Synttärivieraat ja lahjapussi
Mikä idea on jakaa lastenkutsuilla lahjapussi vieraille?
Minä en ymmärrä tätä tapaa eikä meillä toimita niin. Kasvatuksellisesti ajattelen, että jokaisella lapsella on oma vuoronsa eli synttärinsä saada lahjoja, muulloin on toisten vuoro. Tämä tosin ei sinänsä toteudu, koska meidän dynttäreillä ei lahjoja jaeta vieraille, mutta silti omani saavat muiden juhlissa.
Toinen näkökulma on ekologisuus: lahjapusseissa on usein kertakäyttökamaa, jotka menevät roskiin jotakuinkin seuraavana päivänä.
Kommentit (32)
Vuosisatoja on ollut niin, että juhlista vieraat ovat saaneet jotain muistoksi kotiin. Alunperin on maalaisyhteisössä kai siten haluttu muistaa niitä kotiin jääneitä perheenjäseniä, jotka eivät ole voineet osallistua esim. hää-, kaste- tai hautajaisjuhlaan. Jonkunhan on pitänyt jäädä kotiin hoitamaan eläimiä, vanhuksia ja pikkulapsia, kun matkat on olleet pitkiä ja juhlareissuun on mennyt monta päivää.
Ekologisuus ja ekologisuus... Miksi lahjan pitäisi olla krääsää? Sehän voi olla vaikka jokaiselle vieraalle juhlista tulostettu paperivalokuva - ei enää mikään ongelma tänä päivänä. Askartelu- tai piirrustustarvikkeita. Paperinukke. Jotain syötävää.
Ekologisuus ja ekologisuus... Miksi lahjan pitäisi olla krääsää? Sehän voi olla vaikka jokaiselle vieraalle juhlista tulostettu paperivalokuva - ei enää mikään ongelma tänä päivänä. Askartelu- tai piirrustustarvikkeita. Paperinukke. Jotain syötävää.
[/quote]
T.ap
meiltä ei ole koskaan kukaan lapsivieras saanut lahjuksia. Kivat juhlat ja hyvän mielen kuitenkin.
En ymmärrä myöskään että miksi vieraille pitää jakaa lahjapussi. Sankarillehan tuodaan lahja ja vieraat nauttivat herkuista sankarin luona. Ja olet oikeassa, usein lahjapusseissa on jotain halpaa krääsää, jolla ei välttämättä tee mitään ja joka päätyy roskiin kuormittamaan taas luontoa.
Vanhemmat keksivät jos jonkinmoisia juttuja lastensa synttäreille, nykyään kun synttärijuhlien pitää olla jokin elämys (keilaus, leffa, hoplop, jne.) ja sitten muiden pitäisi tehdä samoin. Itse kannatan perus kotisynttäreitä jossa vanhemmat voivat olla mukana juhlimassa lasten kanssa ja kaikki voivat leikkiä yhdessä.
Mä en suoraan sanottuna jaksa olla ekologinen. Olen varmaan huono ihminen. :( Mutta ei vaan kiinnosta miettiä niitä. Musta on kiva, kun lapset ilahtuu niin pienestä. Ostan jotain hauskaa Tiimarikrääsää ja pidän lastenjuhlissa onginnan tai aarteenetsinnän. Eipä paljoa kiinnosta, mitä niillä leikkikoruilla yms. juhlien jälkeen tekevät. Kunhan ovat sillä kertaa iloisia.
Mä en suoraan sanottuna jaksa olla ekologinen. Olen varmaan huono ihminen. :( Mutta ei vaan kiinnosta miettiä niitä. Musta on kiva, kun lapset ilahtuu niin pienestä. Ostan jotain hauskaa Tiimarikrääsää ja pidän lastenjuhlissa onginnan tai aarteenetsinnän. Eipä paljoa kiinnosta, mitä niillä leikkikoruilla yms. juhlien jälkeen tekevät. Kunhan ovat sillä kertaa iloisia.
Ai, jos ihminen ei jaksa olla ekologinen, niin hän on sitten heti pinnallinen... Kerropa, ovatko ekologiset ihmiset sitten ennakkoluuloisia ja muita yhden ominaiuuden (eli sen ei-ekologisuuden) pohjalta leimaavia ihmisiä.
ekologisuus ei ole yhtä kuin olla syvällinen ihminen. Minusta syvällisyys on jotain muuta kuin ekologisuutta. Vaikka sitä, että harrastaa taiteita ja tieteitä, klassista musiikkia, filosofiaa. jne.
Ai, jos ihminen ei jaksa olla ekologinen, niin hän on sitten heti pinnallinen... Kerropa, ovatko ekologiset ihmiset sitten ennakkoluuloisia ja muita yhden ominaiuuden (eli sen ei-ekologisuuden) pohjalta leimaavia ihmisiä.
ikivanha perinne. En muista 80-luvulta ainoitakaan kaverisynttäreitä joissa olisi jaettu lahjapusseja.
Alkoi ehkä joskus 90-luvun lopulla tuo villitys ja 2000-luvulla siitä tuli melkein sääntö. Se oli uusi ja kiva idea kun itse aloin sitä käyttää niin ei vielä ollut yleistä. Nyt se on ihan hölmöä kilpavarustelua jolla on tarkoitus tehdä vaikutus lähinnä toisten lasten vanhempiin. Sais loppua mokoma tapa.
Meillä oli kaveripiirissä lapsena ongintaa ja sai jonkun lahjapussin. Ja se oli 80-luvulla!
P.S. Jos ei ole ekologinen, ei välttämättä ole itsekäs. Onhan huomaavaista antaa lapsille lahjoja.
lapset ilahtuvat kun saavat paketin tms.
vaikka siellä sisällä sitten olisikin vain joku pikkunami tai vaikka vain ilmapallo.
lapset ilahtuvat kun saavat paketin tms. vaikka siellä sisällä sitten olisikin vain joku pikkunami tai vaikka vain ilmapallo.
kun juhlissa on muutenkin järjestämistä ja rahanmenoa, monesti siinä tili tyhjenee jo tarjoiluista sun muista. Niin sitten joku vieras lapsi märisee että eikö teillä saa synttärivieraat mitään lahjaa. Monesti vielä itse tuoneet jonkun parin euron frisbeen lähimarketin alelaarista tms. Ei sillä että lahjan pitäisi kallis olla, mutta..
Meillä oli kaveripiirissä lapsena ongintaa ja sai jonkun lahjapussin. Ja se oli 80-luvulla! P.S. Jos ei ole ekologinen, ei välttämättä ole itsekäs. Onhan huomaavaista antaa lapsille lahjoja.
ekologisuutta! Se on tulevilta sukupolvilta pois.
Lapsia voi ilahduttaa todella monella ekologisella tavalla. Itsekäs ihminen vaan ei halua.
JA siis miten on huomaavaista antaa lahjoja vieraille?????
luulevat vielä että joskus saa olla kivaakin!
meillä saavat joskus ihan syyttä ja arkenakin pieniä lahjoja (tyyliin ilmapallo tai ksylitolipastilli). tykkäävät niin lahjojen avaamisesta. joskus lahjoissa ei edes ole mitään :D
oon varmaan ihan kauhee äiti kun opetan ne tommoseen syntiin?
luulevat vielä että joskus saa olla kivaakin! meillä saavat joskus ihan syyttä ja arkenakin pieniä lahjoja (tyyliin ilmapallo tai ksylitolipastilli). tykkäävät niin lahjojen avaamisesta. joskus lahjoissa ei edes ole mitään :D oon varmaan ihan kauhee äiti kun opetan ne tommoseen syntiin?
kun juhlissa on muutenkin järjestämistä ja rahanmenoa, monesti siinä tili tyhjenee jo tarjoiluista sun muista. Niin sitten joku vieras lapsi märisee että eikö teillä saa synttärivieraat mitään lahjaa. Monesti vielä itse tuoneet jonkun parin euron frisbeen lähimarketin alelaarista tms. Ei sillä että lahjan pitäisi kallis olla, mutta..
kysyisin häneltä, miksi hänen mielestään vieraiden pitäisi saada jotain, ja jättäisin sellaisen seuraavana vuonna kutsumatta
mutta aina ei viitsi vetää eri linjaa kuin muut...välillä meiltä ei saa mitään mutta välillä saa :/