Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velkaantuminen ahdistaa

Vierailija
02.11.2009 |

Täältä ei varmaan sympatiaa heru, mutta jospa jokunen tsemppaava kommentti taikka vinkki mun tilanteeseen.

Tyhmyyttäni olen velkaantunut n. 10 000 euron edestä, eli jonkun verran on vielä maksettavaa perintäyrityksille, mutta ne on parissa kk maksettu ne laskut, mutta sitten on vielä joustoluotto pankista 5000e ja luottokortti tapissa 5000e meni ulosottoon. En pystynyt pysymään jo suunnitellussa maksusuunnitelmassa ja parissa vkossa asiat etenivät näin. Tähän tilanteeseen alunperin johti masennus.

Minulla alkaa siis tuon masterin ulosotto varmaan piakkoin ja harmittaa tietysti, että n. 1000e veronpalautukset menevät kokonaan siihen. No sillä vähän velkavähenee.

Harmittaa kun muutin juuri avokin kanssa yhteen ja yhteinen lapsi syntyy helmikuussa, niin nyt kokoajan kotiin tippuu postia UO:lta.

Haluan siis kovasti hoitaa nämä pois mahdollisimman nopeasti, mutta tammikuussa alkava äippäloma ei kyllä tilannetta paranna...

Ei kai auta kuin odotella mihin tämä tilanne kehittyy. Taas laskuja rästissä ja huomenna saa taas selvitellä et mistä niihin taas sais rahaa.

Kamala stressi.

Onko kellään kokemusta velkojen maksusta, miten maksaa nopsaa takasin, miten jaksaa jatkaa arkea...? Onko vinkkejä tai neuvoja?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki luottokortit saksilla kahtia. Teet budjetin, jossa kuukauden tulot ja pakolliset menot. Pysyt siinä niin kauan että velat on maksettu pois.

Vierailija
2/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pois. Visa-electron on ainut hyväksyttävä koska sen kanssa et voi elää yli. Tee kirjanpito tuloista ja menoista. Ota yhteys itse ulosottoon ja sovi maksuaikataulu.

Tiukkaa aikaa on edessä, vuosiakin, mutta siitä selviää.

Hanki kaikki mahdollinen käytettynä ja edullisesti. Jos et ole siihen aiemmin pystynyt niin nyt se vaan on opeteltava. Myy kaikki ylimääräinen pikkuhiljaa kirpparilla ja huutiksessa. Jos löydät jotain edullissti kirpparilta minä tiedät menevän huutiksessa kalliimmalla, niin ostat ja myyt huutiksessa. Palaat töihin HETI äitiysvapaan jälkeen. Palkalla saat lyhennettyä velat nopeammin.

Jaksamista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu luottokortit on ollut vuoden ajan jo poissa käytöstä!

Tiliotteita tarkastelemalla vois varmaan huomata, että viel voisi jossain menoissa säästää... Pakko vaan nyt ottaa tiukkalinja!

Mitään kirppiksellä/huutiksessa myytävää ei ole. Jotain pientä, mutta en viitsi nähdä vaivaa muutaman kympin takia varmaan...

ap

Vierailija
4/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen ollut yhteydessä ulosottoon ja oikeastaan hyväksyin ton suoraan palkasta mittaamisen koska sitten ei ainakaan mitkään maksuerät enää ikinä eräänny ja menee riittävän iso summa kk lyhennykseen.

Toivon, että toi 1000e riittää kulujen ja korkojen maksamiseen, jotta pääsen tavallaan heti joulukuun jälkeen vähentämään sitten velan pääomaa.

Minulla on myös velkaneuvojalle aika parin vkon päästä, kunhan neuvoja palaa lomalta...

Avokki ei vielä tiedä ulosotosta.. nolottaa niin kovasti kertoa :/ :/

Vierailija
5/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokkisi ansaitsee tietää. Hävettää sinua, mutta se on oikea fiilis. Siitä se sitten helpottuu.

Vierailija
6/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton pystyy maksamaan 2-3- vuodessa pois, mutta saat varmaan viiskin vuotta ulosotolta järjestelyaikaa. Eli tiedät, että velkavankeus ei ole ikuinen - KUNHAN pidät siitä aikataulusta sitten kiinni ja todella maksat sen. Jos jätät jotain maksamatta, tulee aina lisää kuluja ja summa kasvaa nopeasti.

Vierailija
7/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun lyhennyssuunnitelmaa teet, on tärkeää miettiä, kuinka paljon tarvitset rahaa elämiseen. Eli liian tiukalle ei kannata lyhennysohjelmaa ottaa, jotta ei tule lipsahduksia.

Jos elämä on pelkkää makaroonia 2 vuotta, ei siitä oikein mitään tule. Pankkien kannalta on ihan sama lyhennätkö se 20 000 euroa 2 vuodessa vai 4 vuodessa -ja siinä on jo vissi ero sinun kannaltasi kk-erän suuruudessa.

Me lyhennettiin 20 000 euron luottokorttivelka kahdessa vuodessa, mutta lyhennyserä oli sitten 900 euroa. Ja sen kun lisää asumisen (1100e/kk), autolainan (450e/kk) ja sitten elämisen kulujen päälle (pelkästään bensaa menee meidän taloudessa kahteen autoon yhteensä 5-7 tankkia/kk) niin kyllä siinä sai laskea.

Rehellisesti sanoisin, että pelottava on tilanne, jos olette avoliitossa, mutta rahatalous on erillinen. Pitkälle ette pääse, jos äitiyslomalla sinulla on oma velkataakka ja sitten sinun pitäisi jollain "omalla osuudella" osallistua yhteisiin kuluihin (en ole koskaan tajunnut perheissä tätä sinun ja minun -rahat systeemiä, seurustelusuhteessa vielä tajuan)

Että suu auki ja rahat yhteiseen jakoon, onhan teillä lapsikin pian tulossa. Ja tosiaan, mahd.pikaisesti töihin niin se velka lyhenee.

Elämisen valinnoissa kyllä sitten voi säästää:

- ei matkoja ainakaan Talliinaa pidemmälle

- ei ulkonasyömisiä (ainakaan hienoissa ravintoloissa)

- vaateshoppailut järkipohjalle -kirpparit!!!

- ruokavalinnat kaupassa järkipohjalle

- jne.

Vierailija
8/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa tällähetkellä kyllä isompaa osuutta vuokrasta, että tämän lisäksi ei jää sitten kuin sähkölasku puokkiin tai minulle, hän hoitaa vakuutukset. Puhelin liittymä on prepaid joten en sitä ainakaan pysty käyttämään "liikaa" niin että tulee mahdottoman iso lasku. Lapsellista joo, mutta jotain on tehtävä.

Pahin on varmaan juuri shoppailu ja ulkonasyöminen ja kahvittelu. Ajattelinkin katsoa viimeisen 4kk tiliotteet ja tehdä itselleni selväksi kuinka paljon tällaiseen "turhaan" menee oikein rahaa. Voin yllättyä! Ei todellakaan olisi nyt varaa sellaiseen.. sosiaaliset paineet vaan ajaa tuollaiseen (seliseli). Mutta nyt se saa tosiaan loppua!

Kun jään äitiysvapaalle niin minulta peritään siitä rahasta tuo olosotto ja lyhennän pankkivelkaa 200e/kk.. voi olla, että yritän säätää tuon pankkivelan kk maksun 100e jotta jää sitten rahaa elämiseen. Pitää odotella kelan päätöksiä ja laskea miten pärjään...

Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista!!

Vierailija
9/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän todellakin, ettei voi jumittua kotiin, vaikka rahat onkin tiukalla. Mutta valintoja voi tehdä -kahvilassa voi tuplamegalatten ja suklaaleivoksen sijaan ottaa taviskahvin ja suklaakonvehdin (jos tarttee)

Ulkona syödessä voi pihvin sijaan ottaa edullisen pastan jne.

Valintoja valintoja!

Vierailija
10/10 |
02.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kutsu kaverit jatkossa teille, ei mene rahaa. Ja shoppailuakverina voi olla mukana ostamatta itse mitään :) Tuohon turhaan menee oikeasti yllätävän paljon rahaa, kahvillakäynmiseenkin helposti 10 e/kerta ja sen un tekee useamman kerran kuussa...