki ei ole mahdollista, ja vauvat tottuvat kyllä muuhunkin.
Kyllä lääkäriopintoihin sisältyy tietoa imetyksestä. Olen ollut töissä gyn/äitiyspolilla sekä lasten- ja äitiysneuvolassa ja nähnyt paljon erilaisia tapoja ruokkia vauvaa - myös tämän ap:n esittämän tavan. Pumppaaminen tai paremminkin lypsäminen on taitolaji, jota täytyy hieman harjoitella että se onnistuu. MOnilta naisilta lypsäminen käsin onnistuu paremmin kuin pumpulla. Tärkeää on, että muistaa lypsää oikealla taktiikalla tarpeeksi usein, vaikkapa sitten hesaria lukien.
Kysymykseen onko omakohtaista kokemusta lypsämisesta vastaan, että on. Luovutin äidinmaitoa keskolaan, lypsin 2 kertaa päivässä noin 5 min ajan yhteensä noin 4 dl maitoa.
Vaikka 3 lapsen äitiys imetyksen suhteen on ollut silmiä avaava kokemus, uskon että suuremman kokonaiskuvan olen kuitenkin saanut töissä erilaisten äitien ja vauvojen parissa toimiessani. Äidit- uskokaa itseenne ja tehkää päätökset niin, että ne toimivat teidän perheessä parhaiten. Kokonaisuus ratkaisee!
Kuulostaa kovin hankalalta tuo pumppaus!
Olen uranainen ja feministi, mutta järkeeni ei ihan mene, miksi miehen pitäisi syöttää pikkuvauvaa yhtä paljon kuin äidin.
Äidin ja vauvan alun symbioosi oli minusta hieno kokemus ja imetys kuului siihen hyvin vahvasti. Mies oli mukana hoitamassa ja hänen roolinsa suureni koko ajan, kun lapset kasvoivat. Nyt isä kelpaa isommalle eli kolmivuotiaalle aivan yhtä hyvin kuin äitikin ja he ovat tosi läheisiä, vaikka eka vuosi meni äidissä kiinni.
Tietääkseni lähes kaikki täysimetetytkin vauvat hyväksyvät pullon, jos muuta ei ole saatavilla eli ei satunnaisten menojen takia kannata jatkuvasti pullojen kanssa sählätä.
ajatus imetyksestä ällöttää minua, mutta pelkällä pumpulla maidontulo lopahti kokonaan, eli eipä tarvinnut sitten imettää ollenkaan :D
Maitoa tuli vaikka muille jakaa mutta vain imiessä. Pumpattua sain maksimissaan 60ml/kerta (kumpikin rinta pumpattu) vaikka tein mitä. Oli Aventit sähköpumppu, manuaalinen pumppu, Ainun pumppu mutta kun ei irtoa niin ei irtoa.
Jonkin verran lapsi sai isältään korvikkeen ja pumpatun maidon sekoitusta kun olin jossain muualla. Toimi ihan hyvin. Mies myös iltaisin hoiti kotona ollessaan lapsen perushoivatyön kokonaan (vaipanvaihto jne).
Viestini pointti: vaikka kuinka harjoittelee ja kokeilee eri pumppuja niin aina maitoa ei vaan pullolle heru vaikka vauva kuinka olisi pumpatessa vieressä jne. Noin muuten maitoa tuli kyllä tooooodella paljon kun vauva sitä imi. Joten tottahan tätä ap:n ehdottamaa kannattaa harrastaa JOS 1) maitoa tulee pumpulle tarpeeksi ja 2) äiti jaksaa pumppailla maitoa monta kertaa päivässä. Jos ei niin tasa-arvoa vauvan hoidossa voi harjoittaa muutenkin kuin maitoa antamalla.