miten pärjätä?
Miehellä vakituinen työ,itse olen työttömänä,monestakin syystä (esim. perussairaus mikä vaikeuttaa työn saantia,ei siis todella ole omasta tahdosta kiinni oma tilanne).Kovasti yritän kyllä päivittäin töitä saada,mutta todella vaikeaa näin pienellä paikkakunnalla.
Rahat ei mitenkään riitä "normaaleihin" asioihin, nytkin laskettiin että huomenna tulevasta miehen palkasta ei jää käteen laskujen jälkeen kun n.100e.Sillä pitäisi ostaa tietysti ruuat ym pakolliset,tämän lisäksi miehelle uusi talvitakki,ei meinaa enää oikein kolitsilla tareta..Itsekkin pitäisi ostaa vaikka mitä mut näköjään edelleen mennään eteenpäin järkyttävän näkösillä,risaisilla farkuilla ym vastaavalla..
Ensi kuu ei ole yhtään sen helpompi,rahaa jää käteen n.50e enemmän..Ja joulukin on tulossa..
Miten tästä selviää?
Tiedän ettemme ole ainoat maan päällä kellä tiukkaa,siksi haluisinkin että "kohtalotoverit" kertoisivat miten pärjätä.
Asiallisia vastauksia kiitos...
Kommentit (32)
Jos tuosta maksaa velkoja 280 ja jotain vuokraakin, niin ei ihme ettei rahaa jää. Pystyisitkö esim hoitamaan lapsia? saisit siitä edes jokusen euron tunnilta kun auttaisit vaikka kotiäitejä pääsemään asioille päiväaikaan. Ja joulu kun on tulossa, niin ainakin meille olisi kaikenlainen siivousapu tarpeen. Toki siitäkään ei ihan hirmuista tuntipalkkaa voisi maksaa, kun kotitalousvähennyksen jälkeen ei firmojen siivoojakaan maksaa juuri yli 10 e/h.
Olen jättänyt keväästä asti ilmoituksia ties minne että voisin hoitaa lapsia,tehdä siivouksia ym,mutta eipä ole mitään mistään kuulunut.
Edelleen asumme todella pienellä paikkakunnalla,harva haluaa kenenkään "ulkopuolisen" apua,koska kaikki tuntee toisensa.
En tiedä miksei sossu myönnä toimeentulotukea eikä kela suostu auttamaan sairauden hoidossa,suoraan sanottuna pe*seestä molemmat tällä kylällä.Eikä tämä ole pelkästään minun ongelma täällä,monilla muillakin ongelmia saada tukia joita heidät 100% varmuudella kuuluisi saada.
pitkäaikaistyötön, saatte tietysti sekä asumis- että toimeentulotukea. Jos ette, on jokin teidän oma valintanne vinksallaan (haluatte väkisin asua jossain ok-talossa ja pitää omaisuutta). KAIKKI pienituloiset ovat maassamme oikeutettuja perustoimeentuloon, kunhan tietyt reunaehdot täyttyvät. Näitä reunaehtoja ovat mm. että ihminen on opiskelija tai työtön työnhakija eli ei vain lepäile laakereillaan vailla tulevaisuuden suunnitelmaa, että ihminen ei asu liian isosti eikä jemmaa omaisuutta...Ihan järkeenkäypiä reunaehtoja.
Asumme kunnalta vuokratussa kerrostalokaksiossa (pieni kaksio,42 neliötä). Autoa emme omista,olen työkkärin kirjoilla työnhakijana.
Mitä vielä pitäisi tehdä????!!
ap
vaan olet provo. Toimeentulon myöntämisen perusteet ovat kaikille samat:
"Avo- tai avioliitossa elävän lapsettoman henkilön tapauksessa tälle maksetaan toimeentulotukea, mikäli hänen puolisonsa tuloista jää mahdollisen vuokran tai yhtiövastikkeen, sähkölaskun sekä muiden välttämättömien kulujen kuten sairauskulujen jälkeen käteen alle 662 euroa kuussa."
Miten muka 1100 euron palkalla elätettäisiin kaksi ihmistä (vai onko teillä lapsiakin)? Itse tiedän, että Helsingissä jokunen vuosi sitten äiti ja alle kouluikäinen lapsi saivat tukina yhteensä n. 1200 euroa kuussa! Aikuisen perusosa on toimeentulotuessa vielä hieman lapsen perusosaa suurempi...Joten noiden kertomiesi tietojen perusteella en usko hetkeäkään, että teiltä olisi evätty toimeentulotuki!
Kerropa ap REHELLISESTI, paljonko miehen tilille tulee rahaa kuussa (palkka?) entä sinun tilillesi (työttömyyskorvaus tai sairauseläke?) ja mitkä ovat pakolliset menonne (asumismuoto, asumiskulut?). Mietitään sitten yhdessä, mikä mättää, ja mitä voisitte tehdä toisin.
Paljonko siinä on listattu tuloiksenne ja mistä nämä tulot koostuvat? Entä mitä siinä on listattu menoiksi? - Lopusta löytyy laskelma, jossa määritellään tulojen riittävyys menojen kattamiseksi. Kiinnostaisi tietää, mitä siinä kohdassa lukee, jos päätös on kielteinen.
Ja sitten siinä on myös sanallinen kuvaus tilanteestanne alussa ja sen perässä päätös (toimeentulotuki eväty) sanaistettu ja kerrottu syyt tuen eväämiseen. Kerro nyt meille kaikille, mitä siinä lukee.
En oikein usko tuota, ettet tiedä MIKSI sossu ei maksa toimeentulotukea, kun sossun kyllä pitää perustella (mustaa valkoisella) miksi se ei maksa, jos hakemus on tehty.
mutta yksinkertaisesti siinä luki ettei tukea myönnetä koska miehen tulot sen mukaa kattavat toimeentulomme. Paperin mukaan miehen tuloista meille pitäisi laskujen jälkeen jäädä vähintään 500e käteen,eipä vain jää. Sossuun on toimitettu laskut joita maksamme kuukausittain,joten epäselvyyksiä ei pitäisi olla.Tukea olen hakenut 3 kertaa 4kk aikana,aina sama vastaus.
Siis onko miehesi palkka netto vai brutto?
Pieni paikkakunta on kyllä syrjäytymis- ja toimeentuloloukku monille. Jos siellä ei ole töitä, niin niitä ei ole eikä tule.
Onko teidän mahdollista ajatella asuvanne jossain muualla? Työvoimatoimistoista saa aika hyvin siirtymistukea.
* Ota oma-aloitteisesti selvää mikä tilanteenne on. On tarkkaan määritelty mitä tukia ja missä tilanteessa ihminen/perhe Kelasta ja sossusta saa.
* Vaikka olisi ulosotossa velkaa, niin käteen kuuluu jäädä X summa rahaa/kk, ja tuo summa lasketaan niin että palkassa huomioidaan myös lapset (jos teillä lapsia on). Jos on pienet tulot ja iso perhe ---> suojaraja on isompi mitä sinkulla. Netistä löydät rajat kun googlaat.
* Kun olet ostanut vuodessa X ,määrällä lääkkeitä, loput ovat sinulle ilmaisia. En nyt muista oliko raja 500€/vuodessa, googlaa tämäkin.
* Sossuun kannattaa mennä AINA kun kun on tiukempi kuukausi =jos elää rajalla että nippa nappa tulot ovat minimirajan yli, niin joskus sossun tukee on oikeutettu jos perheelle tulee yllättäviä menoja. Huomioi myös se, että sossu katsoo tuloksi myös esim. lomarahat ja veronpalautukset, siksi esim. joulukuussa ette välttämättä saa rahaa mutta helmikuussa taas saattatte saada.
* Selvitä kelasta onko teillä oikeus asumistukeen, nettisivuilla on selkeät laskurit!
Kannattaa koittaa hankkia töitä, huomioi myös mahdollisuus valmistaa jotain käsityönä (lapasia, villasukkia, nukenvaatteita, piparkakkutaloja jne. jne.) joita voisit myydä joulumyyjäisissä tmv.
Työkkäristä voisit myös kysellä työttömyyskurssia tai työharjoittelupaikkaa. Varsinkin jälkimmäisen kautta saisit jalkaa oven väliin ja ehkä sijaisuuksia/työpaikan harjoittelun jälkeen.
HUOM:
Vajaakuntoisilla eli ns. vaikeasti työllistyvien työllistymistä yleensä tuetaan paremmin mitä "tavallisten" työttömien...! Ja monesti työpaikkakin saa erilaisia tukia jos palkkaa ihan työntekijäksi vajaakuntoisen.
Ja TÄRKEIN:
Jos sinua (tai tuttujasi!) on ihan oikeasti huijattu =ei ole myönnetty niitä tukia mtkä teille kuuluvat, niin TEHKÄÄ ASIASTA SELVITYSPYYNTÖ ja viekää asia vaikka oikeuteen...! Voit itse pitkälti selvittää mitä tukia sinulle kuuluu (ja tuo ulosotto summa lienee se tärkein mikä pitää selvittää onko ok summa tuloihinne nähden...)ja asiaa voit myös kysyä eri tahoilta jopa nimettömänä.
ulosottovelkaa vaan laskee sen summan käytettävissä olevaksi rahaksi.
Silti kun ottaa huomioon, että sulla on niitä lääkemenoja niin teehän uusi hakemus soskuun. Kato googlella hiukan etukäteen niitä hakemuksia. Älä täysin luota Kelan laskuriin vaan hae asumistukea. Mene sinne Kelaan ja pyydä virkailijaa näyttämään miten hakemus täytetään, siis niin että tekee sen sun puolesta. Niillä ON velvollisuus siihen ja mulla ainakin auttoi saamaan sieltä rahaa enemmän kuin jos olisin itse tehnyt hakemuksen.
Olethan hakenut matkakorvaukset lääkärikäynneistä?
mutta palkasta (tai muista tuloista) voidaan ulosmitata vain tietty osuus!
Jos X tienaa kuussa käteen 1000€, niin ei häneltä voida esim. 800€/kk ulosmitata, vaan on määräykset paljonko rahaa kuussa pitää X:lle jäädä.
Toki mitä nopeammin maksaa, sitä vähemmän maksaa korkoja ja perintökuluja. Mutta on typerää vetää talous liian tiukalle...!!!
Kannattaa myös miettia velkajärjestelyyn hakemista.