Päiväkoti: lapsi myöhemmin nukkumaan, jotta nukkuisi päiväunet?!?What?
Tänään hain kolmevuotiaan tyttäreni päiväkodista. Hän ei ole nukkunut päiväunia enää piiiitkään aikaan kotona mutta päiväkodissa nukkuu toisinaan. Tänään sitten hoitaja pyysi, että laittaisimme lapsen myöhemmin nukkumaan, jotta hän nukkuisi päiväkodissa päiväunet.
Normaalisti tyttö menee nukkumaan kahdeksan-puoli yhdeksän aikaan ja aamulla herätys on 6.15. Ehtii yleensä herätä itsekseen, joskus joudun herättelemään. Eli unet ovat yleensän noin 10 tunnin mittaiset. Minun mielestäni se on hyvä kolmevuotiaalle lapselle ja jos lasta väsyttää, niin päiväkodissa voi nukahtaa vielä päiväunille.
Päiväkodista on painotettu, että unipakkoa ei ole mutta nyt tänään sitten tuli tuollainen pyyntö. Minun mielestäni aika kummallinen pyyntö. Mielipiteitä??
Ps. En aio lastani illalla valvottaa myöhempään, koska on jo kahdeksalta ihan väsynyt. Jos nukkumaanmeno venyy yli puoli yhdeksään, menee ihan mahdottoman väsyneeksi ja ei jaksa edes kunnolla kuunnella iltasatua..
Kommentit (58)
tänään sitten alkoi tämä päiväunivouhotus meidän kohdalla. 4-v ja 1-v lapseni aloittivat hoidossa pari kk sitten. nyt on "vieraskoreus" ohi ja tädit ottivat asian puheeksi. 4-v:llä menee ok, hän ei nuku, mutta suostuu kiltisti makaamaan tunnin hiljaa ja miettimään omiaan. Mutta itse asiaan, tähän 1-vuotiaaseen. Meidän perheen rytmi ja työkuviot ovat sellaiset, että lapset saavat rauhassa aamulla nukkua siihen 8-9 asti, kunnes heräävät virkeinä omia aikojaan ja lähdetään päiväkotiin. taapero siis nukkuu noin 11 tunnin yöunet. No, muut pienten ryhmässä tulevat aikaisemmin hoitoon (=heräävät aikaisin) ja nukkuvat sitten pitkät päiväunet. Meidän lapsi nukkuu päiväunta ehkä 30min-1h, jonka jälkeen haluaa nousta. Mutta nousta ei saa. Pienten pitää pysyä makaamassa vähintään! 2 tuntia. sanoivat, että minun lapsi on oikein ongelmallinen, koska alkaa sitten sängyssä äännellä ja herättää siten muut... eivät siis todellakaan anna hänen nousta vaan pitävät sängyssä. Antoivat minun ymmärtää, että 1-v:n pitää oppia makaamaan hereillä hiljaa tai sitten minun pitää väkisin lyhentää yöunta, jotta 2,5h päiväunet maistuvat. hoitajat tarvitsevat tämän 2-2,5 tuntia toiminnan suunnitteluun ja paperihommiin ym. Ärsyttää oikein, kun jäin oikeastaan ihan sanattomaksi ja saivat minut tuntemaan itseni syylliseksi siitä, että lapseni nukkuu riittävät ja hyvät yöunet. ja jotain siinä sitten änkytin, että pitää varmaan mennä nukkumaan myöhemmin tai herätä aiemmin, jotta te täällä päiväkodissa saatte hommanne hoidettua. Siis todella, lapseni ei saa nukkua riittävää yöunta, koska muuten päiväkodin toiminnan suunnittelu ei onnistu, huoh :(
Aika hurjia nukuttamisrutiineja joillakin päiväkodeilla, huh! Pysykää tiukkoina ja muistuttakaa päiväkoteja, että ovat olemassa lapsia varten ja lasten hyvinvointia ja perheiden kasvatustyötä tukemassa. Henkilöstöä täytyy palkata enemmän tai päiväjärjestystä muutoin muuttaa, niin että paperityöt saadaan hoidettua ilman pakkonukutusta. Toimivasta päivärytmistä ja pitkistä yöunista ei perheiden tarvitse joustaa, piste.
Älä edellinen kirjoittaja missään nimessä tunne syyllisyyttä tuollaisesta asiasta! 1-vuotiaalta ei todellakaan voi vaatia hiljaa makaamista, sehän on jo hieno juttu että nukkuu 30min-tunnin. Suoria sanoja sinne päiväkotiin vaan, yksittäinen hoitaja ei tietenkään voi sille mitään jos päikyn henkilöstömitoitus tai rytmi on pielessä, mutta asiasta voi aina laittaa palautetta eteenpäin. Turha tuudittautua siihen että asiantuntija tietäisi parhaiten, päiväkotien toimintakäytännöissä on paikoitellen vielä hurjasti parannettavaa.
t. lto-opiskelija
Onko jossain päiväkodissa ratkaistu tämä uniongelma jotenkin fiksusti?
Olen aivan uupunut tähän touhuun, pian 4 ja 6v eivät millään nukahda illalla, riekkuvat ja riekkuvat vain. 4v pitää isompaa hereillä, kun nukkuu pidempään päiväkodissa. Ovat vähänunisia, molemmat lopettaneet kotona päikkärit jo 2,5v iässä.
Päiväkodissa olen puhunut, puhunut ja puhunut, mutta kas, annetaan nukkua kun nukahtavat. Sitten illalla taas hirveä rumba ja aamulla raahaan rättiväsyneet mukelot väkisin sängystä ja taas ne nukahtavat päiväunille.
Kiitos kun sain avautua!
Pakollinen 20 min ja likka nukahtaa aina viimeisellä minuutilla ja on herätettävä viimetingassa välipalalle.
Onkin sitten kukkunut talven aina puoli yhteentoista kun ei nukuta...kiva kierre..
avulla minkä itse sain pk:n johtajalta aloittaessani pph:na. Pk:n johtaja siis myös pph-ohjaaja.
Kirjassa oli lueteltu lasten nukkumisaikoja ja esim. 1-2v. nukkuu 2x2-2½ tuntia, 3-4v. nukkuu 1x2½-3 tuntia ja 5-6v. nukkuu 1x1½-2 tuntia.
Harvassa on mun hoitolapsissa ja omissa ne jotka noin paljon nukkuu. Itseasiassa ei yksikään!
Esim. nyt oma 10-kuinen nukkuu 1x30min ja 1x2½ tuntia. 3v. nukkuu 1x1tunti, 5v. ei nuku päiväunia ollenkaan.
Ja ihan on jokainen hoitolapsi nukkunut yhdet unet päivässä, isommat ei välttämättä ollenkaan eli esim. sadun ajan pötköttäneet ja sitten hiljaisille puuhille. Jos halunnut köllötellä pidempään niin on toki saanut ja saanut nukkuakin mutta yleensä isommilla 5-6v. ei ole uni tullut enkä tosiaan ala kahta tuntia makuuttamaan.
Opuksen mukaan oikein ajoitetut unet ei häiritse yöunia eikä vaikuta yöunen pituuteen. Pöh sanon minä! Jos esim. 3v. nukkuu 3 tuntia päikkäreitä niin varmasti venyy illalla unentulo.
Meillä 3v. nukkuu tosiaan tunnin unet ja 20-06(07) yöunta.
Ja jos katsoo tuota 1-2v. uniaikaa niin silloinhan lapsi nukkuisi kutakuinkin puolet hoitoajasta! =O
[quote author="Vierailija" time="03.01.2011 klo 23:27"]
nukkumaan, jotta hoitajat saisivat 2h tauon. Ei missään muussakaan duunissa pidetä mitään kahden tunnin taukoja. Hemmetti soikoon sanon minä!!!!
[/quote]
Itse työskentelen päiväkodissa ja alle 3-vuotiaiden ryhmässä lastentarhanopettajana ja heti alkuun sanottava, että meillä kukaan ei pidä kahden tunnin taukoja, kuten yllä olevat kommentit niin väittävät. Meillä on lakisääteinen 12 minuutin kahvitauko, ei muuta. Valitettavasti juuri tuo päiväuniaika on se ainoa aika, milloin tauon lisäksi tehdään kaikki kirjalliset työt, suunnittelut, askarteluvalmistelut, pidetään palaverit, kokoukset, puhelut, kuravaatteet, siivoukset ja ynm. Tästä johtuen ei voida tarjota mahdollisuutta ottaa lapsia rauhalliseen leikkiin ynm toimintaa heti, jos uni/lepo ei maistu, koska ei ole henkilökuntaa vahtimaan näitä lapsia (siitä syyttävää sormea ylemmälle taholle päättäjien suuntaan, ei pk:n henkilökuntaan, jotka täysin syyttömiä kyseiseen lakisääteiseen mitoitukseen neljä alle 3-v lasta/aik, jos ryhmässä yli 3-vuotiaita, pääluku kasvaa).
Meillä päiväuniaika tapahtuu niin, että ensin mennään (17 lasta, 4 aik) nukkariin, nukutellaan, rauhoitellaan, silitellään ja sen jälkeen yksitellen lähdetään pois sieltä (ikusiet siis), lopuksi yksi aikuinen jää vahtimaan nukkuvia/lepääviä lapsia ja lopulta hänet tullaan päästämään myös tauolle, usein nukuttamiseen ja rauhoitteluun menee aikaa eikä kaikki todellakaan pääse sieltä heti pois "lorvimaan", kuten keskustelu antaa ymmärtää. Sillä välin osa henkilökunnasta tulee herääviä lapsia vastaan ja vessattaa ja leikkii ja pukee niitä kun osa menee vasta tauolle. Tämä vaatii tarkkaa logistiikkaa ja työn organisointia päivittäin, kun samaan aikaan vanhemmat vaativat erillaisia, yksilöllisiä palveluita, joita välillä on mahdotonta toteuttaa, ainakin kunnallisella puolella, ei me tarhatädit tahallaan teitä "kiusata".
Palatakseni vielä päiväuniin, niin meillä vanhempien pyyntöjä ja toiveita pyritään kuuntelemaan sekä toteuttamaan parhaamme mukaan, resurssien puitteissa ja ne lapset herätetään esim aikaisemmin, jos vanhemmat eivät halua heidän nukkuvan. Tilanne on se, kaikki lapset menevät nukkariin, nukkuvat he tai eivät, se on tietysti kohtuutonta vaatia 2-vuotiasta lasta olemaan hiljaa sängyssä, jotta muilla on rauha nukkua, mutta tällä hetkellä ei ole muita mahdollisuuksia. Usein tilanne on vielä sellainen, että se oma "pikku petteri" nukahtaa helposti, ilman ongelmia päiväunille ja tämä vasta vanhempia sapettaa, niitä lapsia sitten herätellään 30 min päästä, vaikka selvästi tarvitsisivat unta enemmän ja loppupäivä menee heidän kohdalla silmät ristissä ja vanhemmät huutaa, kun oma piltti nukahti "eilen taas vasta klo 21:00, koska on nukkunut päikkärit, milloin on vanhempien oma aika". Ymmärrän myös oman ajan merkityksen, mutta lapsen hankinta on myös tietoinen päätös, eikä siitä noin vain saa "omaa aikaa".
Yhteenvetona todettakoon, että lepohetki on tärkeä, nukutaan siellä, tai ei, yksilöllisiä eroja löytyy, oikeaa vastausta ei ole. Tärkeintä olisi löytää yhteinen sävel vanhempien ja kasvattajien välille sekä puhaltaa yhteen hiileen, lapsen parasta ajatellen. Ikäväkseni vielä mainitsen ne resurssit, resurssit, resurssit!
Terveisin Lto ja 2 lapsen äiti, toinen nukkuu päikkärit ja toinen ei :)
Ps. toivoisin keskustelun olevan asiallisempaa ja keskustelijoiden ottavan asioista selvää, ennen kuin täällä avautuvat ja ilmaisevat omia, hullunkurisia johtopäätöksi, joissa ei usein ole perää, usein vanhemmilla on täysin epärealistiset käsitykset päivähoidon arjesta nyky-yhteiskunnassa, vink vink.
Tänään taan päiväkodilla tuli puhetta, että tyttö ei ollut nukkunut päiväunia ja oli sitten ollut levoton iltapäivällä. Sanoin, että en minä voi sitä auttaa, jos hän ei nukahda päiväunille mutta olen päättänyt, että illat jatkuu meillä samaan tahtiin kuin aiemmin.
Meillä on nyt rauhalliset ja levolliset illat ja tyttö nukahtaa noin vartin - puolen tunnin kuluttua iltasadun ja peittelemisen jälkeen ihan rauhallisena. En aio lastani pakottaa valvomaan illalla, koska aamut menisivät sitten ihan kaaokseksi.
Hoitaja yritti siihen vielä, että no te tietysti päätätte mutta meidän (hoitajien) mielestä paras olisi, jos tyttö nukkuisi päiväunet, niin iltapäivälläkään ei esiintyisi sitten sellaista levottomuutta, mitä nyt on esiintynyt. Ja meinasi, että 10 tunnin yöunet kuulostaa tosi pitkiltä. Minä sanoin, että minun mielestäni 10 tuntia ei todellakaan ole liian pitkät unet kolme vuotiaalle. Lapsi on aina nukkunut pitkät unet ja tarvitsen itsekin kahdeksan tunnin unet tai väsyn tosi paljon.
Tyttö kuulemma rauhoittuu lepohetken ajaksi ja makaa hiljaa muita häiritsemättä tunnin, jonka jälkeen saa nousta ylös..
Hoitaja yritti monta kertaa sanoa "muttakun muttakun.." ja sanoi aina lopuksi, että itsehän te päätätte mutta... Sanoin vaan ehkä vähän tylystikin, että päätös on se, että en ala lasta valvottamaan illalla, koska meillä on levolliset ja rauhalliset illat tällä tavalla ja tyttö nukahtaa rauhallisesti kahdeksan jälkeen..
Alkanut oikein suututtaa tuo hoitajien jankuttaminen. Täytyy kait käydä päiväkodin johtajan juttusilla...
Jätti 9-kuisena toiset päiväunet pois ja kotona ollessaan n. 2-vuotiaana päiväunet kokonaan pois. Päiväkodissa haluavat väkisin nukuttaa päiväunille, jolloin iltaisin uni tulee joskus jopa vasta 23.30, ja kun herätys on klo 6, niin aamut ovat tuskaa ja sitten tietenkin päiväunet maittaa ja kierre jatkuu. Pari päivää antoivat lapsen valvoa, ja sen jälkeen saimme lasta hakiessa kuulla pitkät valitukset siitä, kuinka iltapäivällä on ihan mahdotonta, kun ei ole nukuttu päivällä. Yritimme sanoa, että aluksi varmasti näin, mutta kunhan saamme päiväunien pois jättämisen myötä yöunirytmin kohdilleen, tilanne varmasdti korjaantuu. Mutta eivät jaksaneet tätä odottaa vaan jatkoivat päiväunien nukuttamista kun "lapsi selvästi ne tarvitsee". Tarvitsee kai 6-7 h yöunien jälkeen! Luovutimme, ja nyt mennään sitten näin.. harmittaa mutta en jaksa tapella.
Ihan älytöntä, että lapsi valvoo melkein puoleen yöhön päiväunille nukuttamisten takia. Eihän aikuinenkaan jaksa tuollaisilla yöunilla.. Päiväunet on kuitenkin ihan eri asia, kuin pitkät keskeytymättömät yöunet. Ei ne samalla tavalla lataa akkuja.
Varmasti stressaava tilanne, varsinkin, kun yleisesti tiedossa on, että lapsen kehitykselle on tärkeää saada nukkua pitkät yöunet. Minua ainakin aiemmin huoletti jo tyttärelle koituvat seuraukset, jos aiempi huono unirytmi olisi jatkunut tosi pitkään. Onneksi tilanne korjaantui meidän kohdalla...
Toivottavasti teilläkin unirytmi kääntyis paremmaksi vaikka joskus loma-ajalla.
Ap
ja ahdistaa kun toinen pirteänä huutelee sängystään vielä lähempänä puoltayötä. Päiväkodissa on yksi erityisen yksioikoinen hoitaja, joka ei millään ymmärrä tilannetta. Haluaa toki rauhallisen hetkensä päivällä, ymmärrän sen, tekevät raskasta ja arvokasta työtä, mutta hatuttaa, etteivät tajua, että tilanne tasaantuisi noin viikossa eli jos lapsi saisi valvoa päivät, kävisi yöunille n. klo 20 ja 10 h yöunien jälkeen jaksaisi koko pk-päivän riekkumatta. Ehkä yritän keskustella asiasta taas uudestaan.. nyt tilanne vähän parempi kuin alkusyksystä kun pimeys väsyttää lasta eli päikkäreistä huolimatta uni saattaa joskus tulla jo 22 maissakin. Mikä sekin toki liian myöhään mutta parempi kuin keskiyön huitteilla. Ja olen venyttänyt aamuja eli antanut lapsen nukkua mahdollisimman pitkään senkin uhalla, että sitten pitää lähteä liikenteeseen tosi kiirellä.
24
Meidän 4v nukkuu 11-12h unia yöllä, ei päikkäreitä. 2v nukkuu 12h yöunia, ei päikkäreitä. Eipä ole tullut mieleen että nukkuisivat liikaa.
joita päivällä nukuttaminen saa aikan kotona, ei nukuta siten että lapsi ehtisi saada kunnon yöunet kun aamulla on herättävä hoitoon. Aamulla on ongelma tosiaan kun lasta vielä nukuttaisi.
Päiväkodille sopii lapsen lyhyempi yöuni koska silloin lapsi nukkuu päiväunet...
En ymmärrä sellaisia päiväkoteja, jotka eivät pysty toimimaan perheiden edun mukaisesti. Luulisi että sellainen laitos, kuin varhaiskasvatuksen antaja tukee kaikin tavoin koteja niiden hyvän arjen ja elämisen kannalta.
Mutta ei, oma napa on tärkein, eli tässä tapauksessa päiväkoti on se jonka täytyy saada, kuin "minä, minä" -päiväkodiksi naamioituneena.
Olen jo tähän aiheen alkupuolella kirjoittanut pitkän rimpsun kuinka minun kohdalla?i on onnistunut herättää lapsi/lapset vanhempien toiveiden mukaisesti lyhyen unen jälkeen.
Olen pitänyt lupauksestani kiinni ja herättänyt nätisti muutaman lapsen äidin kerrottua kuinka ilta on yhtä kaaosta.
Eräässäkin perheessä on kuusi lasta, illalla on nuorimmat vauhdissa pitkien päiväunien takia, isompien läksyrauha ja yöuni häiriintyy muutaman sisaruksen valvoessa pitkään. Äiti ei saa juurikaan mitään kotitöitä tehtyä, isolapsisessa perheessä on paljon päivittäisiä hommia tiskista vaatehuoltoon.
Omalla nukuttamisvastuullani nämä muutamat lapset herätän sovitun ajan päästä, jonka äiti on huomannut sopivaksi, illalla nukuttaa. Äiti kertoikin tippa silmässä kuinka aina minun ollessa nukuttamassa, hänen lapsensa menevät hyvin iltaisin nukkumaan, jaksavat herätä aamulla, mutta muiden hoitajien antaessa nukkua pitkät päiväunet, hän ei saa lapsia pysymään edes sängyssä, ei nukuta.
Kerran aamulla tämä äiti tuli kahden pienen kanssa, kantoi molempia 3-vuotiata sylisssään sisälle. Lapset olivat ulkohaalarissa, mutta alla oli vain pyjamat. Hän ei taas ollut saanut lapsia nukahtamaan illalla ajoissa, tottakai olivat unisia ku yritti herättää aamulla. Koitin siinä herätellä äidin sylissä olevia, kun äiti väsyneenä itsekin istui, mutta lapset olisivat vain nukkuneet.
Kumpi on oikein, päiväkodin sujuva toiminta jossa jostain syystä on oltava pitkät unet lapsille, muuten ei tule mitään, vai perheiden hyvä elämä, joka paljolti koostuu näistä pienistä arjen palasista, kuten iltarauha kaikille perheenjäsenille?
Nyt vaikuttaa joidenkin kirjoitusten perusteella että päiväkodille on annettava kaikkensa, että se voi hyvin ja on "onnellinen".
jos elämä on arki-iltaisin nukkumaan patistamista ja aamulla ylös vonkaamista, tätähän se on jos lapsi nukkuu päiväunet kunnolla päiväkodissa.
Yöunien tärkeyden tulisi olla tiedossa päiväkodeissa. Vastuutonta kehoittaa valvomaan illalla myöhään, jolloin kun aamulla on saatava hereille, jää yöuni vähäiseksi...liaan vähäiseksi.
Paljon on ollut yleisesti puhetta unen tärkeysestä esim. aivoille, aivojen jaksamiseen ja hyvinvointiin.
Ei ole ihan sama milloin nukkuu että saa päivän tarpeen.
Vuorotyöntekijät ovat riskiryhmässä kuolla muutama vuosi ennen päivätyöntekijöitä, jotka nukkuvat yöaikaan normaalisti.
Yötyötä tekevät joutuvat käymään lääkärintarkastuksissa esim. kun täyttää 50v niin joka toinen vuosi ja 60-vuotiaasta vuosittain. Näin huomaa kuinka yöllä valvominen voi olla jopa ikää lyhentävä tekijä - ja päiväkodista neuvotaan valvomaan nukkumisen sijaan. Kaikenlaisia niitä onkin, se siitä laadusta.
Meillä ihan sama! Koko vuorokausirytmi lapsella päin metsää! Joka aamu ja ilta itketään. Lapsi lopetti päiväunet 2 v:nä mutta nyt 4v:nä päiväkodin pakkonukutuksen takia nukkuu päivällä ja hilluu illalla ja taas aamulla aivan poikki. Tuntuu että koko hänen elämänsä on pelkkää väsymystä! Kotihoidossa nukkui tyytyväisenä reilut yöunet.
Meidän lapsi nukahti 3-vuotiaana käytännössä vasta n.klo 22 ja nukkui pitkään tarhassa. Ihan hyvin meni ja ehdimme itse viettää lapsen kanssa melkein puolet päivistä.
jos ei ole pakko herätä aikaisin aamulla. Mutta jos taas on, niin se on ihan tuskaa sekä lapselle että vanhemmalle.
Itse olen aina ollut sitä mieltä että lapset saavat nukkua päiväkodissa niin kauan kuin haluavat, mutta nyt on kyllä ollut usko koetuksella viime aikoina. Alkusyksystä vielä jaksoivat hyvin nousta aamulla vaikka illalla olisivat valvoneet vaikkapa 21-22 asti. Tosin yritin aina laittaa ajoissa sänkyyn, mutta uni ei tullut heti. Nyt loppusyksystä sen sijaan aamut ovat olleet aivan hirveitä kun lapset eivät meinaa päästä sängystä ylös millään vaikka annan aikaa heräillä rauhassa. Ja ovat kiukkuisia eivätkä suostu pukemaan ja muihin aamutoimiin. Onneks meillä nyt pitkä joululoma vihelsi pelin poikki hetkeksi ja ehdin miettiä mitä tehdään jos tilanne jatkuu samanlaisena ensi vuoden puolella. Pitäkää ihmiset pintanne, älkää ihmeessä antako päiväkodin pilata elämäänne. Vielä kouluikäinenkin tarvitsee 10 tunnin yöunen, ekaluokkalainen ainakin! Meillä itse asiassa tokaluokkalainenkin on välillä tosi väsynyt aamulla, vaikka ei tarvitse kovin aikaisin herätä, jos ei uni tule illalla heti. Tarvitsee siis myös sen 10 tuntia unta, viikonloppuna saattaa helposti nukkua 11 tuntia.
mutta ymmärtäkää myös se, että juuri se levoton käyttäytyminen aiheuttaa lapselle negatiivisia kokemuksia itsestä.
KOSKA et voi huutaa esim. välipalapöydässä, niin ei vaan toimita syödessä.
Et voi lyödä toista, et voi hyppiä pöydälle...väsyneinä ja levottomina lapset tekee mm. noita asioita, ja muuta sellaista, joista heitä joutuu "ojentamaan".
Eikä ole päivähoitohenkilöstön epäpätevyyttä, vaan yksinkertaisesti väsymystä. Siihen ei auta esim. se, että keksittäisiin lisää hommia lapselle. Vaan päiväunet.
päiväunia vaikka kuinka yrittäisi. Lopetti päikkärit 2v iässä. Ja ihmettelisin tosissani jos päiväkodissa yrittäisivät pakottaa unille.
Meidän lapsi nukahti 3-vuotiaana käytännössä vasta n.klo 22 ja nukkui pitkään tarhassa. Ihan hyvin meni ja ehdimme itse viettää lapsen kanssa melkein puolet päivistä.
Sitä ihmettelen, kun vanhemmat hakevat lapsensa viiden jälkeen päiväkodista ja haluaisivat laittaa jo kahdeksalta nukkumaan, että missä välissä he viettävät aikaa lastensa kanssa. Lapset viettävät pitkiä päiviä päiväkodissa ja useimmat tarvitsevat päiväunensa. Unen tarve on aina yksilöllinen sekä aikuisislla että lapsilla.
Meidän 3v nukkuu 20.30-7.30 yöunet ja päiväkodissa vielä 1,5 tuntia päiväunia.