Ihan kuin päiväkodin hoitajat OLETTAISIVAT automaattisesti lapsen olevan
virikelapsi! Jos vanhempi ei erityisesti tuo esille työtään tai tule hakemaan lasta selvästi työvaatteissa (eli ehkä siniset työhaalarit voisivat olla selvästi työvaate, tai huippuhieno jakkupuku yhdistettynä hienoon kampaukseen ja alati soivaan puhelimeen) niin oletetaan, että lapsi on virikelapsi.
Olen kahdessa eri päiväkodissa joutunut korjaamaan kun pitkän ajan päästä on tullut ilmi, että hoitajat kuvittelevat minun olevan kotona sillä välin kun lapsi on päiväkodissa.
Onko niin, että virikelapsia on niin paljon nykyään, että oletus on että lapsi on virikelapsi, ellei muuta mainita?
t. tavallinen työäiti
Kommentit (15)
ja mikä vtun virikelapsi nim. kolmen lapsen työisä
Mun 4-vuotias tyttäreni on 5 tuntia/pvä hoidossa ja samaan aikaan kotona on 1-vuotias pikkusisarus. Minun työni alkaa, kun 1-vuotiaan saan päiväunille. Teen etänä erilaisia kirjoitushommia, eli tietsikalla istuskelen, kunnes lähdetään hakemaan isompaa kotiin.
Koen merkitseviä katseita, koska tädit varmaankin olettavat minun lorvivan kotosalla muuten vaan.
Muutenkin ihmetyttää, sillä eikös ole ihan lapsen sosiaalisen kehityksenkin kannalta tosi tärkeää, että saa olla mukana isommassa lapsiryhmässä. Ainakin itse olen huomannut, kuinka "iso" tyttöni jo on, ja aivan innoissaan uusista leikkikavereista.
Olin raskaana noin rv 26-30, kun lapseni oli ns. kesäpäivystyksessä päiväkodissa. Normaalia toimistotyöaikaa teen, eli hain lapseni siinä klo: 16.30, tietysti heti kun vaan töistä ehdin hakemaan siis.
Eräs näistä kesäpäivystyshoitajista tokaisi, että olisi mukavaa jos näin kesällä lapset voitaisiin hakea edes vähän talvea aikaisemmin, kun lapsetkin tarvitsevat jonkinnäköistä lomaa. Sanoin, ettei onnistu, mulla loppuu työpäivä klo: 16.00 ja sen jälkeen seuraa puolen tunnin bussimatka ennen kuin olen päiväkodilla lastani hakemassa. Hoitaja äimistyi ja kysyi spontaanisti että "aaaiiii, käytkö sä töissä?" katsoen pyöristynyttä vatsaani. Sanoin, että kyllä käyn, vielä pari kuukautta ja sitten kun jään äitiyslomalle, niin sitten TIETYSTI myös isompi lapseni jää kotiin ja että SITTEN hän saa lomailla mielin määrin. Tämän jälkeen aiemmin hieman vähättelevä ja ilkeäkin asenne muuttui täysin.
ettei hoitajat tietäisi mitä teette työksenne, onhan heillä henkilötiedot jo hakupapereissa. Eikös niissä se lue? Vai miten on mahdollista että luullaan näin...
ettei hoitajat tietäisi mitä teette työksenne, onhan heillä henkilötiedot jo hakupapereissa. Eikös niissä se lue? Vai miten on mahdollista että luullaan näin...
Päiväkodin johtajalta löytyvät kylläkin.
meille on oikeastaan ihan sama, käyttekö töissä vaiko ette. lapsimäärä tulee pk:sa silti olemaan sama. ihan yksi lysti ainakin minulle, onko villepetteri hoidossa mistäkin syystä- villepetterin tilalle tulisi sitten vain kalleantton, jos villepetteri jäisi kotiin.
eli älkeehän stressatko hyvät mammat
Lapseni on virikelapsi (6h/pvä), kuitenkin iloinen ja hyväkäytöksinen tapaus eikä keskusteluissa ole tähän asti tullut ilmi mitään negatiivista.
No, päiväkodissa aloitti vähän aikaa sitten uusi hoitaja joka on tarttunut siihen että vien lapsen usein "vasta" yhdeksäksi, peräti puoli kymmeneksi parina aamuna!! :O Naljailee siitä että olen kotona, kyselee että koska lapsi "saa olla kotona" jne.
Kunpa tuollekin harakalle (anteeksi...) joku kertoisi vähän hoitoonmenon taustoja ja sen, että käyn terapiassa useamman kerran viikossa :(. Joskus tekisi mieli sanoa asiasta mutta tuskin tuollainen ihminen ymmärtää?
että isä on lasten kanssa se aktiivisempi osapuoli. Isän kun työ on joustavampi ja pystyy paremmin hanskaamaan kaikki viemiset ja muut, niin jotenkin on vaan ajautunut siihen että hoitaa kaikki muutkin lasten asiat ja on niistä paljon paremmin kartalla kuin minä. Silti jos vaikka on ollut vanhempainilta ja mieheni on siellä ollut saan minä seuraavalla kerralla kun tavataan selvityksen siellä läpi käydyistä asioista :-) Ihan kun mieheni ei pystyisi näitä hanskaamaan saatika olisi niitä minulle jo kertonut.
Että se siitä tasa-arvosta.
Paitsi että kyllä tämä meidän systeemi saa arvostelua paljon muualtakin esim. neuvolat ovat todella mielenkiintoisia paikkoja :-)
virikehoidossa tai muusta syystä. Jos ryhmässäni olevan lapsen perheeseen syntyy uusi vauva oikein toivon, että vanhempi sisarus jäisi hoitoon. Mukavampihan se on minulle hoitaa tuttua ja taloon totutettua lasta, kuin että jatkuvasti aloittaisi uusi. Terkuin lto
että tietävät kyllä minun käyvän töissä:)
Meillä tosin hoitajat hämmästyivät kun otin esikoisen kuopuksen synnyttyä pois hoidosta. Ja olivat itku silmässä kun esikoiseni oli viimeistä päivää hoidossa:) Tosin nyt on palattu taas vanhaan tuttuun hoitopaikkaan, joten hoitajat saavat nauttia lapsukaisestamme (lapsukaisistamme) jälleen:)
Luulenpa, että ei ne hoitajat oikeasti päätänsä vaiva kenen äiti on töissä ja kenen ei. Taitaa olla ihan vanhempien omassa päässä nuo ajatukset.
että päiväkodissa jos missä ovat oikein hyvin selvillä, minkälaisia realiteetteja pienten lasten perheissä on pätkätöiden, vanhempien opiskelujen ja muiden menojen suhteen. En usko, että mikään järjestely tulee heille yllätyksenä.
Sen sijaan puistoissa on äitejä, joilla ei mitenkään näytä menevän jakeluun, että eri perheissä toimitaan eri tavoin. Isä voi hoitaa lasta, mummi voi hoitaa lasta, äiti voi tehdä töitä kotona ja myös vauvalomalla jne.
Mutta sen olen huomannut, että päiväkodissa negatiiviset palautteet annetaan vain äidille. Jos mies vie ja hakee 3 päivää kukaan ei sano mitään, mutta kun minä ilmestyn sinne 4. päivänä, niin jo kerrotaan, että nyt olisi tärkeä saada tänne varavaatteita ja ksylitolipastilleja.
ja päinvastoin. Vaikka pystyykin kumpikin hanskaamaan niin ei toisen käden kautta saatu tieto kuitenkaan ole sama että kuulisi suoraan härän suusta :)
että isä on lasten kanssa se aktiivisempi osapuoli. Isän kun työ on joustavampi ja pystyy paremmin hanskaamaan kaikki viemiset ja muut, niin jotenkin on vaan ajautunut siihen että hoitaa kaikki muutkin lasten asiat ja on niistä paljon paremmin kartalla kuin minä. Silti jos vaikka on ollut vanhempainilta ja mieheni on siellä ollut saan minä seuraavalla kerralla kun tavataan selvityksen siellä läpi käydyistä asioista :-) Ihan kun mieheni ei pystyisi näitä hanskaamaan saatika olisi niitä minulle jo kertonut. Että se siitä tasa-arvosta. Paitsi että kyllä tämä meidän systeemi saa arvostelua paljon muualtakin esim. neuvolat ovat todella mielenkiintoisia paikkoja :-)
hoitajana näen lasten henkilötietopaperit, mistäs muuten mä teidän puhelinnumerot saisin!!!! Yhteystiedot on joka ryhmässä, ei vain johtajalla! Ja toisekseen mua ei hetkauta hoitajana missä kukakin on töissä tai kuka on kotona, ei oo siellä töissä aikaa sellaisiä asioita rääpiä ja pohtia!!!!!!!!!!!!!
Aivan sama onko äiti kotona vai ei.
Johtaja on sitä varten, että pitää asiakaspalvelusta huolta.
tiesivät kyllä että opiskelen kokopäiväisesti, mutta kun jäin välillä äitiyslomalle, loksahtivat suut auki, kun kerroin että esikoinen lopettaa hoidon kun äitiyslomani alkaa.Eli kai se sitten on niin yleistä.Toisaalta ärsytti, kun kuviteltin ettei mun opiskeluni nyt niin tärkeetä ole, vaan voin tosta noin vaan pitää tarpeen vaatiessa vapaapäiviä koulusta jos hoitohenkilökunnalla on vaikka koulutus, ja olis "kiva"että hoitoon tuotais vaan ne joiden on pakko tuoda...