Ylipainosta...
esim. tuossa sikainfluenssa-asiassa syyllistetään "läskejä". Kuitenkin vain sairaalloinen ylipaino on riski, ei mikään "onpa kertynyt kymmenen kiloa ylimääräistä".
Täällä jotkut tuntuvat vain yksinkertaisesti vihaavan ylipainoisia... jollainen olen minäkin, 170/78. Kohonnutta riskiä kuitenkaan ei ole.
Ja tiesittekö terveysterroristit esim. sen, että lievä ylipaino on vähemmän vaarallista (jos ruokavalio kuitenkin terveellinen) kuin laihduttaminen? Varsinkin jojolaihdutuksella paljon suurempia epäedullisia terveysvaikutuksia kuin lievällä ylipainolla.
Kommentit (12)
"seliseli". Lievä ylipaino on vain esteettinen haitta ja mitä se nyt oikeasti kellekään kuuluu.
"seliseli". Lievä ylipaino on vain esteettinen haitta ja mitä se nyt oikeasti kellekään kuuluu.
Olen sua sentin pidempi ja painan 25 kiloa vähemmän. Ikää mulla nyt 36 v. Kumpikohan meistä elää pidempään? Ja kummalla oikeasti on kohonnut riski?
Ei se, että olet hoikempi tee sinusta terveempää, vain hoikemman. =)
Verenpaineeni on hyvä, liikun päivittäin, rasva-arvot kohdallaan, suvussa ei sydän- ja verisuonitauteja... eli mikä ihmeen riski minulla on kohonnut?
lisäksi hoikka. En ylipainoinen, kuten sinä. Sinulla on paljon suurempi riski sairastua esim. sydän- ja verisuonisairauksiin. Tuskin olet kovin tervellisellä ruokavaliolla elänyt, jos puntari näyttää noita lukemia? Mitenkäs on liikunnan laita?
lisäksi hoikka. En ylipainoinen, kuten sinä. Sinulla on paljon suurempi riski sairastua esim. sydän- ja verisuonisairauksiin. Tuskin olet kovin tervellisellä ruokavaliolla elänyt, jos puntari näyttää noita lukemia? Mitenkäs on liikunnan laita?
Noin lievä ylipaino ei ole minkäänlainen riski sydän- ja verisuonitauteihin, koska rasva-arvot ja verenpaine hyvät. =DD
Ja toki voi terveellisellä ruokavaliolla lihoa tuon verran. Tykkään ruuasta. Syön kasvispitoista ruokaa, ihan tavallista kotiruokaa, en tykkää pitkälle prosessoiduista ruuista, en edes tykkää karkista.
Tykkään vain ruuasta ja syön sitä mielelläni (sitä ihan terveellista ja tavallista), sillä ne kilot ovat tulleet. =))
mutta urheilua en varsinaisesti "harrasta"... työmatkat (2km suuntaansa) kuljen kävellen tai fillarilla. =)
kuolemantapauksiin ja tuloksena oli, että kuolleisuus on pienin painoindeksin ollessa 23-27. Alle 20 ja yli 30 olevat indeksilukemat taas liittyvät selvästi keskimääräistä suurempaan kuolleisuuteen.
Olen sua sentin pidempi ja painan 25 kiloa vähemmän. Ikää mulla nyt 36 v. Kumpikohan meistä elää pidempään? Ja kummalla oikeasti on kohonnut riski?
Mistä v*tusta kukaan voi tietää, miten kauan elää?!!! Oli sitä painoa yli tai ali suositusten, niin omaa elinikäänsä nyt ei vaan voi ennustaa. Kuolema voi tulla nurkan takaa missä muodossa tahansa - siinä ei muutama läskikilo heilauta suuntaan tai toiseen!
Läskin määrä näyttää vaan lisääntyvän, mutta joku roti näissäkin keskusteluissa pitäis säilyttää.
terkuin BMI 22
Lukekaapa kirja "koolla on väliä". Siinä avataan vähän tätä läskivihaa.
Täällä monilla tuntuu unohtuvan se, että ylipainon määritteleminen sairaudenkaltaiseksi tilaksi ei ole lääketieteellinen fakta. On nerokasta saada terveet ihmiset kuvittelemaan, että heissä on jotain vikaa jos he lihovat tai ovat ylipainoisia. Se rahamäärä, joka tavalla tai toisella pyörii painon ympärillä, on valtava. Paitsi ei tosin niin valtava, kuin tämä "virallinen" laskelma ylipainon kansantaloudellisista kustannuksista antaa ymmärtää. Noiden laskelmien tekijä on itsekin myöntänyt, ettei luku kestä lähempää tarkastelua, ja hän laski sen jotenkuten, koska sellainen luku piti saada.
Et paljon on höttöä tässä lihavuuskeskustelussakin. Ainoastaan se on selvä, että paino ja painon kontrollointi on ottanut tänä päivänä sen paikan ihmisen elämässä, mikä ennen oli varattuna henkiselle itsekurille. Ennen ihmisen piti kontrolloida seksuaalisia halujaan, kateuttaan, kilvoitella uskonsa kanssa, olla hyvä lähimmäinen. Nyt kaikki muut halut on sallittuja, kaikkea saa tehdä kunhan ei jää kiinni ja omaan napaan tuijottaminen on hyve. Ainoastaan ruokaa ei saa haluta, joten ei ihme että sillä ulkonäöllään pitää sit lunastaa itselleen hyvän ja hyväksytyn ihmisen paikka tässä elämässä.
ja entinen aktiiviurheilija. Treenasin siis joka päivä, joskus harvoin oli välipäivä, eikä laji ollut mikään hoikkuutta vaativa telineoimistelu muttei myöskään painonnosto tai moukarinheitto.
Aktiiviaikoinakin painoin 70 kg, olin pelkkää lihasta silti.
Nyt painan 2 raskautta ja vuosia lopettamisen jälkeen 75 kg ja vaikken oo langanlaiha, edelleen olen hyväkuntoinen ja liikunnallinen.
Joten kilot ei tosiaan kerro, kuka on hyväkuntoisempi.
vasta kun BMI menee reilusti yli 25 alkaa tulla selkeästi lihavuussairauksia. Vähän puhutaan esim alipainon aiheuttamasta osteoporoosista, mikä on myös vakava juttu, puhumattakaan laihuusihanteen aiheuttamasta jatkuvasta tyytymättömyydestä omaan kehoon ja neuroottisesta suhteesta ruokaan.