Mä RUPSAHDIN, missä syy?
Mä oon rupsahtanut, kaunis nainen on kadonnut. Jäljellä on vain keski-ikäisen näköinen, pyöreäkasvoinen tavis.
Okei, lihonut olen 8 kg tän vuoden aikana. En oikein tiedä miksi.
Harrastan liikuntaa 5-6 kertaa viikossa, pidän lihaskunnostani huolta sekä aerobisesta. Syön terveellisesti ja monipuolisesti. Nukun 7-10 tuntia yössä. En polta, en ryyppää. Hoidan ihoani esimerkillisesti.
Näköjään sitä voi vaan yhtäkkiä muuttua rumaksi. Ärsyttää, kun jauhetaan täällä, että pitäkää naiset huolta itsestänne. Mä oon pitänyt aina ja silti näytän tältä :(
Kommentit (22)
hiukset kuulostaa hyvältä! Mutta eikö mekot/hameet+neuletakki ole TOSI tätimäisiä??? Mun mielestä on. Laita mielummin housut ja vaikka joku jakku jos et osaa olla pelkällä paidalla. Mä kyllä kuljen farkuissa ja t-paidassa, ei taida olla kovin nuorekasta vaan mautonta :) Mä saan kyllä silmät meikattua, mutta ihon/meikkivoiteen kanssa on hankaluuksia
Siis terveelliselläkin ruualla voi lihoa. Jätä sokerit, valkoiset jauhot ja hiiva (mahdollisuuksien mukaan) pois ruokavaliosta. Äläkä nipistä ruuasta liikaa lihomisen pelossa! Lisää hyviä rasvoja ruokavalioosi; oliiviöljyä, kylmäpuristettua rypsiöljyä, pähkinöitä, lohta jne jne. Jätä kaikki makea pois, herkuttele mielummin marjoilla kuin hedelmillä. Äläkä unohda proteiinia! Niitä pitäisi syödä gramma painokiloa kohden eli ihan kunnolla. Marjarahka on hyvä proteiinin lähde (ei saa makeuttaa sokerilla), raejuusto välipalana. Kananmunat ja tuore liha ovat tosi hyviä ja pitävät nälän pitkään poissa.
Raitis ilma on myös iholle erittäin tärkeää. Ulkona liikutut tunnit ovat huomattavasti tehokkaampia kuin sisäliikuntatunnit. Riittävä uni, stressittömyys (jep, kuinka se onnistuu..en tiedä), säännöllinen ja oikea ihonhoito sekä ruokavalio saavat oikeasti kyllä ihmneitä aikaan vielä tuossa iässä.
hiukset kuulostaa hyvältä! Mutta eikö mekot/hameet+neuletakki ole TOSI tätimäisiä??? Mun mielestä on. Laita mielummin housut ja vaikka joku jakku jos et osaa olla pelkällä paidalla. Mä kyllä kuljen farkuissa ja t-paidassa, ei taida olla kovin nuorekasta vaan mautonta :) Mä saan kyllä silmät meikattua, mutta ihon/meikkivoiteen kanssa on hankaluuksia
Esiinnyn ajoittain työkseni tv:ssä ja olen saanut ammattimaskeeraajilta hyviä vinkkejä.
Mutta kukin meistä on yksilö ja sen takia kannattaa hankkia ammattilaisilta vinkkejä oikeiden aineiden suhteen. Meikkivoiteeseen kannattaa ehdottomasti satsata, se pelastaa paljon. Itselleni paras aine on ollut Helena Rubinsteinin Color Clone: tekee hyvin peittävän, mutta silti luonnollisen ja ohuentuntuisen pohjan.
Mitä vaatteisiin tulee, niin kieltämättä hame ja neuletakki kuulostaa tätimäiseltä, muttei välttämättä ole sitä, jos ko. vaatteet ovat muodikkaita. Itse viihdyn parhaiten vaikkapa farkut ja nakkajakku -yhdistelmässä, pelkkä t-paita tosiaan on vähän armoton (nykypaidat ovat sen verran istuvia, että kaikkinaiset lisämakkarat näkyvät heti...)
-se 42 vee-
tai Nanson mekkoja, sellaisia värikkäitä, vähän retroja...
Jakku ei vaan ole mun tyyli! Eikä farkut.
Tuota meikkivoidetta täytyy kokeilla.
ap
raitis kostea ilma tekee hyvää iholle, ja liike läskeille :) Olisi ihana käydä joskus meikkaajalla tms!! Voisi vaikka yllättyä. Noita ap:n mekkoja mietin vielä; eikö tollaiset ole just äitiysmekko tyylisiä, tarkoitan että pulskistaa? En ole koskaan edes sovittanut niitä, käytän vain kotelomekkoa juhlissa kerran vuodessa. Kuoseista tykkään kyllä
Kakkostyypin diabetes voi tulla hiipien ja ainoana oireena voi olla painonnousu ja mahdollisesti väsymys.Käy mittaamassa 12 tunnin paaston jälkeen aamuverensokerisi sekä hbA1c,joka kertoo verensokerin keskimääräisen tason noin kuukauden ajalta.
ja juhliin poskipunan käytön yli kolmekymppisenä. Pakko on myöntää todeksi tätien hokema siitä, miten nuori nainen ei meikkiä tarvitse - ja ennen kaikkea sen sisältämä vihjaus siitä että keski-ikäinen jo tarvii! Just viikonloppuna meikasin yksiin juhliin oikein huolella: taivutin ripset, laitoin tasoittavan meikkivoiteen, poskipunaa ja huulipunaa (ja rajasin huulet, uusi taito sekin!) ja arvatkaa mitä: peiliin ilmestyi kaunis nainen! Tuli ihan älyttömän hyvä mieli, vaikka onkin ollut pakko hyväksyä, että arkiminä ei enää hehku...
Vaatteet ja hiukset. Olen laiha, joten uskallan käyttää nuorekkaita vaatteita. Korostan mielellään vyötärön ja käytän avaria kaula-aukkoja, pökkelövaatteita vältän. Korkoja olen myös opetellut käyttämään näin vanhempana, ne tuo naisellisen olon ja nostaa peppua :-) Hiukset pidän puolipitkinä ja käyn kampaajalla parin kuukauden välein. Niihinkin on pansotettava enemmän, nuorena mulla oli piktänpitkä tukka, joka oli kaunis sellaisenaan. Nyt leikkautan kerroksittain ja föönään aamuisin.
Kuulostan joltain naistenlehtien uhrilta, mutta tästä tulee mulle hyvä olo ja itsetunto pysyy kohdallaan. Tavallaan hyvä etten nuorempana laittanut itseäni niin paljon, nyt voi lisätä arsenaaliin kommervenkkejä tarpeen mukaan ja korvata menetettyä luonnonkauneutta.
41 v.
Olen niitä onnettomia, jotka eivät ole koskaan voineet olla ylpeitä kauniista sääristä. Vyötärö on kuitenkin tähän saakka ollut hoikka. Vaan nyt alkaa puskea jotain pahkuraa! Ihan hirvittää, vaikka mielestäni en toimi yhtään erilailla kuin aikaisemmin.
Huomasin myös, että kun jäi neljänä päivänä kävely väliin (lähes päivittäin sellainen 20-30 minuutin lenkki), niin jo vaaka ilmoitti että on tullut kilo lisää.
Pidän viinistä ja oluesta. Vartaloni ja naamani eivät. Pöhötys on älytön ja painoa kertyy.
Aloin kartoittaa maailmalla näkemiäni naisia ja tulin siihen tulokseen, että ranskalaiset naiset kestävät ikääntymistä parhaiten. Ja heillä ei suinkaan ole pikimustaksi, porkkananpunaiseksi tai vitivalkoiseksi värjätyt hiukset jännällä leikkauksella, vaan hyvin naisellisia ja klassisia puolipitkiä malleja.
Pukeutuminen on myös hyvin klassista. Eivätkä lasiinkaan näytä sylkevän. Täytynee lähteä opintomatkalle tarkastelemaan, että mitä he oikein tekevät.
Se tässä 40+ iässä on hyvä, että sen enempää miettimättä voi tehdä vaikka extempore opintomatkoja! Vaikka naama roikkuisi ja vyötärö kinnaisi.
Käy kampaajalla, leikkaa itsellesi uusi malli tukkaan ja värjää se ja käy vaateostoksilla. Piristä itseäsi ! Kuinka vanha olet ? En usko, että nuo kilot paljoa rumentavat...
Nyt on aika keskittyä näyttämään hoidetulta ja tyylikkäältä sisäistä kauneutta unohtamatta.
Ja sitten petkutetaan itseään tuolla sisäisellä kauneudella, kun tosiasia on, että nuoret ja kauniit ne rulettaa :-(
Ja sitten petkutetaan itseään tuolla sisäisellä kauneudella, kun tosiasia on, että nuoret ja kauniit ne rulettaa :-(
Mä olin tyhmä siinä oletuksessa, että liikunta pitää kropan 20-näköisenä aina. Mutta ilmeisesti pitäisi liikkua 7-12 kertaa viikossa, että saisi tuloksia. Tää 5-6 kertaa ei riitä.
Naama on vaan jotenkin valahtanut. Tissit paisuneet. Reisiin tullut selluliittia ja mä kun oon aina ollut ylpeä sileistä reisistäni.
Suupielissä uurteet.
Henkisestikin sitä jotenkin jumittaa, vaikea päästä asioista yli, huolet näkyy heti naamasta.
Ja mikä tukkamalli ois hyvä???? Kaikki näyttää kamalalta, en saa tätä ohutta tukkaani mitenkään enää.
ap
ja naaman läskittömyys tekee ryppyisemmän vaiutelman.
Minkä IKÄINEN olet?
Nimittäin mikään itsestään huolehtiminen ei estä ikääntymistä. Ikävä tosiasia tuo, ja ämmäinlehdet sekä kosmetiikkabisnes yrittävät tehdä rahaa väittämällä päinvastaista.
Mutta niin se vain on... Nainen käy läpi ikääntymisen ohelle myös aika rajuja hormonaalisia muutoksia ja ne vaikuttavat rysäyksittäin.
Hiljattain juteltiin kaveriporukassa tuosta. Olemme kaikki siellä 40+ -ikäisiä ja huomanneet saman. Ikääntyminen ei ole tasaista, vaan eka "rupsahdus" tapahtuu vähän päälle parikymppisenä, kun naiselle tulee ekat ilmerypyt ja silmänympärysiho alkaa vaatia erityishoitoa.
Siitä menee tuonne noin nelikymppiseksi asti aika tasaista oloa, mutta sitten tulee iso rysäys. Iho menettää lyhyessä ajassa kimmoisuuttaan, kaulaan tulee ekaa helttaa, kiloja alkaa kertyä vyötärölle vaikka kokonaispaino ei kauheasti nousisikaan (eikä liikunnan määrässä tai syömisessä tapahtuisi mitään muutoksia!).
Totta kai jokainen on yksilö, joten jollain tuo iso rysäys tulee jo 37-vuotiaana, toiselle vasta 43-vuotiaana. Mutta NOIN nelikymppisenä se tulee.
Ei tuohon ole muuta neuvoa antaa kuin että elä samalla tavalla terveesti kuin tähänkin asti, lisää hiukan arkiliikuntaa (se usein vähenee, kun lapset kasvavat jne.) ja keskity sisäiseen kasvuun.
Kyse ei muuten oikeasti ole siitä, että sisäisellä kasvulla yritettäisiin jotenkin keinotekoisesti korvata ulkoista kauneutta tai "lohduttautua". Ainakin itselläni arvostukset ovat aidosti muuttuneet ikääntymisen myötä. En todella enää kadehdi nuoruutta, enkä haluaisi olla enää parikymppinen! Näin siitä huolimatta että tuo iso rysäys on tapahtunut ja sen tiedostan: sen korvaa monin verroin se, että olen nykyään paremmin sinut itseni kanssa ja pystyn nauttimaan laajemmasta kirjosta elämän vivahteita kuin parikymppisenä.
-42-vee-
Ihanasti kirjoitit.
Mä olen nyt 34. Tähän ikään asti olen päässyt ilman mitään muutoksia. Olen lähinnä kaunistunut vuosi vuodelta, 30-vuotiaana olin huimasti kauniimpi kuin 20-vuotiaana!
Mutta nyt on jotain tapahtunut, ei mitään suurta, mutta rupsahdusta. En ole enää niin hehkeä, painoa vaan tulee ja sitä on vaikea tiputtaa alas.
ap
Mä olen nyt 34. Tähän ikään asti olen päässyt ilman mitään muutoksia. Olen lähinnä kaunistunut vuosi vuodelta, 30-vuotiaana olin huimasti kauniimpi kuin 20-vuotiaana! Mutta nyt on jotain tapahtunut, ei mitään suurta, mutta rupsahdusta. En ole enää niin hehkeä, painoa vaan tulee ja sitä on vaikea tiputtaa alas. ap
tosiaan kiihtyy jo tuossakin iässä, huomasin sen saman.
Mutta se pahenee vielä...
Joten nyt kannattaa olla tarkkana.
Epäilen, että kyse on siis kahdesta asiasta:
- hormoneista. Käytätkö hormonaalista ehkäisyä/oletko vaihtanut sitä hiljattain? Esim. käly lihoi puolessa vuodessa kymmenkunta kiloa, kun vaihtoi pillerin hormonikierukkaan. Molemmat ovat hormonalisia ehkäisymenetelmiä, mutta jälkimmäisen hormoni oli eriä ja ei vaan sopinut kälylle. Tilanne korjaantui ehkäisymenetelmän muutoksella.
Hormonitaso heittelee myös raskauden, imetyksen ja iän myötä. Niille et oikeastaan voi mitään, mutta hyvä tiedostaa tilanne.
- Intake/output -tilanne muuttuu. Analysoi elämääsi tarkemmin. Liikut ihailtavasti, mutta mieti, onko joku KUITENKIN muuttunut. Oletteko alkaneet liikkua autolla enemmän? Syötkö lasten takia/kanssa kaksi ateriaa päivässä aiemman yhden sijasta? Teettekö perheen kanssa viikonloppuisin herkkuruokaa, joka nautitaan viinin kera? Vaikka ruoka olisi terveellistä, pienetkin muutokset lisäävät kalorien saantiasi. Ja jos iän ja elämäntilanteen muuttumisen myötä liikut hiukan vähemmän, niin kulutus pienenee.
Laihtuminen on tosiaan iän myötä aina vain tuskaisempaa. Itse saan laihdutettua suht helposti sellaiset 4-5 kg, mutta kumma kyllä vatsamakkarat eivät katoa minnekään. Iho ehkä roikkuu hiukan enemmän...
-se 42-vee-
Olen kyllä alkanut syödä e-pillereitä. Voisivatkohan ne olla painonnousun syy? Auttaisikohan vaihto esim minipillereihin tai kierukkaan?
On tässä tullut kyllä syötyä epäterveellisemmin kuin ennen. Kamala makeanhimo vaivaa koko ajan, olisivatkohan pillerit syynä tähänkin?
Täytyisi varmaan nyt vaihtaa kevyempään syömiseen. Joudun nyt ihan toden teolla pohtimaan, mitä muutoksia tekisin ruokavaliooni. Enemmän kasviksia ja makeanhimoa vastaan voisin yrittää taistella edes joskus.
Nuorempana sitä ei lihonut niin helposti, vaikka herkutteli. Ja paino tippui parissä päivässä pari kiloa. Nyt ei tipu millään!
ap
meillä pienillä on ryppyjä enemmän kuin pyöreämmillä, pitää sitten miettiä kumpi parempi... Hiuksista sanoisin sen verran että useimmilla aikuisilla naisilla on lyhyet/lyhyehköt kampaukset tyylikkäämpiä. Säälittäviä sellaiset hiirenhäntä pitkät hiukset!! Kunnon kampaaja ja reipas hiusmalli nuorekkaampi.
Pitkät ois just se hiirenhäntä. Nyt mulla on polkkatukka, aika lyhyt, mutta runsas (niin runsas kuin näillä mun ohuilla haituvilla nyt saa) otsatukka. Hyvä väri hiuksissa. Kai tää on ihan hyvä?
Oon vähän vaihtanut pukeutumistyyliä, pakko miettiä vartalon suhteita. Nyt sopii laskeutuvasta kankaasta mekot ja ohuet neuletakit, tai sit puolihame, pusero ja neuletakki. Farkkuja ja pelkkää puseroa en osaa käyttää ollenkaan. Tunikoissa näytän raskaanaolevalta. Mekoissakin pitää olla voluumia enemmän alhaalla (ei liikaa), koska yläkropassa on nää paisuneet tissit ja sit hartiat on leventyneet kummallisesti, kun taas lantio on kapeampi. Ennen olin ihan tiimalasi, nyt kyllä on vyötärö, pömppömasuinen kylläkin. Mutta enemmän on hartioita, johtunee liikunnan määrästä.
Huokaus. Ennen oli helpompaa. Nyt on pakko miettiä tosi tarkkaan, miltä mikin näyttää. Ja muutenkin kestää kauemmin aamulla saada itsestäni ihmisen näköinen, on ollut pakko opetella silmämeikin teko. 32-vuotiaaksi asti menin pelkällä ripsarilla!
ap