puuttuko perhepäivähoitaja lastenne vaatetukseen
Onko muilla hankaluuksia pph:n tai päiväkodin henkilökunnan kanssa lapsen vaatetuksesta. Meillä on alati sanomista, liian vähän vaatetta, liian paksut, osta sen ja sen merkkinen puku, yms.
Olen väsynyt tähän enkä tiedä mitä tehdä. Koen että lapsillani on asialliset säähän sopivat vaatteet, mutta hoitaja on erimieltä. Keskustelu asiasta ei tuota tulosta ja koen että minua aliarvoidaan vanhempana. Ei minulla ole rahaa ostaa kallista reiman tai remun ulkoilupukua siksi että hoitaja niin toivoo.
Kommentit (10)
tai hän voi sanoa että kohta ovat vaikkapa saappaat liian pienet. meillä on kyllä tosi mahtava pph.
toiveita ja neuvoja.
Mutta voisin kuvitella, että sinun ja hoitajien suhteessa on jotain oudosti, jos huomauttelua tulee usein. Mikähän?
Lapset ei ole nyt hoidossa, mutta silloin kun oli, niin tuli noottia aika usein. Kaikkein eniten harmitti kun uudet kumisaappaat ei sitten kelvanneetkaan hoitajalle vaan piti ostaa vielä erilaiset. No seuraava lapsi piti kotona sitten ne kumpparit ilman mitään ongelmia...
Olen ajatellut että perhepäivähoitajana olisi kiva työskennellä, mutta siinä kun on justiinsa tämä käännepuoli: jos jotain sanoo niin miten se ymmärretään tai otetaan vastaan TAI jos olen 20 vuotta toiminut hoitajana niin nouseeko ns. kusi päähän ja alkaa tekemään elämästä vaikeampaa kuin se onkaan!?
Mitä ihmeen väliä on minkä merkkiset vaatteet lapsella on?
Saattaa olla että hoitaja on todennut jonkun merkin hyväksi, mutta ei se tarkota ettei muista ole mihinkään!
Kurahousua jalkaan jos vaatteet kovin kastuu, toista vaatekerrosta jos ei vaatteet pidä riittävästi lämpöä.
Tuskin kukaan haluaa että lapsi kastuu tai palelee. Mutta ei se tarkota että tarttee väkisin hankkia villahaalari tai kaikenmaailman TEX- vaatetta! Ei niitä tarvita meillä kotonakaan, miksi hoidossa?
Nämä syksy- ja kevätkaudet on varmaan ne hankalimmat, enkä yhtään ihmettele että joku hoitaja jolla ei ole muuta elämää kuin päteä vuosikymmenien työllään alkaa teitä kiusaamaan ettette osaa toimia oikein.
Tai jatkuva sanominen saattaa tuntua arvostelulta.
Veikkaan, että vaihtamalla hoitajaa tilanne parantuisi huomattavasti! Meillä on tällänen kokemus. Lähtö tarhaan oli parasta mitä tehtiin.
vain kerran maininta siitä, että lapsella on liian (?) hienoja vaatteita, että saako ne mennä sotkuun. Sanoin, että jokainen vaate minkä lapselleni olen päälle laittanut on käyttöä varten eikä likaantumista tarvitse pelätä. Eikä lapsillani mitään liian hienoja ole. Ehkä joskus arkoja värejä (kuten valkoista) ja tytöllä yleensä aina mekko ja toki ne on välillä aivan hirveän näköisiä (varsinkin jos on punajuurta, mustikkaa tai puolukkaa tarjolla). Yhtään vaatetta ei ole vielä pilalle mennyt näiden vuoksi.
... mulle kyllä huomauttelee kaikki muutkin. Keväällä mentiin kylään tuttuun perheeseen niin ensimmäisenä perheen äiti vaihdatti meidän pojilta vaatteet. Tuli kyllä paha mieli, mun mielestä niillä nyt on kuitenkin ihan tavalliset kamppeet. Ei kovin hienot eikä merkkijuttuja, mutta säänmukaiset ehjät kirpparilta ostetut. Mutta kai minusta vaan näkee jo naamasta että epäonnistunut äiti...
5
Toimivat sään mukaiset vaatteet riittää. Söpöstelyvaatteita ei hoidossa tarvita, mutta saa tietysti olla, jos ne toimii eikä haittaa, vaikka tahraantuu. Kenkäasioihin olen joskus ottanut kantaa, esim. jos lapsella, joka ei vielä kävele, on niin isot kengät, että ne putoaa ulkona könytessä koko ajan jalasta, niin siitä olen maininnut. Tai jos kengät on niin pienet, ettei niitä meinaa saada jalkaan, tai niissä varpaat palelee. Joillakin on myös rukkaset niin isot, että ne putoaa käsistä. En herkästi sano, mutta jos vaatteet ei toimi, niin sitten otan asian puheeksi.
Samalla aina kehoitan, että jos huomaavat puutteita, niin sanovat heti. Vuodenajat vaihtuvat, lapset kasvavat ja tarpeet vaihtuvat niin nopsaan, että olen vain iloinen, jos hoitaja sanoo vaikkapa liian pienistä kengistä tai ohuista rukkasista. Ymmärrän myös sen, että toivotaan vaikka mieluummin haalaria kuin 2-osaista pukua, tai tarrallisia kenkiä mieluummin kuin nauhallisia, että lapsi saa itse puettua.
Tosin meidän pk:ssa toiveet ovat olleet hyvin kohtuullisia. Ovat esim. toivoneet, että pk:n tuodaan vain sellaisia vaatteita, joiden likaantuminen ei haittaa, ja sellaisia ulkovaatteita, jotka saa laittaa kuivauskaappiin. Myös kurahousuja on toivottu erillisinä, vaikka haalari kestäisikin kosteutta. Olen kuullut, että joillekin vanhemmille on sanottu, että älkää nyt näitä uusia ja kalliita vaatteita pk:tä varten hommatko, tänne käy kyllä käytettykin (tämä 1-vuotiaan nuorelle äidille). Meille tällaista kehoitusta ei ole tullut, kun kirpparivaatteita käytämme muutenkin : ).
Tämä on siis ihan kohtuullista. Todella oudolta sen sijaan kuulostaa, jos jotakin tiettyä, kallista merkkiä pyydetään! Siihen ei tarvitse mielestäni suostua. Sen sijaan on asiallista, jos pk/hoitaja toivoo, että lapsilla on asialliset, säänmukaiset varusteet.
-Vanhemmat eivät älyä tuoda tarpeeksi lämmintä vaatetta vaan lapsella ei ole mitään villahaalaria tms. välikausihaalarin alla ja ulkona on jo pakkasta. Ja kyse ei ole mistään ikiliikkuja kuumakallesta vaan pikku taaperosta, joka mieluiten kiikkuu, istuu hiekkiksellä ja istuu maassa.
-Jos vanhemmat eivät ole hoksanneet, että kurikset ovat jääneet pieneksi tai niissä on reikiä. Sama juttu kurahanskoissa ja saappaissa.
-Jos kengät ovat jääneet pieneksi.
-Jos lapsella on liian vähän vaihtovaatteita (esim. opettelee potalla käyntiä ja pisuvahinkoja sattuu tai on sottainen syöjä ja kaikkien ruokailujen jälkeen lapsen paitaa koristaa aterian ruokalista).
Mutta en puutu lasten haalarimerkkeihin, mulle on ihan sama onko se haalari perus Lassie, joka on ostettu vuonna -80 ja kulkenut jo 20 lapsen päällä tai sitten superhieno upouusi Ticketin haalari. Pääasia on se, että se pitää lapsen kuivana ja lämpimänä. Samoin sisävaatteilla ei ole väliä, kunhan ovat lapsen mukava pitää päällä ja jossa ei ole pottailua vaikeuttavia nappeja ym. Pienillä käytän isoja itse tehtyjä ruokalappuja, jotka peittävät paidat ja myös isommilla saatan pitää, jos vanhemmat niin toivovat ja kyse on sottailijasta. Maalauksessa ja askarrellessa käytän lapsilla sellaista hihallista askarteluessua.
me ostetaan kirpparilta kun ei raha muuten riitä