Cola-addiktio ja imetys
Hei onko kukaan kuullut / löytänyt tietoa, kuinka äidin cola-addiktio vaikuttaa imetyksessä olevaan vauvaan? Mulla on ihan järjetön cola-addiktio eli juon light colajuomia päivässä 1-2 litraa.
En juo kahvia, teetä enkä maitoa. Yritän muistaa nappailla nyt kalsium-tabletteja...
Jäin tähän koukkuun aikoinaan laihduttaessani kun tuoremehuissa jne. on hirveet kalorit ja vedestä en pidä. En siis vain pidä veden mausta. Vichyä juon jonkun verran ruuan kanssa, mutta muuten melkein pelkästään cola-juomia (siis light).
Luonnollisesti tämä aiheuttaa melkoisesti piereskelyä ja nyt myös vauva piereskelee... ei tosin kärsi vatsavaivoista vaan "ihan sujuvasti" piereskelee.
Yritän koko ajan juoda enemmän janoon vettä kuin limpparia, mutta tiukkaa tekee... colajuomat on vaan niin sairaan hyvän makuisia.
Onko kellään siis tietoa/kuultua tietoa/näppituntumaa, että voiko tämä järjetön cola-juomien kulutus olla vaaraksi vauvalle?
Kommentit (14)
onko light Colassa vielä E211 lisäainetta joka aiheuttaa allergioita, ylivilkkautta yms. Britaniassa lisäaine kiellettiin ja CocaCola teki ilmeisesti sinne jonkun uuden version mutta en tiedä muuttivatko ne maailmanlaajuisesti reseptiään.
En usko että tosta on mitään haittaa vauvalle, mutta sulla menee itsellä hampaat.
En kyllä pelleilisi muutenkaan colajuomien kanssa, saati jos imettäisin. Jos joskus lapsi sairastuisi syöpään niin miettisin kyllä kylvettiinkö siemen jo imetyksen aikana pieneen kehittyvään kroppaan..
tavalliseen sokerilliseen colaan. Niissä lighteissa kuitenkin vielä enemmän lisäaineita.
Mulla oli imettäessä vähän sama ongelma ja ah sitä autuutta, kun imetys oli viimein ohi. Sai juoda kokista mielin määrin =) Tosin hampailleni ei se ole tehnyt erittäin hyvää.... eikä liene muutenkaan kovin terveellistä aikuisellekaan. =)
kolajuomissa on kuitenkin vähemmän kofeiinia kuin vaikka kahvissa, joten litra kokista päivässä nyt ei ole mikään tolkuton määrä. Kyllähän monet imettävät äidit juovat kuppitolkulla kahvia päivittäin. Light-kokiksen makeutusaineetkin ovat ihan turvallisia imettäessä, vaikka ei makeutusaineita tietenkään kannata älyttömiä määriä käyttää. Suurempi ongelma ovat varmaankin ne hiilihapot, jotka aiheuttavat monilla vauvoilla ilmavaivoja.
ne nyt vasta keksittäisiin.
Harmi etten muista aineen nimeä... se on se, joka tekee siihen sen ruskean värin. Mikä se nyt olikin, sitä pidetään melkoisen haitallisena ja yhtenä nykykansansairauksien aiheuttajana.
noin niinku kofeiinin takia, 1 litrassa colaa saman verran kofeiinia kuin kahvikupillisessa. 3 kupillista kahvia päivässä =300 mg kofeiinia, on todettu aiheuttavan sikiövaurioita, siis raskausaikana nautittuna... Aivot kiittää kun stimulanttia nauttii kehitysvaiheessa.
Suomessa kahvitellaan melko iloisesti, mutta kaikki muut ruokaaineet aiheuttavat hysteriaa raskaus- ja imetysaikana.
Tuskin ne makeutusaineet niin hyvää kellekkään tekevät, mutta turvallinen raja tutkimuksissa light juomille on todettu olevan 4,5 litraa päivässä...
meillä vaimo juo pepsimaxia tuon saman määrän, ei piereskele tai ole ylivilkas. Eikä lapsikaan, joka on saanut niin raskaana mahassa kuin äidinmaidossakin oman osansa makeasta maidosta.
Itse ajattelen näin, jos poreet ja maku teee pirteäksi tai elämää ilostuttaa niin mieluummin sitä kuin kahvia.
Tuskin ne makeutusaineet niin hyvää kellekkään tekevät, mutta turvallinen raja tutkimuksissa light juomille on todettu olevan 4,5 litraa päivässä...
joten yritä päästä eroon siitä tosissasi.
meillä vaimo juo pepsimaxia tuon saman määrän, ei piereskele tai ole ylivilkas. Eikä lapsikaan, joka on saanut niin raskaana mahassa kuin äidinmaidossakin oman osansa makeasta maidosta.
Itse ajattelen näin, jos poreet ja maku teee pirteäksi tai elämää ilostuttaa niin mieluummin sitä kuin kahvia.
Itsekin noita sieltä useampiakin tutkimuksia löytänyt, kun himoissani olen etsinyt tietoa onko kolan juonti turvallista (ja se on)... Raskausajan ja imetyksen alun (kun vauva tankkasi pelkkää maitoa ja koko ajan) elin ilman pepsimaxia, sitten pikkuhiljaa olen nostanut sen takaisin tuohon 1l/vrk tasolle... :-P Oikeasti, mitä ihmettä ne siihen laittaa, että siihen jää niin pirullisesti koukkuun?! :(
Kukahan tämmösiä tutkimuksia tekee???
Kannattaa vaihtaa perus kokiseen tai kokonaan lopettaa ku light limsoissa on apartaamia ja se aiheuttaa vaikka mitä!
Toivottavasti jollain ois tietoakin tästä.
Kofeiini nyt ainakaan ei ole hyväksi vauvalle tuossa määrin.