Missä ajassa ootte saanu gradun tehtyä?
Kommentit (14)
Eipä taida sun väikkäristä tulla kovinkaan hääppöinen... tuossa ajassa.
vuosi osapäivätyön ja lastenhoidon ohessa
Olen humanisti ja olin tuolloin hoitovapaalla. Illat kirjoittelin, kun mies hoiti lasta. Arvosana Magna.
sain arvosanaksi cumun, mikä oli aivan riittävä mulle.
Siitä kun aloitin homman oikeasti (elin aihe oli selvillä jne.) meni aikaa aikalailla tasan vuosi gradun palautukseen. Vuoden aikana pidin kokonaan taukoa 3-4 kuukautta, joten oikeastaan aikaa meni 8-9 kuukautta. Mulla oli tuolloin 1,5-vuotias lapsi ja jotta sain hänet hoitoon, mun piti mennä töihin, jotta oli sitten aikaa tehdä gradua (olin vuorotöissä). Toinen lapsi syntyi, kun valmistuin.
humanisti olen ja kotona oli pikkuinen, en mitään hirveetä kiirettä pitänyt. Laudatur kyllä tuli ja siitä olin tosi iloinen :) Vauva oli kyllä kiltti ja aikas kova nukkumaan, joten siitä oli iso apu. Tästä aikaa nyt 8 vuotta ja suunitelmissa olisi alkaa vaitöstä väsää...
tästä ehkä puolet melkein täysipäiväistä työtä. Valmisteluun muutama kuukausi lisää. Tuo 5 kk sisältää tutkimuksen.
Luonnollisestikin pidin taukoa tekemisestä useasti :)
ja muuten opintojen ja työn ohessa.
5kk.Arvosana 3/5 eli meikälle ihan riittävä olosuhteet huomioon ottaen!
kyselytutkimuksineen muiden opintojen, harjoittelujen ja iltatöiden ohella. Perheenjäsen kuoli kesken tuon kaiken. Tuskin tarvitsee kertoa, että olin aivan puhki tuon rumban jälkeen.
Meillä oli superhuono gradunohjaus, eikä mulla suvussakaan paljon kokemusta. Joten lähdin liikkeelle siitä, että aika lailla itsenäisesti yritin selvittää mitä se gradu tarkoittaa ja minkä tyyppisiä tutkimuksia meidän alalla on edes tehty. Aiheen etsimiseen menikin sitten toista vuotta muiden opintojen ohella. Jos olisin tiennyt, niin olisin tietenkin aloittanut etsinnän jo aiemmin.
Ja sitten taas tulin valinneeksi varsin työlään aiheen, joten aineiston kasauksessa ja lajittelussa meni taas ainakin kaksi vuotta työn ohessa.
Ja kun lopulta pääsin itse hommaan, niin se ei enää edes ollut niin toivottoman tuntuista kuin nuo kaksi edellä mainittua vaiheetta. Tosin niiden puuduttamana olin jo siirtynyt työelämään, joten gradulle ei ollut aikaa niin kamalan paljon, joten vielähän siinä kirjoituspuuhassa vierähti toista vuotta.
Mutta olinpahan onnellinen, kun sain homman valmiiksi.
Nyt väikkäriä 1,5 vuotta ja kohta valmis:-) Työn ohessa siis.