Sikainfluenssa!
Kuinka moni aikoo harkita tai ottaa sen rokotteen,meillä on täällä huomenna ja torstaina rokotteen ottaminen,mutta kun en osaa päättää,otanko vai en?!
Rv. 9+2
Kommentit (12)
Moikka,
kävitkö ottamassa rokotteen?
Tässä kaverin kanssa mietimme ottaako vai ei...???
Kaverin äiti hoitsuna sanoi, ettei itse raskaana ottaisi...
Pari kaveria kävi ottamassa ja molemmilla siitä asti ollut pää kipeänä...
voi ei ku on hankalaa....=/
Laittakaa kokemuksia jo ottaneet tai ne jotka ovat päättäneet olla ottamatta....
Ei tullut muuta vaivaa kuin vähän arka pistokohta. Rokottaja sanoi, että jokaiselle rokotetulle on tullut jotain oiretta, kipeytynyt pistokohta juuri oli tavallinen, joillakin oli vähän kuumetta tai huimausta.
Päällimmäinen syy, että halusin rokotuksen, on että vauva syntyy pahmipaan epidemia-aikaan (rv nyt 38), eikä muuten saa mitään suojaa. Kokemusta on lapsen keuhkokuumeesta, oli pelottava kokemus 3-vuotiaan kanssa. Lisäksi siksi, että kotona on jo kaksi alle 5 vuotiasta, jotka rokotusta eivät saa, ja minun on pysyttävä kunnossa hoitamassa heitä, jos sairastuvat. Sitten vielä kohonnut komplikaatioriski omalla kohdalla, ja sekin, että viruksen muuntumista kenties vaarallisemmaksi hidastaa parhaiten se, että mahdollisimman moni ottaa rokotuksen eikä sairastu.. Hieman mietin rokotuksen mahdollisia haittavaikutuksia, mutta hyviä puolia tuntui olevan reilusti enemmän.
En aio rokotetta ottaa, ellei asiassa jotain todella ihmeellisiä käänteitä tapahdu (esim. että riski kuolla/sairastua vakavasti kasvaa oikeasti merkittäväksi, nythän riski raskaanaolevilla sairastua vakavasti on tiettävästi jonkinverran suurempi kuin muilla, mutta ei silti mitenkään korkea).
Vaihtoehtoja on tasan kaksi ja myös päätöksentekoon katson että vaihtoehtoja on kaksi: joko etsiä asiasta tietoa itse ja tehdä päätös sen pohjalta tai sitten luottaa asiantuntijoiden suosituksiin. Voithan toki heittää kolikkoakin :). Teit niin tai näin, et sinä itse eikä kukaan muu tai mikään virallinen taho voi taata että rokotuksen ottaminen tai toisaalta sen ottamatta jättäminen antaisi tuloksena sen, että sinä itse ja/tai syntyvä lapsesi ei sairastu tai että asiasta ei aiheudu mitään muuta merkittävää harmia.
Itse en siis rokotusta tule ottamaan, mutta milenkiinnolla seuraan tätä keskustelua ja myös sitä, miten tilanne kehittyy. Tänään tule A-Talk, jossa tätä aihetta käsitellään, kannattanee katsoa.
Täällä viikoilla 5 ja kävin tänään ottamassa rokotteen, vaikka uusi rokote niin se sisältää tuttuja aineita, joita käytetty rokotteissa aiemminkin turvallisesti.
Käsi kipeä, ei toistaiseksi muita oireita..
Kyllä silti jännittää tosi paljon. =/
Kyllä sitä suositellaan raskaana oleville juuri siitä syystä että muualla maailmassa jopa 40% raskaana olevista olisi kuollut. (tätä en muista kyllä mistä luin..)
Karmiva tauti kaiken kaikkiaan. =(
Tsemppiä valitsemallanne tielle!
Vaikea oli ainakin minun päätös, mutta kumpi tahansa päätös voi olla väärä..
Olen sairaanhoitaja ja meillä tehtiin yhteinen päätös rokotteen ottamisesta. Toki asiaa harkitsin tarkkaan, mutta tein valintani. Kotona on jo kaksi leikki-ikäistä mieheni lisäksi, joista tunnen myös vastuuta.
Pistäminen sattui ja käsivarsi tuli kipeäksi. Samoin olin pistospäivän iltana huonovointinen, mutta meni yön aikana ohi.
Nyt vaan toivon etten saanut rokotusta liian myöhään.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Tuija Leino vastaa Vauvan kysymyksiin sikainfluenssarokotteen turvallisuudesta:
http://www.vauva.fi/artikkelit/673/sikainfluenssa_ja_raskaus
Päädyin ottamaan rokotteen ja sain sen pari päivää sitten. Mulle ei muuta oireita tullut kuin paikallinen pistoskohdan turvotus ja kipeytyminen. Nämä ovat yleisiä oireita minkä tahansa rokotteen kohdalla.
Päätöksen tekeminen oli vaikeaa, koska pit miettiä myös toisen ihmisen kannalta. Mieheni oli kuitenkin sitä mieltä, että tällä hetkellä tärkeintä kuitenkin vielä on, että minä tallaan tätä palloa tulevaisuudessakin. Ja jos saisin taudin esim. lapsen synnyttyä ja kävisi pahin mahdollinen, niin ei se olisi lapsen hyvä ilman äitiäkään. Tutkin asiaa kauan luetettavilta sivuistoilta ja nyt on hyvä mieli, kun päätös on tehty ja toteutettu.
Aion siitä huolimatta huolehtia käsihygieniasta tarkasti ja vältellä turhia ihmismassoja. Teho kuin ei kuitenkaan ole 100% ja vaikuttaakin vasta parin viikon kuluttua.
Tsemppiä päätöksiin.
-Orkidea ja Kuutti rv 17+1-
Iltalehti:
Sveitsin viranomaisten mukaan rokotetta ei anneta raskaana oleville, alle 18-vuotiaille eikä yli 60-vuotiaille.
Sveitsin lääketieteenlaitos Swissmedic on rajoittanut influenssarokotteen käyttöä, koska sen vaikutuksista raskaana oleviin naisiin ja lapsiin ei ole tarpeeksi tietoa.
jokaisen oma asia, mutta itse olen jättänyt ottamatta.
Meillä rokotukset olleet eilen ja tänään
Elikkäs emme sitten kumpikaan ottaneet rokotusta, kaveri kahdeksannella kuulla ja olis ollu rokotuspäivä perjantaina, ei mennyt. Itse vasta raskauden puolessa välissä ja rokotus olisi ollut toissapäivänä, mutta en mennyt. Tyytyväinen olen päätökseen, vaikka hieman laittoi miettimään! Eipähän ainakaan vuosien päästä kaduta, että sen takia vauvalla olisi epämuodostumia, niin kuin on aiemmin vastaavien rokotusbuumien jälkeen käynyt. Mutta kukanenkin päättää itsestään ja toivotaan että kaikilla menisi hyvin, otti sen tai ei...=)
Eipähän ainakaan vuosien päästä kaduta, että sen takia vauvalla olisi epämuodostumia, niin kuin on aiemmin vastaavien rokotusbuumien jälkeen käynyt. Mutta kukanenkin päättää itsestään ja toivotaan että kaikilla menisi hyvin, otti sen tai ei...=)
Itse tiedän lähinnä näistä alkuraskauden ajan pahoinvointiin tarkoitettujen lääkkeiden vaikutuksista. Nythän jopa inkiväärikapseleiden on todettu jossain tutkimuksessa mahdollisesti vaikuttavan negatiivisesti vauvan neurologiseen kehitykseen.
Ensi keskiviikkona pistämään rokote.