Villeillä aloilla työskentelevät - miten nämä asiat on teillä?
Työskentelen mainosalalla, jolla ei ole työehtosopimusta (ns. villi ala). Alkaa pikkuhiljaa kyrsiä, kun vähän joka paikassa asiat on hiukan tavallista huonommin. Mites te muut villeillä aloilla työskentelevät - onko työpaikallasi sovittu jotain esim. seuraavista?
- Tilapäinen hoitovapaa lapsen sairauden vuoksi - onko tämä palkallista, montako päivää?
- Työaikasi: 7,5 h päivässä vai 8 h päivässä pekkasilla vai 8 h päivä ilman pekkasia?
- Tuleeko palkkaan indeksikorotuksia?
Meillä näin:
- tilapäinen hoitovapaa on palkatonta
- työaika 8 h, ei pekkasia
- indeksikorotuksia ei koskaan eikä juuri niitä muitakaan
Kommentit (6)
On 8 henkilön mainostoimisto, kyselemäsi asiat:
- Lapsen tilapäinen hoitovapaa on palkallista. Tätä en ole itse asiassa edes selvittänyt, olen pitänyt sitä itsestään selvyytenä :) Palkasta ei ole pidätetty mitään koskaan. Tosin olen ainoa toimistossamme jolla on pieniä lapsia.
- 7,5 h päivässä on työaika eikä luonnollisestikaan pekkasia.
- Indeksi- eikä mitään muitakaan korotuksia tule ikinä. Palkkani ei ole noussut senttiäkään kahteen vuoteen kuten ei muillakaan toimistossamme. Tämä on yksi iso syy miksi katselen aidan taakse...
Yksityisen omistama (1 henkilö) toimisto ei pk-seudulla.
Tilapäinen hoitovapaa on palkallista, mutta siitä ei ole sovittu varsinaisesti mitään eli voidaan peruuttaa milloin tahansa.
Työaika on 7,5 tuntia tai niin pitkä että saadaan työt asiakkaalle. Ylityöt korvataan vapaana, mutta useimmat eivät pidä tästä oikeudestaan kiinni.
Palkkaa saa lisää vaihtamalla naapuriyritykseen. Moni on hoitanut asian tulemalla sieltä sitten takaisin.
Tilapäinen hoitovapaa on palkallista, mutta siitä ei ole sovittu varsinaisesti mitään eli voidaan peruuttaa milloin tahansa.
Työaika on 7,5 tuntia tai niin pitkä että saadaan työt asiakkaalle. Ylityöt korvataan vapaana, mutta useimmat eivät pidä tästä oikeudestaan kiinni.
Palkkaa saa lisää vaihtamalla naapuriyritykseen. Moni on hoitanut asian tulemalla sieltä sitten takaisin.
Että meillä tulee käymään just noin että hoitovapaan palkallisuus perutaan jostain syystä jos tulee lisää lapsia taloon (siis henkilökunnalle). Minä olen ennakkotapaus ja hölmistynyt yrittäjä ei varmaan ole edes ajatellut asiaa ennen mua. Tosin olen pois lapsen sairastelujen vuoksi äärettömän vähän ja silloinkin teen hommia kotona.
ei kirjallista työehtosopimusta, mutta mennään konsulttialojen yleisten työehtosopimusten mukaan:
-tilapäinen hoitovapaa on palkaton, sitä kyllä saa kuhan tekee hommat sitten myöhemmin...
-tuntipalkka, ei säännöllistä työaikaa
-indeksikorotukset tulee, joskus pitää vähän muistutella
jotkut asiat nyppii, mutta itse kyllä tykkään tuosta vapaasta työajasta, joustaa molempiin suuntiin. ja mies sitten hoitaa sairaan lapsen kun saa siitä rahaakin...
mutta sitä ei noudateta. Palkkaa ei makseta ajallaan, työnantaja maksaa palkan miten sattuu ja muuttaa sitä mielensä mukaan (esim tässä kuussa puhelinetu saattaa tullakin rahana yllättäen vaikka työsopimuksessa on nimenomaan puhelinetu mainittu) ym mukavaa.
Että ei TES mitään takaa. Ja meillä on se käytäntö, että jos nuriset TES:n noudattamatta jättämisestä voit olla varma, että seuraavana päivänä saat irtisanomisilmon taloudellisista syistä. Nähty niin monesti...
Että tervetuloa perusteollisuuteen.
palkkaa saa vain suoritetusta työstä tuntipalkkaperiaatteella. ruoka tarjotaan jos oon päivällä ruoka-aikana työpaikalla. töitä 6-13 tuntia päivässä. joskus soitetaan yölläkin elukkalääkinnällisiin tehtäviin (lehmä poikii esim).
jos siis lapsi on sairas, olen kotona ja en saa rahaa. saan palkkaa vain kun teen töitä. pyhinä ei tule kuin se perustuntipalkka, yöllä ei lisiä, illalla ei lisiä. työnantajalta saan kilometrikorvausta, suojavaatteen pesukorvauksen, puhelinetu. töitä voi olla vaikka 20 päivää putkeen. sit saattaa olla kaks viikkoo että ei ole mitään töitä. lomakorvaus? mikähän se sellainen on? kesäloma? mikä se sellainen on? en enää kauaa ole tällä kys työnantajalla, lähden lomatoimiston leipiin maatalouslomittajaksi.