Onko ihmiset nykyään näin piittaamattomia?
Tämä tapaus sattui joku viikko takaperin, muttei silti lakkaa ihmetyttämästä.
Olin tulossa lasteni, 4- ja 6-vuotiaat, kanssa tarhasta kävellen. Yhtä suojatietä lähestyessämme takaa pyöräili n. 30-35v nainen, äiti ilmeisesti itsekin pyörän pakkarilla olevasta lastenistuimesta päätellen. Hän ajoi vasenta reunaa kävelytiestä.
Pyörä hiljensi kuten mekin ja kun katsoimme ettei autoja tule, lähdimme ylittämään tien ja pyörä samoin. Ilman mitään merkkiä pyörä kääntyikin oikealle, eli suoraan meidän eteemme!
Tänne suuntaan ei edes käänny mitään varsinaista tietä, vaan kuoppainen ajotie, joka johtaa teollisuusalueelle ja jota nainen ilmeisesti käytti oikoreittinä tai mitä ikinäkään.
Nelivuotias, joka oli meistä siinäkohtaa rivakoin, sai töytäisyn pyörän pakkarilla olevasta istuimesta ohimoon ja olkavarteen.
Pyörää ajanut nainen ei tehnyt elettäkään pysäyttääkseen, vilkaisi vaan hätäseen olan yli ja lähti polkemaan tuhatta ja sataa!
Itse tietysti ensimmäiseksi tarkistin pojan ettei pahempaa sattunut, onneksi ei. Siinä kohtaa vasta kun havahduin tilanteeseen, mitä olisi voinut käydä, pyörän peräpeili vilkkui jo parinsadan metrin päässä.
Millainen ihminen lähes ajaa lapsen päälle eikä vaivaudu edes kysymään kävikö pahemmin?
Luulisi edes hieman kiinnittävän huomiota muihin liikkujiin kun on vielä menossa suuntaan, jonne ei normaalisti jalakulkijat/pyöräilijät kulje.
En voi kuin ihmetellä.
Kommentit (6)
lapseni päälle pyörällä. Siis vauhdista veti lumipenkan kautta lapsesta ohi ja minä nykäisin nelivuotiasta turvaan. Eli hän kyllä "väisti", mutta todella viime tingassa, vaikka olimme näköpiirissä olleet jo vaikka kuinka kauan, sillä kävelimme ihan suoraa tietä. Tyyppi ei edes hidastanut, vaikka näin, että paniikkiohjaus sivulle se oli.
Minä uskon, että tässä ainakin kävi niin, että tyyppi säikähti sen verran paljon, että jatkoi vain ajoansa eikä tajunnut edes pysähtyä.
Sinun tapauksessasi varmaan tuo nainen vilkaisi taakseen ja totesi ettei mitenkään käynyt ja jatkoi matkaa.
Toki hänen olisi pitänyt pysähtyä ja pyytää anteeksi. Mutta vähältäpiti-tilanne ehkä säikäytti. Tai sitten hän ei edes oikeasti huomannut osuneensa lapseen, kuvitteli kolauksen vain olleen töyssi tiessä tms.
joka huitoo ja potkii kovaa vauhtia kevyenliikenteenväylää koko sen leveydeltä ja huutaa POIS TIELTÄ. Sauvat viuhtovat juuri rattaissa istuvan lapsen naaman korkeudella.
Kyllähän sitä kaikenlaista näkee ja kokee. Naiset usein ovat liikenteessä piittaamattomia vaikka sitä jotenkin LUULISI, etteivät olisi niin piittaamattomia kuin miehet. Mutta sellainen luulo on ihan väärä.
pitää lykkäistä rattaat ojaan pois tieltä?
Liikenteessä kannattaa aina olla ITSE varovainen, eikä luottaa muihin ylenmäärin. Kyllähän sitä kaikenlaista näkee ja kokee. Naiset usein ovat liikenteessä piittaamattomia vaikka sitä jotenkin LUULISI, etteivät olisi niin piittaamattomia kuin miehet. Mutta sellainen luulo on ihan väärä.
pitää lykkäistä rattaat ojaan pois tieltä?
Liikenteessä kannattaa aina olla ITSE varovainen, eikä luottaa muihin ylenmäärin. Kyllähän sitä kaikenlaista näkee ja kokee. Naiset usein ovat liikenteessä piittaamattomia vaikka sitä jotenkin LUULISI, etteivät olisi niin piittaamattomia kuin miehet. Mutta sellainen luulo on ihan väärä.
ja tulee aina olemaankin.