Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennusta, väsymystä vai mitähän tämä lie?

Vierailija
28.10.2009 |

Meidän lapset on nyt 11v kaksoset, 8v, 6v, 4v ja 2v. On vuoroteltu miehen kanssa kotona olossa niin, että minä oon ollut synnytyksen jälkeen vuoden verran kotona ja mies aina suht lähelle seuraavan laskettua aikaa. Nyt minä oon ollu vuoden töissä ja mieskin palaa kohta töihin ja nuorimmat menee hoitoon.

Jotenkin vaan tuntuu aina välillä haikealta kun ei enää ole vauvaa tulossa. Oli yhteinen päätös ja meillä on hyvä näin, silti välillä kaipaan vauvaa.

Oon jo pidempään miettiny missähän on vika, kun tuntuu, että ois elämänhalu kadonnut. Teen kyllä kaikkea kuten ennenkin, käyn töissä ja harrastuksissa ja touhuan lasten kanssa jne, mutta kaikkeen täytyy pakottaa itsensä. Koko ajan väsyttää ja vapaalla voisin nukkua vaikka koko päivän, jos se olisi mahdollista. Myös mieheni on tämän muutoksen minussa huomannut.

Kaks nuorinta heräilee vielä molemmat öisin. Kumpikaan ei enää öisin syö, mutta 2-6kertaa yössä heräävät ja kaipaavat silittelyä ym. ennen kun nukahtavat uusiks. On kokeiltu mm. unikouluja huonolla menestyksellä.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko kaikkeen suhtautua noin, että masennus päätetään itse koska se tulee, et taida itse olla koskaan ollut masentunut? Masennusta ei nimittäin hoideta pelkällä lääkityksellä, jos et sattunut tietämään ja tiedän ihmisen, joka ei huolinut lääkitystä, mutta terapian avulla parani masennuksesta.

Minä olen kahdesti ollut syvästi masentunut. Se alkoi sillä kun lapset valvottivat ja kun sitä kesti vuosia niin se väsymys osaltaan vaikutti masennuksen syntyyn. Nyt myöhemmin koin lyhyessä ajassa monta menetystä/vastoinkäymistä ja se aiheutti toisen vaikean masennuksen, josta nyt toivun.

Voit käydä esim. lääkärissä ja kertoa voinnistasi. Lääkäri osaa kyllä sitten kertoa mikä olisi järkevintä ja onko masennusta tai jotain muuta tai vaan väsymyksestä johtuvaa.

Voi olla yleistä uupumustakin, mikä tulee vasta jälkilöylynä kun elämä helpottaa.

Itselläni oli sama tilanne ja syyksi löytyi alhaiset estrogeeniarvot ja tosiaan se, että valvottuani monta vuotta, iski väsymys vasta sitten kun helpotti.

Mutta toki kannattaa hakea aina masennusdiagnoosi jokaiseen väsymykseen tai kummaan tunteeseen. Saa niitä pillereitä sitten hankittua jokaiseen mielialan mutkaan ja vastuuta omasta elämästä ei tarvitse enää ottaa kun voi heittäytyä sairaan rooliin. Ehkä eläkkeellekin pääsis aiemmin kun sillai söpösti masentuu ajoissa. Ei tarvis töissä käydä koko elämää.

Vierailija
2/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi masennus oireilla vasta kun raskain vaihe oli jo ohi ja elämä oli oikeastaan jo helppoa. Saisitteko ainakin nuorempia hoitoon, jotta saisit nukkua edes välillä kunnolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole masennuslääkkeet, vaan kuten sanoit, muualla.

Ihmekös tuo, kun vaihtelee lääkityksiä tai syö vääriä määriä(mania).

Suurimalla osalla kyllä lääkkeet tehoavat.

Tämä on mielipiteesi, mutta suppea, yhden ihmisen kokemuksesta koottu.

Vierailija
4/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 ja 40-kriisistä. Ne koettiin kasvunaikana uuteen vaiheeseen.

Nykyään jo murkuille kirjoitetaan seronilia jos hiukan ahdistaa. Keski-ikäiset lappaa masennuslääkkeitä kuin karkkia, eivätkä pohdi miettimään, mitä oikeasti elämältään haluavat.

Itse asiassa minullekin kirjoitettiin resepti. Onneksi en hakenut lääkkeitä ja syönyt niitä. Syy huonoon oloon johtui niskalihasten jännityksestä. Eli jännitysniskasta.

sinähän edustat kaikkia ihmisiä jännitysnniskoinesi.

Huh, mitä ihmisiä täällä on.

Vierailija
5/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvemmaksi kuin masennuslääkkeet.

Vierailija
6/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

useasti muodikkaaksi paniikkihäiriöksi. Tai ehkä lääkäri kirjoittaisi mieluummin lähetteen fysioterapiaan, mutta potilas haluaa lääkkeet ja paniikkihäiriödiagnoosin.

Moni paniikkihäiriö paranisi niskahartiaseudun jumpalla ja hieronnalla.

fys.terapeutti

sinähän edustat kaikkia ihmisiä jännitysnniskoinesi.

Huh, mitä ihmisiä täällä on.

Vierailija
7/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

halvemmaksi kuin masennuslääkkeet.

Vierailija
8/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan sillä lailla, mitä masennuksella -oikeasti- tarkoitetaan. masentunut ei jaksa hoitaa kaikkia päivittäisiä askareita. vaikka ne oliskin ihan pakollisia.

kyllä mustakin arki tuntuu välillä melkoiselta suorittamiselta, yksinäiseltä puurtamiselta, vaikka meillä on "vain" kolme lasta. jos olis kuusi lasta, niin siinähän sitä riittäis työtä kahdelle vanhemmalle. ei taida sullakaan olla paljon omaa aikaa? lisätään siihen vielä pieni univelka ja sitten tuo vauva-ajasta luopuminen, mikä useamman lapsen äidillä on varmasti merkittävä muutos ja kriisin paikka, elämä saattaa tuntua kovinkin tyhjältä kun ei uutta vauvaa enää tulekaan. suuntaa ajatukset muualle, keskity olemassa oleviin lapsiin, hanki harrastus ja lisää omaa aikaa. älä ainakaan missään nimessä rupea syömään mitään pillereitä. sun tilanteessa sivuvaikutukset olis suurempi ongelma. niin se vaan on että elämässä on sellaisia suvantovaiheita. niistä vaan mennään yli silloin kun kaikki on oikeasti hyvin.

Vierailija
9/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva yöllinen heräily on syy tuntemuksiisi. Aivosi eivät saa tarpeeksi yhtäjatkoista unta ja luultavasti muistissasikin on toiminnan vajausta.

Vierailija
10/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla kyllä todettiin olevan masennus. Jaksoin joten kuten hoitaa lapset ym, mutta kaikessa menin siitä missä aita on matalin enkä jaksanut tehdä mitään ekstroja kuten yleensä.

Vierailija
11/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vastaavaa sen jälkeen, kun nuorin alkoi lopulta nukkumaan hyvin 3-vuotiaana ja imetys oli loppunut. Todettiin kilpirauhasen vajaatoimintaa ja D-vitamiinipuutos. Eli kannattaisi käväistä lääkärillä. Minä sain lähetteen verikokeisiin, jossa nämä ongelmat havaittiin. Epäilin itse masennusta ja vaikka mitä.

Vierailija
12/28 |
28.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkistaa tuota masennusasiaa, mutta muuten sanoisin että

anna itsellesi aikaa.

Onhan teillä ollut hurja rumba, ja on vieläkin, ja todennäköisesti sinun pitää nyt elämänvaiheenkin muuttuessa vetää vähän henkeä.

Vierailija
13/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ap lääkärissä, niin siellä selviää paremmin ja varmuudella.

Vierailija
14/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

buahahaaaaaa.....

Luulin, että normaalistikin ihmisellä on kausia, ettei jaksa olla aina niin energinen.

Nyt kaikki joukolla hakemaan muutaman valvotun yön jälkeen diagnoosia itselle. Kakkonen on aivan oikeassa. Kun saa onnellisuuspillerit ja diagnoosin jo 30 vuotiaana, pääsee 45 vuotiaana hyväkuntoisena eläkkeelle puuhastelemaan energisesti kaikkea kivaa kun muut tyhmät (jotka ei tajunneet hakea papereita parin yön univelan jälkeen) painaa töitä ja maksaa veroillaan heidän pirteät harrastuksensa.

Hei haloo. Ap.lla on normaalia luopumisen tuskaa ja pelkoa ottaa vastuu omasta elämästä. Elämä on pyörinyt nyt vain vauvojen ympärillä ja siinä, että on saanut olla äitiyslomilla. Pelottaahan se kun joskus joutuu menemään töihin ja "kasvamaan aikuiseksi".

ja minulla kyllä todettiin olevan masennus. Jaksoin joten kuten hoitaa lapset ym, mutta kaikessa menin siitä missä aita on matalin enkä jaksanut tehdä mitään ekstroja kuten yleensä.

Vierailija
15/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

buahahaaaaaa.....

Luulin, että normaalistikin ihmisellä on kausia, ettei jaksa olla aina niin energinen.

Nyt kaikki joukolla hakemaan muutaman valvotun yön jälkeen diagnoosia itselle. Kakkonen on aivan oikeassa. Kun saa onnellisuuspillerit ja diagnoosin jo 30 vuotiaana, pääsee 45 vuotiaana hyväkuntoisena eläkkeelle puuhastelemaan energisesti kaikkea kivaa kun muut tyhmät (jotka ei tajunneet hakea papereita parin yön univelan jälkeen) painaa töitä ja maksaa veroillaan heidän pirteät harrastuksensa.

Hei haloo. Ap.lla on normaalia luopumisen tuskaa ja pelkoa ottaa vastuu omasta elämästä. Elämä on pyörinyt nyt vain vauvojen ympärillä ja siinä, että on saanut olla äitiyslomilla. Pelottaahan se kun joskus joutuu menemään töihin ja "kasvamaan aikuiseksi".

Mistähän tämä kirjoittaja mitään tietää.

Koita jaksaa, vaikka näitä vanhakantaisia kusipäitä on.

Vierailija
16/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievä masennus voi hyvinkin oireilla noin kun ap:lla, mutta hoitamattomana se pahenee ajan kanssa. Pitäisitte turpanne kiinni, jos ette muuta osaa kun haukkua ja luulette tietävänne kaikesta kaiken!

Älä ap välitä näistä, joiden mielestä masennus on muoti-ilmiö eikä oikea sairaus.

no tuskin oot masentunut ainakaan sillä lailla, mitä masennuksella -oikeasti- tarkoitetaan. masentunut ei jaksa hoitaa kaikkia päivittäisiä askareita. vaikka ne oliskin ihan pakollisia.

kyllä mustakin arki tuntuu välillä melkoiselta suorittamiselta, yksinäiseltä puurtamiselta, vaikka meillä on "vain" kolme lasta. jos olis kuusi lasta, niin siinähän sitä riittäis työtä kahdelle vanhemmalle. ei taida sullakaan olla paljon omaa aikaa? lisätään siihen vielä pieni univelka ja sitten tuo vauva-ajasta luopuminen, mikä useamman lapsen äidillä on varmasti merkittävä muutos ja kriisin paikka, elämä saattaa tuntua kovinkin tyhjältä kun ei uutta vauvaa enää tulekaan. suuntaa ajatukset muualle, keskity olemassa oleviin lapsiin, hanki harrastus ja lisää omaa aikaa. älä ainakaan missään nimessä rupea syömään mitään pillereitä. sun tilanteessa sivuvaikutukset olis suurempi ongelma. niin se vaan on että elämässä on sellaisia suvantovaiheita. niistä vaan mennään yli silloin kun kaikki on oikeasti hyvin.

Vierailija
17/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lässyti lässyti lää.

Joukolla vain kaikki univelasta kärsivät mammat lääkärin vastaanotolle pillereitä hakemaan.

Sitten voidaan kaivaa sitä omaa napaa yhdessä ja erikseen ja sääliä itseämme.

Kai meidät joku elättää kun me itse ei jakseta kun on niiiiiiiin masentunut.

Vierailija
18/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja osaa olla laukomatta typeryyksiä asioista, joista eivät mitään tiedä.

Vierailija
19/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että pian tämä kohentunut lääkitys- ja hoitotilanne alkaa näkyä myös itsemurhien vähenemisenä ja hyvinvoinnin paranemisena muuten.

Masentunut ei ole enää hullu, vaan tila on ymmärrettävä seuraus, hoidettavissa ja toipuminen todennäköistä.

Vierailija
20/28 |
29.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet kannattaa hakea, jos on masentunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän