Te, jotka ette uskalla ottaa SI-rokotetta; oletteko
myös muiden rokotusten suhteen totaalikieltäytyjiä? Annatteko rokottaa lapsenne normaalin rokoteohjelman mukaan? Entä vesirokko-, hepatiittiA&B rokotteet yms vapaaehtoiset rokotteet?
Kommentit (16)
tämä rokote on tehty liian nopeasti joten ei ole riittävästi tutkittu haittoja.
Rokotteista ei ole tullut mitään ongelmia aiemmin, nyt tästä rokotteesta kuuluu pahojakin sivuvaikutuksia joten jääköön ottamatta.
kun en ole koskaan noita rokotteita mitenkään kyseenalaistanut? Kun lääkäri sanoo hep niin minä hyppään :D
Sitähän on vuosia yritetty saada mukaan valtakunnalliseen rokotusohjelmaan
koko lapsikatras. Omat "pakolliset" rokotukset pidän myös yllä ohjeiden mukaisesti.
Vapaaehtoiset on otettu, jos on todellinen tarve. Siis esim. itselläni työn aiheuutaman riskin takia hepatiittirokotukset.
Näitä muita hömppiä en ole koskaan ottanut - siihen lasken mukaan myös tämän sikainfluenssarokotuksen. Kyse ei minun kohdallani siis ole uskalluksesta tai yleisestä rokotevastaisuudesta.
antaako yhtä varman immuniteetin kuin sairastettu tauti. Olen rokotemyönteinen, mutta vesirokon kohdalla olen katsonut että parempi sairastaa se nuorena oikeasti kuin ottaa rokote ja sairastaa se vanhuksena mahdollisesti voimakkaana.
Jos olisin raskaana, ottaisin silloinkin SI-rokotteen (otetaan siis muutenkin kaikki jotka saadaan), koska pelkään korkeakuumeisen influenssam vaikutuksia sikiöön enemmän kuin yhden silakan määrän elohopeaa.
normaalin rokoteohjekman mukaan ja ylimääräisenä on lapset saaneet punkkirokotuksen kun asutaan punkkialueella.
Sikarokotetta en ajatellut perheellemme ottaa, itse en saisikaan varmaan. Mutta todennäköisesti emme edes ehtisi sitä saada, kun paikkakunnallamme lasten rokottaminen alkaa vasta marraskuun loppupuolella ja tauti riehuu ihan täysillä täällä jo.
kysenalaistaen ja tietoa etsien.
Esimerkiksi 1½v nlassa annettavaa tuhtia rokotesumaa emme ole vielä 1½v lapselle ottaneet, liian pieni sille satsille. Saaneet kys Mpr-rokotteen 5v iässä.
Myöskin vauvaiässä 3x annettavat kolmoisrokotteet on omakustannettu ns soluttomina versioina eli ilman elohopeaa sisältävinä.
Vesirokkorokote on kummallekin ostettu, syy; se ei ole vain harmiton lastensairaus vaan sillä voi olla hyvinkin vakavia jälkitauteja kuten aivokalvontulehdus joka voi tappaa. Ystäväni lapsi menetti aivokalvontulehduksen vuoksi kuulonsa ja mm kävelytaitonsa joka kyllä onneksi palautui pitkällisen toimintaterapian ansiosta, kuulo ei.
En myöskään näe minkäänlaisena arvona vesirokon aiheuttamia vaivoja helvetillisestä kutinasta vaikka nielussa, sukupuolielimissä jne.
H1N1-rokotetta kohtaan olen hyvin skeptinen, lapseni eivät ole koeläimiä.
esim. juuri tuota turhaa vesirokkorokotetta. Meidän lapset on sen pienenä sairastaneet, eikä ollut meillä kummoinenkaan tauti. Luonnonmukaisesti hoidettiin se. Calmetesta kieltäydyttiin myös koska olin jo kuullut sen vakavista sivuvaikutuksista sekä huonosta tehosta.
Olen siis rokotekriittinen, mutta en totaalikieltäytyjä, sama juttu lääkkeiden kohdalla. Pyrin minimoimaan haitat ja maksimoimaan hyödyt.
SI-rokote on mielestäni epäilyttävä ja liian vähän tutkittu, enkä pidä possunuhaa niin vaarallisena, että olisin valmis ottamaan riskin. Epäilyttää koko SI...mieletöntä paniikin lietsontaa viranomaisten ja median taholta. Ettei vaan olisi taas iso raha asialla?!
Sairastimme jo pari kuukautta sitten kovan taudin, joka muistuttaa oireiltaan possunuhaa, ehkä sairastimme sen jo ja näin olemme suojassa valmiiksi.
Normaalit rokotukset on otettu. Ei olla otettu mitään ylimääräisiä rokotuksia. Toinen lapsi sai myös kaikki tarjotut influenssarokotukset (ja itse maksettiin hänelle influenssarokotus viime talvena). Toinen lapsi sai vain yhden influenssarokotuksen (enempää ei hänelle oteta).
kysenalaistaen ja tietoa etsien. Esimerkiksi 1½v nlassa annettavaa tuhtia rokotesumaa emme ole vielä 1½v lapselle ottaneet, liian pieni sille satsille. Saaneet kys Mpr-rokotteen 5v iässä. Myöskin vauvaiässä 3x annettavat kolmoisrokotteet on omakustannettu ns soluttomina versioina eli ilman elohopeaa sisältävinä. Vesirokkorokote on kummallekin ostettu, syy; se ei ole vain harmiton lastensairaus vaan sillä voi olla hyvinkin vakavia jälkitauteja kuten aivokalvontulehdus joka voi tappaa. Ystäväni lapsi menetti aivokalvontulehduksen vuoksi kuulonsa ja mm kävelytaitonsa joka kyllä onneksi palautui pitkällisen toimintaterapian ansiosta, kuulo ei. En myöskään näe minkäänlaisena arvona vesirokon aiheuttamia vaivoja helvetillisestä kutinasta vaikka nielussa, sukupuolielimissä jne. H1N1-rokotetta kohtaan olen hyvin skeptinen, lapseni eivät ole koeläimiä.
Otat vesirokkorokotteen koska jälkitauteihin voi kuolla. Samoin voi käydä sikainfluenssassa.
kysenalaistaen ja tietoa etsien. Esimerkiksi 1½v nlassa annettavaa tuhtia rokotesumaa emme ole vielä 1½v lapselle ottaneet, liian pieni sille satsille. Saaneet kys Mpr-rokotteen 5v iässä. Myöskin vauvaiässä 3x annettavat kolmoisrokotteet on omakustannettu ns soluttomina versioina eli ilman elohopeaa sisältävinä. Vesirokkorokote on kummallekin ostettu, syy; se ei ole vain harmiton lastensairaus vaan sillä voi olla hyvinkin vakavia jälkitauteja kuten aivokalvontulehdus joka voi tappaa. Ystäväni lapsi menetti aivokalvontulehduksen vuoksi kuulonsa ja mm kävelytaitonsa joka kyllä onneksi palautui pitkällisen toimintaterapian ansiosta, kuulo ei. En myöskään näe minkäänlaisena arvona vesirokon aiheuttamia vaivoja helvetillisestä kutinasta vaikka nielussa, sukupuolielimissä jne. H1N1-rokotetta kohtaan olen hyvin skeptinen, lapseni eivät ole koeläimiä.
tiedätkin varmaan että tuo sikainfluenssarokote on aivan sama kuin lintuinfluenssarokote. Vain antigeeni on eri.
on tähän mennessä annettu lapsille neuvoloissa plus vesirokko omakustanteisesti, vauva on myös pneumokokki rokotetutkimuksessa.
Itse kuuluun sikaflunssan riskiryhmään ja menen keskiviikkona hakemaan rokotteen itselleni. Lasten rokottamista mietin. Se lähinnä kauhistuttaa jos tauti onkin raju ja tarvitsisi lääkärihoitoa niin lähdeppä sitten vauvan tai lapsen kanssa päivystykseen jonottamaan 10 tunniksi. Ruuhkiin nimittäin voi varautua lääkäreissä. Pahimmassa tapauksessa olet itsekin sairas ja mistä sitten hoitaja joka ei pelkää tartuntaa. Ehkä uskon mediaa ja otan rokotukset myös lapsille.
Si rokote on todellakin ihan samanlainen kuin normi kausi-influenssarokote. Nyt on todellakin vaihdettu viruksen pintarakenne rokotteeseen H1N1 viruksesta. Kokemusta influenssarokotteesta on n. 40 milj, eikä mitään viitettä rokotteen vaarallisuudesta ole.
Kansallinen rokoteohjelmamme on vertaansa vailla. Aikaisemmin monet todella vakavat lastentaudit on käytännössä hävinneet meiltä