Ajatteletko asioita väreinä?
Esim. mun mielestä A-kirjain on punainen ja Aa:lla alkavat nimet ovat punaisia. P on sininen jne..
Kommentit (33)
Onko sitten vaikkpa 3 ympyräää rinnakkain?
Siis onko 3 vuotta 3 ympyrää rinnakkain?
Ei, vaan päällekäin, kuin spiraalissa.
Onko sitten vaikkpa 3 ympyräää rinnakkain?
Siis onko 3 vuotta 3 ympyrää rinnakkain?Ei, vaan päällekäin, kuin spiraalissa.
3 vuotta -> ympyrä välähtää kolme kertaa silmien edessä. Tai siis, niin, enpä osaakaan selittää :D
t. #3
Jos mietin jotain sanaa, esimerkkinä nyt vaikka "iloinen", näen keltaisella kirjoitettuna sen sanan.
Samoin jotkut nimet ovat myös tietyn värisiä, Anni punainen ja Reetta vihreä.
Minusta Tommi on ruskea ja Mirja valkoinen.
en ole päässyt vielä ihan noin pitkälle hörhöydessäni.
A on mulle keltainen, e vihreä, m punainen, i sininen ym. Muita sanoja en ajattele väreinä, mutta juuri nimet ovat tietyn värisiä kirjainpainotusten perusteella. Mulle Anni on ihan selvästi keltainen, Eeva vihreä, Maria punainen ja Liisa sininen.
Luin joskus vuosia sitten Tiede-lehdestä, että väreinä sanat/kirjaimet näkevät ihmiset ovat poikkeuksellisen älykkäitä :) Siinä oli jotain aivojen toimintaan liittyvää juttua muutenkin, mutta vain tuo yksityiskohta jäi mieleen.
Luin joskus vuosia sitten Tiede-lehdestä, että väreinä sanat/kirjaimet näkevät ihmiset ovat poikkeuksellisen älykkäitä :) Siinä oli jotain aivojen toimintaan liittyvää juttua muutenkin, mutta vain tuo yksityiskohta jäi mieleen.
Minulla ei ole kirjaimet, vaan numerot ja viikonpäivät. Torstai on vihreä, samoin numerot 4 ja 8. Keskiviikko keltainen kuten myös 7. 2 on punainen jne
Minä olen ajatellut niin, että olisiko ala-asteella opetettu numeroita ja viikonpäiviä erivärisin teemoin ja ne olisivat siksi jääneet päähän? Mulla on aika kova "valokuvamuisti", eli opin helposti asioita "ottamalla" niistä valokuvan (värit helpottaa asiaa) ja siksi esimerkiksi kielten oppiminen sujuu kuin vettä vaan. Muistan muutenkin tosi pikkutarkoja asioita oli ne sitten oppimistarkoituksessa tai ei. Onko muilla väri-ihmisillä valokuvamuistia?
yksi autismin/aspergerin piirre. Autistien ilmiömäiset päässlaskukyvyt esim. perustuvat usein siihen että he näkevät numerot väreinä tai kuvioina ja niiden summa on sitten uusi väri. Esim. 2378 + 62749 on vaaleanvihreä, jonka he heti tietävät luvuksi 65127. Älykkyyshän on usein kykyä hahmottaa asioita nopeasti ja eri kautta kuin tavallisesti, joten ehkä tämä "normaalilla" ihmisellä on älykkyyden muoto.
Siis onko 3 vuotta 3 ympyrää rinnakkain?