Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti: lapsi myöhemmin nukkumaan, jotta nukkuisi päiväunet?!?What?

Vierailija
03.11.2009 |

Tänään hain kolmevuotiaan tyttäreni päiväkodista. Hän ei ole nukkunut päiväunia enää piiiitkään aikaan kotona mutta päiväkodissa nukkuu toisinaan. Tänään sitten hoitaja pyysi, että laittaisimme lapsen myöhemmin nukkumaan, jotta hän nukkuisi päiväkodissa päiväunet.

Normaalisti tyttö menee nukkumaan kahdeksan-puoli yhdeksän aikaan ja aamulla herätys on 6.15. Ehtii yleensä herätä itsekseen, joskus joudun herättelemään. Eli unet ovat yleensän noin 10 tunnin mittaiset. Minun mielestäni se on hyvä kolmevuotiaalle lapselle ja jos lasta väsyttää, niin päiväkodissa voi nukahtaa vielä päiväunille.

Päiväkodista on painotettu, että unipakkoa ei ole mutta nyt tänään sitten tuli tuollainen pyyntö. Minun mielestäni aika kummallinen pyyntö. Mielipiteitä??

Ps. En aio lastani illalla valvottaa myöhempään, koska on jo kahdeksalta ihan väsynyt. Jos nukkumaanmeno venyy yli puoli yhdeksään, menee ihan mahdottoman väsyneeksi ja ei jaksa edes kunnolla kuunnella iltasatua..

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meinasi, että 10 tunnin yöunet kuulostaa tosi pitkiltä. Minä sanoin, että minun mielestäni 10 tuntia ei todellakaan ole liian pitkät unet kolme vuotiaalle. Lapsi on aina nukkunut pitkät unet ja tarvitsen itsekin kahdeksan tunnin unet tai väsyn tosi paljon.

Mun kuusivuotiaskin nukkuisi ihan mielellään sellaisia yhdentoista tunnin yöunia ellei jopa kellon ympäri. Rauhoittuminen ja omien ajatustensa tutkailu, tai vaikka kirjan tai pienen lelun tutkiminen omassa sänkypaikassa iltapäiväunien aikaan voi olla ihan hyvä idea. Suostuisivatko hoitajat siihen?

Vierailija
42/58 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää ei riitä päiväkodille, että itse sanelevat despoottimaisesti säännöt päiväkodissa, vaan pitää alkaa jo määrätä sitäkin, miten kotona toimitaan.

TIETENKÄÄN et laita lasta myöhemmin nukkumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
29.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päikkäreitä. Lapsi ei sitten meinaa millään simahtaa yöunille. Tunti olis sopiva ja olen asiasta sanonut mutta ei mene jakeluun. Onhan se tietty helppoa hoitaa ne lapset kun antaa niiden nukkua, aina on yksi vähemmän hoidettavana.

Vierailija
44/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi täytti viis ja on ryhmässä jossa ruoan jälkeen mennään lepäämään. Kuunnellaan satu hiljaa maaten, ja sitten vielä levätään tovi jonka jälkeen saa nousta. Ja tätien logiikka on se että jos lapsi nukahtaa tuossa, niin silloin hän tarvitsee päivä unia. Meillä ilman päiväunia lapsi nukahtaa klo 21, mutta jo puolen tunnin tirsat siirtää yöunet kahdella tunnilla, ei vaan tuu uni. Siis käsittämätön tuo teoria: moni aikuinenki nukahtaa ihan varmasti, jos töissä ruoan jälkeen menis kolmeksi vartiksi makoileen hiljaa. Ja ku asiasta puhuu, niin se on sama ku puhuis pahvilaatikolle.

Vierailija
45/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksi kaikki lapset pakkonukutetaan. Ja kyllä, olen ollut päiväkodissa töissä ja ihmetten suunnattomasti, miten koko ajan täytyy "suunnitella" valmista maailmaa.

Vierailija
46/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkumaan, jotta hoitajat saisivat 2h tauon. Ei missään muussakaan duunissa pidetä mitään kahden tunnin taukoja. Hemmetti soikoon sanon minä!!!!

Vierailija
47/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on tiedossa ongelmia, kun töihin menen, jos lapsen on pakko nukkua.

Mulla on nyt 2-vuotias lapsi kotihoidossa ja nytkin jos nukkuu yli puolitoista tuntia päiväunia, menevät illat tosi myöhäisiksi. Nukahtaa toisinaan vasta 23-24 aikoihin. Eihän sen nyt niin väliä, kun on kotihoidossa, kun voin itsekin nukkua pidempään, mutta hirvittää mikä rumba tulee kun palaan töihin.

Tällä tahdilla meilläkin kun kohta ollaan siinä, että päiväunia ei tarvittaisi. Nytkin ne ovat muutaman kerran siirtyneet tosi myöhäisiksi vaikka on yrittänyt nukuttaa päiväunille.

Vierailija
48/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että voisikohan kotiäitikin sitten lukita lapsen makuuhuoneeseen, jos ei muuten nukuta, jotta saa kahden tunnin tauon? Luulenpa, että tätä ei kukaan pitäisi normaalina.

On mulla muitakin hommia (opiskelen), mutta niinä päivinä, kun lapsi ei nuku kuin puoli tuntia, mun täytyy järjestää muut hommat jotenkin muuten. En mä voi vaatia lasta järjestämään mulla kahden tunnin taukoa keskellä päivää, jos en osaa organisoida töitäni muuten.

t. 42

Vierailija
49/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eskarilaistenkin nukkua vähintään tunnin päiväunet. Ja eskari kesti vain 4 tuntia. Siitä toista tuntia nukkumiseen niin avot, että oli kehittävää touhua.

Onneksi se aika on jo ohi.

Vierailija
50/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yöuni on tärkeämpää kuin päiväuni, vaikka miltä kantilta katsoisi.

Kaikki lapset vaan ei tarvitse päiväunta, vaan hetken rauhoittuminenkin päivällä riittää.

Itse sain saman asian kanssa tapella, paras oli kun tarhatäti oli tulostanut minulle netistä jonkin artikkelin päiväunen tarpeellisuudesta.

Sanoin eukolle, että voin tulostaa sille kymmenen artikkelia yöunen tarpeellisuudesta ja että koen moisen vähättelyn omaa arvostelukykyäni lapseni parasta kohtaan, todella loukkaavana.

Lopulta uskoivat ja lapsi sai askarrella/lueskella sen aikaa kun muut nukkuivat.

Tilanne meni meillä jopa niin pahaksi, että lapsi itki jo illalla, ettei halua päiväkotiin kun pakottavat makaamaan sängyssä hiljaa paikallaan pitkän aikaa. Ottivat jopa turvalelun pois, kun kuulemma häiritsi muita kun näpräsi lelua sängyssä (siis pehmolelu9.

Voi vaan kuvitella kuinka kamala tilanne ollut lapselle, kun ei saa edes sormilla mitään näprätä vaan pitää liikkumattomana hiljaa maata paikallaan vaikka ei väsytä.

Onneksi sitten lopulta taistelu auttoi ja lapsen tarhakammokin pikkuhiljaa helpotti.

Meillä siis lapsi nukkui 12-13 tuntia yössä ja jos saivat pakottamalla nukahtamaan vaikka puoleksi tunniksi, lähti yöunesta heti 2-3 tuntia pois. Sanomattakin selvää, että lapsi oli paljon virkeämpi ja jaksoi päivät paremmin kun sai nukkua kunnon yöunet. Eikä niin, että lyhyt päiväuni ja liian lyhyt yöuni.

Tarhatätien kahvitteluhetki vaan ilmeisesti niin tärkeä, että pitäisi kaikki lapset tasapäistää ja saada nukkumaan.

Huh, vieläkin ärsyttää kun ajattelee koko asiaa vaikka lapsi jo koulussa ja tästä kaikesta kulunut useampi vuosi aikaa.

Niin ja äitini muuten käynyt saman taistelun aikanaan minun takiani. Itse olin samanlainen, jätin päiväunet pois 2 vuotiaana ja nukuin pitkät yöunet.

Vierailija
51/58 |
03.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kammottavan tutilta nämä jutut kuulostavat, huh.

Vierailija
52/58 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä rahalla saa tällaista hoitoa! Jos resurssit ovat pienet, niin niiden mukaan on elettävä!

Halutaan säästää veromarkoista ja samalla kuitenkin vaaditaan helvetisti palveluja... Outo yhtälö, kun kakkua ei voi syödä ja säästää yht' aikaa!!!

Vaihtoehtona taitaa olla vieläkin yksityiset päiväkodit, ehkä siellä hoito on tasokasta...

Vierailija
53/58 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Sama ralli näköjään päiväkodeissa vaan jatkuu...

Omat lapseni ovat jo koululaisia, mutta kuullostaa ihan samalta kuin silloin kun lapseni olivat päivähoidossa.

Kyllä sitä sai hankalan ihmisen maineen, kun joutui vaatimaan, että meidän lapset EIVÄT voi nukkua päiväunia, kun yöunille nukahtaminen kesti jopa 23-00 asti yöllä. Huoh ja voih sitä raivon määrää. Kyllä ne tädit siellä lopulta uskoo, mutta se vaatii sitä toiston, toiston, toistoa, ihan samaan tapaan kuin lapsille.

Ehkä seura tekee kaltaisekseen? Mutta muistakaa vanhemmat, TE ITSE TIEDÄTTE, mikä on teidän lapselle parasta. Kukaan "ammattilainen" ei tunne TEIDÄN lastanne paremmin.

Huoh ja voih. Onneksi tuo aika on ohi.

Vierailija
54/58 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkonukuttaminen on varmaan lapselle todella ahdistavaa.

En tajua etta kaikkien hoitajien pitaa pari tuntia paivassa suunnitella ohjelmaa - joka paiva.

VAatikaa vanhemmat kunnollista hoitoa (= ei pakkonukutuksille).

Onneks omat lapset ei ole joutuneet tohon nukutus/valvomiskierteeseen. Eskarilaiseni nukkuu 11 t younet ja heraa tismalleen samaan aikaan joka aamu. Oma biologinen kello siis toimii.

Vierailija
55/58 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini aina muistelee kun joutui käymään päiväkodin kanssa kamalan tahtojen taiston pikkusiskoni kohdalla, joka on aina ollut vähäuninen, tämän päikkäriasian kanssa. Mutta tämä oli joskus 80-luvun lopulla. Luulisi, että näissä asioissa olisi menty eteenpäin.

Meidän päiväkoti on onneksi tosi joustava melkeinpä joka asiassa. Juuri olemme pyytäneet, että lyhentävät meidän reilun 2 v:n unia kun huomasimme, että yli 1,5 tunnin unet alkoivat haitata iltanukahtamista. Ilman mukinoita tytön unia on lyhennetty päiväkodissa max. tuntiin. Ja tuskin asiasta tulee vääntöä siinäkään vaiheessa kun päikkärit pitää lopettaa kokonaan.

Vierailija
56/58 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän syväuninen 3,5-vuotias olisi kanssa pitänyt valvottaa väsyä itkeväksi, aamulla kiukkuiseksi. En suostunut ja joka iltapäivä tuleekin kommenttia että "ei tietenkään nukkunut tänäänkään päiväunia"...hei haloo. Kumpi parempi; 12h syvää, rauhallista unta vaiko 9h painajaisia yliväsymyksestä johtuen ja aamulla kiukuten??

Vierailija
57/58 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi nukahtaa päiväkodissa aikansa pyörittyään...

Illalla ei tulekaan uni, aamulla nukuttaa mutta on herättävä päivähoitoon, kierre jatkuu...

Vierailija
58/58 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos ei laittanut oli aamuherätys kuudelta tuskaa lapselle. Jos nukkui 20-06 oli pirteä ja iloinen heti herätessään, eikä nukkunut päiväunia. Mutta annas olla jos nukkui päiväunia esim. tunnin (meidän lapsen tarhassa sai nousta vasta kun oli tunnin maannut lepäämässä), niin illalla nukahti vasta joskus 23 jälkeen jolloin aamuherätys oli tuskaa. Jos ei nukkunut päiväunia tuli unta vuorokaudessa n. 10 h mikä oli riittävästi, jos nukkui päiväunet 1 h niin unta tuli vuorokaudessa

yhteensä 8 h mikä taas ei ollut riittävästi.

Meidän lapsi nukahti 3-vuotiaana käytännössä vasta n.klo 22 ja nukkui pitkään tarhassa. Ihan hyvin meni ja ehdimme itse viettää lapsen kanssa melkein puolet päivistä.

Sitä ihmettelen, kun vanhemmat hakevat lapsensa viiden jälkeen päiväkodista ja haluaisivat laittaa jo kahdeksalta nukkumaan, että missä välissä he viettävät aikaa lastensa kanssa. Lapset viettävät pitkiä päiviä päiväkodissa ja useimmat tarvitsevat päiväunensa. Unen tarve on aina yksilöllinen sekä aikuisislla että lapsilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi