Miten opin säestämään pianolla?
Kävin pienenä huonoilla pianotunneilla. Siellä opin nuotit, paljon muuta en musiikista tiedä, teoriaa en valitettavasti ole koskaan opiskellut. Joskus yläesteikäisenä opettelin soinnut, että saatoin jotenkuten säestää oikeaa kättäni soitellessani, mutta nyt en ainakaan viiteentoista vuoteen ole soittanut ollenkaan.
Nyt hankimme meille sellasen älyttömän syntikkasysteemin, vai mikä sen nimi onkaan, ja haluaisin opetella soittamaan edes jotenkuten. Haluaisin siis voida soitella laulukirjoista jotain lauluja ja säestää laulamista, mutta en tiedä miten voisin opetella itse tunteja ottamatta. En jotenkin tässä iässä haluaisi mennä pianotunneille.
Olisiko jotain sellaista sivustoa netissä tai jotain netitse tilattavaa opusta, jonka avulla voisin opetella uudestaan soinnut ja sen, mitä niillä säestettäessä tehdään ja lisäksi vähän musiikin teoriaa. Miten voisin opetella esim. rytmiä tms.? Siinä syntikkavempeleessä on varmasti metronomi mukana, mutta en mä osaa käyttää metronomia enkä osaa lukea nuottien rytmimerkintöjä (paitsi valssin tunnistan).
Joo, olen ihan surkea musiikissa, hävettää :(
Kommentit (20)
PIANONSOITONOPETUSTA LAHDESSA!
Hei kaikki pianonsoitonopettajaa kaipaavat! Olen 17-vuotias Lahden konservatorion ammatillisen puolen musiikin opiskelija. Olen opiskellut pianonsoittoa 12 vuotta, ja esiintymiskokemusta löytyy ulkomaita myöten. Opetan mielelläni opiskelujeni ohessa kaikenikäisille klassista pianoa tai vapaata säestystä pianolla. 30 min 20€, 45 min 30€.
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä sähköpostiosoitteeseen
Soita ensin oikealla melodiaa ja vasemmalla vaikkapa sointujen perussäveltä. Sitten lisäät vasemmalla mitä vain mikä kuulostaa hyvältä. Jos laulua säestät, niin voit jättää melodian soittamisen pois ja luritella sointumerkkien mukaan kummallakin kädellä jotain, jossa siis perussävelenä sointumerkintä.
Ajattelin jo ettei mulle kukaan vastaa.
Mutta siis miten soitan tota sointujen persussäveltä? Hakkaan vaan kättä ylos alas vai soittelen sävel kerrallaan vai miten vai miten vaan? Kuulostaa helpolta toi lurittelu, mutta ei se ihan ole sitä, jos ei osaa :(
kuulostaapa helpolta.Vaan eipä silti ole.
Ehdotan että etsit netissä toimivan musiikkikoulun (en muista nimeä)tai menet tunneille musiikkikouluun (kallista) tai työväenopistoon (halvempaa) tai etsit esim muusikoiden netistä ykstityiopen ja otat sen verran tunteja kun tarvit.
t.musiikinopettaja
koskaan ei ole möhäistä mennä tunneille!siihen ei ikinä ole liian vanha.
Meille ilmestyi kotiin piano 3 vuotta sitten (anoppilasta). Aikani tuota katsoin ja harmittelin, että aika kookas koriste-esine tuo on ja hakeuduin pianotunneille. Käytännössä opetusta on 15 min/vk ja joka kerta on pari uutta juttua uuden soittoläksyn seassa joita sitten viikon harjoitelen. Nyt parin kuukauden jälkeen voin lämpimästi suositella kunnon opetusta. Kun sitä itse yrittää, sitä johonkin pisteeseen asti pärjääkin, sitten tulee ongelmia edistymiseen ja turhautuminen.
Eikä harrastamiseen mitään ikärajaa ole, eihän?
Itselläni kyllä musiikin perustiedot kunnossa, mutta soittimeni oli aikoinaan ihan muu. Nyt meillä kotona pikkuviulisti, jota olisi mukava säestää. Melodiat osaan soitella, sointumerkinät kaipaavat vähän kertausta, mutta mitä sitten...? Olisiko joku kirja, jossa kerrottaisiin mitä säestäessä on tarkoitus tehdä, miten niitä sointuja pimputtelen...? :) Tuntejakin voin ottaa, mutta tällä hetkellä aikataulut sen verran haasteelliset, että itseopiskelu sopisi näin alkuun parhaiten.
olen 9v otettujen 1,5v pianotuntien jälkeen itseopiskellut pianon pimputtelija, joka on tähän mennessä säestellyt kahta kuoroa/lauluryhmää. Sen verran on musiikkikorvaa, että osaan soittaa laulun nuoteista JA soinnuista, kunhan olen kerran sen kuullut. Ex tempore onnistuu, mutta vaatii enemmän nuottien tutkintaa. Jos valita saa niin 100 kertaa mielummin soitan (=paukutan) kunnon vanhaa pianoa kuin syntikkaa tai sähköpianoa.
Jokainenhan kehittelee itselleen sopivan soittotavan, ja pianolla ja syntikallakin on vähän eroa soittotyylissä, mutta perusasiat on niissä samat. Mun tyylini on tämä: vasemmalla kädellä 'bassoa' eli pikkusormi ja peukalo paukuttaa tahtia soinnun perusnuoteilla (am -> A, C7-> C jne). Siis käytännössä kumpikin 'samaa' nuottia, toinen vain oktaavin alempana. Muut sormet on sitten muuten vaan. Oikea käsi soittaa melodiaa, luritusta tai sointua tai niitten kaikkien yhdistelmää, mikä kulloinkin hyvältä tuntuu ja lauluun sopii.
Lisää soittotuntejakin olen harkinnut ja teoriaa varsinkin, mutta tällä hetkellä on ihan mahdotonta toteuttaa. :)
löytyy netistä ainakin muusikoiden.net -sivuilta. Myös voit etsiä opettajaa muuten ilmoitustauluilla, musiikkialan oppilaitoksesta ym.
Avointa opetusta tarjoavat työväenopistot ja yksityiset koulut kuten www.helsinginpianostudio.net. Näissä yksityisissä se hyvä puoli, että useinkaan ei ole pääsykokeita vaan kaikki kynnelle kykenevät pääsevät aloittamaan harrastuksen.
opit varmasti menemällä soittotunneille. Tuskin niitä hirveän kauan tarvitsee ottaa, jos haluat oppia nimenomaan säestämään. Siis tekniikkaoppi tunneilta ja sointujahan voit sitten treenata kotona omin päin, että menevät "selkärankaan".
Suosittelen lämpimästi säestyksen opettelua! Soitin vuosikausia pianoa perinteisesti "puolipakolla" ja vasta säestyksen opittuani löysin todellisen soittamisen ilon.
En osaa itsekään säestää, mutta mulla on kosketinsoittajana ihan omat kikkani sointujen monipuolisesta käytöstä. Ohjeita siitä, miten soinnut soitetaan löytyy muun muassa koulun sekä seurakunnan laulukirjojen takasivulta ja erilaisista piano-oppaista. Oppaita löytää muun muassa erilaisista musiikkikaupoista. Jos osaat perusnuotit, niin tässä voin neuvoa ensi alkuun sulle muutaman perussoinnun:
C = C E G (Kvinttikäännös G C E tai E G C)
Cm (sama mollissa) = C Eb G
G = G H D
Gm = G Bb D
G7 = G H F
Ja tietäisin toki monta muutakin, mutten jaksa kirjoittaa kaikkia. Rytmin pystyy laskemaan helposti nuottiarvojen perusteella. Esim. Valkoinen nuotti, jossa ei ole suoraa pystyviivaa, on kokonuotti. Sen kohdalla lasketaan neljään. Vastaavasti valkoinen nuotti, jossa on pystyviiva, on puolinuotti, ja sen kohdalla lasketaan kahteen. (1 2 yk-si kak-si) Musta nuotti on edellistä lyhempi neljäsosanuotti, jossa lasketaan vain ykköseen, ja nuottiarvot lyhenevät entisestään, jos nuoteissa on pystyviivojen lisäksi väkäsiä. Puolestaan nuotit, joiden perässä on piste, ovat pidennettyjä (esim. valkoinen puolinuotti ja piste tarkoittaa, että pitää laskea kolmoseen).
Kun olet oppinut rytmit, voit hyödyntää sitä myös sointujen käytössä painaen vasemman käden näppäimiä siinä rytmissä, missä tahdot itse soittaa. Voit myös kokeilla soittaa soinnuissa olevia säveliä eri järjestyksissä ja koittaa, mikä tekemistäsi muunnelmista kuulostaa omasta mielestäsi parhaalta. Tässä on muutamia, joita itse käytän (malli C-duurista):
neljäsosarytmit ( esimerkkikuvioita toistetaan kappaleen aikana jatkuvasti):
- C ja E yhtäaikaa soitettuna, perään nuotit järjestyksessä G C E
- G E C E
- G C E C G C E C (kahdeksasosina soitettuna)
kolmasosarytmit/ valssit:
- G C E C E ( ensimmäinen nuotti neljäsosana ja loput kahdeksasosina soitettuna)
- E G C E G (rytmillisesti sama kuin edellinen)
Toinen vaihtoehto on opetella vasemman käden nuotit, mikä myös helpottaa omalta osaltaan sointujen oppimisessa. Löydät nuottien oikeat paikat helposti kuunnellessasi, soivatko ne puhtaasi yhdessä oikealla kädellä soittamiesi melodioiden kanssa. Ensimmäisen rivin päälle jäävä nuotti on a. Tälla tavalla opettelin ne itsekin, kun kyllästyin soittotunneilla käymiseen pelkistetyn opetuksen takia. Nykyisin soitan koskettimia omatoimisesti lähes joka päivä ja niiden lisäksi kitaraa, joten eiköhän sullakin ole mahiksia oppia. Mukavia harjoitteluhetkiä! :)
tai lainaa ensin kirjastosta Seppo Hovin Vapaa säestys ja opiskele kvinttiympyrää. Kvinttiympyrässä soinnut ovat loogisessa pähkinänkuoressa. Ota siitä kopio ja hanki jostain kvinttiympyrään kuuluvat lorut ja opettele ne.
Ennen kaikkea opettele ensin taputtamaan neljäneljäsosaa tahti. Säestäessä sitä soitetaan vasemmalla kädellä, oikea soittaa melodiaa, tai pelkillä soinnuillakin pärjää, jos ei jaksa lukea nuotteja.
Mun mielestä lauluja pääset säestämään jo ilman puuduttavaa nuottien opettelua. Siihen voi palata myöhemminkin.
2 tonnin Clavinova hakkaa samanhintaisen puupianon 10-0 kosketuksessa ja äänessä.
2 tonnin Clavinova hakkaa samanhintaisen puupianon 10-0 kosketuksessa ja äänessä.
Puupianoissa on ihan valtavia eroja.
Joo, nyt on tullut hakattua pianoa ja luettua ja laskettua säveliä lähes kah-dek-san-vuott-a......ja alko puuduttaa. Hienoja biisejä olen opetellut ja ns. laajoja harmonioita, neli- ja viisisointuja, mutta se on ollut kovin akateemista ja siitä on puuttunut juuri sellainen soittamisen ilo. Haluaisin nimenomaan oppia säestämään ja löytää sitä kautta rentouden ja ilon soittamiseeni.
Oletko kokeillut jo Vapaan säestyksen käsikirjaa? Siinä on paljon erilaisia säestyksiä, rytmejä ja ideoita säestämiseen. Sävelten laskemisen sijaan improvisointia mustilla, valkoisilla, melodioiden kehittelyä alkusolusta alkaen. Ääniraidat on netissä, pääsee heti kuuntelemaan. Www.vapaasaestys.fi
Luovasti pianolla -kirjassa opetetaan alkeet kaikista vapaan säestyksen osa-alueista: korvakuulolta ja sointumerkeistä soittamisesta ja säestämisestä, improvisoinnista ym.. Kirja sopii kaikille pianonsoittoharrastusta aloittavilla ja jonkin verran soittaneille lapsille ja aikuisille.
On hienoa, että tämä kirja on tullut markkinoille, kunnollista vapaan säestyksen alkeisoppikirjaa ei ole ennen ollut! Hyvä on myös se, että pidemmällä oleville pianonsoittajille löytyy nykyään monia vapaan säestyksen oppikirjoja.
Pianohitit-kirjassa on nuotin vieressä säestysmalli.