Mikähän musta tulis isona?
Siis mistä löydän itselleni mieleisen homman, jossa olen hyvä?
Suurimpia ongelmiani on keskittymiskyvyn puute. Sen takia en pärjää koulussa. Älyä olisi kyllä.
Olen myöskin helposti kyllästyvää sorttia, tekisin mieluummin vähän sitä sun tätä kuin koko ajan samaa hommaa.
Ammatinvalintatestejä ym. olen tehnyt ja tulokset viittaavat siihen suuntaan, että olen tieteellinen ja taiteellinen. Joskin verran sosiaalinenkin. Ehdotuksissa on kielenkääntäjää, opettajaa ja tutkijaa, mutta pahasti pelkään ettei keskittymiskyky riitä opiskeluun. Kerran jo opiskelin ammattikorkeakoulussa, mutta siitä ei kertakaikkiaan tullut mitään.
Harrastuksia ei voi sanoa minulla olevan, kunhan vaan haahuilen. Mielenkiinnon kohteet vaihtuvat koko ajan... Tietokoneen ääressä istuminen varmaan ainoa, jota olen tehnyt pidemmän aikaa.
En oikeen tiedä, miten saan itselleni ammatin vai pitäisikö vain luovuttaa ja siirtyä työelämään (käytännössä siivoojaksi tms.)? (kuulostan masentuneelta ja taidan vähän ollakin... :( )
Kommentit (4)
kielenkääntäjää, opettajaa ja tutkijaa
jos keskittymiskyky ja mielenkiinto ei riitä koulun penkillä istumiseen.
Minulle tuli heti mieleen opiskelu oppisopimuksella. Alaa en osaa tähän hätään heittää mutta opiskelumuotona tuo varmaan olisi parempi ap:lle kuin pelkkä koulun penkin kuluttaminen?
Muilta alahedotuksia?
Toimittajan työ kyllä kuulostaa kivalta, mutta epäilen, ettei luovuus riitä (ei taida olla tarpeeksi yleissivistystäkään...). Sama homma käsitöiden kanssa. Vaan eihän sitä tiedä, jos vaikka alkuun päästyä rupeaa sujumaan paremmin. :) Täytyy miettiä noita.
Oppisopimuksesta voisin myös etsiä tietoa. Jos sieltä löytyisi joku kiva ala.
Kiitos.
Ap
Voit perehtyä vaihteleviin aiheisiin ja toimeksiannot ovat lyhytkestoisia, kyllästymään ei pääse. Tai copywriter mainostoimistoon.
Minulla on samanlaisia ominaisuuksia kuin sinulla, ja yllämainituissa töissä olen sekä pärjännyt että viihtynyt. Vaikka nyt taas on kutina, että jotakin muuta vaihteeksi...
Niin ja nämä eivät edellytä koulutusta, jos vaan osaat kirjoittaa. Voi aloittaa helposti myymällä freelance-jutun tai pari johonkin paikalliseen lehteen tms. muuhun, missä on alhainen julkaisukynnys ja sitten, kun juttunäytteitä kertyy, voi nostaa rimaa ja tyrkyttää itseään vaikka aikakauslehtiin.