alastomuudesta lasten kanssa
meillä alastomuus ei ole ikinä ollut mikään ongelma ja saunassa käydään ja vaatteita puetaan samassa tilassa jos tarvi.
mutta nyt kun vanhimmalla pojalla on ikää 9v. olen alkanut ajattelemaan että missä vaiheessa alastomuus muuttuu lapsen kannalta kiusalliseksi, varsinkin jos äiti kävelee aamulla liian vähissä vaatteissa yms.
eli kysymys kuuluu että jatketaanko samaa rataa vai pitääkö varsinkin minun alkaa olemaan tarkempi alastomuudesta lasten kanssa?
poika kyllä haluaa käydä suihkussa ja saunassa kanssani jos vaikka kysyn että menetkö isin vai äidin kanssa tai vaikka yksin
Kommentit (12)
Minulla on 3 poikaa 9-18 v. ja kaikki vielä saunovat yhtä aikaa kanssani. Yhdessä saunominen on kivaa. Mukava istua lauteilla ja jutella niitä näitä. Eikä kukaan tunne oloaan kiusaantuneeksi....
Lapset kyllä itse sanovat kun alastomuus koetaan kiusalliseksi. Siihen asti voi hyvin saunoa koko poeukalla.
mulla on paha(?) tapa pukea varsinkin kiireessä lennossa vaatteet eli vaikka kävelen kamarista ja puen siinä samalla paitaa ja lapset on siinä näkemässä..
huomauttaa, jos vanhemmat tekevät jotain noloa :) Toki lapselta voi kysyä, että haluaako saunoa yksin vai perheen kanssa esim. sen ikäisenä, kun/jos alkaa nolostella omaa alastomuuttaan.
Multa kysyi isä kertaluonteisesti joskus kun olin 12-13 v., että haittaako, kun hän käppäilee alasti kotona (siis suihkuun/saunaan). Ei haitannut mua.
lapsille ei tule sitä kuvaa että alasomuus on väärin tai jotenkin likaista yms.
joskus olen joutunut lapsille sanomaan että vaatteet pitää pitää päällä eikä tapana ole olla alasti tai esitellä itseään varsinkin jos on vieraiden ihmisten seurassa. en nyt muista mitkä oli tämä tilanne..
ja eskarilaiselle (poika) joka tykkää olla vähillä vaatteilla, (varsinkin kesällä oli jatkuvasti ilman paitaa)
piti muistuttaa että tosiaan siellä eskarissa ollaan sitten vaatteet päällä :)
Kotona kun ollaan oman porukan kanssa niin Lapsilta putoaa heti eteiseen kaikki vaatteet. Ilman rihmakiertämää mellastavat aamuun saakka.
Äiti on yleensä t-paidassa ja pikkareissa.
Muiden ihmisten läsnäollessa on tietysti vaatetta päällä ja ikkunoissa ei hypitä nakuna.
Ei ole kyllä vielä tullut mieleenkään käskeä kotioloissa lapsia pitämään vaatteet päällä. Kotona saa olla kuinka päin vaan.
tapauksen jossa äiti kantoi vielä armeijaikäisen poikansa lakanassa pihan yli saunaan, siellä sitten saunoivat koko perhe.
toisessa tapauksessa taas noin kolmekymppinen poikamies asui äitinsä kanssa ja saunoivat aina lauantaisin yhdessä ja paistoivat kiukaalla makkaraa.
oma veljeni taas lopetti saunomisen perheen kanssa kun meni yläasteella.
tyyliä on monia, jokainen varmaan löytää omansa.
huomaat, että poikaa itseään alkaa alastomuus kainostuttamaan. Voisi ajatella, että murrosiässä saattaisi tapahtua jotain tällaista, joka menee sitten ohi. Toisaalta, jos alastomuus ja ihmisen kehitys on perheessä luonnollisia asioita, niin ei sellaista vaihetta edes välttämättä tule.
Mun aikuinen mies saattaa vieläkin olla alasti äitinsä edessä, eikä häpeä yhtään. Eikä käsittääkseni ole mitään häpeää toisinkaan päin. Eivät nyt varsinaisesti esim. sauno yhdessä, mutta jos mökillä yhdessä ollaan ja toinen on menossa saunaan ja toinen tulossa, niin eivät kainostele toisiaan alasti.
tyyliin "voisitte pitää vaatteet päällä". Saunaankin ei kovin mielellään enää tule, ikää on 15-vuotta. Enkä pakota.
Ymmärrän teiniä ihan hyvin. Ei mulla itsellänikään ole mitään haluja pomppia alasti sen edessä jos toista nolottaa ja käyhän sillä nyt kavereitakin kylässä, jopa yökylässä ja ilta-aikaan.
9-vuotia poika ei ole vielä mitään merkkejä antanut että alastomuus mitenkään häntä vaivais.
vielä kun asuin kotona. ihan normaalia meillä...
sen sijaan jo pienenä tuntui kiusalliselta/epämukavalta nähdä isäni alasti.
Itse olen sinut alastomuuden kanssa ja voin vaihtaa vaatteet melkeinpä missä tahansa. Se sijaan siskoni on aina ollut varautuneempi ja ei halua olla vähissä vaatteissa edes mun läsnäollessa.
Kukaan ei ole oikeassa tai väärässä, kaikilla on oikeus tuntea, kokea ja toimia siten, kuin tuntuu itselle luontevalta.
Surukseni huomaan että täällä pohjolassakin aletaan nipottamaan alastomuudesta. Kyllä perheen kesken on ihan normaalia saunoa alasti.
Jossain vaiheessa jako menee ihan luontevaksi kun miehet menevät kovempiin löylyihin ja naiset keskenään.
Puolialasti kotona liikkuminen on sekin ihan normaalia.