Ajatteletko asioita väreinä?
Esim. mun mielestä A-kirjain on punainen ja Aa:lla alkavat nimet ovat punaisia. P on sininen jne..
Kommentit (33)
-kirjaimet, numerot, sanat, ajanjaksot, musiikin. Olen täysverinen synesteetikko. Synestesia-testejä voi muuten tehdä netissä, jos haluaa varmistua taipumuksestaan / saada lisätietoa synestesiasta.
ja kirjaimille kuin minullakin, wau! Mulle numeroista 1 on keltainen, 6 punainen, 8 vihreä ja 5 sininen, täsmääkö meillä nuokin?
A on mulle keltainen, e vihreä, m punainen, i sininen ym. Muita sanoja en ajattele väreinä, mutta juuri nimet ovat tietyn värisiä kirjainpainotusten perusteella. Mulle Anni on ihan selvästi keltainen, Eeva vihreä, Maria punainen ja Liisa sininen. Luin joskus vuosia sitten Tiede-lehdestä, että väreinä sanat/kirjaimet näkevät ihmiset ovat poikkeuksellisen älykkäitä :) Siinä oli jotain aivojen toimintaan liittyvää juttua muutenkin, mutta vain tuo yksityiskohta jäi mieleen.
eikös tämä ole ihan tavallista. enpä ole vielä törmännyt ihmiseen jolla ei jonkinlaista synestesiaa olisi. varsinkin lapsena tää oli tosi jännä keskustelun aihe.
En kuitenkaan ajattele/näe numeroita väreinä, joten tuo ei täsmää.
7
mullakin on valokuvamuisti! En silti ole haka kielissä, paitsi äidinkielessä. Minä myös muistan pikkutarkat, osin turhat ja epäolennaiset asiat yleensä paremmin kuin jonkun laajemman ja yksiselitteisen alueen :)
t. nro 3 vai mikähän se oli...
tavanomaisen älykäs verrattuna muuhun kansaan. niin unohdinko mainita vauvani on supernero.
t. punkkari äiti
viikonpäivät menee näin:
Maanantai: punainen
Tiistai: sininen
Keskiviikko: Vihreä
Torstai: sininen
Perjantai: Keltainen
Lauantai: vaaleanpunainen
Sunnuntai: valkoinen
Ehkä hieman ot: Kiertääkö teidän mielikuvissa vuosi myötä vai vastapäivään?
Mulla kiertää vastapäivään: Talvi ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla ja syksy oikealla
Entä viikko? Meneekö ympyrällä vai janalla?
Mun viikko on L-kirjaimen muotoinen, ma-to on pitkässä sakarassa, perjantai on kulmassa ja la-su on lyhyessä sakarassa. Seuraava maanantai jatkuu sitten lyhyen sakaran päästä, jolloin muodostuu sik-sak- kuvio. Olen aina ajatellut näin, en tiedä, mistä se johtuu :D
Paitsi ilkeämpi. Sunnuntai on musta ja lauantai on makkara. Eli ei mikään väri.
oikealla talvi sit kevät, syksy ja joulukuun loppuun päättyy. Viikko taas alkaa vasemmalta edeten maanantaista sunnuntaihin janalla. Kuukausi taas kääntyilee 1-10 pvä vasemmalta oikeelle, 11-20 pvä ylös ja 21-kuun loppu kääntyy vasemmalle.
Joskus huviksemme työkavereiden kesken "kinastelemme" minkä värisiä numerot ja kirjaimet ovat.
Yksi työkaverini näkee muuten kirjaimet aivan väärän värisinä. Siis minun mielestäni. En voi ymmärtää miten hän ajattelee ne niin väärin. Siis päinvastoin kuin minä. Ne jotka eivät näitä värejä ymmärrä taas naureskelevat kinoillemme. Eihän A voi mitenkään ola violetti, eihän? Sehän on päivänselvästi punainen, keskipunainen.
Minulla on hyvä näkömuisti. Ei nyt sentään valokuva-tasoa, mutta varsin hyvä ainakin kuulomuistiini verrattuna.
Paitsi ilkeämpi. Sunnuntai on musta ja lauantai on makkara. Eli ei mikään väri.
Mullekin olis tosi luontevaa ajatella lauantaita makkarana, sen takia se onkin mun mielikuvissa vaaleanpunainen.
Meneekö sulla viikkokin samalla tavalla kuin mulla?
19
Siis oikeasti näen enkä vain ajattele. Tämä on yleisin tyyppi kinestesiasta eli aistien sekoittumisesta.
Synestesiassa aistit oikeasti sekoittuvat. Voi nähdä musiikin väreinä ym. Minullakin on tuo yleisin muoto, eli näen kirjaimet ja nimet väreinä. Siis silloin ihan oikeasti näkee ne värit eikä vain kuvittele mielessään.
eli aistien sekoittuminen on ilmiö, joka on tunnettu lääketieteessä ainakin kolmesataa vuotta. Sillä tarkoitetaan kykyä kokea yhden aistin kautta tuleva ärsyke kahden tai useamman aistin välityksellä. Musiikki voi tanssia abstrakteina kuvioina, maku saada muodon tai haju värin.
Synestesia on välitön mielen sisäinen kokemus, jolle on tunnusomaista yksinkertaisuus. Mikäli musiikin kuuntelu tuo mieleen esimerkiksi kauniita maisemia, kysymyksessä ei ole synestesia vaan jokaiselle ihmiselle mahdollinen metaforinen kokemus, jota erityisesti kirjailijat ja runoilijat hyödyntävät teoksissaan.
Yksi yleisimmistä synestesiamuodoista on color-hearing-synestesia eli värikuuleminen. Siinä henkilö yhdistää tietyn sävelen aina tiettyyn värisävyyn sävelkorkeuden mukaan. Toinen yleinen synestesiamuoto on kirjainsynestesia, jossa jokainen numero tai kirjain mielletään tietyn väriseksi. Maku- ja tuntoaistiin liittyvät synestesiat ovat edellisiä harvinaisempia. Kyky aitoon synestesiaan on arviolta yhdellä
25 000:sta. Heille tietty aistiärsyke aiheuttaa aina samanlaisen aistikokemuksen, joka pysyy muuttumattomana vuodesta toiseen.
Synestesian syntymistä aivoissa ei vielä tarkkaan tunneta. Tiedetään, että kokemuksen aikana aivokuori on tavallista vähemmän aktivoitunut ja synesteettiset toiminnot syntyvät aivokuoren alapuolella limbisessä järjestelmässä, jossa tapahtuu myös tunnetilojen ja muistitoimintojen säätely. Ilmiö onkin hyvin tunnevoimainen ja mieleenpainuva kokemus.
mun maanantai on punainen, tiistai sininen, keskiviikko keltainen, torstai ruskea, perjantai harmaa, lauantai valkoinen ja sunnuntai joku tumma (ehkä musta?).
Vuosi menee minulla kans vastapäivään, mutta viikko on vähän kuin o-kirjain, tai nolla tai joku, sellainen ympyrä ja liikkuu silmien edessä sitä mukaa kun päivä vaihtuu :D Siis tiistaina kattelen viikkoa sillä tavalla että tiistai on ihan edessä, torstaina torstai on edessä jne.
Oletteko koskaan yrittäneet piirtää, mitä näette? Esim. sinä nro 19, oletko piirtänyt paperille L-kirjaintasi :D
Minä (hyvä piirtäjä) piirsin joskus sisarelleni nimistä kuvia, hän sanoi "Liisa" ja minä piirsin Liisan sellaisena kun näin nimen.
t. edelleen se linjoilla roikkuva kolmonen.
Ainoa, mistä mulle tulee mieleen väri on maut, niissä "näen" usein värejä, mutta en sanoissa.
en ole ikinä ymmärtänyt että miten vuoden voi ajatella ympyränä? Onko sitten vaikkpa 3 ympyräää rinnakkain? Miten joulukuu ja tammikuu liittyvät toisiinsa? Itse siis aikajanalla. Ja tosiaan, ei ole koskaan tullut mieleen että kirjaimet ja numerot olisivat jonkun värisiä! =o)
Kiertääkö teidän mielikuvissa vuosi myötä vai vastapäivään? Mulla kiertää vastapäivään: Talvi ylhäällä, kevät vasemmalla, kesä alhaalla ja syksy oikealla
kirjaimet ja numerot, nimet ja jotkin sanatkin...
Pidin itseäni hulluna, kun lasten nimiä miettiessäni ajattelin niiden värejä. Esim. Maijan näen punaisena ja Eevan sinisenä. Halusin nimen, joka olisi mahdollisimman monen värinen. Mietin myös sopiiko etunimet toisiin nimiin värien perusteella. Huh, en ole ainut seko!
Olen piirtänyt viikkoni monta kertaa kun olen yrittänyt selittää asiaa ystävilleni. Kerran piirsin aikajanan sellaisena kuin se minun mielikuvissani on ajanlaskun alusta aina eteenpäin. Tuli kyllä aikamoista siksak-kiemuraa :)
mutta pystyn kyllä ymmärtämään tuota että jokin kirjain on tietyn värinen, vaikken ideaa aktiivisesti sovellakaan. Olin taannoin älykkyystestissä ja sain tulokseksi kesksivertoa selvästi älykkäämpi, "poikkeuksellisen vahva kapasiteetti". Sain erityisen hyvän tuloksen näkömuistia testaavassa kokeessa, jossa piti yhdisistää kuvio ja väri. Sain tuloksen oikein eka kerralla ja luulin että kyseessä oli kompa, kun samoja kuvioita ruvettiin käymään läpi uudestaaan. Testaaja sanoi että on ihan normaalia että menee oikein vasta muistaakseni neljännellä keralla. Ja aina ei testattavat muista vielä kuuudenkaan kertauksen jälkeen. Minulle on myös ollut todella helppoa oppia kieliä.